Gazdasági Lapok, 1857 (9. évfolyam, 1-53. szám)

1857-03-26 / 13. szám

Megjelenik hetenkint egyszer minden csütörtökön, másfél-két év. Előfizetési dij : egész évre 10, fél évre 5 frt. évnegyedre 2 frt. 30 kr. pp. A hirdetések háromszor halálozott sorának egy­szeri beiktatása 3 pkr.GAZDASÁGI LAPOK. ,,Hozzunk mezőgazdaságunkba mielőbb helyes arányokat.” Előfizethetni helyben a szerkesztő­ségnél , üllői­ után a m. gazd. egyesület köztel­kén, vagy Geibel Annia könyvkereskedésében (Kristóf-tér); vidéken minden cs. kir. posta­hivatalnál, a szerkesz­tőséghez utasítandó bérmentes levelekben. PEST, 1857. Martius 26. IX-dik évi folyam első fele. TARTALOM: Előfizetési figyelmeztetés. — Londoni közlemények. IV. — Barmászat. 111. — Hold-Mező-Vásárhely. II. — Vidacs István gépgyára és ekéi. — Állítsunk ki mindent, a mit felmutathatunk jelesebbet. — Répatermelési költségek. — Évszaki tudósítások. XIII. XIV. — KERTÉSZET: Nézetek a gyümölcstenyésztés körül. (Folyt.) — A cseresznyefa. (Folyt.) — TARCZA : Gazdasági irodalom. — Egyesületi működések. — Gazdasági és kereskedelmi tudósítások. — Hirdetések. Előfizetési figyelmeztetés! !! A folyó év első negyede martius havával végződvén : tisztelettel emlékeztetjük lapjaink negyedéves t. ez. előfi­zetőit, hogy becses megrendeléseik iránt a jövőre, mielőbb intézkedni szíveskedjenek. Alkalmat veszünk egyszersmind a t. gazdaközönséggel tudatni, hogy az idei folyamból, az első számtól kezdve, még teljes példányokkal is szolgálhatunk. Pesten, 1857. mártius 24. A „Gazdasági Lapok“ szerkesztősége. Londoni közlemények. Lóerőre járó angol cséplőgépek. London, 1857. mártius 7. A „Royal Agricultural Society“nek mult nyári meetingjén Chelmsfordon a gazdasági gépek és eszközök kiállítása gazdagabb volt minden eddigieknél, számra úgy, mint változatosságra néz­ve. Ez is egy félreismerhetlen jel, hogy a gépek alkalmazása az angol gazdasági praxisban mindinkább terjed. De egyik osztályban sem mutatkozott a különbség ezen és az előbbi évek között oly feltűnően, mint a gőzerőművek- és cséplőgépeknél. Mert míg p. o. 1854-ben Lincolnban 24, 1855-ben Carlisleban 18 különféle gőzmozdony volt kiállítva: Chelmsfordon 31-et számláltak, cséplőgépet pedig Lincolnban 26-ot; Carlisleban 21 -et, és Chelmsfordon 33-at. E mennyiségek azonban csak a ki­­állítók számát és a szerkezetek különféleségét jelölik, mert szám szerint, gőzgépet p. o. nem 31-et, hanem 84-et olvastunk Chelms­fordon. A társaság egy igen czélszerű rendelkezést léptetett a múlt nyáron életbe, mely szerint ezután egy ugyanazon nemű gép vagy eszköz csak minden három évben egyszer fog a társaság évi meetingjei alkalmával próba alá vétetni és díjaztatni. Minden év úgy sem hozhat az eszközök minden nemében oly lényeges válto­zást vagy javítást, mely különös kiemelést érdemelne, és a kísér­­letek innentül kisebb körre szoríttatva, sokkal kimerítőbb, és a gyakorlati gazdára nézve tanulságosabb modorban fognak intéz­­tethetni, mint az eddigi gyakorlat szerint oly sok s annyiféle czikkel 2—3 nap alatt lehetett. E fontos újításnál fogva 1856-ra csak az aratógép, és a szántó­e­s­z­k­ö­z­ök, nevezetesen a gőzeké lévén kitűzve, az egyesület más eszközökkel nem létetett — s így cséplő- és gőz­gépekkel sem — tüzetes kísérleteket. De a mozdonyok utóbbi ne­mének hatalmasan növekedő kelendősége a gyárosokat arra bír­­ta, hogy reájuk nézve ez alkalommal a magok részéről többet te­gyenek, mint eddigelé maga a társaság tett. Mert míg előbbi évek­ben a kísérletek egyltalában — a nyilvános kiállítást megelőző­leg — csak a Jury előtt vitettek végbe, a h­elmsfordi kiállítás kedves újságai közé tartozott az is , hogy három napig szabott órákban, együtt és egyszerre 33 mesternek, több mint 33-féle cséplőművét látta a közönség verseny-csépelni, és pedig nem üres szalmát, hanem valóságos jó gabonát, látható és kézzel fogható eredményül. Mint egyik szemtanúja ezen porzó, zúgó-búgó, de reám néz­ve igen érdekes és tanulságos jeleneteknek, s tudója annak, hogy a magyar mezei gazdát mindannyi angol gazdasági gépek között a cséplőgépek talán legjobban érdeklik , szabadságot veszek egyet most, mit róluk ezen, valamint más alkalommal tárczámba jegyez­tem, közzétenni. Kezdjük mindjárt a gőzcséplők által — legalább Angliában — már szerényebb körre szorított, de minálunk még most átalá­­nosabb fontosságú , lóerővel hajtott cséplőmozdo­nyokkal. Ez osztályból ugyan mi sem jelent meg Chelmsfordon, mi az angolok előtt egészen újnak mondható, de úgy gondoljuk, a régi jó közt is találkozik még olyan, a­mi talán sok magyar gazda előtt, ha nem is egészen új, de legalább nem eléggé ismeretes, s azért egy rövidke tárgyalásra érdemes. Emlékezni fognak talán többen e lapok olvasói közül, kik tavai a párisi kiállításon jelen voltak, egy kisded compact kiné­zésű cséplőgépre, mely az angol pavilion előtti téren, a körülötte álló követelőbb külsejű hasonló művek sokaságában csak olyan­nak tűnhetett fel, kit e tárgy különösen érdekelt; de a­mely a Jury figyelmét a cséplés-kisérleteknél éppen nem kerülte el, mert oly erős és vegyített competitióban, mint ott volt, első jutalom­­díjra érdemesíttetett. Ez egy kétlóerejű cséplőgép volt: Barrett, Exall és Andrewes readingi gyárukból, és ugyanezen gépecské­­ről ismét Chelmsfordon competens ítészek úgy nyilatkoztak, hogy nincs nálánál jobb, mit practicus gazda kezébe adni lehetne. Közöljük rajzát azok kedvéért, kik nem ismernék (lásd a túlsó lapon). 13

Next