Gazdasági Mérnök, 1917. január-december (41. évfolyam, 1-24. szám)

1917-01-01 / 1-2. szám

A GAZDASÁGI MÉRNÖK — MŰSZAKI HETILAP 1—­2. szám, az illető a maga szakmájában helyét megáll­­hassa. S ez az utólagos szakképzés csaknem minden esetben teljesen a véletlenre van bízva úgy, hogy az eredményt, melyet céltudatos szakképzéssel rövid idő alatt el lehetne érni nyolc, néha tízszer annyi idő alatt éri el. A legfőbb esetben az illető fel sem tudja fogni az alapos szak­képzéssel járó előnyöket s minthogy azt mástól elsajátítani nem áll módjában s ambitiója min­denütt zárt ajtókra talál, elveszti kedvét és más után próbál eredményeket elérni Egy hivatalnok iskola képzettsége lennt közép vagy főiskolai. Tény az hogy a kettő közeli nagy a­­ különbség és még az is, hogy a középiskolai képzettség még nem jelentheti a delek"pontját egy a kereskedelmi pályán működő egyéni t­­o­dásának. A középiskolai képzettséggel rendel­kezőknél annál inkább szükséges a megfelelő utóképzés, mert számos oly ember kerül félig még gyermek­korában erre a pályára, aki meg­fontolt érett ésszel talán mást válsztott voln­a. A főiskolai képesítéssel bírók minden bizontr­al megfontolva választják pályájukat, de vagyon módjában áll e mindenkinek hogy főiskolát végezen. Hiszen a hivatalnokok legnagyobb része kenyérkereseti kényszerből választotta pályáját. Illetékes körök megtesznek ugyan minden intézkedést a hazai ipar és kereskede­lm védel­mére s a közgazdasági élet fellendítésére, igye-­­­kezetük kárba vész azonban, ha ezen rendelke­­zéseket arra hivatott helyen csak a szó rideg értelmében hajtják végre és azoknak lényegét, valamint az ország közgazdasági érdekeként elő­mozdító intenziát felfogni nem tudják. Az arra hivatott tényezőknek a kereskedelem és ipar érdekében történő intézkedések megtételénél tájékozódnia kell, amint azt eddig is tette, ille­tékes kereskedői és ipari érdekelt köröknél. ilyen emű információk megadására kétségkívül az egyes szakmák főhivatalnokai a leghivatottab­­bak. S könyű elképzelni, hogy milyen nagy a különbség egy képzett, vagy egy képzetlen egyén információja között. A kereskedelmi és ezzel összefüggő ipari gya­korlati szakoktatás koránt sem felel meg a kö­vetelményeknek, mert azt a tudást és tapasz­talatot, melyet a kereskedelem és idők óta szer­zett és gyűjtött nem bocsájtják kellő módon az azzal foglalkozó egyének rendelkezésére, hanem rábízzák a véletlenre, hogy az egyes egyén ön­maga erejéből szerezze meg mindazt, amire az egész kereskedelmi világnak évezredekre volt szüksége. Ha a kerekedelmi, és iparkamarák a szakolt­a­tást tehermen­tesiteni fogják tenni, hogy a szak­oktatása szoruló egyént pályája kezdetén arra a magaslatra állítsák, melyet elődei már eddig elértek hogy képeségei és igyekezete által tovább fejlesze azt, mely méltó lesz közgadasági életünk remélhető fellendülésébe. (gn.) kir. kamarás, m.kir. belügyminiszer oszttaná­­csost, Ki­in Gyulát, a Magyar Általános Hit. 1­bank igazgatóját, Langfelder Edét, a Magyar Fő­árosi Malomegyesület elnökét, dr.Mihalló Adolf b­ri tan­csost Rubnek Gyulát, az Orszá­gos Magyar Gazdasági Egyesület igazgatóját Sándor Pál országgyűlési képvis­lőt, az Or­sá­gos Magyar Ker­skedelmi Egyesülés­ein két Sorban János m.kir. földmivelésügyi miniszt­r tanácsost, Simon Jakab m.kir. udvari tanácsost a Budapesti Áru és Értékt­ősde alelnökét, gróf Somssich Lászlót a főrendiház tagját, nagybir­tokost, Végh Károly m.kir. udvari tanácsost, a Magyar Folyam­-és teng­ehajózási R.T. igazgatóját továbbá uj tagul Ivády Béla földmű­­vügyi miniszer osztástanácsost nevezi ki. Az elnök meleg sza­vakkal üdvözölte az igazgatóság uj tagjait és megalapitván a közgyűlés határozatképességet előterje­stette az első üzletévre vonatkozó igaz­gatósági jelentést a mérleget és üzleteredmény­­számlát. Dr Tóth Jenő min­téri tanácsos a felügyelő bizottság elnöke előterjes­tette a felü­gyelő bizottság jelentését. A közgyűlés az igazgatóság és a felügyelő bizottság előterjesz­tett jelentéseit, a mérleg és üzleteredmény szám­­lát, valamint a ny­reség hovafordításra vonat­kozó javaslatott változatlanul, egyhangúla elfogadta és az igazgatóságnak, valamint a fel­ügyelő bizottságnak bizalmat és köszönetet szavazott. A felügyelő bizottság tagjaivá­­ évi időtartamra a k­egyűlés egyhangú felkiáltással az eddigi tagokat és pedig dr. Balkényi Kál­mán, a Magyar b­ányák és Keleti Gazdasági Központi igazgatóját, dr Fekete Ignácot, a Magyar Fővárosi Malomegyesület titkárát, Hat­­man Béla m.kir pénzügyi tanácsost, Meskó Pált, a “Hangya“ Fogyasztási és Érték­áitó Szövet­kezet igazgatóját, Szaploncay Mihály m.kir. belügyminszteri számvevőségi igazgatót és Tarján Vilmos m.kir. kereskedelemügyi minsteri számtanársnef válaczti-ira­mpor gőzhajó jelent meg, amelynek láttára a Duna parton járókelők ö­sszesereglettek. Az Első cs. k. szab. Duna gőzhajózási társa­ság óbudai hajógyárban épült a „Franz Joseph I.“ egyike azon öt gőzösnek, melyek a Budapest­­galatzi személyszállítás lebonyolításra rendelvé j­óval nagyobb, mint a legutóbb épített Budapest­­wieni személyhajók, pazar berendezésével még a tengeri hajóknak ismeretes komfortjával ve­­télkedhetik. Próbaútját a napokban tette meg a­m­ely alkalommal a műszaki felülvizsgálatot Jor­dán Dezső vasúti és hajózási felügylő ejtette meg Egyenesen tüneményes és mesében illő lát­vány volt a próbamenet alkalmával, amidőn az est beálltával a hajó vilanyvilágítása mintegy varázsütésre az összes helyiségeket fényárban borította, a tündériesen kivilágított gőzös a dunai korzó sétáló közönségét méltán bámulatba ejtette. Úgy halljuk, hog­y bíboros hercegprimás­­ emineciája hajlandónak nyilatkozott, hogy a hajót mielőtt a kő­forgalomnak átadatik, Esztergom­ban személyesen megáldja. Az új termesgőzös belső berendezése a mo­dern technika és lakberendezés minden vívmá­nyát értékesíti. Tizenegy hajófülkét az első emeletre helyeztek ami által megfelelő kilátás mellett a legkényelme­­seb utazás vállik lehetővé. A látványosság számba menő étteremben ké­nyelmesen száz utas étkezhet egyszerre. Az I. osztályú utas rendelkezésére áll a két sétafedélzet, a minden igényt kielégítő külön díszfülkék és olvasó-, valamint zeneterem, nem szólva a kényelmes fürdőszobákról. Nemkülönben kényelmes a 11. hely berende­zése is és sok újítást látunk. A vendéglő helyiségeit kényelmesek, a szük­séges jeget a gőzös menetközben gyártja, a a hálóhelyek minden osztályban rendelke­ésre állanak és sokkal kényelmesebb az utasok el­helyezése a 111. osztályon­­, mint bármely du­nai járóművön. Az Alduna forgalma. Az Alduna szabályo­zott szakaszán leboyolított hajó- és áruforgalom­ról érdekes statisztikai kimutatás j­lent meg, amely a folyó év első kilenc hónapjának forgal­mi adatait állítja elénk. Ezek szerint ez év január­jától szeptember 30 ig bezárólag összesen 8095 uszály haladt át az Aldunán és pedig 3887 üresen, 4209 pedig 18,756.135 méter mázsa áruval terhelve. A Balkánnal a sikeres szerbiai offenzíva után megindult áruforgalom méreteit jelentőségét jelemzi, hogy a 8096 uszályból 4152 uszály jött fölfelé, köztük mindössze 679 üresen míg a többi 3473 16 millió és 479 ezer métrmázsa árút hozott. A lefelé ment 3944 uszály közül 3208 üresen, tehát árúért ment és mind­össze 730 uszály vitt le 2,27 millió métermázsa árút. Az árufelhozat tehát körülbelülül nyolc­szorta volt nagyobb az árulevitelnél. Az összesen 18,7 millió métermázsa áruforgalom lebonyolí­tásában a következő hajósvállalatok vettek részt: D. G. T. 2176 uszálylyal 9,459,621, q val M. F. T. R. 905 uszálylyal 3,766,837, q val Belvízhajózási Rt. 214 uszálylyal 938,047, q val Délnémet hajózás 498 uszálylyal 5,474,795, q val Bajor Lloyd 209 uszálylyal 1,004,899, q-val Egyéb hajók 207 uszálylyal 1,061,936, q-val Gőzhajók ebben az évben szeptember hó 33-ig összesen 5106 haladt át az Aldunán. Ezek között 1601 volt illetékköteles és 3505 vonat­­­­hajó. A hadi Termény­ Részvénytár­saság közgyűlése. Hadi Termény részvénytársaság ma délután 4 órakor tartotta első re­les közgyűlését dr.Schmidt József v.b.t.t. elnöklete alatt. Az evi­k bejelen­tette, hogy g­róf Tisza István miniszterein­k a társaság alapszabályaiban biztosított jog Napján a legközelebbi rendes közgyűlésig terjedő idő­tartamra a társaság elnökévé dr. Schmidt József v.b.t.t. tanácsost,az iga­gatóság tagjaivá pedig az eddigi tagokat és pedig Balog Elemér, a “Hangya“ fogyasztási és értékesítő sze­r­­kezet vezérigazatóját, dr. Body Tivadar, Budapest székesfőváro alpolgá­mest­jét, dr. Reich Gusztáv m.kir. kereskedelemügyi minister tanácsost, Garami Er­it­­, a népszava szerkesztőjét, dr­ Grünn János m.kir. pénzügyministeri tanácsost báró Hotvar­y Károly nagybirtokost a Vidéki Malomiparosok Országos Egyesületének­lnökét Jesz­nszky Pált, a Magyar Mezőgazdák szövet­kezetének vezéri az­atóját, Kiszely Gyula cs. és kiadja a Magyar Szaklapkidó Válalalat. Vegyesek. A MURMAN-VASUT. A hadianyagszállitás szempontjából gén nagy jelentőségű Murman­­vasút az oroszok igen nagy várakozása ellené­re sem volt me­g­nyitható. A háború alatt ugyan nagyjában elkészült a Kola öböltől a Kola-fél­szigeten át Kandalaksáig terjedő szakasz és teljesen készen áll a Szentpétervár —Petrosavodsk közti szakasz is, azonban a k­­épső rész épí­tését csak ebben az évben fogják megkezdhetni. Az itt szükséges építőanyag és járművek tenkin­tetében az orosz kormány csak októberben in­tézkedett, hogy egyelőre igen bizonytalan vonal mikor lesz a forgalomnak átadható. Minthogy pedig a hadianyagszállítás nem halasztható s a Murman partvidék jégmentes volta mia hajó­zásra jól használható, az orosz kormány aként intézkedett, hogy a Kola-öbölbe száll­ott hadi­anyagot Kandalaksáig vasúton szálitjá­k, onnan pedig szánközlekedést rendesítetek egyrészt a Fehér tengeren át Archangelszkig, másrészt nyu­gati irányban Rovanieni finn vasúti állomásig. E távolságok 400, illetve 230 kilométert tesznek i­s ezért, nemkülönben az idei, különösen zord időjárás miatt a szállításnak ez a módja nem bizonyult megfelelőnek. Újabban ettől a terv­től eltérőleg azzal próbálkoznak, hogy a hajók nem a Kola öbölben, hanem a Varanger fjordig közlekednek, innen jut a hadianyag ugyancsak szánon Róva­n­enibe. Norvégián át í­rt hírek szerint a Kola-öböl és Kandalaska közötti szakaszból még 24 ki­­­­­ométer kiépítetetlen. Új gőzhajó a dunin A Dunán a napokban egy szoktalanul fényes két emeletes nagy termes Meyer Ernő könyvnyomda nyomása, Kispest

Next