Gazeta de Transilvania, 1839 (Anul 2, nr. 1-52)

1839-03-26 / nr. 13

teratură este 15. 24 cr. sare popă 21. inimă și Un jumătate de an cu poșta pre li8 cr. arg. Pentru înștiințări să plătesc pănă la 6 rânduri 8 cr. de aci în sus 1 cr. argint de un rend prițul aștii Foi din priună cu suea pentru minte N 48. 9388. Do FĂRCU GAPA, Krasnotv, 78. Mague, Ungări. Sfărșindusă tărgul de Pesta, o au părut peste tot, cumcă el fu mai slab de cât de mijloc, întru'n timp atăt de nepărtinitoriu nici să putea altfeliu. Din producte de patrie lâna cea de mijloc de a doa tunsură s'au adunat toată și cu preș bun; cea de rând de tunsura întâăia nu să cruta, lână fină lipsea; lăna ungurească era căutată și să vindea masa din trănsa cu 1 sau 2 f. arg. mai scumpă decât la tărtul trecut; după lănă de vara nu să prea cerca. Tutunul Stăbacul d alu cumpărători mulți mai ales din Franța, carii au și adunat o cătățime însemnătoare. Stranițele pentru hărtie din care de o vreme încoate că lucră multe și aci în patrie, ș'au țaput prețul de mai nainte. Potasa și peile de miel' s'au vândut bine., Leul' topit' o'au adus puțin și s'au vândut cine, Cinargiul s'au scumpit. Ceara să căuta. Uleiul la rapiță e mai eftin și nu să vinde. Gogoașenle (gubicini) să afla puține. prețul productelor în parte vezile în G gazeta de comerț și în alte înștiințări, care să fac de diirectorii soțietății neguțetorești din Pesta"”). Ruul Linia de telegraf dela Varșovia cătră St Petersburg e leprăvită pănă la Grodno. Telegrafii sunt așa întocmiți ca noaptea să poată fi luminații în formă să de osrbesc mult de cei franțuzești. Semnele erau ca la un ceasornic după numărul ceasurilor. Acest feliu de telegraf e aflat și săvărșit de polonul Svilgrad. La 1. ian. 1840 va înceta în Polonia sotiria cea mică și cu dănsa un isvor de ticăloșie nespută, de o necuprinsă demoralizație, în loteria de clase ce mai stă vor putea numai sfaturile de mijloc a patrioților să fie dărăpănați șiărăciți. Numărul 76 a Gazetei unib. de lugzburg cuprinde un articol sunătoriu mai hărtos despre universitatea din Chiev, din care noi scoatem următoarele: „Pestea despre închiderea Universității vlădimirene din Chiev'au venit neașteptată, dar totuș au ridicat o senzație mare, căci omul nu era pregătit la o astfel cu de măsură energică. Spre a înțelege aceasta, pot să slujească, care urmează: Cercetarea tainicelor răsvrătiri în Lituania, care nu de mult trăsese după sine prinderea unui număr însemnat de persoane în Vinia și în ținutul ei, cum să vede n'au dovedit ramuri însemnate (de conjurație) în Polonia și în provinciile Podolia și Colhinia, ce era odi oare la orașele, la scaunul acesta a nestoțului din Transilvania, când să va arăta o gazetă curat comiritană? Când vor publica directorii soțietăților picțurile feliurimilor de mărfi, cari să întorc în piața aciasta? Când să va organiza starea nngurătoriască din descmădurata sa ființădupă înduratile planuri și porunci a părințișt ai noastri Stăpâniri?