Fővárosi Közlöny, 1902 (13. évfolyam, 1-47. szám)

1902-01-03 / 1. szám

FŐVÁROSI KÖZLÖNY Kiadja: Budapest székesfőváros közönsége. Felelős szerkesztő: HAJNAL ISTVÁN, BUDAPEST SZÉKESFŐVÁROS HIVATALOS LAPJA. Megjelenik minden kedden és pénteken. ELŐFIZETÉSI ÁR: Egész évre . 12 K. Félévre . 6 K. A törvényhatósági bizottság rendes és póttagjai részére díjtalanul küldetik. Szerkesztőség: központi­ városház ftdsz. Házinyomda A lap szétküldésére vonatkozó minden felszólalás a kiadóhivatalhoz (központi városháza, házinyomda Intézendő.) Hirdetések kizárólag Goldberger A. V. hirdetési Irodájában IV., Váczi­ utcza 20. sz. a. vétetnek fel. A lakások pontos bejelentését kéri a kiadóhivatal Tartalom : 3. A székesfőváros 1902. évi január hó 8-án tartandó rendes közgyűlésének tárgysorozata. 2. Hivatalos hirdetmények és kimutatások. HI¥ATALM CS RÉSZ: Budapest székesfőváros törvényhatósági bizottsága 1902. évi január hó 8-án (szerdán) délután 3 órakor tartandó rendes közgyűlésének tárgysorozata: A) Délután 3—5 óráig: 1. Az igazoló-választmányban megüresedett nyolcz és a közigazgatási bizottságban meg­üresedett öt tagsági helynek választás utján való betöltése. b­) Délután 4 órak­or. I. Az 1872 : XXXVI. t.-cz. 100. §-a értelmében előre kitüzettek. 2. Bizottmányi és tanácsi előterjesztés a m. kir. államvasutak gépgyárának kibővitése czéljára a X. ker. Kőbányai-uton fekvő telek­tömb eladása iránt. (Előadó: dr. Vaszilievits tanácsnok.) A m. kir. pénzügyminiszter úr a m. kir. államvasutak gépgyárának kibővítése czéljából megszerezni óhajtja a gépgyári teleppel határos 8627 hrsz. fővárosi tulajdont képező telket. Ez a telek 22.217*20 • ös kiterjedésü s most részben az államvasuti gépgyár, részben nemeskéri Kiss Miklós bérli. A miniszter úr vételár gyanánt fel­ajánlt f­elenkint 40 koronát, de kikötötte, hogy az említett telek egész terjedelmében bocsáttassák a kincstár tulajdonába, illetve, hogy a Delej-utczának a Kőbányai-útig való meghosszabbítása iránti terv végleg elejtessék. Eltekintve ugyanis attól, hogy a Delej-utcza tervezett meghosszabbítása a megszerzendő városi teleknek a gépgyár jelenlegi üzleti telepével való egyesítését megakadályozná és úgy a telek kellő kihasználásánál, mint a gyári üzlet szükségszerű egyöntetű kezelésénél tetemes hátrányul szolgálna — nem foroghat fenn alapos indok a tervezett utczahosszabbítás fentartására, mert az állami gépgyárak és a megszerzendő telket határoló két főközlekedési vonal t­. m. az Orczár-út, és a Szapáry­utcza a forgalom lebonyolítására még abban az esetben is elegendőnek fog bizonyulni, ha az államvasutak József­városi teherpályaudvara a Kőbányai-úttól netán elhelyeztetnék és a forgalom a jelenlegi mérvet esetleg tetemesen is meghaladná. A miniszter úr leirata kiadatván a mérnöki hivatalnak, az a kért terület eladása ellen aka­dályt nem látott fenforogni, mert az az állami gépgyárak és a Ganz-gyár közé esvén, czélszerűen amúgy is csak gyári czélokra lenne felhasználható. Azonban a telekkönyvileg közterületül már lejegyzett Delej-utcza 1383— négyszögöles sza­kasza, mely e telekbe beleesik, örök áron semmi szin alatt nem adható el, mert a Delej­utcza a marhavásártérből indul ki s az Üllői­úton, Rezső-téren és a tisztviselő telepen át egy­folytában egész a Kőbányai-útig — egy szakasz kivételével, melyet az államvasutak gépgyára haszonbérel — teljesen megnyitottnak tekinthető s oly közlekedési vonalat képez, melyet e vidék fejlődésének megakasztása nélkül véglegesen el­ejteni nem lehet; hiszen csak idő kérdése, hogy a főváros fejlődésének útjában álló Józsefvárosi teherpályaudvar megszűnjék s helyén uj város­rész keletkezzék, a­mikor a Delej-utcza mint fő­közlekedési ér egész a Szerepesi-útig lesz folytat­ható. Tehát egy ily messze kiható fontossággal bíró útvonalat a közepén megszakítani csak azért, hogy ez a gépgyár, mely két részből állva is czélszerűen berendezhető, egy comp­lexumot képezhessen, pótolhatlan hiba lenne, a­mi előreláthatólag arra fogna vezetni, hogy a

Next