Gazeta Transilvaniei, 1855 (Anul 18, nr. 1-104)

1855-01-29 / nr. 8

oficiosu. Ordinăciunea ministeriului de justițiă din 20 Ianuarie 1855, pentru Marele Principatu Ardealulu, despre ținerea protocoleloru legofitorești. (Urmare.) Atâtu călcările preserinteloru cuprinse în 8, 9, 14, 16 -20, câtumi ale celorlalte ordinățiune cu scopu de a mântu însemnate într' 'ânsulu, dispuseciuni dare o deplină conformitate între protocolulu commerciale și între referințele fiăcărui ce voru pedepei de cătră fiăcare tribunalu commerciale cu ammesurate pedepse în bani dela 10 pănă la 400 ciorini mon. cond., nu numai legei deadreptulu, asupra călcătoriloruciși asupra acelora, căroru în această negoțili se póte împuta nepribeghiarea peste subordinații puși subt îngrijirea lorurea micu pedepee, ceși ne voru autoritatea politică cu de așea și cu continise împedecă întru neți trasu atari persone prin călcarea legiloru penali commune. Antistii statului oi premiului negoțitorescu sânt detori a arrăta asemini tribunalulu destinatu a judeca causele aeropiropecii. Mesaje la titlu de a continua negoțulu, sânt detori în terminu de patru septemâne care pără prelungi peste șese luni, commerciu de voiescu cupprindă, causă binecuvântată nn CO BA putea da debhiărăciune la tribunalulu de a lua asupră-și negoțimântulu, și în în casu ce voru să porte. Pănă a da această dreptu așea, voru casu de nevoiă mi face cunnoscută dechiărăciune, negoțimântulu se cu mijlocele indicate pn altu modu, or s'au dechiar atu destinse. Ș 24. firma la care personele ce au în 21, judecătoria le va pute da deslegare de a purta negoțimântulu sub firma reposatului. 1) Kands înceata sus neroustops din negoțimântulu ces. Ș 23. Ce voru sterge din protocolulu commerciale firmele aceloru negoțitori, cari arrată înaintea dregătoriei politice că înceată din exercitulu negoțimântului, deși numai unu timpu, or a căroru autorizare de negoțitu pe ver dreptulu de împrotocolatu s'a stinsu prin reegituirea de bună voiă ver în dispuseciunile Ș$ 22 și 23, sânt despre tote autoritățile de pertraptare a lu însciința despre mortea fiecărui negoțitoru, aseminea și autoritățile, cărora se arrată încetarea unui negoțimântu, ar cărora compete dreptulu de a judeca despre perderea concesiunei de negoțimântu or a dreptului de împrotocolatu, sânt despre a însciința nenumitulu tribunalu despre căntințele loru păsate în putere de lege. Pecnsazetatea din împrotocolarea unui negoțimântu luatu asupra-și nu tot apulu. Ș 25. Cine dechlară că iea asupră-și cu tot anulu, adecă cu sarcinele mi folosesc lui (per strassio), unu negoțimântu ne esiste, prin înscrierea acestei debiărăciuni în protocoluru commerciale se face detorit a împlini cătră creditorii proprietariului de mai înainte tote obligăciunile negoțitoresci ale acestuia. Cându ieu asuprăle negoțimântulu mai mulți împreună, ce consideră ka assoțiați mi sânt respunzetori pn solidu, decă nă s'au deki apară despre referința respunzătarei loru. Prin transferarea aceasta, drepturile creditoriloru remânu în cine neschimbate, și aceștia potu apuca arătă ne celu ce a luatu asupră-și negoțimântulu, câătu mi ne proprietariulu celu de mai înainte, op ne morireniropii lui. Împrotocolarea rompantea ops soțiali. § 26. Contraptele soțiali, pe cari le încheiă negoțitorii, fabricanții or îndustrialii ($ 9), debu a ce împrotocola la tribunalulu mercantile, închie-se cae între assoțiați publici numai, orintre assoțiați publici și nepublici, se arrată pănă încutu se potu funda soțietăți numai între aseoțiații nepublici și pănă încâtu se potu împrotocola. Cum ca fiia contraptulu soțiale spre a ce împrotocola. §27. Îmbățișarea contreptului soțiale spre împrotocolare, debe să fiă însoțită de comprobarea, cum că merispi Contraptulu soțietatei să după lege potu încheia contrapte. a) Obieptulu negoțimântuluii b) numele și consumele și profesiunea tuturoru membriloru, precum și arrătarea, cari dintre dânși intră în soțietate ca essoțiați publici mi kapi numai ca pe tăcute s. nepublici ($ 1204 alu coditelui sin. universale); s) modulu mi cătimea contribuiriloru din partea acestora din urmă la fondulu soțietatei; d) în urmă firma soțietatei și numele personeloru cărora se concrede purtarea ei. Acele dispuseciuni din contraptu, cari se ținu numai de răportele nesociațiloru între eine, nu-s' suppuse la examinarea judecătoriei. iar' judecătoria va lăpăda acele contrapte, cari în privința raportului de dreptu cătră personele neassoțiate sânt îndoiose, orașea, încâtu să potă Ca ușioru occasiuni de erore or de contraversie. § 28. Assoțiații rapi nu s'au dechlaratu espresura nepublici, se voru privi față cu personele neassoțiate ca publici, și contraptele, despre cari nu Ca determinatu nimicu câtu să țină. Ce voru privi ca în putere pănă ce va notifica desfacerea loru. Firma comietatei. § 29. Associații publici ce voru însemna în firma coțetatei cu numele loruor cu espresiunea „și compania”; iar cei nepublici nu se voru pute commemora nice cu numele, nice cu această din urmă espresiune. § 30. Purtarea firmei se pote concrede unuia or mai multoru membri ai eoțietatei, și în acesta din urmă casa fiecăruia în parte or mai multora împreună. Ce se va concrede unui mândătoriu ce nu e membru, împregiurarea aceasta se va însemna la subscriptură. Trăsurele de mână ale tuturoru celoru ce au dreptulu de a subscrie, se voru înfățișa tribunalului. § 31. În firmă să nu fiă frrătări, neesapte, prin urpapa cându ese vr unu vezinie numitu într' anca, ce va schimba și firma, au cundu na, mai remasu nice unu aseoțiatu publicu, adausulu „și compania” se va șterge din firmă. Numai cându cu eșirea unui membru numitu în firmă, va intra în locu i altu assoțiatu publicu, ce va applica $ 16. Drepturile și detorințele soțietatei și membrilori ei. $ 32. Averea ș. fondulu soțietatei face unu întregii spețiale ($ 1202 din codic. civ. univers. ) care garantesce cu preferință pe creditorii acestei soțietăți. Prin urmare creditorii personali ai unui membru în parte, voru putea pretinde numai acea, ce după statutele contraptului soțietate i se curvine acestui membru din contribuirea lui și din căștiga, după ce s'au scăzutu detoriele soțietatei. § 33. Creditorii soțietatei popă pute pretinde a fi împăcați și din cealaltă avere a membriloru publici, ca și creditorii personali, iară pentru pretinsiunile, ce au din contrastele de căsătorie muierile as soțiațiloru publici, se va ținea față cu creditorii soțietatei, prescriptulu din 52. 314. Partea, de după împrotocolatulu contraptu alu soțietatei o detoru a o contribui unu assoțiatu nepublicu, nu și-o va pute trage aceasta înapoi mai înainte de timpulu determinatu ui spre domnulu creditoriloru soțietatei, pice de obligăciunea de a o respunde nu va putu scăpa numai prin învoieală cu ceilalți consoți ș, membri, op cedăndu părtiunea ca la alții. Numai pentru căștiguru, ce cu bună credință a perceputu peste partea contribuită, nu e respunzetoru cătră nimine; căndu înse în suma contribuită ar resulta perdere, atunci înainte de reîntregirea ei nu va mai putea lua nice unu căștigu. § 35. Membrii cei moi, cari, fără să ce fiă făcutu mai înainte computulu cu creditorii, intră într'o soțietate de negoțu ce esiste de mai înainte, ieu asupră de cătră acești creditori tote detoriele soțietatei cum ce află acum, ca și cându ar fi fostu dânșii membrii dela începutu, și fără a mai căuta dacă prin intrarea loru s'a schimbatu firma or ba. Împrotocolarea schimbăriloru ue ce fans ne spa. § 36. Întrarea de memsri nuci op emipea celoru vechi din soțietate, desfacerea soțietatei înainte de timpulu determinatu or prelungirea peste acestu timpu, precum și ver ce altă schimbare ce attinge drepturile personeloru neassoțiate, se va notifica după prescriptele de mai susu, spre a se înscrie în protocoluru commerciale, ue papă înfățișa tribunalului documintele, ce comprobă aceste schimbări. 97. Deszicerea si renunciarea, op delăturarea unui assoțiatu, care fu împumnată s. combătută, înse mai pe urmă fu declarată de legitimă, față cu persone neassoțiate apelămai atunci efectu înapoi asupra timpului cându Ca întâmplatu, deacă publicarea ei s'a făcutu după regulă. (Va urma.) apoi ordinea mijloce sorțitive, legale negoțimântului, celelalte de a continua se va și Prin susține restitui prin la împregiurări aceasta nu de luatu. a) În casa de morte: 22. După se anspiră unu negoțitoru, voru pute vei abateri ce au drepconstringe Ka că potă îndeplini tribunalulu commerciale în S$ 40—43