Fővárosi Közlöny, 1970 (20. évfolyam, 1-12. szám)

1970-03-31 / 3. szám

II. A bírságolási gyakorlat egységesítése a szabálysértések maradéktalan felderítése, az elköve­tőknek a törvényes rendelkezések keretében történő, a jogpolitikai elveknek megfelelő felelősségrevonása. A szocialista törvényességnek a szabálysértési el­járásban is maradéktalanul érvényesülnie kell. Alapta­lanul senkit sem sújthatnak szabálysértési jogkövet­kezmények. Az elkövetők jogait az eljárás minden sza­kában maradéktalanul biztosítani kell és a helyes el­bíráláshoz szükséges bizonyítékokat mind az elköve­tő javára, mind pedig terhére minden esetben be kell szerezni. A felelősségrevonás mértékének — az általános megelőzésre irányuló célok mellett — elő kell moz­dítania az elkövetőnek újabb törvénysértő cselekmény elkövetésétől való visszatartását. A felelősségrevonás módját és eszközét differenciáltan kell megválasztani az elkövetett szabálysértés súlyához és az elkövető személyi, anyagi (szociális) körülményeihez mérten. Kerülni kell a célját el nem érő túlságosan enyhe, de az indokolatlanul súlyos, megtorló jellegű felelősség­revonást is. Ezeknek figyelembe vételével: 1. Kiterjedt, széleskörű jogpropagandát kell folytat­ni az állampolgári közömbösség, nemtörődömség el­len, az állampolgárok nevelése — jogaik és köte­lezettségeik tudatosítása és együttes érvényesítése — érdekében. Olyan erkölcsi szemlélet kialakításá­ra kell törekedni, amely szűkíti a jogsértések és a visszaélések körét. (Propagandaelőadások, a sajtó és a rádió stb. felhasználásával). 2. Az ellenőrző tevékenységet végző hatóságoknak és társadalmi szerveknek fokozott gondot kell fordí­taniuk a szabálysértések felderítésére és a felelős­ség­revonás érdekében szükséges intézkedések meg­tételére. 3. A felelősségrevonás módjának és eszközének meg­választása tekintetében az ellenőrző szerveknek a felderített szabálysértések egyedi súlya és az elkö­vető magatartása alapján még a feljelentés előtt gondosan mérlegelniük kell, hogy — saját hatáskö­rükben — figyelmeztetést alkalmaznak-e, vagy sza­bálysértési eljárást tesznek folyamatba. Az eljárások eredményességének biztosítása érde­kében a feljelentő szerveknek törekedniük kell a feljelentések tartalmi pontosságára, a szükséges adatok maradéktalan közlésére. 4. Általában szigorúbb felelősségrevonást kell alkal­mazni azokkal szemben: a) akik olyan cselekményt követtek el, amelynek nemcsak szabálysértési, hanem büntető alakza­ta is van (pl. csalás, lopás, sikkasztás, stb.). b) akik cselekményüket bosszúból, vagy anyagi ha­szonszerzés, nyerészkedési célzattal követték el (pl. vásárlók és fogyasztók megkárosítása, ár­drágítás, minőségrontás, a gazdálkodás körébe tartozó egyéb szabálysértések, kontárkodás stb.). c) a társadalmi együttélési szabályok megsértőivel (pl. botrányos részegség, hatóság vagy hatósági közeg megsértése, csendháborítás, köztisztasági szabályok megsértése, stb.), a hatósági intézke­désekkel, hatósági személyekkel vagy azok in­tézkedéseivel szándékosan szembekerülőkkel, a munkakerülő, garázda, huligán elemekkel, a köz­erkölcs megsértőivel szemben, d) az állampolgárok egészségét, testi épségét, éle­tét veszélyeztető cselekmények elkövetőivel szemben (pl. az óvórendszabályok megszegése, élelmiszer-hamisítás, fiatalkorúak részére sze­szeszital kiszolgálása, a közlekedési szabályok tu­datos megszegése, közegészségügyi szabálysérté­sek stb.), e) az állampolgári kötelezettségek alól kibúvókkal, a jogszabályi rendelkezések kijátszóival szemben (pl. katonai, polgári védelmi kötelezettség meg­szegői, önkényes beköltözés, engedély nélküli építkezés, hamis statisztikai adatok szolgáltatása stb.), f) a jogaikkal, a mások helyzetével visszaélőkkel szemben (pl. bérbeadói jogkörben elkövetett jog­gal való visszaélések, munkajogi szabálysérté­sek, stb.), g) a szabálysértést ismételten, visszaesőként elkö­vetőkkel szemben, h) szükség­helyzet miatt kiadott rendkívüli ren­delkezések megszegőivel szemben (pl. vízkorlá­tozás megszegése, árvízvédelmi szabálysértések stb.), i) az esetenként elszaporodott szabálysértések el­követőivel szemben. Az előbbiekben említett szabálysértések példaként szolgálnak. Előfordulhat, hogy adott időben a fel­sorolt cselekmények egyike-másika nem esik sú­lyosabb megítélés alá, illetve más, itt nem emlí­tett szabálysértések elkövetőivel szemben is szigo­rúbb felelősségrevonást kell alkalmazni. A szigorúan elbírálandó szabálysértések miatt ál­talában nem lehet helye figyelmeztetés (Tv. 20. §.) alkalmazásának. 5. Enyhébb felelősségrevonást indokolt alkalmazni: a) a nehéz anyagi és szociális körülmények között élő, valamint b) a szabálysértést gondatlanul elkövetőkkel szem­ben, továbbá c) elenyészően csekély jelentőségű szabálysértések elkövetőivel szemben. 6. Az eljárások nevelő hatásának fokozására a sza­bálysértési hatóságoknak biztosítaniuk kell a felje­lentések gyors elbírálását, hogy az elkövetést a le­hető leggyorsabban kövesse a felelősségrevonás. En­nek érdekében — a törvényi feltételek megléte ese­tén — fokozottan kell élni a helyszíni bírságolás és a tárgyalás mellőzésével történő határozathozatal lehetőségével. Törekedni kell arra, hogy tárgyalás kitűzésére csak akkor kerüljön sor, ha ezt az el­követett szabálysértés tárgyi súlya, a tényállás bo­nyolultsága, a bírság összegének előrelátható nagy­sága, illetve egyéb bírságpolitikai szempontok kü­lönösen indokolják, vagy az eljárási jogszabály elő­írja. 7. A mielőbbi végrehajtás érdekében szükséges in­tézkedéseket következetesen és haladéktalanul meg kell tenni. A bírság be nem fizetése esetén a végre­hajtás (illetmény-letiltás), ennek eredménytelensége esetén — az elkövető személyi körülményeitől füg­gően (betegségére, idős korra, sokgyermekes csalá­di állapotra, stb. figyelemmel) — az elzárás végre­hajtása iránt kell intézkedni. A helyes bírságpolitika megköveteli, hogy vala­mennyi szabálysértési hatóság elveiben egységes bír­ságolási gyakorlatot folytasson. Az egységes gyakorlat kialakításának azonban — ez idő szerint — a felügyeleti szervek különbözősége miatt akadályai vannak. A megoldás érdekében a Végrehajtóbizottság a fő­városban működő szabálysértési hatóságok és szabály­sértés miatt eljáró szervek (Rendőrség, Tűzoltóság, Fő­városi Tanács VB. igazgatási és pénzügyi főosztálya, KÖJÁL, Főv. Kereskedelmi Felügyelet) vezetőinek rész­vételével alakítsanak ,,Fővárosi Szabálysértési Bizott­ság" elnevezéssel koordinációs munkabizottságot. A Bizottság tanácskozó jelleggel működik. Szük­ség szerint, de legalább félévenként ülésezik. Feladata 1. a különböző szabálysértési hatóságok (szervek) bír­ságolási gyakorlatában a bírságpolitikai elvek egy­ségesítése, 2. a fővárosi jogpropaganda szervezése, 3. az ellenőrzési-felderítési tevékenység szervezése és koordinálása. A Bizottság tagjai nézetazonosság esetén állásfog­lalásokat alakítanak ki, amelyeket saját hatáskörükben

Next