Foiletonul Zimbrului, 1855 (nr. 1-50)

1855-10-09 / nr. 38

D.) 9S căștigă unu etapu din cele mai însemnate pentru întruuighi viitoare de alte țeghi. Asea, prin această intindere de stăpănighe, Rusia au apucatu a se așeza la Dunăre, și, folosinduse dindată de acea nouă posiție au și începutu, pagte a pune pedeci la vughile acestui fluviu prin integhe, eag pagte a face o însemnată srupție JAN țeghile gemăne. Aceste țeghi așezate în pășțile Dunărei de giosu, fogmăndu pentru învnge giugăgile de față nodulu gordiane, suntu ka și vaghite la mijlocu între semințiile slavice. După ce au zghecutu lagiulu Nistru, puțin sau păsatu de Pgotu, caghe, fiindu mai micu nu sau pututu pune nici unu feliu de stavilă naturală Prin stăpănighea Besagabiei, la partea nordică a vechei Moldove, Rusiea încungiugă militărește pghincipatele, și are totu odată, în timpughi de ghesbelu, podulu celu mai îndemănat Cu Besagabia, Rusia au căștigatu niște mijloace, ea se a tghece peste Dunăghe în Dobrogea. șiiu care în mii de chipuri poate să'și întărească influința sa asupra pghincipatelogu, ve asemine se ținu de Biseghica ggheacă. Es unu cuvăntu, ea J pghincipatele danubiane, are în mănile sale toate cheile, ce ducu în oghentu, așa încătu se poate admite alternativa acea Sau că Moldnească cu Besarabia,sau astă din sTa,vatghebue să se ungină cu cea dintăiu. Politica gusească în negăbdaghea sa fighește s'au silitu să acghedizeze posibilitatea cea dintăiu. Din acestu îndemnu ea au țintitu de a stinge independința elementului gemănu în Besarabia, au întrodusu limba rusească în școli și biseghici prin preoți și legi, au înălțatu Bendegulu mi Hotinulu la însemnatulu ganțu de maghi piațe de ghesbelu, au fortificatu Sulina înființăndu doue stații pentru flotila gusească de pe Dunăghe, totu din acestu îndemnu lu împedecatu comegțiulu Besarabiei și mai alesu comegțiulu de vite cu Galiția, odinioară atătu de însemnatu, pghin întroduceghea sistemului rusescu de paspogte mi cagantine, optgind, espogtaghea argintului și împedecăndu comegțiulu pghin vării prohibitive. O mai zicemu odată: Rusiea au guinatu cu totulu în Besarabia comegțiulu de me Dunăghe, prin închidegirea țegii de la Sulina, legrăndu Renii mi Ismailulu, pentru ka așa aceste SB atăgne de capgițele Odesei, și pentru a fi supuse cu totulu vitegheselogu Rusiei de sudu. Această din urmă măsură avea o importență politică multu mai mare, Kama Ye tghebuia Să împlinească Trei skousri mari. Ea îndemăna ne Rusia a da o sin- Surp și unică dighecție comerțiului din aghientu cu Europa centrală, și cu chipulu acesta minăndu ne'ncetatu pe Tugolea, să o supuie de totu în ceia ce pgivește la posițiea sa economico-po litică de la Marea Neagră. Însă toate calamitățile aceste se pare KB nu meghiză a Tranemacagu o căutătugă asuprăle, și se vădu a fi scăpate cu totulu din vedeghea acelora, ce socotu și sighigă ne'ncetatu, KR Ausighiea la libegagea Dunăghii, n'agu avea de remresenrare pre ulu integhesu megcantilu, Yi pumai umanitagu și istoghicu. Rusiea aghe postiiea sa la Dunăghe nemai da unu podu pentru mai departe atacughi adecă întindeghea domnighei sale; ea au abuzatu de această poziție numai ca să împedece relațiile comerțiale ale tutuloga; și amicului păcii își mai gămăne numai măngăegea vană, KD pănă căndu Rusiea nu va fi în stag de a închideri Bosfogulu mi Dagdanelele, nouă totuși ne mai gămăne drumulu Priestului pentru a espedia pe Maghe produciughile industghiei noastre cătră pogtughile Măghii Negre, macag că calea pe Dunăghe, multu mai aproape, tghece pghin mijloculu imperiului. În genere numai niște oameni cu aripiri scugte, săntu capabili să despartă integhiulu co-