Fővárosi Lapok 1894. december (332-361. szám)

1894-12-01 / 332. szám

Honorius kérdés is. E buzgó, tevékeny és az erkölcsi figyelmet sürgető pápának egy levelet írt Sergius pátriárka, melyben a katholikusok és monophysiták vitáinak megszüntetésére egy közvetítő indítványt tesz: fogadják el, hogy Krisztusban csak egy akarat volt. Honorius az idealismus hatása alatt, úgy látszik, inkább a vallásos élet emelésén fáradozott és nem szerette a terméketlen hitágazati feszegetéseket, bej­egyezett tehát a kifejezés használatába, hisz az isten­ség­­nem a mi bűneinket, hanem a bukás előtti ter­mészetünket vette föl, nem pedig az utóbb megrom­lottat.« Csakhogy keleten oly éles volt az ellentét, hogy ebből új eretnekség, a monotheletáké keletke­zett, melynek csak a hatodik egyetemes zsinat (682.) vetett véget, mikor a többiekkel magát Honorius pápát is kárhoztatta s ezt II. Leó pápa helyben­hagyta. Talán még az is érthetővé válik, hogy tudta a 682-iki zsinat magát a pápát is megróni, mert még annyi idealismus volt a társadalomban, oly erős az igazságérzet, hogy lehetetlen volt teljesen elsimí­tani a dolgot, a­mi könnyen megtörténhetik az ideal­­realismus delén, mikor a központ tekintélyét emelni óhajtjuk. Az idealrealismus idején a pápaság nagy egységre törekedett, saját vezetése alá akarta szorí­tani, kényszeríteni a keleti egyházat, a­mi a VIII. egyetemes zsinaton (869) sikerült is, mely kárhoz­tatta Photius szakadását, a X. század realismusának decentralisatiója azonban elidegenítette a keleti és nyugati egyházakat, ritkán érintkeztek. 968-ban összeütközés támadt azért, mert Luidprand, Ottó császár követe, Photiust egyszerűen a görögök csá­szárának, míg Ottót a rómaiak császárának és augustusnak címezte. Az igazi szakadást azonban Cerularius Mihály konstantinápolyi pátriárka (1043 óta) idézte elő ; ez kikelt a Filioque mint a symbolum meghamisítása és más egyebek ellen s habár nem támo­gatta a császári hatalom, keresztülvitte a szakadást. A XI. sz. idealizmusának szabadabb gondolkodása számos eretnekség szülő anyja volt, kik részben az er­kölcs sürgetői és a hitigazságok megtámadói valának, például Leuthard, egy pár, a­ki Chalons sur Marne parasztjait a képek és keresztek rontására buzdította, Lisoi és István orleansi papok (1022) hirdették, hogy csak azt kell hinnünk, a­mit a Szent­ Lélek irt az ember szívébe. Gerndorf (1025) Arras körül ala­pított egy felekezetet, mely a lemondást, a bűnös vá­gyak elfojtását, a testvéri szeretetet és a kézi munkát mondotta az igaz tannak, nem pedig a keresztséget, a penitenciát s az úrvacsorát. Ez időtájt keletkeztek a patakinok. Amint lassan kint ébredezett a reális irány nagy volt a szellemi mozgalom, beállott a két eszme harca a XII. században s még mindig számos eretnekséget okozott. Hyenek voltak Tanchelm (1115 — 1124) követői Brabantban, akik megveték a szent­ségeket és a hierarchiát; Eon hívei Bretagneban, bruisi Péter egy kiátkozott pap, a ki elveté a gyer­mekek keresztségét, a misét s csak emlékül tartá meg az eucharistiát és mikor megtámadta a szent­­ képeket, megölte a nép; lausannei Henrik magát az egyházi éneket is kárhoztatta. Ezeknél és hasonlók­nál sokkal jobban elterjedtek a katharok, a valdensek, az albigensek. Az idealrealizmus egységre törekvése, merev orthodoxiája, borzasztó mészárlást követett el bennök, az egyházi és világi hatalom közös erővel rohanta meg őket, nem elégedtek meg a nyilvános eretnekek halálával; meg volt hagyva, hogy kutassanak, házról­­házra járjanak az inquizitorok, fogdossák, vallassák a gyanúsakat, s a világi hatalomnak adják át a bűnö­söket. Már a III. laterani zsinat (1179) noha kije­lenti, hogy non sitit sangvinem, az egyház nem szom­jazza a vért, intézkedik az eretnekek ellen. A IV. laterani zsinat (1215) pedig kegyetlen rendszabályo­kat hoz. És e rendszabályok annyira vérében voltak az idealrealizmus delének, hogy még a felvilágosult II. Frigyes törvénykönyvében sem hiányzanak. De míg az idealreál idők orthodoxiája szabá­lyozta, rendezte az egyházi doctrinát, sz. Tamás és mások közreműködésével megteremtette a scholasti­­kus bölcsészetet, behozta a szigorú egyházi fegyel­met, fölemelte a pápai tekintélyt, előmozdította az egyházi ünnepek fényét, pompáját, behozta az űrnap­ját , megkezdődött lassankint a realizmus akna­mun­kája, az alkotó részek fokozatos szétmállása, az egyes országok egyházainak kisebb-nagyobb önállósága. Terjedt az érzékiség, a léhaság, hanyatlott az erkölcsi élet, nem lelkesedtek a dogmákért, a szigorú tanok­ért. A lelkészek inkább moralizáltak s nem feszeget­ték a hitágazatokat. A vallást jobbadán az érze­lembe helyezték, a vallásos érzést hangoztatták. Ter­jedt a pietismus és mysticizmus, az első lágy, kenetes magatartás, mely nem sokat töprenkedik a dogmá­kon, ridegnek, száraznak, érzés nélkülinek tartja a velük foglalkozást, az utóbbi magasztos szemlélő­désbe, vallásos intuitióba merül és a realizmus rész­letező intensiv munkájában titkos, rejtelmes dolgokat sejt a léleknek istenhez való viszonyában. E titkos,, rejtelmes világ egyik tüneménye a boszorkányokban való hit, mely mind jobban erősödött a realismus­­gyarapodásával, úgy hogy a XV. század nyolcvanas éveiben inquisitorokat küldött ki ellenök a pápa. E század végén azonban ébredezett az idealis­mus, mely lassan kint nemessé, fenköltté, önzetlenné tette az ember magatartását, észszerűbbé vallását, gyöngítette, részben kiirtotta az érzéki elemet, a szer­tartásokat. Luther lassan kint elejtette a szentségek nagy részét, eltörölte a misét, a kath­­ szertartások e központját. Kálvin még jobban keresztül vitte rideg­ségét, Socinus már tagadta a szentháromságot, végre a zsidózók kiirtották a hitágazatok leg­nagyobb részét. Ez utóbbi két felekezetet, mivel leg­később keletkeztek, sikerült visszaverni az erősödő idealrealizmusnak, a lutherán és kálvin felekezet azonban uralomra jutott sok országban, testületileg szervezkedett úgy, hogy nem lehetett hozzáférni s a náluk is kifejlődött idealrealizmus orthodoxiája szi­gorúságával megóvta a tagjainak a katholikus egy­házba való visszatérését. Ők is borzasztóan üldözték, nyomták az elszakadókat s ha a XVI. század első­felében és később is szabadságot követeltek maguk­nak, a XVII. században már mint megalakult ortho­dox egyházak viselkedtek. Az egyházak tanának megállapítására tömérdek megyei és tartományi zsi­natot hoztak össze, melyeken lassankint közös tanok­ban állapodtak meg. A katholikus egyház már a trienti zsinaton (1545—1563) elvégezte, különféle országos és megyei zsinatjaik főleg az erkölcsi és a hitélet emelésével foglalkoztak. Az idealrealizmus központosítása folytán rend­kívüli hatalomra ten szert a királyi és pápai trón. Többé-kevésbbé mindenütt létrejött a nemzeti egység, a XVII. század második felében ismét lazulni kez­dett a központosítás s a­hol gyöngébb volt a kötelék, ott szakadás állott be. Portugália már 1640-ben el­szakadt Spanyolországtól, 1648-ban Hispánia is elis­merte Hollandia függetlenségét, az egyes német tar­tományok szintén kivívták önállóságukat. A pápai­­hatalom is megérezte a realizmus gyarapodását, egyes országok egyházai kezdték mutatni, hogy na­gyobb önállóságot követelnek, hogy nem engedik meg a pápa örökös beavatkozását. Egyik jelensége e tüneménynek a Decreta eléri gallicani, a francia pap­ság határozatai. Az inquisitio tekintélye is vesztett erejéből. Míg a XVII. század első felében majdnem hogy ő kitárta karjait, s engem felfogott és akkor szenvedélyes öleléssel magához vont. Mindez egy villámlás ideje alatt történt. A marquis lábaimhoz borúlt és könyörgött, hogy bocsássák meg neki. — Ön őrült! — Ez az egyedüli mentség, a me­lyet elfogadhatok — igy feleltem, de hangom reszke­tett és szememből láthatta szivemnek megindulását! Felemelkedett, megfogta a kezemet és mialatt a szivéhez vonta, ünnepélyesen mondá: —­ Szeretem! Lehetetlen a hangot és a tekintetet visszaadni, melylyel a szót kisérte. E perctől fogva tudtam, hogy el vagyok veszve. — Marquis, — dadogtam, egy fatörzshöz tá­maszkodva, — gondolja meg, hogy kicsoda ön és ki vagyok én és hogy ön e háznak vendége. — El szeretnék én mindent felejteni és az önre való gondolatnak élni, de ha ön parancsolja nekem a »meggondolást« — hát legyen. Hiszen ön alig en­gedi meg nekem azt, hogy önt szeressem. — Azt hiszem, az ember ott nem fogad el sem­mit, a­hol nem viszonozhat. — Én nem kívánok öntől semmit, grófnő. — És ha én kérnék e helyett valamit ? Ő reám nézett kimondhatlan szomorúsággal és úgy látszott eltalálta gondolatomat. — Távozzék — el... Még mindig a fához támaszkodtam, kezemet nyújtom, — ő megfogta, lehajolt mintha meg­akarná csókolni, de aztán lassan visszaeresztette és gyöngéden lesimította ruhám redői közé. Azután eltávozott, gyorsan, a nélkül hogy rám nézett volna, egy, szó nélkül és eltűnt a platánok közt. Boldog önkívületben maradtam egyedül és a lel­kiismeret egyetlen szava sem zavarta meg e szeren­csétlen szenvedély ezen első ittas percét. Még hittem az erényembert, még hittem, hogy egy nemes, tiszta és bűnnélküli szerelem fejlődhetik ki ebből .... mert nem nőt-e ki a legtisztább virág is a föld kebeléből__ Oh ti mindannyian, a­kik tizenöt évetek szemér­mes tapasztalatlanságában átengeditek magatokat’ egy tekintet, egy bájos mosoly, egy futólag adott kézszorítás varázsának és azt gondoljátok, hogy ár­tatlan szivetek sebesebb dobogásánál mennyei szere­lem szárnyain emelkedtek fel — higyjétek el, ez a varázs az anyagból származik, a­mely élni kezd! És ha magányos órák csendjében, a csillagok ragyogá­sánál egy kedvenc költő verseinek emlékénél, vagy egy bús dallam hangjai mellett egyszerre sebesebben érezitek a vért ereitekben pezsegni, legyetek elővi­­gyázók, ti tapasztalatlanok, az érzékek azok, a­melyek felébrednek. Mesélni fognak azok nektek képzelődésről, lel­kek kicseréléséről, platonikus szerelemről. ... Ne higyjetek el ebből semmit! Nincs, csak egyféle szere­lem ! És minden szerelemnek csak egy a célja, mely után az törekszik. Én is bíztam az érzés költői álarcában, én is el akartam magammal hitetni, hogy más a szív és más a test; én is meghajoltam a büszke hit előtt, hogy a lélek felette áll a testnek — és lebuktam a nélkül hogy észrevettem volna — le a mélységbe. Azt hittem, hogy ura vagyok érzékeimnek és már is azok uralkodtak felettem. Férjemet úgy szerettem mint nővér a nővérét s azt hittem, hogy ezzel a szeretettel ez az uj érzés mely most szállt meg össze egyeztethető. A marquis szerelmére büszke voltam és egyút­tal örömem telt benne,­­­ogy mint azelőtt, ép oly jó és kedves tudok lenni Attillióval szemben is. Azt kép­zeltem, hogy a vonzalom azon részét, melytől gondo­lataim megfosztották, kétszeres szeretetteljes ked­veskedéssel pótolni tudom. * így múlt el az ősz­i két egész hónap, a nélkül hogy a marquist láttam volna. A városba visszatérve mindjárt első találko­zásunkkor a hercegnő beszélni kezdett róla. — Tudja már a szegény Lit. . . . Elsápadtan. — Ő pedig a szokott gyorsasá­gával folytatta: — Szemlátomást fogy. Nem tudom mi baja lehet. Azt mondják, szerelmes, hogy kibe ? — talány. Egyszer kérdeztem tőle, de ő nem válaszolt reá. Ipar­kodtam őt vigasztalni, azt mondtam neki, kedves marquis, ha szerelemre van szüksége, hát én sze­retni fogom önt úgy mint Julia! De úgy látszik, hogy ajánlatom hidegen hagyta. Jelenleg az orvosok taná­csára Schweicban utazik. Ért ön ebből talán vala­mit ? — Én ? — bizonyára semmit. Milyen képmutató voltam! Hiszen örömet érez­tem bensőmben és nyájas fájdalmat, ha ő reá gon­doltam a ki most egymagában bolyong a hegyek között! Karácsony előtt egyletünk bazárt rendezett és sok hölgy keresett fel, hogy én is emeljem a bazár érdekességét. Én — a­ki ezzel semmi házi vagy csa­ládi kötelességet nem mulasztottam, rögtön megígér­tem közreműködésemet. Először vettem részt ilyen dolognál és az első napokban azon mulattam, hogy megfigyeltem az elárusító hölgyek ama igyeke­zetét, miszerint mindegyikük a lehető legfiatalabb és-

Next