Fővárosi Lapok 1872. június (123-147. szám)

1872-06-01 / 123. szám

s figyelmeztette némely buján tenyésző külföldi fára. A kert egészen angol ízléssel volt berendezve, csak növényzete felette vadon és buján tenyészett, mintha töviskerítést akart volna a mezei lak körül képezni. És Kärner Dániel még sem volt embergyűlölő. Va­lódi jótevője volt a szegényeknek, senki sem hallott soha egy durva szót ajkairól, vagy látott arcán ha­ragos kifejezést. Mezei házában egyedül lakott csinos, sötét sze­mű leányával, a tizenkilenc éves Máriával. Neje ti­zennyolc év óta Görnitz temetőjében feküdt; idegen kinézésű csöndes nő volt ez, kit az öreg Kärner, Ka­­rinthiából hozott volt magával. A mezei lak magánosan állott a sűrű hársfák között. Fent a keskeny völgy felett a Lobenstein­­kastély emelkedett, melynek ablakai naplementekor keresztfényt szoktak lövelni a polgáriasabb kiné­zésű mezei lak ablakaira. Midőn Görnitz főtornyában a lélekharang meg­szólalt , az uzsonna mellett ülő háziasszonyok, a bolt­jukat bezáró szatócsnék , a kúton vizet merítő szol­gálók, mind csak azt kérdék : ugyan ki halt meg ? ... Ez egy szép nyári estén történt. S mielőtt az alkony átható illatozásra nyitotta volna meg a csu­csor virágkelyheit, már az egész város tudta, hogy a magános életet folytató öreg gazdag Kärner Dániel meghalt. Másnap reggel pedig tudták már az ajtóküszö­bök, melyeken a vén komámasszonyok s­zokták magu­kat kipihenni, mielőtt hajnali misére mennének, tudták a piaci lócák, melyekre a tejárus-asszonyok árucikkeiket helyezték és tudták a polgárnők gyer­mekszobái, hol a meghitt kávé-barátnők első láto­gatásukat tenni szokták , hogy a vén Kärner „nehe­zen“ halt meg, „igen nehezen,“ hogy­ az ördög nem engedte könnyen meghalni, mert kihűlő szivét egy titok szorongatta. És hogy a haldokló egész órahosz­­szig küzdött a halállal, csakhogy titkától megsza­baduljon ; ámde a megbénult nyelv minden legki­sebb hangot, az elzsibbadt, vonagló kéz minden toll­vonást megtagadott. Tudták, hogy az öreg ember, szemeit aggodalmasan forgatva, ajkait hasztalan erőtetve szólásra, nehéz szívvel, egy titkot magával vive néma sirjába, hunyt el. Oly titok volt az, me­lyet soha sem lehet megfejteni s mely talán szegény lelkét nyugtalanul fogja kergetni elhagyott házában. Efféléket beszéltek el a nagynénik, a tejesasszo­nyok és a barátnők, rokonaiknak, vásárlóiknak s fér­jeiknek. A férfiak pedig ugyanezeket beszélték a vendéglőben. És ez nem haszontalan beszéd volt, a dologban csakugyan volt valami igaz. A vén Kärner halálos küzdelmek közt feküdt ágyában. Fejénél leánya Mária térdelt, zokogva és mosolyogva. Arcát elta­karva keservesen sirt s majd ismét vigasztalóan mo­solygott fel atyjára. Lábainál Görnitz polgármestere Volkner Ferenc állott, egykor iskolatársa a haldok­lónak, kit most ez, egyetlen leánya gyámjáúl neve­zett ki.Éppen esteledni kezdett s az utósó vérpiros nap­sugár lövett keresztül a szobán, hasonlóan az éden­­kert előtt fölállított lángpalloshoz. A haldokló öreg hirtelen felemelkedett. Még öt perccel ezelőtt tisz­tán beszélt és imádkozott, de most érezte, hogy nyel­ve elnehezült. Valamit dadogott, mi ilyenformán hangzott : „Égi atyám, nem vagyok képes többé el­mondani azt a dolgot, azt a dolgot!“ — Úgy látszott mintha keresné a szót, mely zavarodó emlékezetéből már örökre kiment. „Az a fehér — az, mi ott van ...“ s most megint bizonyos tárgyat látszott keresni, de a melynek jelét a halál már elragadta lelkéből. „Mária!“ — sóhajtott föl még egyszer — „tedd meg azt, mert máskint — nincs nyugalmam — a világ oly rész — s a titok többé.........“ Ezek voltak a halállal küzdő vén embernek utóló érthető szavai. Kärner Mária siránkozva tartotta atyját át­ölelve. Tudta, „hogy az lehetetlen,“­mint később maga elbeszélte. Az öreg polgármester hevesen re­megett s ráncos kezével keresztet vetett magára. Anna, a szolgáló,jajgatással töltötte be a szobát. Az öreg kanári madár bágyadtan vergődött szár­nyaival kalitjában, mintha annak rostélya előtt ide­gen arcot látna elvonulni. Az öreg magános életű férfiú tehát halva volt. Nehezen múlt ki, elhaló, megnémult ajkain egy ti­tokkal, oly titokkal, melyet senki sem tudott meg­fejteni s mely talán lelkét nyugtalanúl üldözte elha­gyott lakhelyén, vagy ott, hol büntetlen gyilkosság követtetett el. A mit a világ tudott. Sok mindenfélét tudtak beszélni az öreg meg­boldogult Kärnerrel. Csakugyan volt is egy mocsok életén, mely még huszonnégy éves korából eredt s melyet az egész környék tudott. Ő a gazdag nagykereskedőnek Kärner János Jakabnak fia volt, kinek üzlete már a nagyszülők idejétől fogva híres és nagyrabecsült volt a város­ban, az országban, sőt minden nevezetes külföldi szállítóhelyen is. Kärner János Jakab különös ízlés­sel tudta kereskedését felépíteni a tükör­ablakok­kal és genfi szőnyegekkel. A mellett „mezei lakát“ a városon kívül gyönyörűen b­útoroztatta be — épp oly fényesen, mint ahogy az öreg elszegényedett, pazarló Lobenstein gróf, kastélyát de Vienne Lénárt által földiszittette volt. E nagykereskedői cég fia Kärner Dániel, a szép eszményi cserkeszarcú ifjú, bár derekasan tu­dott kalmárkodni, a mellett felette eleven, vígke­­délyű is volt. Szorgalmas volt az irodában, de min­dig a legújabb divat szerint öltözködött. Sőt a szom­szédos Lobenstein kastélyban is szívesen látott ven­dég volt. Lobenstein Adalie grófkisasszony föltűnő előzékenységgel viseltetett irányában. A kirándulá­sok alkalmával, melyeket ő a grófhölgy s annak unokatestvére, Stosingen, lóháton tettek, mindig az Adalie jobbján lovagolt. Ezt eleinte alig hihették el, de végre ama gondolatra jöttek, hogy a gazdag ke­reskedő ifjú s a szegény comtesse közt gyöngéd vi­szony létezik. Oly viszony, mely rendkívüli végjele­netre vezethetett, s melynek az egész város már előre örült. E jelenet be is következett. De különös, ez még sem egészen a viszonyból, hanem máshonnan is származott. A fiatal Dániel folytonosan látogatta a kastélyt, s habár ezer elő­kelő vendég volt is ott jelen, Adalie grófnő minden­ki felett kitüntette őt. A kastély főrokonával Stosin­gen gróffal, az adósságai miatt szolgálatából elbo­csátott tiszttel, elválhatlan barátságot kötött. Együtt lovagoltak ki vadászatokra, együtt kocsikáztak a városba, hol az élét töltötték, röviden : a fiatal Kär­ner Dánielt a grófi családban egészen „megfőzték és megsütötték,“ mint ahogy a városban mondani szok­ták. A nagyúri tár­salgás, a fiatal gróffal való pajtás­kodás, a szép grófhölgy szerelme : mindez a gazdag kereskedő fiát egyre nagyobb-nagyobb költségekbe keverte; egy éjjel aztán feltörte atyja pénztárába az öreg szolgát, ki őt tetten érte, halálosan meg­sebzette. (Folyt, köv.) A nagy szappanbuborékok. Petőfi a napot úgy képzeli egyik ötletében, hogy egy óriási gyerek, keletet minden reggel, mint valami játékbeli szappanbuborékot — kifújja, mely aztán az ég boltozatát átlengve, nyugaton szétpattan. E gyermekies kép valóbb szinti lesz, ha úgy képzel­jük, hogy a fátum, ez a szeszélyes óriás gyerek, ki az ismeretekkel és emberekkel kénye-kedve szerint játszik, a fejedelmek és népek kisebb-nagyobb bi­rodalmait megannyi szappanbuborékok gyanánt fújja föl, ezeket a légben fölebb-alább lengeti, szivárványszinjátékukban gyönyörködik, mignem egyszer csak szétpattannak, így fújja föl a fátum gyermekies szeszélye egymás után az ó világban az asszír, méd és persa birodalmakat, így gyönyörkö­dött egy ideig a hellén köztársaságok, főleg Athén és Spárta kisebb buborékainak szinpompájában, mignem az apróbb buborékok egy nagyobbá, a makedoniba egyesültek, hogy e nagy buborék aztán többekkel együtt egy még nagyobbá: a római világ­­birodalom buborékjába egyesüljenek, s e roppant hólyagnak változatos szinpompájában századokig gyönyörködjék. Ámde az északi barbár szelek förge­tege e nagyszerű hólyagot is szétpukkanta, mire ismét tetszett a fátumnak magát újabb, de csak pillanatig tartott, nem is valami pompás buborékok fölfurká­­lásával mulattatni. Ezek közt a hun Attila és a frank Nagy Károly, majd a mongol Csengis kán bubo­rékjai voltak a legkiválóbbak. Az újabb időkben atyáink látták I. Napóleon buborékjának támadását s nagyszerű szinjátékai után, mint valami égi me­teornak, rövid időn való szétpukkanását. Mi pedig saját szemünkkel láthattuk, hogyan fújja föl magát III. Napoleon egy nagy szappanbuborékban, s ho­gyan pukkant ez vele együtt szét Sedannál, s tüs­tént ennek szétpukkanása után hogyan fújta föl a fátum ismét a német császárságnak 1806-ban szét­pukkadt évezredes hólyagát. Ha közelebbről vizsgáljuk azonban a kisebb­­nagyobb államok és nemzetek életét, hatalmuk emel­kedését,­­tartalmát és sülyedését , látni fogjuk, hogy az nem a fátum szeszélyétől, hanem magának az ál­lam­i nemzet tagjainak, különösen az állam kormá­nyán ülők erkölcsi erejétől függ. Fölös munka len­ne ugyan a múlt idők és kihalt államok példáival ezt hosszasan mutogatnom, de nem tehetem mégis, hogy egy pillanatot ne vessek hazánk jelen állam­buborékjára, egybehasonlítva a korábbi rokon álla­potokkal és Európa államainak a miénkkel rokon állapotával. Mig az egész európai középkoron át a király s mellette a nemesség, papság és csekély arányban a polgárság valának az államok tényezői, s a néptömeg fölött teljhatalommal uralkodók , jelen­leg Orosz- és Törökország kivételével a nép is — képviselve választottjai által — részt vesz a tör­vényhozásban és önkormányzatban. A középkorban a királyok, papok, nemesek és némileg a polgárok közt, sok versengés ütött ki a hatalom gyakorlása fölött. Ez a versengés újabb alakban ismétli magát korunkban is, és folyni fog beláthatlan időkig. A ki­rály vagy császár tekintélye szilárd jelenleg is, mint valaha, s noha éppen most Franciaországban a feje­delmi címviselet hiányzik, a másfél évezres szokás által megszentesítette méltóságot maga a nép szelle­me és jelleme bizonyára rövid időn sürgetőleg fogja visszakövetelni. A magát római katholikusnak nevező főpapság csak imént ruházta föl egyházi fe­jedelmét a csalhatlanság jellemével, mely jö­vőre fölöslegessé tegye az egyházi közgyűléseket, hogy a pápa sajátfejüleg és kezűleg sújthassa átkaival mennyköveivel minden koncilium nélkül a Darwino­­kat, Marxokat, a materialismus és internationalismus minden hitágazatát. Csakhogy a XIII-dik század­beli hierarchiának a XIX-dikben fölújítása tüstént megboszulta magát, mert két hónappal a csalhat­­lansági dogma kimondása, s a pápának mintegy fél­istenné dekretálása után, a pápa az ő ezer évig élve­zett világi birtokaitól elesett. A királyi, hierarchiai, és arisztokrácias középkori hármas hatalom közt az aristokrácia, mely a születésen, kizáró földbirtokon és országos főhivatalokon, de egyszersmind a hadvi­selés kötelezettségén alapult, legtöbbet vesztett, mert mind e kiváltságait meg kellett osztania a néppel, s viszont ennek eddigi adózási s köz­munka terheiben osztakoznia. De a születési és földbirtokos aristokrácia helyébe ez anyagi jó­létre törekvő korban és az új társadalomban egy új, az előbbinél nyomasztóbb, türhetlenebb emel­kedik föl: a pénz-arisztokrácia. A hűbérurak, ma­gas várfészkeikből uralkodtak a mezőség védte­len népein, szedték vonták tőlük az adót pénzben és termékben, a jelenkor pénzkirályai, vagy inkább a börzék pénzaadályai újabb meg újabb kikeresett ezerféle cselfogással kerítgetik hálójukba a szeren­csekereső, s egyes példák nyomán könnyű módon gazdagodni vágyó tömeget. A takarék­pénztárak, iparbankok, munkás- és önsegélyző-egyletek meg­annyi menedékek ugyan a börze urak polyp-karjai elől, de mikor a főbank urainak tetszik az áldásos pénzeső helyett aszályt előidézni, nem hogy ama vidéki források által gyorsabb pénzforgalom idéz­tessék elő, hanem hogy saját tárcáik telhessenek. A pénz, ma inkább mint valaha, politikai levegő, mely után a szegény kapkod, mert neki nincs, a gazdag kapkod, hogy még több legyen. A föl­dből szálltak föl, s a gőzkörben alakulnak és onnan hullnak alá mind a termékenyítő nedvek, mind pedig a rettentő villanycsapások. Ki tudhatná előre , hová és miféle villanyok csapnak alá euró­pai társadalmunk közé, amaz eszme-gőzkörbül, ho­vá ugyane társadalomból az ultramontánok csa­­latkozhatlansága, (kivált ha a Spiritismus is hozzájá­­rul,) a nemzetiségek terjeszkedési vágya, az interna­­tinale és commune mindent egyenlősítő szándéka, az anyagelviség, rokon- és ellenszenvek, s az átalá­­nos élv- és pénzvágy villany-elemei, nagy mennyi­ségben szállnak föl. A franciák az európai civilizá­­­ciónak kétszáz év óta előharcosai és zászlóvivői, mi­dőn őket egy-két bölcs emberük 1830. és 1848-ki forradalmaik veszélyessé válható eredményeire figyelmeztette, büszkén viszonzált : „Franciaország elég gazdag az ily kísérletek árát megfizetni.“ A harmadévi kísérlet azonban nemcsak öt milliárd frank hadikárpótlásba, hanem a­mi több, két szép tartomány elvesztésébe került, s ezáltal nemhogy régi vágyait, egész Rajnáig terjeszkedhetni, elérte volna, ellenkezőleg ettől végleg elesett. S ez sem elég. Valamint atyáink megérték azt, hogy I. Napó­leon, ki 1814 tavaszán a császárságról lemondatván, a nép átkai és halállal fenyegetése közt porosz tisz­tek által kísértetett Elba szigetére, honnan vissza 534

Next