Gazeta de Moldavia, 1855 (Anul 27, nr. 1-102)

1855-01-13 / nr. 4

Galeta de Mondaniare avais institutul Albinoi, și Go-a P(Price oțăl conașentălui pe an 111 lei A Aumiinye pe peăte lea răndel,în ânagin 32 oficina 50 parale. Lana 3 > ne en ae. EST A D poi 13 IANUARIE. Leși XX CE EEE se DDI NOBITAUE DIN NASNIPS Prin adresa No. 104 din a Ghenarie sapeur, Departamentul de Krars și de învețături aduse la cunoșința publică următoarele: pra î vomnicu Criûvhirop, au bine-voit cărmuitoriu a averilor Monastirei Trei-lerarhi Preacuviomiea Ca Arhimandritul Macoris, ne a întări de Egumen și ode aice din Capitalie, ne timp de șase ani, începătorii de la 23 April a anului curent 1855, cos îndatorire de a ține bicepsia Monastirei în cea mai bună mi canonică regula bisericească, a Cb conforma în totul răndoenilor bisericei atestui Prințipat, ci a păzi fără abatere instrumiile de s'ar da de pe Mitropolie, iar în administrarea alerilor Ch se conformeze după legourile țerei. Departamentul din Năuntru, pentre îndeplinirea numărului cailor la regimentele de cavalerie a trupelor Imperiale și Roale Austriene ja Moldova, de cătră sulta ce. Comandi armiei, s'au rănduit să ce cumpere 150 raide, replantăr ușor cu plată ne și nu în gilbini împărăteși, mi cu prețuri potrivite, bupă masura și bunătatea calităței cailor, cu care remontă, s'au însărcinat pe C. K. comandă a trupelor în Moldova, priimind Departamentul fotru aceasta Nota din partea Comandei armatei corpului Serbno-Banat, cu data din 9 Ghenarie No 364. Departe din Năuntru publică, Kaiețile ce vor ave cai de remonta trebuitoare să ce însăpomeze la C C. Comandă a trupelor în Moldova, acest anu,ă Diri înii Ba și zelul acestui gruie liturator, garangăesc folosul și succesul acestei foi care s'au început cu acei anu; la Bucureși, D. Bossucceanu, religează Timpul, Jurnal politic și comercial, și a căreil programă se înfățoșeză KA un organ activ de toate cele ce vor favora dezvoltarea cunoștințelor folositoare. -merți noaptea în 11 ghenarie la 10 oare 40 minute s'au simipit în blavit un ușor cutremur de pășări. Barometru înseamna 335 linii de Paris, iar termopietru R. 19 roude sub Zero. -D. siefan Roseti, Leitenant demieionat siei, prin Ordin de zi sub în Moldoal, No. 10 cu rangul ce abea, - H Numărul loilor periodice precum am s'au priimit Zi « din armiea M. S. Regelui Pruîntre adjutanții Domneși fn limba Romănă, au început A spori în a Romășniei Miletare, |----------- -- ss--- - | ! | ? < La Sarome de Moldlacin paraît à Sepur à l'Institut d'Abeille tove et Jeudis les Landis trois Prix d'abonnement, cats par année. Prix d'insertion des annonces, te Bulletin officiel a 50 paras—— --19953. dupour 1 piastre la ligse, et dans „ N gére, payables eu ducats Imreghiațu, d'aprés gate, zèle gheeonpne de S a fe ragn sous cette avec NOGVIȘ DE LINTERIEUR. Le geragtement du Culte et de lPiustruction publique, par son adresse, | en date du 8 Janvier, No. 10%, porte à la connaissance publique ce que suit ; S. A. S le Prince Régnant a bien-voulu confirmer le vénérable Agenimandrite Masaghipu, en qualité d'Egumène et Administrateur des biens du Mopastige des Tgois-Saints à Jassy, pour le terine de six années, à dater de la S-te Georges 155%, et aux conditions suivantes : De maintenir l’église du Monastère dans le meilleur état, selon les régles canoniques; de se conformer en tout aux ogdonanses de l’église dominante daas cette Principauté, et de suivre scrupuleusement les instructions qui lui seront dounées de la part de S. Em le Metropolitain, Quant à Radministgation des biens, l'Egumène, sera tenu de se conformer aux lois du. pays. Le Département de l'interieur. - Pour compléter le nombre des chevaux duos les régiments de cavalerie du corps d'armée pe Re G'Autriche, cantonnée en Moldatie, 8 Ehce, le sommandant en Chef, vient d'ocdonneg l'achat de 160 chevaux de remonte lévaux, et a chargé de celle remonte le Commandant du corps d'armée en Mollahie. de 8. Ehs. le Commandant da corps d'armée Serbo-Banate, eu date du 9 Janvier sub No. 364, A la suite de la communication le Département de l'intérieur invite tous ceux qui auraient des chevaux de remonte, le se présenter par devant M. le Sommandant des troupes Ge pie en Moi- Ponite. - M, Etienne Rossety, Lieutenant en retraite de l'armée n-e de Prusse, ag ordre du jour sub No. au nombre des Aides-deamp Rrinsiegs. — Le nombre des . périodiques en langue Romoune, vient de s'apu- i lepteg sette année en Moidanie, por la nnblicution de ias Pomanie le sommensement de l’année; à Bucarest, M. Vossonetenano redige le Temps, Journal politique et commercial, que son Programme geace qui peut favoriser la propaga- la direction nl feuille, présente comme tion des connaissances — Dans ia de M. ce jeune homme de Lettres - utiles. pu pa organe actif de tout la qualité 10, vient d'être agrégé Vanite Alexandry. AIPUI qu on à bite oarantisse garantissent s et convaincre et Les par la valeur des checonn‘issances et le "utilité À l'utilité le 1I-eg et Cittele spo- Numerû qui Turciea cet și de pe uscat, a „l puțin în TAIMSUL după o corespondenție vrednică ME 7I pregătitoare se de credință, cu data de la Constantinopoli arată că, șirile priimite din Crimeea pănă mai bune speranțe de atac, la 26 Derem, raportau, cum că Rosienii luase poziții pe râul Alma spre a se păzi de orice atac în contra nordului Sevastopolului Neapărat că, asta i o măsură de îngrijire vereroase, despre partea armiei Turcești Empatoriea -Alte corpusuri Rușiene ce în marș spre astă din urmă politic, însă, nu vor pute împedeca plinirea debarcărei trupelor Otomane, destinate spre completuirea celor 30.000, carii vor ajutora operațiile armiei aliate. În 28 Dechemvrie, s'au descoperit în Constantinopoli o congurație urzită de către Greci și refugiați Italieni, cu scop de a guidene ofițerii Franțezi și marinarii Englezi. Scoaterea din post a ministrului poliției, s'au tras din asta, după cererea făcută de căntră ambasadorii puterilor alieate. În 26, un transport Englez, încărcat cu amuniții și înbrăcăminte, s'au incendiat din întămplare, încărcătura s'au scos, dar vasul nu are de tot. GAZETA de AUSBURG, după o depeșă telegrafică a ambasadei Franțeze, dă moutați din Crimeea pănă la 26 Dechem. și anunță de sigur că, un atac general, atăt de pe mare se desbătuse în 12 Dechemvrie, de către Generalii aliați în ființa adjutantului Imperial Napoleon, General Muntebelo după cum s'au aflat. Englezii din aripa dreaptă vor începe bombardarea în contra portului și a forței orientale a poliției, pe cănd Franțezii vor face o spărtură în vor sui la asalt, și la Eupatoriea se pregătesc evenimente de Generalul Osten Sachen făcea pregătiri, care dau, prepus cum că va ataca încurănd Eupatoriea. Un corespondent tot de la Constantinopoli, sosit cu vasul „Pericles” ne adusese pe admiralul Hameleni raportează de la Sevastopoli 24 Deghemvrie. KB, din nenorocire de o lună de zile, ploaia însoțită uneori de nouă și țurturi, cade ne'ncetat în Crimeea; Pe lăngă aceste, vănturile nenerănate de la Sud-Ost, suflau neî ntrerupte Rareori, podișul Herprecum de exemplu la 18, 19 și 20 a lunei, ploaia au încetat ceva; însă, pe urmă curgea cu o mai mare pornire decăt înainte. Din aceea nemărginită întindere ocupată de cătră trupele alieate, umblate de cătră animalele numeroase cee, orănduite în toate părțile a trage cară grele ale artileriei, pănă la aceea dată, în unile locuri erau mai neumblate: poziție de la aflați rezbel, politie, contra înainte GLOBULui CAILIMUS, ambe arată dom corespondenții de la Conetantinopoli 28 Dechemvrie că, General Sir Gheorghe Brovn cocict în 27 de la Crimeea, de asemene sosise capitanul Epor, vechiul comandant purttederea a 30,000 oameni trebuia să meargă fizice. În porturi soseau trupe pe fiecare zi, asupra Simferopolului și să facă o diversie atăt pentru Franțezi, căt și pentru armiea favorabilă alieaților. Bar, un raport de la Varna 2 Ianuarie, arată, că, Omer [lama cu Engleză, dar zice corespondentul franțez, alieații nostri Cent mai puțin ferice decăt colonelii Dieu și Simonn, înpreună cu statul noi, și în adevăr e o mare întristare, a ee Eupatoriea. Și în capul a - vea să Ce 'nterte peste major ce mi ambarcase în acea zi spre Eutristă, carea întărziea operațiile de asedie, și cauzară un mare număr de boli, ce se nasc mai ales din frigul și 10,000 Turni debarcase în acea necontenita umezală Sevastopolului, măntuise, încăt urma cele succes. Nuoul plan de de patomea. Lucrările centru șise sonetului. Se anunță totodată că, ce aștepta ne Î. S. Omer și Englez din lor de acolo a pămăntului. Pașa, carile, susținea Asta'i Moralul însă între foarte bine, e acolo trupe ce cu toate suferințele lor ala,--- SASD