Fővárosi Lapok 1882. szeptember (200-224. szám)

1882-09-01 / 200. szám

Melléklet a „Fővárosi Lapok“ 200. számához. Az első, a­mire a nézőtért illetőleg gondoltam, mikor a nemzeti színház igazgatását átvettem, az álló­helyek végleges megszüntetése s a nézőtér feletti pad­lás kiürítése volt. A hatszáz nézővel túltömött karzat két ajtóval s felette a mindenféle lim­lommal teli pad­lás tűrhetetlen volt reám nézve, a ki ismertem a ve­szélyt, mely ebből származhatik. A nézőtér feletti padlás csakhamar ki volt ürítve, s a megóva az addig reá nehezedett tehertől. Nem úgy a nézőtér, melynek rendezése csak sok baj­jal, költséggel és sok előítéletnek legyőzése után vált lehetségessé. A nemzeti színházban ugyanis hajdan 800 em­ber állott; e fáradt, e mozgó, nyűsgó, szenvedő tömeg ugyan hogy tudná az előadást nyugodtan végig nézni ? már csak unalomból is tapsolt akkor is, mikor éppen nem kellett volna, s ez által a többi néző élvezetét tönkre silányitotta. Ama vad orditozás, mely a karzat­ról gyakran lehangzott s türelmetlenné tette a föld­szint művelt közönségét, reám nézve tűrhetetlenné vált. Az 1876-ki télen, február 24-én­­tartott előadás azonban végképen megérlelte bennem az eszmét, hogy a nemzeti színház nézőterén gyökeresen javítsak. Ugyanazon a napon, mikor az árvíz veszélye tetőpont­ját érte, a nemzeti színházban Donadio Bianca egyik utolsó fellépte volt kitűzve. Ki volt hirdetve város­szerte, hogy a végveszélyt három ágyúlövés fogja je­lezni s tudtam, hogy a végveszély e perce legkésőbb fél­­tíz órakor fog bekövetkezni. Az előadást meg kell­ tar­tani, mert ha a színházat bezárjuk, a közönség nagyobb veszélyt gyanít, mint a minő valóban fenyegetett. Min­den jegy el volt adva, a karzaton 600, a földszinten 100, a második emeleten szintén 100 álló­jegy volt kiadva; azt remélem, nem jő el mind,­­ de hiába volt reménykedésem, mert egy negyeddel hét óra után tömve volt minden, a bérleten kívül 1460 forint volt a napi bevétel. Ha a három ágyúlövés megdördül az előadás vége előtt, legalább száz embert nyomnak agyon a ke­letkező általános panique következtében. Nem maradt tehát más hátra, mint félni ugyan, de egykedvűséget színlelni és ügyelni arra, hogy az előadásnak kilenc órá­ra okvetetlenül vége legyen. Megkönnyebbült lelkem, mikor a végtelen kihívások után végtére legördült a függöny, a néző­közönség távozni kezdett, a függöny nyílásán keresztül lestem, mint hömpölyög kifelé, mint hittem, lassabban, mint máskor. Most 11z perc kell a színház kiürítéséhez, akkor hat perc kellett. A nagy tömeg már künn , volt az előcsarnokban s a kapuk alatt a nézőtéren alig lehetett vagy kétszáz ember, mi­dőn a háromszoros ágyúszó megdördült, s e hömpölygő tömeg már elegendő réssel bírván, egy pillanat alatt a szó legszorosabb értelmében szerteszét futott. Ez est élményei annyira emlékezetessé váltak előttem, hogy feledni soha többé nem fogom. Ugyanazon év nyarán kezdettük fokonkint alább szállítani az álló helyek számát s nyitottunk egy pár ajtót, mig végre 1878-ban már teljesen megszüntet­tünk minden álló helyet s a számozott ülőhelyeket hoz­tuk be. A hajdani 1460 néző helyett ekkor már csak 1120 néző fért a színházba, míg a jelenlegi szám 850 tehát 610-zel kevesebb; éppen az a szám ez, melyet szerintem egy drámai színház eltűrhet. Ez­ intézkedésnek köszönhetem azt, hogy a Ring­­színház égése után a nemzeti színházat illetőleg nem ijedtem meg, mert tudtam, hogy veszély esetében nem lévén az ülők mögött mintegy gátul az állók ne­hezen mozogható zöme, mindenki megmenekülhet. Igaz, hogy most nem kell menekülnie senkinek s veszély esetén is sétálva hagyhatja el a szín­házat, mert rosszakarat és vétkes gondatlanság sem okozhatnának egykönnyen még csak pillanatnyi torló­dást sem, de a rendet, kényelmet s biztonságot elő­mozdító ama rendszabályok jelentéktelenek voltak ama követelményekkel szemben, melyek színházunk irányában a bécsi égés után létettek. Előadandó e kö­vetelmények összegének képét, úgy, a­mint az most már végre van hajtva, áttérek végre felolvasásom tu­lajdonképi tárgyára. A szükségesnek ítélt munkálatok csoportozatát a nemzeti színház igazgatósága állította össze. Az ülé­sekben, melyekben e munkálatok előkészítése tárgyal­tatott, részt vettek az intendáns elnöklete alatt: Pau­­lay Ede drámai, Erkel Sándor operai igazgató, Csep­­regi Lajos titkár, dr. Várady Béla jogtanácsos, Wol­­farth Henrik, a fővárosi közmunkák tanácsának mű­szaki osztályvezetője, mint műszaki tanácsos, a­kinek felügyelete alatt hajtottak végre utóbb mind e munká­latok , részt vett még ez ülésekben Dorogi Károly, a nemzeti színház főgépésze és fővilágosítója. Az igazgatóságnak, midőn e munkálatok egyes csoportozatát összeállította, irányadóul szolgáltak: a) azon tapasztalatok és ismeretek, melyeket egyáltalán a színházak berendezése körül bírt; b) azon észleletek, melyeket a nemzeti színház épületének már eddig tapasztalt előnyei és hátrányai megfigyelése által magáévá tett; c) a bécsi katasztrófa után szerzett tapasztala­tok, összehasonlítván az ott történteket a mi épületünk belsejével, annak szervezetével s berendezésével; d) a bécsi katasztrófa után tartott belügyminisz­teri és fővárosi enquete-bizottsági ülések alatt felme­rült eszmék gyakorlati tekintetből való mérlegelése s azoknak a mi viszonyainkhoz való alkalmazása, a ki­vitelt és hasznosságot illetőleg. Az egész munkaidő két hónapra volt kiszabva s nem is vett többet igénybe, a mennyiben 1882. junius 20-án volt a szünidők előtti utolsó, 1882. augusztus 19-én pedig a szünidők utáni első előadás. Az összes munkálatok Wolfarth Henrik felügye­lete alatt hajtattak végre. A kivitel alapját képező szerződéseket dr. Várady Béla, a nemzeti színház jog­tanácsosa kötötte meg s e szerződéseket az igazgató­ság a miniszterelnök elé terjesztette jóváhagyás végett. Az egyes munkanemeket a következő hazai cé­gek állították elő u. m.: az összes vasalkatrésze­ket a Schlick-gyár; a színpadi eső­s vízvezetéki mun­kálatokat a Zellerin cég; a kőműves munkákat Wag­ner János építész; az asztalos munkákat Thék Endre iparos; a gázcsövezési munkát a Pischurn­ cég; a szín­ház nézőterének díszítését Rixinger János aranyozó iparos; a szobafestői és mázolói munkát Mollien La­jos festő iparos; a kárpitos munkát Kozilek János kárpitos; a tűzmentes mentőlemezeket Nagel,Junius hazánkfia; a díszletfestői munkát Spannraft Ágost, a nemzeti színház főfestője tervezte és készítette; a gé­pészeti és világosítói munkálatokat Dorogi Károly, a nemzeti színház főgépésze, az aszfalt-munkálatokat pedig az első magyar aszfalt társaság hajtotta végre. A nézőtér mennyezete fölötti padlásról minden facsövezet eltávolíttatott s az okvetetlenül szükségesek vaspléhből készült csövek által helyettesittettek. Itt helyeztetett el ama négy darab, vaspléhből készült ön­­szerelő is a Schlick-gyárból, a­melyek netaláni veszély esetében a nézőtérnek füst elvezetőül is szolgálnak. A padlás deszka padolata megnyittatott s éghetetlen lemezekkel vonatott be; a padlás jobb és baloldali mellék folyosója, a melyekben nyolc tartalék viztar­­tány van elhelyezve, tűzmentes tégla burkolattal vona­tott be s ezenkívül mindegyikben négy-négy ablak tö­retett, hogy e helyiség is nappali világítással legyen ellátva, mi által a lámpával való veszélyes közlekedés, fölöslegessé válik. A padlás tűzmentes külön­ lépcső­­vel s tűzmentesen elzárt, a zsinórpadlással közlekedő ajtóval van ellátva, melyen át csak is a tűzoltó és gé­pész személyzet közlekedhetik. E padláson semmit sem szabad tartani. Az említett tartalék-víztartók csö­­vezet által a színpaddal hozattak összeköttetésbe oly célból, hogy ha kell, e víztartályokat lehessen igénybe venni a színpad közelében elhelyezett csapok segélyével. Végre pedig a nézőtér mennyezete felett levő ezen padlás, vaslemezből készült s­zámú töltelékkel ellá­tott tűzfal által lett a zsinórpadlástól tűzmente­sen elkülönítve, mi által e padlás teljesen el van zárva és semminemű gyúlékony vagy világítási anyag, vagy bármi rendetlenséget vagy zavart okozható tevékeny­ség által nem érintetik többé. Magán a nézőtéren a következő újítások tör­téntek . A nézőtér mennyezete egészen újonnan ki­­díszíttetett s annak stukatur-fedeménye megujitta­tott. A mennyezet megújításával összeköttetésben, az előszintézi falról, mely a mennyezettől a zenekarig terjed, minden deszkaburkolatot, fadiszitményt és vá­­szonyfüggönyt eltávolítottak. Az előszintér felső, eddigelé deszkafalát most az a kettős vaspléhből készült s hamuval kitöltött tűzfal képezi, a­mely egyszersmind, a mennyezet feletti padlást, a­mint felebb említve volt, tűzmentesen elválasztja a zsinór­padlástól. E fal díszítménye, mely annak előtte kékre festett vászon függönyzetből állott, jelenleg vaspléh­ből áll, a­mely pléhre a nagyon is rikító s nehezen vi­lágosítható kék színű függönyzet helyett, túzok­ színű függöny festetett, melynek csak díszítményében fordul elő a kék szín. Az előszintér két oldal­pilllérének kőfalazatát vaspléhhel vonták be, a régebben e pilléreken létezett oszlopzatok, díszítmények és szobrok fa és papír he­lyett most cinkpléhből készült dombor­művek által helyettesíttettek, a­mely díszítmények a nézőtér többi részével összhangzásban vannak olajfestékkel bevonva s megezüstözve. Az előszintért és nézőtért a színpadtól magától tűzmentesen elválasztja a hullámos vas­­pléhből készült, negyvennyolc vámmázsa súlyú füg­göny, mely vasfüggöny felvonása s leeresztése az ellen-nehezékek alkalmazása által k­önyen kezel­hető felvonó kerékkel, tizenkét másodperc alatt eszközöltetik két erre alkalmazott egyén által. E vasfüggöny, mely nyolc darab másfél centiméter vastagságú acélkötélen függ, nagyobb biztonság ked­véért víznyomás által ereszthető le s vonható fel; e kettős szerkezet által el van érve az, hogy ha eset­leg az egyik szerkezet pillanatnyira hasznavehetet­lenné válnék, igénybe vehető a másik. Az előszintért a zenekartól az eddig létezett deszkafal helyett, téglából készült fal választja el; e fal oly célból készült, hogy a sülyedőben ne­talán támadó tűznek ez irányban gát vettessék. A nézőtér az előszintéri falhoz s pillérekhez csatla­kozó belső falainak eddigi díszítménye egészen meg­nyittatott s összhangzásba hozatott az előszintér egé­szen uj díszítményével. Az eddig diszítményül hasz­nált s papírból készült angyalkák és a páholyoknak szintén papírból készült függönyzete eltávolíttatván, ez utóbbiak cinkpléhből készült függönyzet által pó­toltattak. A királyi páholy egészen új díszítményt nyert. A nézőközönséget illetőleg, a nézőtéren a követ­kező újítások történtek. A földszinten 270 darab fénymázolatlan diófá­ból készült és sertés­bőrrel bevont támlásszék helyez­tetett el; a földszinten csakis e 270 támlásszék leend ezentúl, zártszék egy sem. (A bécsi katasztrófa óta a földszinten támlásszék és zártszék volt összesen 280, most tehát tízzel van kevesebb.) E 270 támlásszék négy csoportba van osztva, három egyforma szélességű utcával, a­mely utcák mindegyike egyenesen a kijárók egyikéhez vezet. E négy csoport a bejárati ajtókhoz képest, egy jobb közép, egy bal közép, egy jobb oldali és egy bal­oldali csoportra oszlik. A jobb- és bal közép csopor­tok mindegyike tizenhat sorban kilencvenhat összesen tehát 192 támlásszéket foglal magában; a sorok mind­egyikében hat támlás van elhelyezve. A jobb- és bal oldali csoportok mindegyike 12 sorban 39, összesen tehát 78 támlásszéket foglal magában, az első hét sorban négy, a 8 és 9-ik sorban három a 10. és 11-ik sorban kettő és végre a 12-dik sorban egy támlásszék lévén elhelyezve. Ez elosztás a lehető legkényelmesebb, mert hatnál több néző nem ül egy sorban s minden egyes sorban hat szöglet­ ülés találtatik. A második emeleti pódium teljesen megnyittat­­ván, azon 114 darab, tölgyfából készült, nádüléssel ellá­tott zártszék van elhelyezve, három sorban s ugyanannyi csoportban; a második emeletnek nem csak pódiuma, hanem mennyezete is egészen újonnan készült s díszít­ménye teljesen megfelel a másodemleti páholyok dí­szítményének anyag és szín tekintetében. A két oldalt levő két-két ajtó, mint a célnak teljesen megfelelő, meghagyatott eddigi alakjában. A második emelet ez átalakítás következtében oly előnyös, biztonsági tekin­tetben megfelelő és tetszetős alakot öltött, hogy az igazgatóság, tekintettel a kevésbbé tehetős középosz­tályra, elhatározta az ott elhelyezett zártszékek első so­rára bérletet hirdetni havonkénti 25 forint bérlet ösz­­szegért. A második emeleten hét zártszékkel több lett elhelyezhető, mint december 8-ika után. A harmadik emelet előtere már a múlt télen átalakíttatott tűzbiztonsági tekintetben, az előírt sza­bályzatnak megfelelőleg, a jelenlegi átalakítás alkal­mával az akkor megkezdett művet tehát csak foly­tatni, illetőleg kiegészíteni vált szükségessé. E tekin­tetben mindenek előtt a nem rozzant ugyan, de régi modor szerint idomtalanul készült pódium pótoltatott új pódiummal, melyen három sorban és öt csoportban 218 darab, tölgyfából készült, részint nádfonatú, ré­szint recézett fa­üléssel ellátott zártszék van elhe­lyezve, amphitheatralis félkör alakban, oly ügyesen és oly kényelmesen, hogy alig képzelhető a világ bármely színházában harmadik emelet, a­mely annyira kényel­mes, tetszetős és biztos lenne, mint a nemzeti színház e hajdan­i kakasülőnek« csúfolt része. Megjegyzendő, hogy most húsz zártszékkel kevesebb van elhelyezve e harmadik emeleten, mint a december 8-iki bécsi ka­tasztrófa következtében rendezett nemzeti színházi ülés-razzia után megmaradt volt. A harmadik eme­let hat kijárója a télen már megtörtént átalakítás sze­rint felette célszerűnek bizonyulván be, meghagyatott Elfér tehát jelenleg a nemzeti színházban egy páholyra négy egyént számítva, ha minden hely s pá­holy el van foglalva, összesen 848 néző. A harmadik emelet tágas előcsarnoka s jobb- és baloldali folyosói gerendázattal s mozaikszerű tűz­mentes kőpadlózattal láttattak el, a­mi nem csak a tűz­biztonságot fokozza, hanem kényelmi s tisztasági te­kintetben is rendkívül előnyös. Ez előcsarnok, vala­mint a folyosók kifestettek, a­mi e rendkívül tágas, ezer embert magába foglaló előcsarnoknak kelleme­sebb külsőt kölcsönöz. Az ezen előcsarnokban létezett raktár már a múlt télen távolittatott el, ugyanakkor láttatott el ez előcsarnok tűzmentes mennyezettel és tégla fedemény­­nyel. Ez előcsarnok mindkét oldalán két-két ablak nyittatott, hogy ne csak a folyosó, hanem az előcsar­nok is nappali világítással bírjon. Báró Podmaniczky Frigyes. — 1247 Fővárosi hírek. * A király ő felsége, mint nem rég irtuk, a zi­lált anyagi helyzetbe jutott kolozsvári színház ügyé­ről jelentést tétetett s az iratokat is fölküldete ma­gának. Ő felsége bőkezűsége meg is mente a második magyar műintézetet a zavartól. Mint ugyanis olvas­suk, a király a kolozsvári színház tavalyi és ezidei deficitjének fedezésére a rendes segélyen kívül még évi tízezer frtot, összesen tehát húszezer frtot utalvá­nyozott az udvartartás budgetjéből. * Az „Afrikai né”” tegnap egy vendéggel s rész­ben új szereposztással került színre a nemzeti szin-

Next