Fővárosi Lapok 1881. április (74-98. szám)

1881-04-01 / 74. szám

­­V . Melléklet a „Fővárosi Lapok“ 74. számához, s maga az alak is oly józan, hogy egyszerű tanulmány­nak sem elég hálás; az utóbbi képen a gyönyörű an­tik novellából, »Amor és Psyche« történetéből egyet­len mosolygó vonás sincs." A festő mindig kényelmetlen helyzetbe jut, a­mikor olyan tárgyat választ, melyet már nálánál na­gyobb mester utolérhetlenül megörökített. Leinburg Leó is, e Bécsben élő kezdő művész, merészre vállal­kozott, midőn Munkácsy »Siralomház«-a után eszébe jutott, hogy »Halálra ítélt« című terjedelmes művet fessen. A fiatal képíró tavaly egy önálló művével elő­nyösen mutatta be magát, azért megkíméljük őt az összehasonlítás kegyetlenségétől. Csak legalább szeré­nyebb lett volna, nem véve át a »Siralomház« együgyű kis gyermekét, a­kinek sejtelme sincs apjának szörnyű sorsáról. Persze nem ugyanazt a gyermeket találjuk nála. Amaz egészséges volt, ez pedig olyan, mint a­kinek társait Batizfalvy láb­egyenesítő intézetébe vi­szik a gondos szülők. A kompozíció különben elég összhangzatos, az alakok csoportosítása szabados. A halálra ítélt magas, szép barna férfi. Subával vállán áll a börtön közepén, míg fiatal felesége ráborul. Az asztalon gyertyák égnek és feszület áll. Előtte vén asszony, a rab édes­anyja leborult és zokog. A háttér egy lépcsőjén jön a lelkész s vele egy törvényszéki ember, a halálos ítélettel kezében. Fönn az ajtóban katona áll őrt. A hangulat találó, de ez csakhamar megzavarodik, mihelyt a közel életnagyságú alakok nyers kezelésű ruháit, s a rajz kevéssé tetszős vonalait látjuk. Röviden szólva: a tehetség nem felel meg a feladatnak. A fiatalabb művészek közt Margitay Tihamér kiváló színérzéket tanúsít. »Római dáridó« című ké­pén a dőzsölök jelmeze, a háttérben égő láng, a szertehullt virágok, a gazdag­ ékességű edények, a márvány­fal és oszlop s a többi külső dekoratív elem oly káprázatos, csillogó s a mellett természetes, mint a Piloty-féle iskola bármelyik képén. Úgy látszik, egyéb célja nem is volt a festőnek, mint hogy teh­et­­­ségzeroldalát kimutassa s erre alkalmasabb tárgyat nem is választhatott. Lucullus egyik hive gazdag pár­nákon hever, kezében arany-serleg; mellette mámoros nő, a földön egy alvó férfi, kit Morfeus vett szárnya alá. S hogy a színezés még excentrikusabb legyen, szerecsen-rabszolganő sem hiányzik, hatásos ellenté­tül. E változatos csoportot egy ősz hárfás egészíti ki, míg balra a háttérben egy gyermek, jobbra pedig még két más alak látható. Az ifjúság közös bűne: a rajz tökéletlensége, e csillogó vásznon is kisért, s a vén hárfást valóságos torz­ alakká csúfítja. Egészen más hatású ugyane szerző »Engesztelés« című képe, me­lyet Velencében festett. A keletkezés helyét nemcsak az aláírás, hanem az alakok típusa is mutatja, a­mi itt azért visszás valami, mert maga a haragos főalak magyar legény. Ott ül durcásan, míg szeretője virág­gal kínálja, hogy kibékítse; barátnői pedig kíván­csian lesik a kétséges kísérletet. Gondos munka, mely dicséretet érdemel. A­mi hiba van benne, az sem elhamarkodásból, hanem a kellő tanulmány hiányából ered. Erős távlati tévedés például, hogy az engesztelő lánynak nagyobb feje van, mint a mellette álló legény­nek, noha ez közelebb van hozzánk az előtérben. Ritka vendég a műcsarnok kiállításain Kern Armin, kit valamikor Deák Ferenc azzal tüntetett ki, (nem kis kegy volt az »öreg úr«-tól,­ hogy egy arcképéhez minta gyanánt ült előtte. Akkoriban sok reményt kötöttünk e tehetséges festőhöz, de élet­­körülményei Bécsben arra kényszerítették, hogy mű­árusok számára olcsó, divatos, sőt vásári képeket fessen s azóta nem bir kibontakozni a tucat­számra való munkálkodásból. Közelebb a király megvette egy képét Bécsben s ez kapóssá tette. Most München­ben készül letelepedni, honnan — reméljük — olyan képeket küld, melyekkel a mostaniakat feledteti. Eze­ket különben, szám szerint négyet, nem is a művész, hanem egyik kereskedő küldte be. A »Vadászat után« egyszerű konyha-idoll, a »Magyar nemes« című színes jelmez-alak, valamint a »Zászlótartó« is; a »Kedvenc« pedig két apródot tűntet fel, a­mint egy papagálylyal játszanak. Valamennyi a gyorsan forgó, ügyes ecset művei, melyek többre nem érdemesek, mint hogy futó­lag megtekintsük. Molnár József veterán művészünk két csinos aprósággal van képviselve; az egyik »Kútra menő lány«-t, a másik »Cigány viskó«-t tüntet föl. Petrovits L. S. pedig három terjedelmes árvízképet küldött Bécsből, melyek közvetlenül a szegedi ka­tasztrófa után nagyon alkalomszerűek lehettek s hisszük is, hogy azokat a festő ott a helyszínen rög­tönözte vásznára; de most, minden ügyes elrendezés, a részletek hatásossága dacára is, csak nagyfajta színe­zett illusztrációknak tetszenek s bennök nem annyira a művészeti tartalom, mint inkább a látványos jelleg köti le az érdeklődők figyelmét. A még kiforratlan tehetségek közt figyelmet kelt Feledi (Flesch) Tivadar, ki Párisból Bécsbe tette át lakhelyét, s ott egész buzgalommal folytatja tanul­mányait, dacára annak, hogy már a »Salon«-ba is bejutott, bizonyos önmegtagadással lemondott a gyors hírnévről s most a hosszabb, de biztosabb után keresi a sikert. Kár, hogy tulajdonképi irányát most sem követi s még mindig ingadozik az élet-, táj- és állat­kép között, sőt a csöndéletet is míveli. Most is be­akarta mutatni sokoldalúságát. Legterjedelmesebb, de nem egyúttal legjobb műve, az »Oltár előtt«, tem­plom belsejét mutatja egy vén koldussal s annak kis unokájával, kik a földre telepedtek, míg a háttérben néhány más alak áll. A természetes színezés nem kár­pótol eléggé a kompozíció ridegségéért: a kezelés jó, de a rajz, különösen a lánygyermek lábainál, nagyon fogyatékos. A »Szolnoki muzsikus «-gyerek« sem ép; térde oly különösen hajlik meg, mintha nyomorék lenne; e hiba nélkül életteljes kis tanulmány­ alaknak válnék be. Több gondra mutatnak »A mocsáron ke­resztül« s az »Udvarba térő szekér« feliratú képek, melyeken a vázlatosan, de sok közvetlenséggel festett lovak mozdulatai igen természetesek. Valentini János »Cigány lány«-a régismert tárgy újabb kiadásban. A festő, úgy látszik, hivatást érez, hogy a kártyavetőnek minden lehető faját meg­örökítse. Nagyon egyhangú és nem eléggé hálás tö­rekvés. Mindig csokolád­színű arcot és idomokat, fe­kete, göndör hajat, sötét szemet, előcsillanó fehér fog­sort festeni — ugyan hogy nem unja meg ? Hisz ezek a cigánylányok mind egy húron pendülnek. A­ki egyet látott — valamennyit látta. Az olyan kiváló tehetség­től, mint Valentini, nagyobb alkotást szeretnénk már látni. Vagy nincs ott Nádasd-Ladányon más festeni való ? A­mióta itthon van a művész, mindig önmagát ismétli; a­mi egy-egy képén ül, az csak a kártya. Ha tavaly zöld felsőt vetett föl a cigánylány, az idén már piros alsót, vagy pik-dámát tart a kezében. Erre a különbségre óvatosan vigyáz a festő. A külföldi magyarok közül Vágó Pál egy déli »Olasz ifjú«-t küldött, melyet erőteljesen, szabadon festett. A jellemzés sikerült s a ruházat ügyes, széles ecsetelést mutat; csak az a kár, hogy a köntös alsó ujjasa nem kapott ellentétesebb színt, igy majdnem meztelen karnak tetszik s zavarólag hat. Manheimer Gusztáv néhány vázlatos aprósága önálló tehetségre vall. Csak a szürkés-ezüstös színektől óvakodjék, mert ezek modorosságra csábíthatják. Némely képét furcsa címe miatt nem értjük, így »A vőlegény jó kilátásai« címűt sem, mely négy alakot tüntet föl; kettő erkélyen áll, a másik kettő meg a kert mellett halad el. Hri­­nyák Ede két »Tanulmányfő«-je közül az egyik, mely fölfelé tekintő vén embert ábrázol, gondos, értel­mes mű. Az arcképek között első helyet foglal el Bara­bás Miklós király­ képe, mely az uralkodót huszár­tábornoki egyenruhában tünteti föl Ez egy festett hódolat, nemcsak őszinte, hanem igaz is. A fejedelem vonásai azonban kevésbé édeskés mintázást kívántak volna, a­nélkül, hogy a művésznek az illegalitás vád­jától kellett volna tartania. A rikító vörös egyenruha, aranyos zsinórjaival, sok gondot okoz az összhangzásra törekvő festőnek, de e szempontból jól sikerült e térd­kép. A háttért kert sűrűje képezi s egy erkély kar­zata. Egy asztalon a korona jelvényei csillognak. A kereskedelmi minisztérium termének méltó dísze lesz e képmás. A tiszta tájkép ezúttal kisebb számmal van képviselve. A legtöbb ily művön genre-alakok uralják a tért. Mészöly Géza nagy »Balatoni kép «-ének is, melyet gróf Zichy Ödön számára festett, a tizenöt alak kölcsönöz különösebb érdeket, mig a vitorlás bárka s a tó kéklő tükre csak keretül szolgálnak. S a vásáros parasztok s asszonyok, a juhőrző pásztor, halász-legények s gyerkőcök egytől-egyig életteljes alakok, melyek a természet után való rajzolásra és mintázásra vallanak. Bár e kép óta más modort követ a művész, ez alkotása is kiválóan érdekes. Többi képei kisebbek, megannyi értékes mű. E lapok olva­sóinak még akkor mutattuk be, mikor a festőállvá­nyon láttuk. Az újabb bemutatás Tölgyessy Arthúr »Csárda előtt« című festvényénél is fölösleges, mert már részletesen leírtuk egyszer. A befejező ecsetvoná­­sok még jobbá tették e terjedelmes, sok közvetlenség­gel érzékített falusi jelenetet, mely a természet gon­­dos megfigyelésének és dicséretes szorgalomnak ter­méke. A folyvást emelkedő művésznek eddigelé ez a legszebb alkotása. Figyelmet kelt Mesterházy Kálmán is, ki négy különböző tárgyú s más-más értékű művel szerepel. Egy kis tájkép­ vázlata, röpködő madarakkal, igényte­len apróság; »Paraszt fiú« című tanulmány­ főjének a természetes színezés kölcsönöz érdeket; »Őszi táj «-on pedig a szép távlat, a mocsaras, süppedékes előtér ha­tásos festése s a sikerüti hangulat vonzanak. De leg­több igényt támaszt a »Titkos látogatás« című kép, mely elhagyatott temetőt tüntet föl, esti hangulattal s érdekes világításban. A szegény­ legény a kerítéshez kötötte lovát, maga pedig a kedvese sírja előtt áll, annak fejfájára támaszkodik és kesereg. Egész törté­net szól hozzánk e műből, mely nem mindennapi kom­ponáló tehetségről tanúskodik. A búslakodó legény arca azonban némi javításokat igényel. E hiba nélkül a kép a jobbak egyike volna a tárlaton. A legnépszerűbb magyar tájképfestő, Ligeti Antal két műve közül nehéz volna választani. Mind­kettő a mester régi előnyeivel bővelkedik. A »Béla regia völgye« kéklő hegyeivel, csillogó víztükrével vadregényes pontot, a nagy egyedüliségben pihenő cigánycsalád pedig csinos idillt tüntet föl. A »Sóly­mos vára« címűben a tárlat különösen hatásos. Üde­­ség mosolyog ránk a Brodszky Sándor »Tavasz«-áról is, mely e keveset festő művész finom érzéséről tanús­kodik. Ha végül Tarnóczy Berta »Idylls és »Hajnal« című hangulatteljes képeit megemlítjük: jóformán az összes magyar műveket méltányoltuk, melyek közt, mint láttuk, az újabb nemzedék reményteljes tagjai derekas számmal vannak képviselve. Dr. Próni József: Fővárosi hírek. A „Fővárosi Lapok“ szerkesztősége az „Athenaeum“­ melléképületében van: bará­­tok-tere 4-dik szám, első emelet. * A Kisfaludy-Társaság érdekes ereklyét kapott ajándékul: Kisfaludy Károly egy eredeti festvényét, melyet a költő 1825-ben készített, mint az a vászon hátsó oldalán olvasható is. Bájos, fiatal nőt ábrázol,­­mint némelyek vélik: a festő-író kedvesét), a­ki párnákon hever s tükörben nézi magát, míg egy pajkos kis Ámor nyíllal céloz rá. Egyes ap­róbb rajzbeli fogyatkozások dacára igen sikerült ma s különösen a nő arca szép. A festvényt P­e­r­l­a­k­y Kálmán, a képzőművészeti társulat igazgatója, ajándékozta a társulatnak. * Hírek képírókról. Zichy Mihályr­ól valótlan az a hír, melyet több lap közölt, hogy Bécs­ben telepedik le; a művész Nizzából, hová legközelebb megy, Oroszországba indul, honnan néhány külföldi képes­lap számára illusztrációkat is fog küldeni. — Molnár József, újpesti műtermében, nagyobb történeti képen dolgozik, mely »Ábrahám kiköltözé­sé«-t tünteti föl. — Benczúr Gyula a múlt héten Nápolyba utazott, hol a bajor király számára népéleti vázlatokat készít. * A főrangúak carroussel-je e ha 8­ dikára van kitűzve. A lovardában lesz XIV. Lajos korabeli jel­mezekben, a fővárosi szeretetház javára. A vállalat élén gr. Andrássy Gyuláné és báró Edelsheim-Gyulay Lipót állanak. A próbák serényen folynak s jegyek holnaputántól fogva már kaphatók lesznek a lovarda irodájában. A carroussel sorrendje ez lesz: bevonu­lás , kis négyes négy pár által, karikaszedés, hajtógyakorlat, nagy négyes tíz pár által és sövény­ugratás. A gyakorlatokat a következő tizennégy pár hajtja végre: gr. Andrássy Aladár­né és Rohonczy Gida, gr. Károlyi Viktorné és b. Aczél Béla, b. Aczél Béláné és b. Laffert Antal, Blaskovits Miklósné és Salamon Géza, gr. Andrássy Ilona és b. Edelsheim Gyulay Lipót, gr. Andrássy Irma és gr. Sztáray Já­­nos, gr. Andrássy Etelka és gr. Sztáray Antal, gr. Pálffy Geraldine és gr. Károlyi Gyula, gr. Zichy Sarol­ta és ifjabb b. Edelsheim­ Gyulai, gr. Zichy Nándor­­né és gr. Andrássy Sándor, gr. Dessewffy Aurelné és herceg Pálffy Miklós, b. Sennyey Pálné és gróf Dessewffy Aurél, b. Edelsheim­ Gyulainé és herceg Lobkovitz Rezső, özv. gróf Waldstein Jánosné és gr. Gyürky Ábrahám. * Csiky Gergely aradvárosi díszpolgári okmá­nyának szövege következőleg hangzik: »Mi, Arad sz. kir. város közönsége, ezennel tudatjuk, hogy tisztelen­dő Csiky Gergely urat, a Kisfaludy-társaság rendes, a magyar tudományos akadémia levelező tagját, a magyar irodalom fáradhatlan munkáját, a társadalmi dráma új iskolájának megteremtőjét, a fenkölt esz­méknek ékes tolmácsát, az emberi szenvedélyeknek élethű festőjét, az országszerte ünnepelt írót, ki magát rövid idő alatt azon magaslatra küzdötte föl, hol a nemzet jeleseit dicsőíti; ki gyermekkora legszebb éve­it, midőn fogékony ifjú keblében a költészet forrása fölbuzogni kezdett, városunk falai között töltötte, s ki mind az édes visszaemlékezés, mind a drága családi kötelékek kapcsán, nálunk otthonát találja föl; a szin­­irodalom terén szerzett kiváló sikereinek méltánylása és városunk közönségének személye iránt érzett tisz­telete kifejezéséül, alálirt napon tartott közgyűlésünk­ben, díszpolgáraink sorába emeltük. Arad, 1881. már­cius hó 10-én«. * A színi iskola igazgatójáról, Mihalovich Ödönről jót hallottunk. Annál inkább kötelességünk ezt följegyezni, mert az igazgatói állás betöltését telje­sen fölöslegesnek, különösen a drámai szakra hátrá­nyosnak tartván, az új igazgató kineveztetését egyál­talában nem helyeselhettük. De ez nem gátolhat az elismerésben, midőn az új igazgató egyben-másban helyesen jár el. Nagy baj volt ennekelőtte, hogy a növendékek,­­kivált az operánál,) nagyon a maguk tetszése szerint tanultak. Nem tartották magukra kö­telezőnek a tanrendszert. Egyik-másik csak egy tanár­tól tanúit s a többinek óráit föl sem vette. így akart most is tenni egy énekesnő s mivel kijelenté, hogy nem szabja magát az intézeti szabályokhoz, az igazgató egyszerűen elbocsátotta az intézetből. Helyesen, mert ez iskolában a tanári tekintélyt s intézeti rendet nem kis mértékben csorbítá az, hogy a régi igazgató egyes növendékeknek, a tanárok jogos követelése ellenében * — 395 — gram­

Next