Foaia poporului, 1920 (Anul 28, nr. 1-53)

1920-08-08 / nr. 33

'/xt\A*Sr*MV\ fsiy/fJSjA ;ful mul exemplar: 1 coroană. Duminecă, 8 August 1920 Nr. 33 fipare in fiecare Duminecă Cea mai veche foaie politică~poporală înfiinţată la anul 1892 de partidul naţional român PREŢUL ABONAMENTULUI Redacţia şi Administraţia: INSERATE Pe un an .................... ... Lei 20.Sibiu, strada Măcelarilor Nr. 12. se primesc la BIROUL ADMINISTRAȚIEI Pe o jumătate de an . ... Lei 10.— (lângă poștă) (strada Măcelarilor Nr. 12). Pe un pătrar de an . . . Lei 5. — Telefon Nr. 146. Un şir petit prima dată 1 leu, a doua oară Preţul unui exemplar . . . . Lei.50 Adresa telegrafică: »Foaia Poporului«. 80 bani, a treia oară 70 bani. Sub conducerea unui cernntei V__ Aniversarea cuceririi Budapestei Miercuri în 4 Aug împlinit anul de la intrarea triumfală a biruitonîor dorobanţi în cetatea umilirilor noastre de veacuri: Budapesta. Faptul acesta de neperitoare glorie românească ne îndeamnă să ne aducem aminte cu adâncă recunoştinţă de acei „opincari“, cari luând în vârful suliţilor oştirile de pradă şi jaf ale lui Kuhn Bela, s’au oprit abia în inima Ungariei, împlântând pentru vederea viitoarelor generaţii, în turnurile aurite ale pomposului palat din Buda, tricolorul biruitor al neamului! Ne îndeamnă să ne aducem aminte cu evlavie sfântă de acei viteji, cari jertfindu-şi pe pusta Ungariei viaţa lor tinără, au statornicit hotarele fireşti ale românismului şi au chezăşuit liniştea şi ordinea la marginile lui. Şi ne îndeamnă să ne aducem cu mândrie dreaptă aminte de acel ghinărar viteaz şi însufleţit, fiu credincios al Ardealului, TraianMoşoiu, despre care cronicarul zilelor de luptăscrie: „In natură este o dreptate covârşitoare puterii omeneşti. Şi cea dintâiu ca şi cea de pe urmă lovitură trebuie să li se dea împilatorilor milenari de cătră un fiu al acestui obidit Ardeal“. Da, căci ghinărarul Moşoiu a fost comandantul, care la Sibiu a dat oştirii ungureşti cea dintâiu lovitură şi tot el e care a dat şi lovitura din urmă, cea de moarte în jurul Budapestei. • Era ziua de 20 iulie. Bolşevicii unguri, la porunca lui Kulin Bela trec prin surprindere Tisa. Doar era aşa de slab păzită. Aşa dispuse comandamentul trupelor din Ungaria, ca câte un batalion să ţină pază zeci de chilometri. Slabele noastre puteri sunt silite să se retragă atât la Solnoc cât şi la Tokaj-Rakamaz. Starea frontului nostru era atât de îngrijorătoare, încât unii se cugetau la o retragere desnădăjduită, până în munţii apuseni. Ungurii înaintau repede în două coloane spre Karţag—Oradea-mare. In momentele acestea grele, când primejdia era mai mare, celor de la conducere le fulgeră prin minte icoana generalului Moşoiu, care era uitat departe de front, ca comandant al unei divizii de rezervă, îndurând tăcut nedreptăţirea amară ce i se facea. Au hotărît deci să formeze un „grup de manevră“ şi să-l pună sub comanda generalului Moşoiu, pentru a da piept cu duşmanul prădalnic. Generalul Moşoiu primeşte comanda, lucra nopţi întregi planul de bătaie, ajutat de şeful statului său major, colonelul Negulescu, stă zişi noapte pe front, aleargă de la regiment la regiment, îndrumând acţiunea şi încurajând pe luptători. La 25 iulie dimineaţa, Oltenii din judeţul Gorj întră biruitori în Kisújszállás împreună cu divizia generalului Marcel Olteanu. Planul atât de îndrăzneţ alcătuit, de a cădea în spatele bolşevicilor, cari se apropiaseră binişor de Oradea-mare, a reuşit de minune şi fără mări pierderi. Bolşevicii fug urmăriţi de cavaleria generalului Davidoglu, dar la Tisa retragerea le este tăiată. Neavând în cătrău unii se aruncă în valurile râului, alţii se predau, iar alţii cari încearcă să se mai lupte cad loviţi de lovitura năpraznică a dorobanţului şi a roşiorului. La Kecskemet generalul Moşoiu ajutat de generalii de sub comanda sa, înconjură diviziile bolşevice, le învălue şi le sileşte să depună armele, iar generalul Rusescu cu divizia sa întră la porunca comandantului Moşoiu cel dintâiu în inima Budapestei. A fost aceasta o biruinţă cum nu s’a mai pomenit în istoria neamului nostru. Steagul tricolor e împlântate toate edificiile ’publice din Budapesta. Lovitura ce li s’a dat ungurilor a fost lovitură de moarte. Armata ungurească nimicită, iar răsplata neamului pentru umilirea de veacuri, mare. * Toată dragostea şi toată recunoştinţa noastră se îndreaptă astăzi cătră generalul Moşoiu. Doar el a desrobit Ardealul în toamna anului 1918, curăţindu-l de rămăşiţele jandarmului ungur, şi ale honvedului; el a desrobit în primăvara anului 1919 Munţii Apuseni, Bihorul, Sătmarul şi Maramurăşul, încetând graniţele până la Tisa; el a nimicit în vara aceluiaş an oştirile turanice şi acondus „opincarii“ români în trufaşa Budapesta, unde s’au făurit atâtea legi pentru sugrumarea noastră! Slavă ţie soldat român viteaz şi credincios până la moarte! Slavă ţie ghinărar biruitor, fiu iubit al Ardealului! Dintre noi ai răsărit şi pentru fericirea şi binele nostru ai luptat. Slavă ţie! Când şi cum se va face schimbul coroanelor ? La Comisiunea Centrală din Cluj pentru schimbul coroanelor s’au primit — după cum să vesteşte — îndrumările în vederea schimbului, care se va face în felul următor : ■ Telegrafic se va face cunoscut din Bucureşti ziua când începe declaraţia sumei de bani ce o are cineva. Dela această dată în termen de 6 zile, fiecare locuitor este dator a-şi anunţa suma de coroane, pe care o posedă; după acest termen declaraţiuni nu se vor mai primi. Locuitorii comunelor săteşti precum şi băncile şi întreprinderile industriale săteşti, vor face declaraţiunile, fiecare în comuna respectivă, înaintea unei comisiuni compusă din primar, notar, preot sau învăţător precum şi unul sau doi locuitori fruntaşi. Cine are locuinţa în mai multe comune va face declaraţia numai în una singură. Declaraţiunile se fac verbal (cu gura) din partea locuitorilor şi în scris din partea instituţiilor, ele se vor trece într’o carte specială. Locuitorii din oraşe fac declaraţiunile, după aceleaşi forme, la percepţii (oficiile de dare), precum şi la oficiile particulare, care se vor anunţa la timp. In Cluj, spre pildă, vor fi pe lângă percepţii 7 bănci, unde se vor anunţa. In Sibiu desigur, că încă vor fi încredinţate băncile mai mari cu anunţarea şi schimbul coroanelor. Coroanele false şi nestampilate nu sunt primite la schimb. După termenul de 6 zile urmează ca toate declaraţiunile să fie centralizate (adunate) prin oficiile regeşti de percepţie, apoi se adună la comisia centrală din Cluj şi aceasta comunică la Bucureşti telegrafic totalul coroanelor care s’au declarat. După cunoaşterea acestui rezultat Consiliul de Miniştri va încheia jurnalul respectiv pentru fixarea cursului de schimb şi data (ziua), când începe schimbul. Operaţiunile (lucrările) de schimb vor dura 10 zile, după care termen operaţiunile se vor închide definitiv, iar coroanele rămase neschimbate se vor declara fără valoare. Schimbul se va face pentru comunele săteşti astfel: Comisiunile comunale vor strânge banii declaraţi şi împreună cu registrele de declaraţii va face depunerea la oficiile regeşti, de unde se vor primi leii. După ridicarea leilor se va face schimbul, dându-se cooo.