Fővárosi Napló, 1950 (5. évfolyam, 1-52. szám)

1950-01-05 / 1. szám

­­L" \§l­i­mi­t­t u­t­a­l.­léFŐVÁROSI NAPLÓ A VÁROSHÁZA ÉS AZ ELÖLJÁRÓSÁGOK DOLGOZÓINAK LAPJA né­v. évfolyam 1. szám , J Lh'^^h/i Budapest, 1S5­­ Január . A főváros nagyarányú beruházással az ötéves terv első évében " A hároméves t"v sikeres befeje­zése után hatalmas lendüle­ttel indult meg az ötéves terv végrehajtása fő­­városi viszonylatban is. Az ötéves terv első évében, 1950-ben komoly tervberuházásokat hajt végre a fő­­város, ami nagy mértékben­ emeli r­z új, megnagyobbodott fővárosunk d­olgozóina­k­ ti,tszínvonalát, kényei, mevedtté, szebbé teszi a­ dolgozók élete . Az ötéves terv első évében gondos­kodás történik, a felnőttekről és a gyermekekről. Ez a gondoskodás kiterjed egészségügyi, szociálpoliti­­kai, ku­urális s­b. irányban. Hosz­­szű oldalak kellenek ahhoz, hogy részle t­ten minden egyes létesít­­ményre kitérjünk és így csak nagy ■vonalakban is­mertetjü­k azt a terv­­szerű munkát, amellyel a főváros a lakosság segí­tségére siet. Kezdjük azzal, hogy mit nyújt az ötéves terv első éve a gyermekeknek. Befejezik a Kedves-utcai tej­­konyha építését, amely 1500 gyermek egészséges és orvosi inc. ivá­szu­n megfelelő ellátását tűzi le­hetővé. Új bölcsődéket, létesít a fő­­vá­rs. А IX. kerü­­l­t Thaly Kálv­­­n­­utcában, а ХШ. kerületi Béke­téren, а XV. kerületi Bátori­ utcában és a XViii. kerületi Kossuth Lajos. utcában, óvódák lé­npülnek a X- ke­rületi Pongrácz.úton, a ХШ. kerü­leti Kilián György­ utcában, a XViii. kerületi Kc't ir'sar Ág.utcában és a XXL kerületi spontelepi la­kó­­telepen. De a nagyobb gyermekek­­ről nem feledkezik meg a főváros. A XIV- kerületi Lőcsei­ út környé­kén és a XVIII. ker­ületbei Lve Ganz­ telepen új, modern általános iskolák épülnek. Komoly beruházásokat hajt­ végre a főváros az Úttörő Köztársaság bővítésénél is. A m­ai évi Világ­­ifjúsági Találkozón Budapest­en járt külföldi fiatalok elismeréseel nyilat­­koztak, hogy népi demokráciánk mennyire gondoskodik az ifjúságról. A most meginduló ötéves terv el­ső évében ismét­ bővítjük az Úttörő Köz­ársaságot, hogy még több ta­tait tudjunk ott elhelyezni. Új lakó, és fürdőépület­­ létezt­ünk. Az ál­landó személyzet részére külön lakó­­épület készül, minden táborba beve­zetik a villanyt s a megnövekedő­­ forgalom zavartalan vízellátása ér­­dekében két új ivókutat szerelnek fel. Mindebből látha­t, hogy a ma­gyar népköztársaság alkotmányai­nak megfelelően a főváros is min­dent megtesz, hogy az ifjúságnak nyugodt, gondtalan, örömteli életet biztosítson. Alkotmányunk 47. §.a kimondja, hogy „A magyar népközt­ársas­ág védi a dolgozók egészségétEbből a munkából természetes, hogy a fő­város is kiveszi a részét. Ezt a célt szolgálja a Szt. László­ kórház bőví­tése, amelynek munk­álatai ebben az esztendőben megindulnak és amely­nek befejeztével Középe­urópa egyik legm­­oder­­nebb kórháza lesz a Szt. László­­kórház. A járványos betegségek elleni küzdelem érdekében a Fer öt lenit­i Intézetnél is komoly beruházásokat hajt végre a főváros. Teljesen helyre,­állítjuk a Fertőtlenítő In­ézetet, ezenkívül 4 darab betegszállító és 1 darab tehergépkocsit vásárolnak. Az in­ézet gépi berendezését új gé­pek beállításával bővítjük, úgy, hogy új Budape­t megvalósul­ásá­­val megnövekedett munkát a fővá­ros Fertőtl­enítő Intézete zavartala­­nul elláthatja. Ötéves tervünk komoly feladata a lakáskérdés megoldása is. A megoldás érdekében már az első esztendőben nagyarányú építkezé­­sek indulnak meg, így a ХШ. kerü­letben, a Béke­ úton a már folyamat­ban lévő építkezéseken kívül újabb hat lakóház építkezését kezdik meg. De új lakóházakat építenek a XIX. kerületi Vas Gereben­ utcában és a XXI. kerületi Táncsics­­utcában is. Teljes erővel foly­tatjuk a rom laká­sok helyreállít­óit úgy, hogy több­ millió forintos költséggel az 1950-es évben az összes helyreállítha­t rom­­lakást lakhatóvá tesszük. Ide kell sorolni a középítkezéseket is, amely­nek során a IX. kerületi elöljáróság román épületét­­ építjük, elkészítő­jük a X. kerületi elöljáróság épüle­tének művelt, a Városházán folya­­matban lévő építkezéseké, befejez­zük és a központi gépkocsiszínt át­­építjük és megnagyobbítjuk­. Állandóan fejlődő fővárosunk és az új kerületek a fővároshoz csa­tolása komoly feladatok elé állítják útépítési vonalon is a fővárost Az új kerületek míg önálló közsé­­gek és városok voltak, nem rendel­keztek olyan anyagi erővel, hogy utcáikat megfelelően kiépítsék. Most, hogy a fővároshoz kerültek, termé­­szeterén ezeket a hiányokat pótolni kell. Ezt a munká­t egy év ala­t el­végezni nem lehet. De már az ötéves terv első évében megkezdi a főváros legnagyobb forgalmú utak jókarba­ helyezését. А Ш. kerüle­t Knurr Pá!né­ út''t meghosszabbítok. A IV. kerületi Vécsei­ utcát és a Stadionhoz vezető utat ko­vyakővel burkolják. A XIII. ke­rületi Pozsony .utat ki­építik. A XIX. kerüle­t Ady Endré­ét, a XX. kerületi Láz .r.utca, a XXI. kerületi P­ákóczi Ferenc­ út és a ХХП. kerületi Tó­h János.utaa kap többek között új burkolatot. A köz­lekedés megjavít­ása szolgálja a Kerepesi,úti százlábú híd helyreállí­­tása is. Újpesten a Szilas-p­­lakon építtet a főváros 12 méteres hidat A Dózsa György,ú­i aluljárót kiszé­lesítik és ezzel Mogo­gócsa meggyor­sul a­­közlekedés a Dózsa György, úton. . . Kulturális vonalon is átsegíti a főváros alkotmányunk­ban:­i megállapította jogok gyakoridá­sát. A 48. paragrafus leszögezi, hogy „A Magyar Népköztársaság biztosítja a dolgozóknak a művelő­déshez való jogát”. A műveltségi monopólium felszá­­molásához elengedhet­elenül szüksé­ges, hogy a művesz­et és az irodai, mrt­­ hozzáférhetőbbé tegyük a széles tömegeknek. Éppen ezért már az ötéves terv első évében komoly összeg szerepel a Műcsarnok teljes helyreállítására. Az újjáépít­­t Mű­csarnok lehetőségett nyújt arra, hogy valóban széles t­ömegeket ér­­deklő kiállításoknak méltó helyet báz­osítsunk. Vi­s­sz­aem­lék­ezhe­tün­k ii. a szovjet képkiállítás hatalmas rá­o­­gató tömegére, amely a kis befo­­gadó képességű Sztálin téri kiállító helyiségbe csak hosszas várakozás után tudott bejutni. írj könyv, t "­­rfiósok is létesülnek. A IV. kerületben, a VII., vagy X X. került­tben, a XIX. és a XX. kerü­­letben. Végül meg kell emlékezni arról is, hogy hogyan lesz szebbé Budapest­i ötéves terv első esztendejében. A Fővárosi Kertészet komoly mun­kák elő­t áll. Parkosítják a IV. ke­­rületi Szabadság-teret, а ХТП. kerü­leti kislakásos telepet, A XV. kerü­­leti Sz . János-teret, a XVIII. kerü­­­eti Tátrafüred­ utcát, a XIX. kerü­letben a Sztálin- eret, a XX. kerületi­ben a volt MÁV.telepet, a XXI. ke­rületiben a Kossuth- eret és а ХХП. kerületben a felső Dunapartot. Ez­­zel párhuzamosan új játszótereket is létesítenek Újpest­­, Rákospalotán, Kispesten, Lőrincen, Pesterzsébeten és Csepelen. Január első napján megindult népgazdaságunk első ötéves terve, amely hatalmas perspektívát nyit meg előttünk. A főváros hazánk szíve, méltó módon veszi 1Ц részét ebből a hatalmas, szocialista Magyar­­országot építő tervből. A néhány adat, amit közöltünk, csak egy része mindannak, amit az első esztendőben meg akarunk és meg fogunk válasítan. De ez a né­­hány adat is világosan­ muta­ja, hogy milyen irán­yban haladunk és hogy mit nyújt majd nekünk a mi­­érvünk. A hároméves terv időelőtti befejezése é­s túlteljesítése méltán keltheti bennünk azt a reményt, hogy ötéves tervünket is idő előtt be­­fejezzük és jóval túlteljesítjük. Ehhez azonban az szüksége®, hogy az­ a lendületű­, amit munkánk a sztálini felajánlások é® a sztálini műszaki én ké­pes, ne engedjük csök­kenni és akkor tervünk valóra fogja vá­lani minden elképzelésünket. Nekün­k, közigazgatási dolgozók­nak, a felidá­unk az, hogy hivata­lainkban, minden erővel elősegít­ik a terv sikeres végrehajtását Bár­hol, bármilyen ügykörben is műkö­dünk, szoros kapcsolatban állunk a főváros tervével és minden igyeke­zetünkkel oda kell ha­ni, hogy mun­­kánk révén az ötéves terven keresz­tül része­sei legyünk a szocializmus kiépítésének. közigazgatási számrendszer VV1 ügykezelési rendszerünk csaknem két évszázad óta lényegében rend­szeri és módszeri változáson nem ment keresztül. Természetesen tehet, hogy ezt a segédhivatali ügyiratke­zelést a múltban az elmaradott ág, — a gyakorla­t élettől való teljes elsza­­kítottság,­­ a t­ökéletesebb ön­­célúság j­ellemezte. Az akta úr volt az ember fölött. Annak nyilván­artá­­sát, ügykezelését száz és százféle módon komplikálták. Míg szerte a világon mindenütt komoly törekvések jelentkeztek a bürokrácia felzimozá­­sára, addig nálunk az ügyfeleknek mind több és többfelé küldözgetve, mind több és több akadályt ke­lel le­küzdeniük, mely elzárta őket ügyeik Hogyan dolgozik Vínográdov, a leningrádi városi tanács képviselője Egy olyan nagy városban, mint Le­­ningrád, a városi tanács egy-egy kép­­viselőjét háromezren választják. Ez alig több, mint egy háztömb lakos­sága. A választók jól ismerik kép­viselőjüket, aki rendszeres kapcsolatot tart fenn velük. Kéréseikkel, pana­szaikkal hozzá fordulnak. Vinográdovot is háromezer lenin­grádi polgár választotta küldöttjének, hogy az érdekeit képviselje a lenin­grádi városi tanácsban. Vinográdov még a háború előtt választóiból kü­lönböző bizottságokat alapított. Így például egészségügyi és lakásügyi bi­zottságot, amely ellenőrizte a lakások, az udvarok tisztaságát; pénzügyi bi­zottságot, amely beszedte a lakbéreket, építő bizottságot, amely a lakások és egyéb épületek karbantartását intézte. De ezenkívül még más bizottságokat is létesített, köztük talán a legnépszerűbb az a lakótársi bizottság, amely a lakáson belüli viszályokat dönti el. Vinográdov nem elégedett meg ezek­kel a közhasznú intézkedésekkel. Vá­lasztói számára kh.bbot alapított, ahol tudományos, irodalmi, társadalompoli­tikai felolvasásokat és szinielőadásokat tartottak. A Nagy Honvédő Háborúban, ami­kor a nácik Leningrádot ostromolták, Vinográdov a védel­m­i munka élére állt, önvédelmi csoportokat szervezett. Ezeknek tagjai a háztetőkön teljesítet­tek szolgálatot a légitámadások alatt. Választói segítségével bomba- és gáz­biztos segélyhelyet épített, kórházi szolgálatot szervezett és gyűjtést in­dított a Vörös Hadsereg és a sebesül­tek javára. Brigádokat állított fel a fémhulladék és egyéb hadifontosságú anyag gyűjtésére. Vinográdov kerülete a háború után derekasan kivette részét Leningrad újjáépítéséből. Rohammunkával nagy lakóterületet állítottak helyre. Segítsé­get nyújtottak a betegeknek, megszer­vezték a magánosok gyógyszerellátá­sát. Vinográdov működése tartama alatt ötszázhat embert fogadott külön­féle kérelmekkel, abból négyszáz­­kilencnek az ügyét saját maga intézte el, a többi ügyében a városi tanács illetékes ügyosztályai döntöttek. A leningrádi városi tanács kép­viselői egytől-egyig épp olyan jó mum­it végeztek, mint Vinográdov. De volt is mit dolgozniok. Helyre kellett állítaniuk a szétdúlt házakat, a romokban heverő üzemeket; meg kel­lett indítaniuk a közlekedést, meg kel­lett szervezni a gyermekotthonokat és egyéb népjóléti intézményeket-A városi tanács képviselői ezt a munkát csak úgy végezhették el, hogy segítségükre voltak választóik is. Ezek a választók a szovjet ember új típusát képviselik. Életüket nem csak magánemberként akarják eltölteni, ha­nem minden cselekvésükben a közössé­get is szolgálják. Tudják, hogy a leg­több magánügy, egyúttal közügy is és minden közügy az egyes ember érde­két is jelenti. A városi tanácsok ereje és nagyszerűsége éppen abban van, hogy építőmunkájukra mozgósítják va­lamennyi szovjet dolgozók Az új típusú szocialista ellenőrzési rendszer eredményei a Városházán Alig van fiatalabb hivatala a Vá­rosházának, mint a vizsgálati osztály, amely 1949. évi január hónapjában alakult. Kezdetben az volt a feladata, hogy ellenőrizze azoknak a hivatalok­nak, intézeteknek, intézményeknek, üzemeknek és községi vállalatoknak pénzkezelését, melyek gazdálkodásához a fővárosnak anyagi érdeke fűződik. Utólagos ellenőrzése során több olyan mulasztásra és cselekményre jött rá, melyek elkövetői ellen fegyelmi és bűnügyi eljárás indult. Jelentéseiben az alaki hibáktól kezdve a hivatali sikkasztásig az észrevételek széles skáláját találhatjuk meg. Féléves működése után a vizsgálati osztály már nemcsak a megtörtént mulasztásokat állapította meg az építőkritika módszerével, hanem hiva­talvizsgálataival kapcsolatban olyan preventív intézkedéseket is javasolt, melyek betartásával kevésbé fordul­hatnak elő a főváros anyagi érdekeit veszélyeztető szabálytalanságok. A sztálini munkafelajánlások al­kalmával már több komoly szer­vezési mu­nkát dolgozott ki a vizs­gálati osztály. Ezek közül, pl. a pénzügyi bürokra­­tikus módszerek leépítése terén olyan javaslatot terjesztett elő, melynek alapján a Nemzeti Vállalatok szám­láit az eddigi átlagos négy hét helyett négy nap alatt egyenlíti ki a főváros. Ily módon a pénzforgalom gyorsítása a szocialista újratermelés fokozott ütemének forrásául szolgál. Budapest megnagyobbodásával kap­csolatban a peremvárosok kórhá­zai a főváros kezelésébe mentek át. Az átvett kórházak egy része magán­kézben volt, másik része pedig a helyi hatóságok felügyelete alatt működött, ezért sem gazdálkodási, nem számvi­teli rendszerük nem volt egységes. A fenti kórházak , gazdasági és­ szám­viteli rendszerének összhangzó együtt­működése érdekében olyan egységes szervezeti szabályzatra volt szükség, amely az új kórházak működését a régi fővárosi kórházak működésével összhangolja. Ezt a feladatot oldotta meg a sztálini munkafelajánlások ke­retében a vizsgálati osztály 6 (hat) tagja, akik hézagpótló munkájukkal szocialista gazdasági rendszerünk ki­építését segítették elő. Az új típusú szocialista ellenőrzési rendszer egyéves munkálatainak tapasztalatai alapján a vizsgálati osztály működése nem­csak a számviteli szabályok betartásá­nak ellenőrzésére terjed ki, hanem vizsgálatai során ellenőrizte a polgár­­mester határozatainak végrehajtását, figyelemmel kísérte, hogyan érvénye­sülnek a főváros gazdálkodásában a szocialista szempontok. Szem előtt tar­totta a korrupció felfedését és kiirtá­sát, a bürokratikus módszerek leépí­tését, az éberségnek minden vonalon való kiépítését és tevékenyen részt­­vett az újonnan életrehívott intézetek és intézmények szervezési munkálatai­ban. , egyszerű, gyors ügykezelés gyors elint­élésének lehetőségétől, így ez az egyébként mechanikusnak ne­­vezhető munka is szervesen kapcso­lódott a feudál­s kapitalista osztály uralmi erőszak szervének, аз állam­­apparátusnak, a köz- és a dolgozó nép érdekeit figyelembe nem vevő közigazgatási módszereihez. Az elmúlt négy év megmu­ta­ta, hogy azzal a ténnyel, hogy a közi­gaz­­itatásunk is a dolgozó révé és гопак ér­dek it kell, hogy szolgálja, hel­y a módszerek alkalmazásával olyan fej­­lödést lehetett a legfőbb helyen el­­érni, amelyek nagy általámosságban hosszú napokkal röv­eítették meg­ a» ügymenetet. Döntő változást hozott e téren a közigazgatási számrendszer megalkotása ц» bevezetése. A közigazgatási számrendszer lé­­nyege, hogy a rendszám , nem az ak­tának, hanem az ügynek a számjel­­zése. A számrendszer osztály, alosz­­tály, csoport és ügykör szerint lo­­gikus számrendszerbe fogladja a köz­­igazgat­ás összes alap ügyeit. Az ügyeknek a számrendszerben való elhelyezé­se a tízes csopor­osítás elve alapján történik. Tehát tíz ha­sonló ügy képez egy csoporto­t tíz hasonló ügyeket magában foglaló csoport alosztály, tíz hasonló jellegű alosztály egy osztályt képez. Osz­­tály alatt mindig a k­özigazg­­ás egy-egy főágaza át kell érteni. (Pénzügy, igazságügy, földmivelés, ipar stb.) A közigazgatási rendszám négy számjegyből ál.­ Az első szám a közigazgatási osz­tályt, második szögn­mmak egy-egy önálló alosztályát, a harmadik szám az alosztályon belül egy,egy közigaz­­da fájl csoportot határoz meg. A na­­gyedik szám cs­oporton belül már ha­tározottan az ügyet jelöli meg. Az egy,egy rendszám által magha­­tározott ügyeket egymástól sorszám és nagyobb menny­ség esetén betű­jelzés és sorszám alkalmazáséval kü­lönböztetjük meg. Természet­esen a köz­gazda­gi s­zámrendszer bevezeté­sénél több akadállyal kell megküz­deni. Jelentkeznek ezek elsősorban a régi, begyökerezett rend­serhez való ragaszkodásban,­­ az újí­ástól való tartózkodásban. Az újítástól való tartózkodás a leg­könnyebben leküzdhető, mert munka közben rövidesen kitűnik, hogy ke­vesebb munkával, egyszerűbb az ügy­­kezelés. Az ügyek külön nyilvántartó nélkül is csopor­osulnak és ezzel a közigazgatás munkaterülete áttekint­hetővé válik. A nyilvántartás céljára rendszá­monként, ügyenként egy-egy nyilván­tartó ívet használunk. A múln­ék, számsorok és egyéb segédkönyvek egész sora válik így nélkülözhetővé. Az eddig egymástól elszigetelve végzett segédhivata­l шапка, mozzanatokat összevonjuk. Nem a munka részlegeket, hanem magával az üggyel kapcsolatos mun­­kát osztjuk meg a segédh­iatal dol­gozói között. Ez a munkamódszer ki­fejleszti ■az едуфщ felelősséget és meg­adja az alapját az ügyintézés és ügy­kezelés kollektív munkájának. Minden kezdet nehéz. Biztosak va­gyunk azonban, hogy a nehézségek legyőzése után a köz­gazgatásban a közigazgatási számrendszer alkalma­­zása nagyon sok olyan újszerű egy­­szerűsítést hoz, melyek ma még feltárásra várnak. Alig egy napi alkalmazása után az V. ügy­oszt­ály arra a megállapításra jött rá, hogy az üzlethelyiségek igénylése ügyében egy rendszám alatt csoportosától­ kerületi és utca sorrendben vezetett nyilvántartója szükségtelenné teszi az eddigi külön készítő­­ és kezelt üzlethelyiség nyil­vántartó vezetését. Ez már komoly eredmény. És re­méljük, hogy ügykezelésünk egysze­­rűsítésre és ésszerűsítése során még sok fogja követni. Novotni Sándor Munkások, értelmiségiek! az ötéves terv győzelméért!

Next