Flacăra Sibiului, 1964 (Anul 21, nr. 3408-3509)

1964-09-16 / nr. 3479

Cu elan Harnicul colectiv din secţia mecanică III a uzinei noastre îşi continuă activitatea în întrecerea socialistă cu elan sporit. Astfel, în prima decadă a lunii septembrie a realizat 38,3% din planul lunar de producţie. Succese deosebite au obţinut strungarii Nicolae Nan şi Toma Fleischer, lăcătuşii Vasile Damian şi Cornel Ungureanu, termiştii Martin Schtolz şi Nicolae Răzor, rectificatorul Ioan Prişcă şi alţii, care îşi depăşesc zilnic sarcinile de plan cu peste 22% menţinîndu-se, lună de lună, evidenţiaţi în întrecerea socialistă. Rezultatele de mai sus au fost posibile şi datorită aplicării în această perioadă a unor măsuri tehnico-organizatorice cu mare efect în sporit procesul de producţie. De exemplu, prin reamplasarea maşinilor de asamblat lanţuri cu role s-a perfecţionat fluxul tehnologic la această operaţie, scurtîndu-se circuitul pieselor la aproape jumătate şi a sporit productivitatea muncii cu peste 21%. Prin dispozitivul de introdus bolţuri cu presa la aceste lanţuri a sporit productivitatea cu 36% şi s-a îmbunătăţit mult aspectul exterior. Prelucrarea a 18 repere de la uneltele pneumatice a fost trecută de pe strunguri universale pe strunguri cu comandă program, sporind astfel productivitatea la operația de prelucrare a acestora cu aproape 40% și eliminîndu-se complet rebutul. Romulus HILA, coresp. PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE UNITI-VA I a cărai afbda a luat ORGAN AL COMITETELOR ORĂŞENESC Şl RAIONAL P. M. R. Şl AL SFATURILOR POPULARE ORĂŞENESC Şl RAIONAL SIBIU Anul XXI, nr. 3479Miercuri, 16 septembrie 1964 1 4 pagini — 20 bani Pentru reuşita campaniei îndrumaţi de organizaţia de partid, consiliul de conducere al G.A.S. Şura Mică a luat din timp o serie de măsuri orgartizatorice care să asigure efectuarea la timp şi în bune condiţii a lucrărilor agricole din campania de toamnă. La întocmirea planului de măsuri organizatorice s-a ţinut seama că acţiunile ce se desfăşoară în campania de toamnă sînt diferite, unele depinzînd de altele. De aceea, noi le-am grupat pe obiective astfel: strîngerea în întregime a recoltei anului in curs şi executarea tuturor lucrărilor legate de aceasta; pregătirea terenului din timp şi efectuarea însămînţărilor; organizarea şi trecerea la stabulaţie a animalelor; executarea arăturilor adinei de toamnă pe suprafeţele prevăzute; ţinerea şi analizarea evidenţei economico-financiare. O parte din măsurile prevăzute au şi prins viaţă. Pînă la data de 12 septembrie, harnicii lucrători şi mecanizatori din gospodăria noastră, organizaţi pe brigăzi, au recoltat 84% din suprafaţa cultivată cu cartofi, trifoiul de pe 300 ha coasa a II-a şi otava de pe aproape 300 ha fineţe naturale, obţinîndu-se producţii mari şi nutreţuri de bună calitate. Experienţa acumulată, confirmată şi de rezultatele acestui an cînd producţia obţinută la grîu a fost depăşită cu 554 kg la ha, iar la orz cu 605 kg la ha, ne-a determinat să amplasăm culturile părorse de toamnă în mod cît mai judicios, după cele mai bune premergătoare. Astfel, 70% din suprafaţa cu grîu şi 35% din cea cu orz va fi însămînţată după leguminoase, iar restul pe suprafeţe în care au fost cultivate plante prăşitoare. In acest fel evităm complet însămînţările după păioase. Pînă la sfîrşitul săptămînii trecute s-au executat arături pentru însămînţările de toamnă pe suprafaţa de 304 ha. Odată cu efectuarea acestei lucrări numai pentru cultura griului (pe cele 126 ha) au fost încorporate în sol 20—25 t gunoi de grajd, pe unele parcele şi cîte 6—8 000 t urină diluată la ha, precum şi cîte 250 kg superfosfat şi 100 kg azotat, iar pe suprafaţa pregătită pentru orz (95 ha) cîte 400 kg îngrăşăminte chimice la ha încă la 1 septembrie s-a început semănatul secarei furajere, lucrare care a fost efectuată pe 50 ha. Pentru a obţine de timpuriu în primăvară o cantitate mare de masă verde, pe suprafaţa însămînţată (care se află în jurul complexelor zootehnice) s-au administrat, pe lîngă îngrăşămintele chimice, şi cîte 4 000 urină diluată la ha. Pentru întreaga suprafaţă destinată culturii griului am ales sămînţa din soiul Bezostaia I, fiecărui calităţi de toamnă biologice au dat producţii mari în condiţiile pedo-climatice ale gospodăriei noastre, însămînţările vor fi făcute cu maşina S.U. 29. Prin măsurile luate, a stadiului în care ne aflăm, există garanţia că întreaga suprafaţă cultivată cu orz de toamnă să fie însămînţată pînă la 30 septembrie, iar cu grîu pînă la 15 octombrie, prinzînd deci cele mai optime perioade, aşa cum sînt şi indicaţiile agrotehnice. Ing. Al. ALGASOVSCHI, director al G.A.S. Şura Mică (Continuare în pag. 4-a) Succesele arcurarilor Entuziasmaţi de realizările frumoase obţinute în cinstea celei de-a XX-a aniversări a eliberării patriei, muncitorii, tehnicienii şi inginerii de la uzina „Elastic“, mobilizaţi de comunişti, au desfăşurat în primele zece zile ale lunii curente, o activitate rodnică. Ei au realizat 35,9 % din planul lunar la producţia globală, şi 37,5% la producţia marfă. In fruntea acestor succese se situează echipele conduse de comuniştii Nicolae Orăşteanu şi Gh. Lemnăşan. Maria CANCIU, coresp. Venituri însemnate G.A.S. Sibiu, pe lîngă un puternic sector zootehnic, dispune şi de un dezvoltat sector legumicol. In anul curent au fost cultivate 166 ha cu legume pentru seminţe şi 37 ha cu legume şi zarzavaturi destinate consumului. Au fost irigate 49 de hectare. Pînă în prezent s-au recoltat 266 tone legume şi zarzavaturi din care s-au valorificat 188 tone, obţinîndu-se un venit de 311 123 lei. Şi pomii au dat roade bogate. Din cele 91 tone fructe recoltate s au vîndut 63 tone, încasîndu-se 189 001 lei. La unitatea I-a a fabricii „Drapelul roşu“ una din maşinile de bobinat este deservită de tovarășa Brigitte Binder, evidențiată în întrecerea socialistă. Firele de lînă depănate de ea se remarcă printr-o calitate superioară. Spat la înăţătură Ieri dimineaţă porţile şcolilor s-au deschis larg primind chipurile luminoase şi îmbujorate ale celor peste 23 000 de elevi din oraşul nostru, împreună cu ei circa 1 000 de învăţători, profesori şi educatori au trăit emoţia deschiderii unui nou an de învăţătură. Pentru această zi constructorii, tipografii, lucrătorii din edituri au pregătit cu sîrguinţă daruri dragi, şcoli şi cărţi noi, materiale didactice folositoare. In curţile şcolilor s-au revărsat în poleiala aurie a dimineţii de toamnă cascade de flori şi susuri de glasuri cristaline. In cele 19 şcoli de cultură generală ale oraşului învaţă gratuit fiii oamenilor muncii din fabrici şi uzine. Condiţiile minunate ce le-au fost create oglindesc grija deosebită pe care o poartă partidul nostru viitorilor constructori ai socialismului şi comunismului. Succes deplin la învăţătură în noul an şcolar dragi elevi, învăţători şi profesori. Aspect de la deschiderea festivă a noului an şcolar la Şcoala generală de 8 ani nr. 16 In şcoală nouă Toamnă. Semnul cel mai concludent este că şcolile îşi primesc din nou oaspeţii. Totdeauna la început de toamnă, sălile de clasă, coridoarele, laboratoarele se umplu de tumultul caracteristic, de freamătul şi voioşia elevilor. Vacanţa, cu itinerariile ei pline de farmec, cu zilele de tabără de neuitat, încărcate de lumină şi sănătate, a rămas in poze de album, in amintirea fiecăruia, in sufletul fiecăruia. Poveşti, intimplări despre vacanţă sunt multe de spus şi vor fi subiectele unor plăcute discuţii. Vacanţa va continua să trăiască mai departe prin aceste intimplări, prin fotografii, prin scrisori de la prieteni. După zilele vacanţei de vară urmează ca de fiecare dată un nou an şcolar, o nouă perioadă de muncă perseverentă, plină de elan şi dăruire, de realizări, de progrese. O toamnă ca fiecare... cu nostalgia verii, cu noi forţe de muncă, cu elevii care termină şcoala şi cu alţii care abia încep. Şi totuşi deosebită de celelalte: clase noi, material didactic nou, cărţi tot mai bune, profesori noi etc. Pentru cei mai mulţi elevi din Cisnădie toamna acestui an a aprins in sufletele lor o bucurie în plus. Vor învăţa intr-o şcoală nouă. O şcoală care s-a ridicat sub ochii lor, îşi aminteşte fiecare din ei de locul viran, cu cîţiva pomi bătrîni, din cartierul textiliştilor. Apoi pe la începutul anului aceste braţe harnice de constructori au pus primele cărămizi, au înălţat — între hieroglifele schelelor şi sub salturile metalice ale macaralelor — ziduri. Un şantier spre care îşi îndreptau privirile şi-şi aduceau contribuţia mai toţi cetăţenii oraşului Cisnădie. Peste 4 000 de ore de muncă patriotică au efectuat textiliştii oraşului. Munca lor plină de elan, alături de cea a constructorilor a prins viaţă intr-o construcţie de toată frumuseţea: Şcoala generală de 8 ani nr. 2 din Cisnădie. Şcoala este modernă ca arhitectură şi modernă ca înzestrare. In cele 16 clase noi, spaţioase, şi-au început un nou an de învăţămînt peste 900 de elevi — fii ai textiliştilor. Laborator, cabinet medical şi multe alte camere auxiliare vin să întregească un chip armonios noua şcoală. De la cărămida şi parchetul construcţiei pînă la tabla de sticlă şi mobilier, totul e nou, proaspăt, frumos, armonios. Directorul şcolii — prof. Aurelian Munteanu — mi-a vorbit de materialul didactic bogat, corespunzător cerinţelor, despre cadrele didactice care vor munci cu abnegaţie şi despre elevi. Luciana Crăciun, Corina Iliescu, Doina Ivan, Rodica Frincu, Emilia Curea, Ortrum Müller — sunt eleve in clasa a VIII-a a şcolii generale de 8 ani. Au trecut ieri pentru prima dată pragul noii şcoli cu bucurie şi dragoste şi totodată cu emoţie. Fac parte din prima generaţie care termină şcoala generală de 8 ani. Un nou an de învăţămînt adăugat la şcoala generală înseamnă mai multe cunoştinţe, înseamnă o pregătire mai temeinică pentru viaţă, pentru muncă, pentru construirea socialismului. Feţele, lor pline de seninătate, sufletele încălzite de dragostea părintească a partidului, paşii lor siguri, cuvintele lor înflăcărate, sincere sunt adevărate angajamente de muncă şi realizări. Alături de ele au păşit cu chipurile îmbujorate in cl. I zeci de elevi. Elena Isac, Maria Ignat, Rendi Fülop, Adrian Avram şi mulţi alţii şi-au început viaţa de elev intr-o şcoală nouă, curată şi frumoasă. Acum îşi încep cariera didactică şi tineri profesori plini de elan, dornici de muncă, înarmaţi cu ştiinţa şi dragostea pentru elevi. Tinera care s-a înapoiat in cancelarie cu braţele încărcate de flori — după prima ei oră de predare este profesoară de geografie. Se numeşte Elena George — absolventă a Facultăţii de geografie din Iaşi. Tinărul care vorbea cu patimă despre laboratorul de fizică al şcolii, despre matematică, este profesorul Martin Edwin — proaspăt absolvent de la Timişoara. iar învăţătoarea care şi-a primit micuţii oaspeţi cu flori şi zimbetul senin este Gerlinde Roth — absolventă a Institutului pedagogic din Blaj. Toţi trei îşi încep o nouă viaţă, într-o şcoală nouă, alături de cadre mai virstnice. Iar peste ani cînd ape vor fi stăvilite, munţii mutaţi din loc, cîmpii irigate, construcţii în haine de schele, va fi în toate acestea şi crimpeie din munca lor. Prof. Victor VOICU, coresp. Şcoala generală de 8 ani din Cisnădie, dată în folosinţă la începutul acestui an şcolar Foto: v. Victor