Földmívelő, 1968 (12. évfolyam, 1-24. szám)

1968-09-16 / 18. szám

VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! MEZŐGAZDASÁGI, ERDÉSZETI ÉS VÍZÜGYI DOLGOZÓK SZAKSZERVEZETE LAPJA­in. évfolyam, is. szám. ÁRA, 50 FILLÉR 1968. SZEPTEMBER 16. GABONABET­AKARÍTÓ­­GÉP-VEZETŐK JUTALMA­­ZÁSA ★ AZ ERDŐGAZDASÁGOK ELSŐ FÉLÉVI GAZDÁLKODÁSÁNAK VITÁJA ★ VETERÁNOK BALATONFÜREDEN ★ JOGI TANÁCSADÓ A mezőgazdasági gépjavító szervezet munkáját, fejlesztését, dolgozóinak szociális helyzetét tárgyalta központi vezetőségünk Szeptember 12-én, a ME­­DOSZ-székház Dózsa-termé­­ben tartotta ülését a MEDOSZ központi vezetősége. Az érte­kezleten megjelent dr. Soós Gábor miniszterhelyettes. Hu­nyó­ István megnyitója után az elnökség tájékoztatta a KV­A beszámoló először az ál­lami mezőgazdasági gépjavító szervezet kialakításával, a gépjavító hálózat átszervezé­sével foglalkozott. Mint isme­retes, a múlt év végével meg­szűntek a gépállomások me­gyei igazgatóságai, a 151 gép­es gépjavító állomásból, vala­mint a 8 gépjavító vállalatból 23 mezőgazdasági gépjavító vállalat alakult, amelyeknek összefogására létesült a Me­zőgazdasági Gépjavító Tröszt. Az átszervezés elsősorban azért vált szükségessé, mert lényegében azonos feladatot ellátó, a múltban még két szervezetben működő állami gépjavító hálózat eszközeinek, berendezéseinek kihasználását egységes irányítással eredmé­nyesebben lehet szervezni. A vertikalitásból adódó lehető­ségeket is célszerűbben lehet felhasználni. Nem utolsó sor­ban meg lehet akadályozni, hogy a szervezeten belül pár­huzamos, felesleges kapacitá­sok alakuljanak ki. Az új gazdasági mechanizmus beve­zetése miatt jelentkező meg­növekedett feladatok végre­hajtását a korábbi, szétapró­zott szervezetben nem lehetett volna eredményesen biztosíta­ni. A mintegy 45 ezer embert érintő átszervezés különösebb zökkenő nélkül történt és a termelési feladatok sem szen­vedtek hátrányt, amit legin­kább bizonyít, hogy a gépja­vító hálózat 1968. első félévi mérlege minden egyes válla­latnál nyereséget mutatott és várhatóan az év végén is nye­reséggel zár. A párt- és szakszervezeti szervek különö­sen nagy segítséget nyújtottak a mintegy 850 vezető dolgozó új feladatkörbe irányításához. Felkészülés az új feladatokra Az átszervezés után sokré­tűbbé vált a szervezet mun­kája. A mezőgazdasági terme­lő üzemek megerősödésével egyenes arányban nő az állat­­tenyésztéssel, takarmányellá­tással és tárolással kapcsola­tos gépesítési szükséglet. Eb­ben a vonatkozásban a mező­­gazdasági gépjavító hálózat nemcsak az állattenyésztési technológiák szerelése, épü­letgépészeti, vízvezetékszere­lési, csatornahálózati, kisfe­szültségű villamoshálózati be­rendezések szerelése, karban­tartása és felújítása terén áll a mezőgazdasági üzemek ren­delkezésére, de vasvázas épü­letek, tartószerkezetek, nyí­lászáró szerkezetek, s a legkü­lönfélébb berendezések, vala­mint az ipar által elő nem állított gépek gyártásával is igyekszik kielégíteni a jelent­kező igényeket, ezenkívül el­látja — ma még kisebb-na­­gyobb hiányosságokkal — a legkülönfélébb mezőgazdasági gépek szerviz- és garanciális javító szolgálatát is. Az állami gépjavító szerve­zetnek az elmúlt időszakban követnie kellett és a jövőben tagokat a legutóbbi KV-ülés óta végzett főbb munkájáról. Ezután Fekete János, a Mező­gazdasági Gépjavító Tröszt vezérigazgató-helyettese szá­molt be a gépjavító szervezet munkájáról, is követnie kell a termelő üze­mek differenciált felkészültsé­géből adódó sokrétű igény ki­elégítését. Ez az állami gép­javító szervezet belső terme­lési szerkezetének rugalmas alakítását, formálását kívánja meg. Az új szervezet vezetőinek nagyon sok nehézséggel kel­lett és kell az elkövetkezendő időszakban is megküzdeniük. Az elkövetkezendő időszak­ban is szükség lesz arra, hogy a szolgáltatáson túl, első­sorban a mezőgazdasági ter­melő üzemek igényeit szolgáló alkatrész, gép, berendezés és eszköz gyártással is foglalkoz­zon a szervezet. A termelési szerkezet válto­zását nem követte a techni­kai felszerelések változása és a feladat végrehajtásához szükséges szellemi kapacitás biztosítása A szervezet tech­nikai eszköz-ellátottsága ala­csony színvonalú, a gépekre és a berendezésekre az egysíkú­ság, az univerzalitás jellemző. Hiányzik a szervezet összessé­gének néhány alapvető, a ver­tikalitás bővítését és a terme­lési biztonság megteremtését szolgáló kapacitás, mint pél­dául acélöntöde, kovácsolás, lemezmunkákhoz szükséges berendezések és gépek, hőke­zelő üzemek, korszerű festő üzemrészek stb. A gyártás- és a gyártmány­fejlesztési feladatok eredmé­nyesen úgy végezhetők, ha megfelelő szellemi kapacitás áll rendelkezésre. A gépjavító állomások szervezetében ugyan kislétszámú fejlesztő csoportok működtek, de ezek a csoportok a megnövekedett feladatokat csak részben vol­tak képesek megoldani. Jelen­leg a szervezet a népgazdaság különböző helyein fellelhető szellemi kapacitásokat kény­szerül a gyártás- és gyárt­mányfejlesztési feladatok megoldásához igénybe venni, sokszor aránytalan anyagi ál­dozatok árán. A beszámoló­ a továbbiak­ban a termelés összetételével és alakulásával foglalkozott. Megállapította a többi között, hogy a hagyományos javítási tevékenység 12 százalékkal csökkent. Ugyanakkor növeke­dett a termelő üzemek rész­egység és fődarab iránti igé­nye,­ de ezt sajnos, a gépjaví­tó szervezet még nem tudja elegendő mértékben, kielégíte­ni. A fődarabok és részegysé­gek forgalmazási nagyság­rendjét jellemzi, hogy az elmúlt I. félévi 12 327 db motor helyett 12 603 fel­újított motort forgalmaztak. 1967. első felében 7 féle főda­rabból és szerkezeti egységből 60 892 db 1968. első felében 18 fődarabból és szerkezeti egységből 102 248 darabot for­galmaztak. Annak ellenére, hogy a fődarabok és részegy­ségek forgalmazási nagyság­rendje növekedett, a hagyo­mányos javítási tevékenység­ből eredő kiesést ezzel még nem lehetett pótolni. A helyesebb bérgazdálkodás kialakításának egyik akadá­lya az, hogy a gépjavító állo­mások jórésze még nem tudott áttérni az időbéres bérezésről a teljesítménybérezésre. Eb­ben a vonatkozásban a tröszt által kiadott irányelvek és egyes helyi kezdeményezések eredményeként történtek lé­pések a kifizetett béreknek a teljesítményhez való kötésé­hez. További intézkedések szükségesek azonban annál inkább, mert az áttérés a tel­jesítménybéres munkára egyik döntő feltétele a csökkentett munkaidő bevezetésének is. Úgy tervezik, hogy 1969-ben a dolgozók mintegy 70 százalé­ka tér át fokozatosan a 44 órás munkahétre, s azzal lehet számolni, hogy 1070-ig meg­valósul a teljesítménybér va­lamilyen formájának­ és a 44 órás munkahétnek a teljes kö­rű bevezetése. A beszámoló ezután rátért a szociális és munkavédelmi helyzet ismertetésére. Megál­lapította, hogy a gépjavító há­lózat szociális ellátottsága még ma sem kielégítő. A múlt évi szeptemberi felmérés szerint mintegy 87 millió forint beru­házás lenne szükséges. Azóta a hiányosságok egy részét felszámolták. 1968. I. fe­lében mintegy 20 millió forin­tot fordítottak szociális beru­házásokra, s előreláthatólag ez az összeg az év végére 35—40 millió forintra emelkedik. Ér­demes megemlíteni, hogy a 40 millió forint a gépjavító háló­zat amortizációjából képezhe­tő, évi beruházási keretének csaknem 50 százaléka. A vállalatok munkavédelmi tevékenysége némileg javult, ennek ellenére nincs ok az elé­gedettségre. 1968. első felében a tröszt keretében működő vállalatoknál 1072 baleset fordult elő, az elmúlt év ha­sonló időszakához viszonyítva 124-gyel több. A balesetek miatt kieső idő azonban az el­múlt évi 18,8 napról 17,9 nap­ra csökkent. A baleseti sta­tisztika legkedvezőbb a buda­pesti, a békéscsabai, valamint a győri vállalatoknál, s leg­rosszabb a pásztói, a török­szentmiklósi és a hódmezővá­sárhelyi vállalatoknál volt. A balesetek 16 százaléka az anyag mozgatása közben tör­tént. A balesetek számának növe­kedéséhez hozzájárult, hogy a vállalatoknál a termelés ösz­­szetételében lényeges átalaku­lások történtek, így a dolgo­zók egy része gyakorlatlan. A vállalatok az év I. ne­gyedévében elkészítették munkavédelmi szabályzatai­kat.­­ Szükségesnek tartjuk, hogy a szakszervezettel közö­sen a közeljövőben többnapos tanfolyamot tartsunk a mun­kavédelmi felelősök számára. Reméljük, hogy ezekkel az in­tézkedésekkel és a helyi el­lenőrzések szigorításával ja­vuló eredményeket tudunk el­érni a munkavédelemben, természetesen nem zárja ki azt, hogy a nem gazdaságosan működő telephelyeket átad­juk a termelőszövetkezetek­nek. A megnövekedett műszaki követelményeknek megfele­lően korszerűsíteni kell a szol­gáltatási — beleértve a javí­tási — és egyéb tevékenysé­günk technológiai előírásait. A még hiányzó technológiai uta­sításokat a lehetőség szerint a legrövidebb időn belül ki kell dolgoztatni és az egységek ren­delkezésére bocsátani. Rész­ben a technológia korszerűsí­tésével, részben pedig üzem- és munkaszervezési intézke­­sekkel, nem utolsó sorban a gépjavító szervezeten belül kialakításra kerülő forgalma­zási rendszerrel biztosítani kell a minőség fokozódó jav­­vulását, az átfutási idő csök­kentését, és amennyiben le­hetséges , az alkatrészek na­­gyobb mérvű felújításával —a felújítási költségek csökkenté­sét. Tovább kell foglalkozni a nagysorozatban felújítható részegységek, fődarabok fel­újításának koncentrálásával, szakosításával. Ugyanakkor gondoskodni kell arról, hogy az egyszerűbb tevékenységek decentralizálódjanak, ezzel biztosítva, hogy a mezőgazda­­sági termelő üzemek az egy­szerűbb, nagyobb szerszámo­zottságot nem igénylő szolgál­tatásokat a legközelebbi gép­javító állomáson végeztethess­­ék­. Az új szervezet kialakítása Átlagbéremelkedés, munkaidőcsökkentés A munkaerő- és bérgazdál­kodásról szólva a beszámoló leszögezte, hogy az első fél­évi tapasztalatok kedvezőek. A második félév folyamán az átlagbérek további emelkedé­se várható. A műszaki fejlesztés helyzete és feladatai Az összevonás előtt a gép­javító állomásokon megfelelő anyagi fedezet hiányában ha­tékony műszaki fejlesztési te­vékenység nem alakulhatott ki. 1967-ben a gépjavító állo­másokon mindössze 2 millió forint műszaki fejlesztési alap állt rendelkezésre. Az átszervezés elősegítette, hogy célirányos műszaki fejleszté­si munka kezdődjék. A legfontosabb feladatok közé tartozik a megnöveke­dett műszaki követelmények­nek megfelelő egyes részegy­ségek, gépek és alkatrészek fel­újítási és javítási technológiái­nak kidolgozása és fejlesztése. 1968-ban e kérdéscsoporton belül 279 téma kidolgozása kezdődőt meg. A korszerű fel­újítási technológia célja, hogy a javítás minősége emelked­jék, a javítási átfutási idő csökkenjen, és a tevékenység koncentrálásával — az alkat­részek felújítási körének bő­vítéséből adódó lehetőségek kihasználásával — a felújítási árak csökkenjenek. A szervezet ezenkívül nagy figyelmet fordít a gyártmány­­fejlesztésre is. Jelenleg a szer­vezet 284 féle terméket állít elő. Mivel ezek egy része kor­szerűtlen, másrészt új igények jelentkeznek, szükséges volt 161 fejlesztési témát tervbe venni. Az egyéb fejlesztési tevé­kenység — mint például a ku­tatások, szabványosítás, doku­mentáció, licencek, gyár- és üzemszervezés — 163 témát foglal magában. Tehát a szer­vezet teljes fejlesztési tevé­kenysége 603 téma kidolgozá­sára terjed ki, mintegy 97 millió forint ráfordítási elő­irányzattal. A teljesség ked­véért meg kell említeni, hogy az 1968-ban megkezdett témák jó része a következő két évre is áthúzódik. Ennek ellenére úgy látjuk, hogy a kidolgozott témák egy részének minőségja­vító hatását már 1969-ben érezni lehet majd. Az eredményesebb munka követelményei A mezőgazdasági gépjavító hálózat átszervezése lényegé­ben megteremtette annak ke­reteit, hogy a szervezet az új gazdaságirányítási rendszer­ben a mezőgazdasági termelő üzemek mind gyorsabban fej­lődő szükségleteinek kielégí­tésére alkalmassá váljék. Ezért úgy kel alakítani és formálni az egész szervezetet, egységei­nek számát, tevékenységük belső tartalmát, hogy a terme­lőszövetkezetek differenciált igényét az elkövetkező idő­szakban minél eredményeseb­ben kielégíthesse. Ebből adó­dóan fel kell mérnünk a ter­melőszövetkezetek jelenlegi műszaki kiszolgáló bázisának színvonalát, reálisan meg kell ítélni, hogy műszaki kiszolgá­ló bázissal nem rendelkező termelő üzemek hány év alatt tudják az egyszerű karbantar­táshoz, gyors hibaelhárításhoz, a műszakilag nem igényes gé­pek és berendezések javításá­hoz szükséges feltételeket üze­men belül megteremteni. Ez a felmérés és a gondos elemzés teszi lehetővé, hogy az állami gépjavító szervezet belső termelési tevékenységét, az állami gépjavító szervezet egységeinek számát érdemben hosszabb távra meg lehessen határozni. A jelenlegi helyzet ismeretében óvakodni kell a szervezet megbontásától. Nem szabad az országban olyan fe­hér foltot kialakítani, amely veszélyeztethetné az adott körzetben dolgozó termelő üzemek szolgáltatási és egyéb igényeinek kielégítését. Ez hathatós együttműködés a szakszervezettel A munkafegyelem szilárdí­tásával, a munka termelé­kenységének fokozásával, az órabéres rendszerről a telje­sítménybéres rendszerre való átállással fokozatosan elő kell segíteni és 1970. végére be kell fejezni az áttérést a 44 órás munkaidőre. Ennek tudatosí­tása állandó, rendszeres felvi­lágosító tevékenységet­ kíván, amely csak a szakszervezeti szervekkel való további hat­hatós együttműködéssel vezet eredményhez. Olyan anyagi ösztönző rend­szereket kell mielőbb érvény­be léptetni, amelyek fokozot­tabban elősegítik a termelő üzemek szolgáltatási igényei­nek a kielégítését. Tovább kell foglalkoznunk a szociális, kommunális létesít­mények kiegészítésével, kor­szerűsítésével, a hiányzó léte­sítmények pótlásával. Na­gyobb figyelmet kell fordíta­nunk a munkavédelmi sza­bályzatokban előírt feladatok végrehajtására, a munkavé­delmi intézkedések gyakorlati­­ érvényesítésére. Szükségesnek­­ tartjuk, hogy a következő idő­szakra megkötendő kollektív szerződések előkészítő munká­ja az illetékes vállalati veze­tők és szakszervezeti szervek együttműködésével mielőbb megkezdődjék, és azokat a hi­bákat és hiányosságokat, ame­lyek az 1968. évi kollektív szerződésekben még fellelhe­tők, az új kollektív szerződé­sekben kijavítsák. Végeredményben úgy látjuk, hogy az állami mezőgazdasági gépjavító szervezet munkájá­ban nem okozott törést az át­szervezés. De azt is látnunk kell, hogy a szervezet eredmé­nyes munkájának kibontako­zását még több tényező aka­dályozza. Vélemények és ellenvélemények Egyes vélemények szerint a gépjavító szervezet kényszerí­ti rá rossz munkájával a ter­melő üzemeket a karbantar­tás, a javítás egyszerű felté­teleinek üzemen belüli meg­teremtésére (a Népszabadság egyik ankéntján került szóba ez a kérdés). Szerintünk az­zal, hogy a termelő üzemek kialakították saját gépparkju­kat, szükségszerű követel­mény, hogy az egyszerű mű­szaki kiszolgáló bázisukat is kialakítsák. Természetesen, ez nem történhet egyik napról a másikra. A feladat teljes vég­rehajtásához több ötéves terv időszakára van szükség. Mi ér­tékmegítélés szempontjából indokoltnak és szükségesnek tartjuk ennek a problémának a rendezését, mert ez a nem helytálló értékelés sérti szer­vezetünk becsületes vezetői­nek és dolgozóinak önérzetét. Egyesek azt hangoztatják, hogy romlott az állami gépja­vító szervezet és a mezőgaz­dasági termelő üzemek kap­csolata azért, mert a hagyo­mányos gépjavítás volumene csökkent. Ugyanakkor nem veszik figyelembe, hogy ezzel párhuzamosan egyéb irányú szolgáltatási tevékenységünk, ami ugyancsak a mezőgazda­­sági termelő üzemek munká­jának az elősegítését szolgálja, lényegesen sokrétűbbé vált, és volumene is növekedett. A hagyományos javítás értelem­szerűen csökkent, és csökken­ni fog ezután is, hiszen ha a termelő üzemek kialakítják saját műszaki kiszolgáló bázi­sukat, az egyszerű javítások­kal nem fordulnak a gépjaví­tó szervezethez. Helyenként felvetődik, hogy az állami gépjavító szervezet miért foglalkozik szolgáltatá­son túl gyártással? Mi úgy látjuk, hogy ezek a vélemé­nyek nem veszik figyelembe, hogy az állami gépjavító szervezet kapacitását szolgál­tatással csak részben lehet kihasználni. Ebből adódóan nem engedhetjük meg ma­gunknak, hogy a szükség­szerűen jelentkező szabad kapacitást ne hasznosítsuk. A szabad kapacitás hasz­nosítását a reform gazdasá­gossági követelményei is in­dokolják. A gyártási tevé­kenység is elsősorban a me­zőgazdasági termelő üzemek jobb ellátását szolgálja. Hi­szen a mezőgazdasági pótal­katrészek gyártásának növe­kedése, a mezőgazdaság által igényelt új gépek, eszközök és berendezések gyártása — ha nem is közvetlenül, de közve­tett úton — a mezőgazdasági termelést szolgálja. Mivel nincs tiszta profilú gépjavító állomásunk, minden gépjavító állomás foglalkozik szolgálta­tással is kiseb­b-nagyobb mér­tékben, ahogy azt a körzet igénye megkívánja, ebből adódóan minden gépjavító ál­lomáson a szolgáltatással ki nem használható kapacitást gyártással, elsősorban a me­zőgazdaság céljait szolgáló gyártási tevékenységgel kell terhelni. Vitatott kérdés, hogy mi történjen a mezőgazdasági gépjavító állomások tulajdo­nában levő traktorokkal, munkaeszközökkel, gabona­­kombájnokkal? A gépjavító állomások ilyen jellegű gép­parkjának a mezőgazdasági

Next