Fővárosi Lapok 1889. március (59-88. szám)

1889-03-01 / 59. szám

Nincs itt semmi a nagy városból. Annak örökös lár­mája, ideges sürgés-forgása, füstje, pora, ez az óriási kőtömlöc, a főváros, Zoltán háta mögött van. Tekin­tetét önfeledten jártatta a vidék felett. Mintha min­den hang függve maradt volna a levegőben, oly csend volt. Mégsem. Hangos torkú rigó szólalt meg a szom­széd bokorban. Zoltán a nyári lakból székeket hozott ki s le­ültek. Garmathyné elmondta: mikor egyik gyermeke himlőben feküdt, Emilia s bátyja itt laktak. — El voltunk zárva a világtól, — szólt a leány, — oly jó volt itt. Jenő gyakran hozott magával vendé­­j­geket. Én lefeküdtem s ők az alatt a nagy diófa alatt iddogáltak s énekeltek a holdvilágos nyári éjsza­kában. Kinyújtott rózsás ujjacskájával egyedül álló lombos fára mutatott. Zoltán elgondolkozott. Fejét hátraforditotta s a nyitott ajtón a nyári lakba nézett. .Egész másnak tűnt fel előtte a két szoba, mióta megtudta, hogy Emilia benne lakott. Mintha benne hagyott volna valamit szépségéből s ifjúságából a leány. Elképzelte, mint lesett ki a függöny mögül a mulatókra, mint hallgatta ábrándos dalukat, poharak összeütődését s talán egy kedves, ismerős hangot, melytől szive meg­remeg. Elszomorodott. Garmathyné okos és jókedvű asszony volt s vezette a társalgást. Bizony, ha ketten ültek volna itt — ő és a leány — elültek volna szótlanul. A nőkről folyt a beszéd. Zoltán kedvetlensége tűnni kezdett s e tárgyról elmondta nem egy ötletét. A hang mind bizalmasabbá vált közte s Garma­­­thyné közt. — Önök férfiak, szeretnek képtelenségeket gon­dolni s mondani a nőkről s ezen a beszéd-tárgyon gyakorolják magukat arra, hogyan kell szellemesen sértegetni. A nő, ez a fogalom olyan önöknek, mint katonáknak a festett alakok, — rálövöldöznek, csupa­­ tanulásból. — A nő! — nem tudom asszonyom, mint gon­dolkoznak mások erről. De én egyet sohasem fele­dek : hogy belőlük az anya s a testvér kerül ki szá­munkra. — S még­sem az a legfőbb, kedves Zoltán. A harmadik, a­kit ön elhallgatott. A nő, kit önök sze­retnek s ki önöket megérti. — Én nem szerettem soha. Erről nem beszél­hetek. Tréfásan akarta mondani, de oly komolyság érzett ki hangjából s jelent meg szemeiben, hogy a leány összerezzent. — Soha, asszonyom. Futó ismeretségek nők­kel; néhány együtt töltött óra bája, vagy csak egy­­ tekintet tőlük, a mint az Andrássy-úton, fogataikban hátradőlve, legújabb elragadó kalapkájukat mutat­ják be; fehér fogaik egy villanása, a corsó padjának villanyszürkületében; vagy selyem napernyőjük fé­nye, a mint a helyi hajó fedélzetén tejarcuk rózsasznei felett őrködnek, — ezek képezik a nőkről életem összes emlékeit. Nem ismertem még azt az egy nőt, a­ki szívünket birja, a­ki boldogít vagy megcsal. Hanem a nőket, a maguk bájoló egészében, nem ismerve, néha csak egy pillanatra tűnve fel, aztán örökre eltűnve a sok között. Ezek a nők, a kik futó moso­lyuk árát nem veszik meg szivünkön kamatok ka­matjával. Kik szépségüket oly önzetlenül mutogat­ják. Kik a nélkül, hogy tudatával bírnának, egy rossz napunkat tették elviselhetővé, egy nyomasztó gondot leheltek el szivünkről s kik hálánkat meg se várva, gyorsan elsuhannak s nem látjuk őket többé soha. Ezek a nők, kiket minden fővárosi ember-ára­dat megterem s minden utcaszöglet mosolyogva kínál. .. Érezte, hogy kissé fellengősen beszélt, valami erő úgy késztette erre. (Folyt, köv.) Pál a magyar népies genre­sz elsőrendű mívelője s ritkán fest aquarellt. Oly ritka termékeinek egyike a »Ködmenes paraszt,« mely a legéletteljesebb typusok egyike. Joanovits Pál, ki a montenegrói életből veszi képeinek tárgyát, »Családi élet« című vázlatát aján­lotta föl, a­melyen ipari realizmus és művészeti jel­­lemzetesség nyilvánulnak. A keleti genre-t itt is Eisen­­hut Ferenc képviseli »13\'está«-jával. Jellemző a mi mű­vásárló közönségünkre, hogy olyan művészt, mint Baditz Otto nem számítja kedvencei közzé. A Mün­chenben letelepedett magyar festő alig bír eleget tenni angol és német megrendelőknek, míg nálunk két kiváló képe évek óta eladatlanul függött a mű­csarnok titkári helyiségében. Az egyiket a »Szegedi árviz«-et végül is ajándékba kapta a Jó szív. A má­sik meg a »Madonnáit ábrázolja, a mint ölében a a Krisztus gyereket tartja: öt év óta fényképek és metszetek útján európaszerte ismeretessé vált. Igazi vallásos kép ez, de nem mereven egyházi. Főpapjaink egyike-másika rég megvehette volna, mert templomi képnek is alkalmas. Tájképfestőink közül Telepi­ Károly egy na­gyobb alakú művét a » Törcsvári szoros«-t találjuk e csoportban, Spányi Béla pedig egy finom hangulatú, sajátos színezetű »Esthangulat«-át engedte át. Ugyan­csak Spányitól egy új kép is köti le a figyelmet: Címe »Esti harangszó«. Mint a művész minden festményét, ezt is poétái lendület hatja át. A mező közepén sze­líd arcú, fiatal pásztorlány áll, fehér lepelbe burkolva. Magába mélyedve figyel a harangszóra. E magányos alak rendkívül illik a tájhoz, melyen a természet csöndje, mélasága az első pillanatra megkapja lel­künket. Ismét külön osztályt képeznek e kiállításban az árverési bazár számára küldött képek és szobrok. Ez utóbbiakkal hamar végezhetünk, mert plasztiku­saink nem igen bízva a jó vásárban, kevés munkát állítottak ki. Sok dicsérettel kell kiemelnünk Bres­tyánszky Béla egy domborművét »Amor és Psyché«-t, melynek az az előnye is van, hogy márványból van faragva. Az anyag belső becse mindjárt szalonképe­sebbé teszi a szobrot. Brestyánszky legtehetségesebb művészeink egyike, a­ki a Deák-szobor pályázat al­kalmával az egyik díjat nyerte el. Oly kitüntetés ez, mely által más országban már rég nagynevű és gaz­dag művész volna. Hogy mily jeles erő lakozik benne, mutatják az Andrássy-úton, a Hagenmacher-palota allegóriás alakjai. A kiállított dombormű is finom, ízléses. Lantai Lajos két gipszműve és Szász Gyula két arckép medaillonja érdemlik meg a megemlítést. A bölcskei ismert naturalista­ festő Kegyes Jó­zsef, ki soha rajzolni és festeni nem tanult s hajla­mait kitartó szorgalommal követve, bizonyos rou­­tine-ra tett szert: ezen a kiállításon egy »Borozó pa­raszt«- ot mutat be, oly természethiven s oly ősi naiv­­sággal, hogy mindenki megáll e kép előtt. Nem lehet érdekesebbet képzelni, mint e különös genre-alak, melyen a modern technika fogásait, a színvegyítés, az árnyékolás, a felfogás szabályait hiába keresnék. Ám azért a régi akadémikus modort se találjuk rajta. Kegyes József tán az egész kerek világon a leg­önállóbb piktor; nem utánoz senkit, mert életében édes kevés művet látott, a­melyet mintául vehetett volna. Egy mestere volt: a való élet; ezt igyekszik ő, sokszor kínos pontossággal, érzékiteni. S az ő pa­raszt-alakjain az arc, a kezek, a ruha s egyéb részle­tek mind megannyi másolatai az élő mintának. Ilyen sajátos utánképzés a kulacsot tartó, napsütötte arcú paraszt is. A kiállítás egyik kuriozitása, melynek ha­mar akadhat vevője. Pollik Béla, ki fölváltva énekel és fest, újabban a saját régi motívumait ismétli, de a bátor, erőteljes ecsetkezelést aprólékos pepecseléssel pótolja. A »De­lelő juhok« című képét már több változatban ismer­jük. Itt a gyapjasok közt néhány jól megfestett is látható. Győrök Leo, ki rendesen a magyar tenger-I nagyobb figyelmet. A »Kalotaszegi fonó-leányok«, to- A kis értet. A. Godin elbeszélése. (Folytatás.) II. A hold megtelt, de világát nem sikerült kellően szétárasztani; a­hányszor kitolta sápadt arcát a fel­­hőnyílások közül, mindig egy-egy újabb tolakodott eléje, akadályozva abban, hogy bepillanthasson ama hálószobába, melyet szemügyre akart venni. Midőn végre teljes fényével hatolhatott be ama magas abla­kokon, melyeknek egy-egy szárnya nyitva volt, kém­lelve eresztette ezüst sugarait a virágasztal széles levelű növényeire, mely körülbelül a szoba közepén állt, egy másik kisasztalhoz tolva, valószínűleg azért, hogy ernyőül szolgáljon, mert egy nagy mézgafa hegyére könnyű, sötét kendő volt illesztve s alsó vége gonddal a virágasztalhoz fűzve, hogy a lámpának minden fényét fölfoghassa. Egy fiatal leány itt ennek a világánál szorgalmasan, egész kényelembe helyezve magát. A szép szőke hajfonatok szabadon csüngtek alá a fehér peignoir-on, melynek hátrahanyatlott ujjai látni engedték a fiatal leány finom karjait. A­mit e leányka fogalmazott, nem v­olt ugyan hősköltemény, de mégis történeti levél — nagyon hosszú levél; most már két, sűrűen bek­t­iv hevert előtte, mig a harmadiknak a betöltésén buzgól­­­­kodott. Egyszerre a szekrényen levő óra ütni kezdett s ugyanekkor a szobának sötét hátteréből egy finom hang volt hallható. — Ugyan, Martina, hagyd abba végre az írást, hiszen már tizenkettőt ütött az óra! Mily bohóság éjfélkor firkálni, kivált a tegnapi bálés után, mikor csak hajnali szürkületkor pihenhettünk meg. S ha reggel minden olaj hiányzik majd a lámpából, a mi szigorú nénénk észreveszi az alapszabályok megsér­tését, hiába minden ravaszságod — s akkor hallunk feddő szavakat bőven. A szőke fejecske a már ágyban fekvő hölgy felé fordult. — Oh, azok a ti alapszabályaitok!.. ugyan, mondd csak, Ágnes, hogy tűrheted te mindezt ? Ször­nyűség ez, így zsinórmérték szerint élni! Még csak a lámpát sem szabad addig égetnünk, a­meddig nekünk tetszik! Oh, én mennél elébb megszököm innen!.. No de, légy nyugodt, már készen vagyok levelemmel. — Már! — gúnyolódott a másik, miközben Martina a levelet félretéve, a lámpát kioltotta, mert épen most világított be teljes fényével a hold. — Ma egész nap el voltunk foglalva s a teg­napi nap megérdemelte, hogy mihamarabb leírjuk, mig a részletek élénken emlékünkben maradnak. Oh, de pompás mulatság volt az!.. Az én Micámat gyor­san kell erről értesítenem, hiszen. .. Oh jaj! E fölkiáltás, melyet a háttérbe futás követett, ismétlődött onnan. Négy kimeresztett szem bámult az ablak felé. Kint egy titokszerű jelenség lebegett. Fehér fátyol környezte a tejszín arcot, melyen a sze­mek helyén két kis csillag ragyogott. Nagy, kifeszí­­tett szárnyak mozogtak e fej mögött, hogy azonban ezek a vállból nőttek-e ki, lehetetlen volt fölfedezni — átalában testrész nem volt látható, csak fátyol! S a kisértet magasan a talaj fölött, mert az unoka­­testvérek szobája az első emeleten volt. Csak egy pil­lanatig látszott a tünemény s ekkor a fátyolszövet fölemelkedvén, valamely tárgy röpült be a talajra s minden elmúlt, mint az éjszakai álom. S a mint eme titokzatos tünemény eltűnt, a hold is föllegek mögé merült és teljes sötétség lett. Az unokatestvérek remegve, szorosan tartották egymásnak a kezét. Martina ijedtében az alapítványi hölgy ágyá­hoz futott, de mindamellett is kettejük közül ő lát­szott bátrabbnak, mert míg Ágnes kisasszony elbor­zadva susogta : »kisértet!«, mert a kis leány már is­mét az ablak felé futott, nem törődve papucsával, melyet a nagy sietségben lábáról elvesztett s tapoga­tózni kezdett a talajon. Eléggé gyorsan megtalálta a mit keresett s most elkezdett kacagni folyvást, mellék poétikusabb pontjait választja képei tárgyául, újabban az al-Dunára tesz művészi kirándulásokat. E festményei is jellemzetesek. Mesterházy Kálmán kiállított képei közül legtöbbet ér az »Őszi szántás« című, sőt e borongó hangulatú tájrész, a gondosan megfigyelt előtérrel, a festő legszerencsésebb mun­kája. Újvári Ignác egy év óta Münchenben folytatja tanulmányait. Haladásáról örvendetes bizonyságot tesz »Késő nyár« című képe, melyen a levegő feltűnőn igaz színeket mutat. A sűrű, lombos fák szabatos rajza is emeli a kép értékét. A plain aire-ben kevés fiatalabb művész alkot oly figyelemreméltót mint Vágó Pál. A napvilág fény­játéka, az árnyékvetés mind feltűnő természetesek az ilyen stúdiumain. Nem egyszer oly erősen realisztikus a természet jelenségeinek e hű visszaadásában, hogy némi nyers vonásoktól se idegenkedik. A »Jászapáti tájrészlet« azonnal leköti a figyelmet a napsütés vir­tuóz feltüntetése által. Azutkás fákkal szegélyzett út nyílik a néző előtt, melyen kocsi közeledik. Az előtér­ben balra fehér libák hűsölnek a réti vízben, jobb fe­lől mező terül el, középütt két gyermek­ leányka áll s várja a kocsit. Az egész jelenetre a bárányfelhővel tarkított kék ég mosolyog alá. A hatás kissé nyugta­lan , de a kép kiváló előnyei feledtetik ezt. A művész egy régibb, jól ismert műve: »A díva türelempróbája« szintén árverezés alá kerül. Pálmay Ilka, rózsaszín ruhában minta gyanánt ül a­míg Strobl Alajos a mű­csarnokban kiállításra jutott márvány mellszobor agyagmintáját készíti. Feltűnő, hogy a pikánt tárgyú, francia alapossággal s igaz hatással megfestett képnek, mely annak idején a tárlat egyik vonzó darabja volt, mindeddig nem akadt amateurje! Jendrassik Jenő is szereti a plain-aire-t. Nála diszkrétebben is nyilvánulnak a szin és fény külön­féle hatásai. Genre alakjaiban szokatlan finomságot­­ tud önteni s újabban gyermek-arcképeivel kelt mind-

Next