Magyar Filozófiai Szemle, 1996

1–3. szám - Tanulmányok - Joó Mária: A platóni „erós”-ról – feminista interpretációk kapcsán

A PLATÓNI „ERÓS"-RÓL - FEMINISTA INTERPRETÁCIÓK KAPCSÁN* JOÓ MÁRIA 1. Platón és a feminista filozófia Platón gondolatai a feminista filozófia számára is kihívást jelentenek, pozitív és negatív értelemben egyaránt. A filozófust egyszerre minősítik nőgyűlölőnek, pederasztának és feministának­. Feministának azon az alapon tartják egyesek­, hogy az Állam­ban, a nők és férfiak természetének lényegi azonossága alapján, mindkét nemnek azonos nevelést és azonos állami feladatokat szán (455). A női egyenlőség ilyen kinyilatkoztatására — mondják — még mintegy 2­300 évig várni kell — John Stuart Mill az egyetlen kivétel Platón és a feminista mozgalmak jelentkezése közti időben,­ így a feminizmus emancipációs törekvései számára jó hivatkozási alapul szolgálhat az Állam­, bár Platón hozzáteszi, hogy a lényegi egyenlőség mellett a nők mindezen képességekben valamivel gyöngébbek, mint a férfiak. Ezért pl. Julia Annas­ szerint Platón nem is tartható feministának, mivel végső soron mégis * A cikk a feminista filozófiával való ismerkedés során született, annak egyfajta megméretése a filozófiatörténet, a Platón-kutatás területén. Megszületését jórészt egy hosszabb német tanulmányútnak és a wuppertali egyetemen a kolléganőkkel (S. Doye, M. Heinz, F. Kuster) közösen tartott feminista szeminárium inspiráló légkörének köszönheti. 1 D. Wender: „Plato: Misogynist, Paedophile, and Feminist", Arethusa 1973. 1. sz. 213-228. o. 2 A. Rosenthal: „Feminism without contradiction", The Monist (57), 1973; J. R. Lucas: „Because you are a Woman", Philosophy (48), 1973. 3 A nők megítéléséről a filozófia történetében lásd A. Sztopczyk (Hg.) Was Philosophen über Frauen denken (München 1980) c. szöveggyűjteményét és С. Klinger összefoglaló elemzését: „Das Bild der Frau in der Philosophie und die Reflexion der Frauen auf die Philosophie", in K. Hauser — H. Nowotny (Hg): Wie männlich ist die Wissenschaft, Suhrkamp, Frankfurt 1986. 4 A Timaiosban ettől eltérő véleményt képvisel: egyrészt kettős emberi természetről beszél (42a), másrészt a nők csak az emberiség második újjászületése során keletkeznek, méghozzá azokból, akik az első életükben igazságtalanul éltek (90e). 5 Julia Annas: „Plato's Republic and Feminism", Philosophy (51), 1976, 307-321. o. Ő is

Next