Gazdasági Lapok, 1874 (26. évfolyam, 1-52. szám)

1874-10-25 / 43. szám

— Lapunk negyedéves előfizetése sept. hó végével letelt, miért is tisz­telettel kérjük előfizetőinket, miszerint megrendelésüket az oct.—deczem­­beri folyamra 2 frt 50 kr beküldése által eszközölni szíveskedjenek minél előbb, hogy a lapot még idejében küldhessük. Különben az idei 1-ső számtól kezdve is teljes példányokkal szolgál­hatunk, s az egész évi előfizetési dij 10 forint, félévi 5 forint. Sz­e­r­z­ eti képek és jegyzetek 1851-ből. XXIX. London és környéke. Júliusban 1851. Az első nap, melyet Londonban töltöttem, julius 6-kára esett — szerencsétlenül egy vasárnapra. Pedig az ünnepek és vasárnapok az idegenre nézve igen unalmasak itt. Ilyenkor a lakosság jobb része házaiba, termeibe vonul, s egészen család­jának él; az alsóbb osztály pedig, ha csak az idő engedi, falura vagy zöldbe siet. Fris levegőben keres kárpótlást a hat napi szénfüstért! Richmond és Hampton­ Court kiválólag a kedvelt helyek. Hogy a napot én is valamikép értékesítsem, csatlakoztam a népözönhöz, s mentem a zöldbe! Richmond egy hatalmas természetes park. Hozzája vasút, gőzhajók, omnibusok, cabok, szóval mindenféle közlekedési eszközök visznek. Szép kilátásaiban és egészséges levegőjében fekszik érdeme. Utóbbit igazán csak a londoni ember becsülheti meg kellőleg, főkép ha a mellett a gyomor is kikapja a magáét. A hampton-courti­­szerű palotát és kertet még W­o­­­s­e­y cardinal épitteté. Midőn látná, hogy a sok költség és fényűzéssel készült nyári lak miatt a király (VIII-ik Herik) egy kissé neheztel, oda ajándékozá neki az egészet, így jön e park királyi vagyonná. Gyönyörű ültetvények, jó lég, érdekes régi szőnyegek és képgyűjtemény teszik a helyet látogatásra érdemessé. Ritkasá­gaihoz tartozik a többi közt egy óriási szőlőtő is, melyet üveg­házban tartanak, s melynek kerülete a tőben 30 hüvelyk, vesz­­szejének a hossza pedig 115 láb. Terem rajta néha három— négy ezer fürt is. A királyi asztalra adják. Kirándulásomon leginkább a n­é­p érdekelt. Meg kell val­lanom, hogy az angol jó mértékben nyárspolgárias, habár magát a világ legnagyobb nemzetének tartja is. Van rajta e tulajdon­ságból egy jó adag; van annyi, hogy azzal bármelyik tugország polgárának is beillenék. Ha például valamely idegennél nagy szakáll, vagy egy kissé megviselt kalapot lát: képes meg­­állani, ujjaival rámutatni s szomszédjával sugdosni-dugdosni. Képes továbbá egész napon át kedvet találni abban, ha a zöld­­­­ben mulatása alkalmával pár apró halacskát kihalászhat a víz­ből. Végül a bibliai nyomtatványok osztogatását még ily helye­ken se kerülhetjük el. Csaknem erőnek­ erejével nyomják azokat boldog és boldogtalannak markába stb. Az ily kirándulásokon egyébiránt, nagyszerűségükön kívül, semmi nevezetes. Néhány százezer embert látunk lavinasze­rűig, a közlekedés mindenféle eszközein kiömleni a városból, a­nélkül, hogy csak a legcsekélyebb rendetlenség is történnék. Ez egy napi mulatság aztán kárpótlást ad a szorgalmas népnek, egy heti fáradalomért! És hát Londonról magáról mit mondjak? ezen óriásról, mely sajátlag nem is város a szokott értelemben, hanem egy kis helyre szorított ország; valamint hogy Anglia sem or­szág sajátlag, hanem­ az egész világnak iparműhelye­. Ez az oka, hogy e földön és városban, mindenben szokatlan mér­tékekkel találkozunk; és hogy a continentális szem oly sokat lát, a­mit még nem látott soha, s nem is láthat sehol. E város nagyságáról adjanak némi fogalmat és mértéket következő számok. Kerülete 35­0. mfld ; utczáinak és közeinek a száma 10,000; háza 250,000; temploma 160; szabad tere, úgyneve­zett squareja 80; népessége végül márig 2.400,000! E rop­pant tömeget tehát átlátni és fölismerni, nem napok, nem hetek, de hónapok alatt is alig lehetséges. Rendkívüli nagysága miatt, azt se tudja az ember, hogy tulajdonképen hol kezdje tanul­mányozni. A sokkal híresebb és hasznosabb, mint szép Themze, az óriás várost, hosszában vágja ketté, mi által a legpompásabb vízi utak egyikét szolgáltatja neki, fel is használják azt a rajta százankint fel és alá száguldozó gőzösök és egyéb hajók, dere­kasan. A közlekedés a város két nagy része között, számos kő és lánczöld, s egy alagút által tartatik fenn. Ha jól emlékezem, a nevezett folyón nyolcz híd vezet át. Van köztük több láncz­­ból is, de ezek a mi gyönyörű hidunkhoz csak távolról sem ha­sonlíthatók. A város alsó részében a Themze két nagyszerű kanyart képez. Ezekben vannak Londonnak világhírű kikötői, az úgy­nevezett dock-ok. A nemzet kereskedelmi nagyságának jeléül, megszámlálhatlan mennyiségben állanak bennök, a világ minden részeiből érkező s minden részeibe induló gőzösök és vitorlások. Látva e tömérdek hajót, érezni és érteni kezdjük az angol keres­kedelmi élet nagyságát. Ezen dock-ok csak az újabb időben keletkeztek. Akkor, a midőn a megnövekedett forgalom miatt a régi kikötő, mely pedig négy angol mild hosszú és 4—500 lépés széles, vaár ,,Hozzunk mezei gazdaságunkba mielőbb helyes arányokat... Budapest, 1874. oct. 25. XXVI. évfolyam A fele GAZDASÁGI LAPOK. A MAGYAR GAZDASÁGI EGYESÜLET KÖZLÖNYE. Megjelennek e lapok minden vasárnap l'/t—7 tömött ivén. — Előfizetési dij: Egész évre 10 forint, fél évre 5 forint, negyed évre 2 forint 50 kr. o. o. — Szerkesztőség: a Magyar Gazdasági Egyesület köztelkén [Üllői út 12. szám], a hova a tudósítások s egyéb levelek is intézendők. — Előfizethetni Pesten: a szerkesztőségnél vagy a könyvkereskedésekben. Vidéken : minden m. kir. postahivatalnál, a szerkesztőséghez utasítandó bérmentett levelekben. — A hirdetések elfogadtatnak: a szerkesztőségnél, a hirdetési kezelőségnél Paulay Józsefnél, báró Sándor­ utcza 20. szám, II. emelet 16. sz., és a külön ügynöknél: Planthauser A., Kloster-Neuburgban.

Next