Gazdasági Lapok, 1857 (9. évfolyam, 1-53. szám)
1857-03-26 / 13. szám
Megjelenik hetenkint egyszer minden csütörtökön, másfél-két év. Előfizetési dij : egész évre 10, fél évre 5 frt. évnegyedre 2 frt. 30 kr. pp. A hirdetések háromszor halálozott sorának egyszeri beiktatása 3 pkr.GAZDASÁGI LAPOK. ,,Hozzunk mezőgazdaságunkba mielőbb helyes arányokat.” Előfizethetni helyben a szerkesztőségnél , üllői után a m. gazd. egyesület köztelkén, vagy Geibel Annia könyvkereskedésében (Kristóf-tér); vidéken minden cs. kir. postahivatalnál, a szerkesztőséghez utasítandó bérmentes levelekben. PEST, 1857. Martius 26. IX-dik évi folyam első fele. TARTALOM: Előfizetési figyelmeztetés. — Londoni közlemények. IV. — Barmászat. 111. — Hold-Mező-Vásárhely. II. — Vidacs István gépgyára és ekéi. — Állítsunk ki mindent, a mit felmutathatunk jelesebbet. — Répatermelési költségek. — Évszaki tudósítások. XIII. XIV. — KERTÉSZET: Nézetek a gyümölcstenyésztés körül. (Folyt.) — A cseresznyefa. (Folyt.) — TARCZA : Gazdasági irodalom. — Egyesületi működések. — Gazdasági és kereskedelmi tudósítások. — Hirdetések. Előfizetési figyelmeztetés! !! A folyó év első negyede martius havával végződvén : tisztelettel emlékeztetjük lapjaink negyedéves t. ez. előfizetőit, hogy becses megrendeléseik iránt a jövőre, mielőbb intézkedni szíveskedjenek. Alkalmat veszünk egyszersmind a t. gazdaközönséggel tudatni, hogy az idei folyamból, az első számtól kezdve, még teljes példányokkal is szolgálhatunk. Pesten, 1857. mártius 24. A „Gazdasági Lapok“ szerkesztősége. Londoni közlemények. Lóerőre járó angol cséplőgépek. London, 1857. mártius 7. A „Royal Agricultural Society“nek mult nyári meetingjén Chelmsfordon a gazdasági gépek és eszközök kiállítása gazdagabb volt minden eddigieknél, számra úgy, mint változatosságra nézve. Ez is egy félreismerhetlen jel, hogy a gépek alkalmazása az angol gazdasági praxisban mindinkább terjed. De egyik osztályban sem mutatkozott a különbség ezen és az előbbi évek között oly feltűnően, mint a gőzerőművek- és cséplőgépeknél. Mert míg p. o. 1854-ben Lincolnban 24, 1855-ben Carlisleban 18 különféle gőzmozdony volt kiállítva: Chelmsfordon 31-et számláltak, cséplőgépet pedig Lincolnban 26-ot; Carlisleban 21 -et, és Chelmsfordon 33-at. E mennyiségek azonban csak a kiállítók számát és a szerkezetek különféleségét jelölik, mert szám szerint, gőzgépet p. o. nem 31-et, hanem 84-et olvastunk Chelmsfordon. A társaság egy igen czélszerű rendelkezést léptetett a múlt nyáron életbe, mely szerint ezután egy ugyanazon nemű gép vagy eszköz csak minden három évben egyszer fog a társaság évi meetingjei alkalmával próba alá vétetni és díjaztatni. Minden év úgy sem hozhat az eszközök minden nemében oly lényeges változást vagy javítást, mely különös kiemelést érdemelne, és a kísérletek innentül kisebb körre szoríttatva, sokkal kimerítőbb, és a gyakorlati gazdára nézve tanulságosabb modorban fognak intéztethetni, mint az eddigi gyakorlat szerint oly sok s annyiféle czikkel 2—3 nap alatt lehetett. E fontos újításnál fogva 1856-ra csak az aratógép, és a szántóeszközök, nevezetesen a gőzeké lévén kitűzve, az egyesület más eszközökkel nem létetett — s így cséplő- és gőzgépekkel sem — tüzetes kísérleteket. De a mozdonyok utóbbi nemének hatalmasan növekedő kelendősége a gyárosokat arra bírta, hogy reájuk nézve ez alkalommal a magok részéről többet tegyenek, mint eddigelé maga a társaság tett. Mert míg előbbi években a kísérletek egyltalában — a nyilvános kiállítást megelőzőleg — csak a Jury előtt vitettek végbe, a helmsfordi kiállítás kedves újságai közé tartozott az is , hogy három napig szabott órákban, együtt és egyszerre 33 mesternek, több mint 33-féle cséplőművét látta a közönség verseny-csépelni, és pedig nem üres szalmát, hanem valóságos jó gabonát, látható és kézzel fogható eredményül. Mint egyik szemtanúja ezen porzó, zúgó-búgó, de reám nézve igen érdekes és tanulságos jeleneteknek, s tudója annak, hogy a magyar mezei gazdát mindannyi angol gazdasági gépek között a cséplőgépek talán legjobban érdeklik , szabadságot veszek egyet most, mit róluk ezen, valamint más alkalommal tárczámba jegyeztem, közzétenni. Kezdjük mindjárt a gőzcséplők által — legalább Angliában — már szerényebb körre szorított, de minálunk még most átalánosabb fontosságú , lóerővel hajtott cséplőmozdonyokkal. Ez osztályból ugyan mi sem jelent meg Chelmsfordon, mi az angolok előtt egészen újnak mondható, de úgy gondoljuk, a régi jó közt is találkozik még olyan, ami talán sok magyar gazda előtt, ha nem is egészen új, de legalább nem eléggé ismeretes, s azért egy rövidke tárgyalásra érdemes. Emlékezni fognak talán többen e lapok olvasói közül, kik tavai a párisi kiállításon jelen voltak, egy kisded compact kinézésű cséplőgépre, mely az angol pavilion előtti téren, a körülötte álló követelőbb külsejű hasonló művek sokaságában csak olyannak tűnhetett fel, kit e tárgy különösen érdekelt; de amely a Jury figyelmét a cséplés-kisérleteknél éppen nem kerülte el, mert oly erős és vegyített competitióban, mint ott volt, első jutalomdíjra érdemesíttetett. Ez egy kétlóerejű cséplőgép volt: Barrett, Exall és Andrewes readingi gyárukból, és ugyanezen gépecskéről ismét Chelmsfordon competens ítészek úgy nyilatkoztak, hogy nincs nálánál jobb, mit practicus gazda kezébe adni lehetne. Közöljük rajzát azok kedvéért, kik nem ismernék (lásd a túlsó lapon). 13