Glasul Bucovinei, august 1920 (Anul 3, nr. 483-505)

1920-08-04 / nr. 484

Pag. 2 ff' și • GLASCL BUCOVINEI CMeva considerațiuni asupra Proiectului pentru Statului geneneral al funcționarilor publici É Alex. Griprescu Lucrarea d-lul Alexandra Grigorescu, delegatei Ministerului de Interne în comisiunea de unificare din Bucovina, este desigur de cea mai mare actualitate. Ea este publicată, după cum zice autorul ei în prefață, „cu scopul de a pune la dispoziția generală o bază preciză pentru examinarea, discutarea și adoptarea unui statut al funcționarilor publici“. Astfel ne-am fi așteptat ca în jurul lucrării d-lui Grigorescu să se încingă o amănunțită discuțiune, la care să participe oameni specialiști în materie și vechi funcționari cu experiență și practică administrativă. In schimb Cernăuțul nostra, atât de prețios de altfel, ca toată «civilizația sa occidentală» afișată la orice prilej de anume elemente prea bine cunoscute, nu ne- a dat în această chestiune până astăzi decât un scurt articol binevoitor al d-lui Blankopf publicat în „Allgemeine Zeitung“ No. 864 și un al doilea articolaș superficial, plin de insinuațiuni, neadevăruri și insolențe, deci un articol care aparține cunoscutului « sistem» cu care anume domni tratează orice chestiune de organizare a statului român, publicat în ziarul „Czernowitzer Morgenblatt“ No. 644 din 15 Iulie c.iar această defecțiune a occidentalei noastre civilizațiuni și mai ales a presei din capitala Bucovinei nu trebue să ne surprindă. Că doar chestiunea unificării administrative și a viitoarei organizațiuni a corpului funcționarilor publici din România »Mare nu e o chestiune de bursă ! Și atunci ce importanță mai poate avea ! ? Ajunge să arunci îndrăzneața afirmația ne a anonimului din «Morgenblat“-ul citat, care zice că prin proectul său d. Grigorescu a deschis larg porțile pentru invazia corupțiunii și a bolșevismului . Iată deci un exemplu de felul cum înțeleg anume concetățeni ai noștri să participe la resolvirea problemelor publice ale statului român. Și e bine -poate să reținem acest interesant fapt. * * * Călăuzit de bune intențiuni d. Grigorescu utilizează la alcătuirea proectului de statut în mare parte dispozițiunile legii austriace din 25 Ianuarie 1914 f. 1. 1. No. 16 (Dienstpragmatik), eliminând multe amănunte inutile și cari în definitiv nu trebue să facă parte din un statut de organizare a funcționarilor publici. Așa de pildă a fost simplificat capitolul despre procedura în fața instanțelor disciplinare (§§ 100—156 a pragmaticei austriace) și el putea fi și mai mult redus întrucât aceste dispozițiuni pot forma desigur regulamentul respectivelor comisioni disciplinare, formal însă ele nu trebue să aparțină statutului. Multe din dispozițiunile pragmaticei austriace d. Grigorescu se adaptează împrejurărilor speciale ale regatului român ; altele sunt atenuate și modificate în spiritul legilor și regulamentelor similare românești și franceze , așa de pildă dispozițiunile § 52 și § 57 din pragmatică sunt modificate prin art. 93 al proectului de statut, care reduce clasele funcționarilor clasați încât privește pregătirea și titlurile sau diplomele lor dela cinci la numai trei clase , iar art. 96 redu ee vechimea necesară înaintării pentru rangurile I — IV la 4 ani, „ V — VIII la 3 ani, sări de favoriți politici. Constatăm deci din capul locului că proectul d-lui Grigorescu, chiar astfel cum e alcătuit, e menit să aducă reale îmbunătățiri soartei funcționarilor publici. Trecem acum la discutarea câtorva din problemele mai importante în legătură cu proectul citat. N'avem motive să bănuim sinceritatea d-lui Grigorescu când d-sa zice că se pune în serviciul scoaterei administrației de sub atotputernicia — nefastă adaogemi noi — a politicei. Dar față de această enunciațiune programatică, făcută în prefața lucrării d-sale, autorul proectului de statut se găsește intr’o inconsecvență atunci când chiar de la art. I al proectului împarte funcționarii publici la funcționari politici (î), funcționari clasați etc.., iar în art. 83 specifică : „Funcționari politici sunt: Miniștri, secretari generali, șefii și funcționarii cabinetelor lor și orice funcționar care nu este numit în conformitate cu dispozițiunile cap. III, IV și V ale legii (statutului) de ață". Căci dacă e adevărat că situațiunea funcționarilor clasați, cum îi numește proectul în discuție, este amenințată de politiciani și de funcționari fără o anume pregătire specială, fără studii și diplome, cari însă prin muncă stăruitoare ajung să servească foarte bine interesele statului, e tot atât de adevărat că răul cel mai mare și elementul cel mai demoralizator în chiar corpul funcționărimei noastre este funcționarul politic, cu situațiunea și drepturile pe cari le-a avut până acuma. Și dacă viitorul statut al funcționarilor publici trebuie să fie,, cum zice d. Grigorescu, instrumentul mulțumită căruia să se poată realiza un principiu modern pentru organizarea democratică a tuturor administrațiilor astfel cum cer interesele generale ale națiunii, iar nu diferite interese particulare, atunci desigur că nu prin dispozițiuni ca cea de la art. 83, care în definitiv admite nerespectarea 06101-1311% dispozițiuni esențiale ale statutului și numirea a oricât de mulți și orice fel de așa numiți funcționari politici, nu prin asemenea dispozițiuni se poate ajunge la idealul spre care tindem. (Va urma) Dr. Aurel Morariu Așișderea d. Grigorescu desființează dispozițiunea §-ului 49 al pragmaticei austriace, care prevede că pentru o înaintare numai la rang nu trebuie avute în vedere termenele fixate de 4, 3 și 2 ani. Aceasta e desigur o măsură bună, fiindcă ea tinde să desființeze pretextul atâtor trecute și — în caz de menținere — a atâtor viitoare^ avan„ IX — XI la 2 ani, --------------------—.*--------------------—— ———ts—---------------- ■ Sr. 484 Electificare . Primim următoarea rectificare : Onorată Redacție. La onoare Vă rog să bine voiți a publica in proximul număr al ziarului D-Voastre următoarea rectificare relativ la notița „O întrebare“ apărută în Nr. 478 din 27 Iulie a. c., pentru a stabili adevărul asupra faptului arătat în această notiță precum urmează : Este adevărat că pentru a discuta și hotărî măsurile ce se vor găsi cu cale spre a înlătura criza de locuințe, ce se simțește atât de greu în orașul Cernăuți, s’au întrunit reprezentanți ai Secretariatului de interne și celui de Comerț, industrie și îngrijire socială, Direcției de poliție și Primăreiei din Cernăuți într’o ședință. S’a și ajuns la un acord intre factorii interesați urmând ca textul ordonanței asupra măsurilor hotărite să se radacteze de către Secretariatul de Interne în înțelegere cu cel de Comerț, industrie și îngrijire socială. Este insă absolt inexact că la acea ședință sau mai târziu s’ar fi primit în întregime cuprinsul unei ordonanțe redactate de către Domnul Secretar General Dr. Haidei și că acest proiect de ordonanță s'ar fi împotmolit apoi in caitarul Domnului Secretar General de la Interne. Adevărat este că ordonanța și dispozițiunile de executare ale acesteia sunt abia acuma în lucru și se vor publica în curând. Mulțumindu-vă pentru amabla publicarea acestei rectificări am onoarea a semna cu deosebită stemă și considerațiune. Pentru Secretariatul de Interne și cel de Comerț, industrie și îngrijie socială. Dimitrie ieșan Secretar de adm. N. R. Dar tot așa de adevărat este că pentru a găsi o locuință în Cernăuți îți trebuie cel puțin 10.000—15000 de coroane. Cum scoți din buzunar această sumă, poți fi sigur că nu rămâi pe drumuri. Și atunci ne mirăm de ce ordonanța care se pregătește de atâta vreme nu se publică mai curând spre a evita un adevărat dezastru ce ne așteaptă în privința locuințelor. -----------------------««---------------------- Vizita unor oaspeți basarabeni La încheierea ziarului nostru, atelierele institutului de arte grafice Glasul Bucovinei au fost vizitate de către elevii escursioniști ai școalei de viticultură, pomicultură și horticultura din Saharna județul Orheiu și ai școalei de agricultură din Grinăuți județul Soroca, sub conducerea domnilor directori d. Constantinescu și Al. Mihâilă și a d lor profesori Mazurchievici și Ionescu Sever. In total numărul excursioniștilor se ridică la 40 de elevi și 6 profesori. D lor au rămas mulțumiți în urma vizitei cu care ne-au onorat. In numărul viitor vom aduce amănunte asupra vizitei distinșilor noștri oaspeți în Bucovina. Asemenea vizite fiind folositoare pentru cunoașterea reciprocă dintre frații noștri basarabeni și noi, îi bineventăm în mijlocul nostru cu toată dragostea. Condolențe cătră familia George Tofan Primim următoarea scrisoare de condolențe cu prilejul morții iubitului nostru prieten George Tofan. Bacău» 28 iulie 1920 Onoratei Familii George lofan Cernăuți Rog primiți respectuoase condolențe pentru perderea prematură a iubitului și intru toți marelui romăni George Tofan. Bunul Dumnezeu să vă ajute a suporta lovitura, ce și pe noi, o seamă de Români, ne-a sguduit, prin pierderea inimosului dispărut. Misai Vogacnescu, avocat. Fost prefect, fost deputat de Bacău Publicațiune In baza deciziei ministeriale No. 421 din 7 iulie 1920 (Monitorul oficial nru. 83 din 16 iulie 1910) și a ordonanței Secretariatului General pentru Interne din 23 Iulie 1920 nrul 81411V se va face in ordinea mai jos indicată recensământul tuturor bărbaților de orice naționaltate, cari sunt născuți in timpul dela 1 Ianuarie, 1880 până la 31 Decembrie 1895 inclusiv și fără deosebire, dacă au satisfăcut sau nu, legile de recrutare ale statelor seb cari au fost înainte de ațipire cu Regatul vechia, înaintea comisiunei de recensământ pentru orașul Cernăuți, care vor funcționa în timpul de la 6 August 1920 până la 21 August 1920, inclusiv in sala Primăriei, vor apărea toți bărbații născuți la intervalul de timp sus indicat, cari locuesc pe teritoriul orașului Cernăuți, fie că s'au născut aici, unde se găsesc și unde își au domiciliul la facerea recenzământului, fie că s'au născut aiurea și s'au stabilit în Cernăuți ulterior. Se vor prezenta pentru a fi înscriși pe tabelele de recenzământ’ și toți acei cari s'au născut în vechiul regat și s’au stabilit în urmă în Cernăuți, chiar dacă au satisfăcut legea de recrutare, au făcut sau fac serviciul sub arme și se găsesc înscriși în controalele armatei din vechiul regat. In tabelele de recenzământ vor fi înscriși și cei ce, deși s’au născut în Cernăuți, insă la urmă s'au mutat în alte părț. Recenzământul se va face în următoarele ordine : Se vor prezenta înaintea comisi unei de recenzământ între orele 8—2 dimineața în sala primăriei . Toți cei născuți în anii susindicați ale căror nume de familie încep cu inițiatele : A, C, D se vor prezenta in 6 August a. c., B in 7 August, E, F în 9 August, G in 10 August, H, I, J în 11 August, K in 12 Aug., L, N in 13 August, M, O în 14 August, P, Q, T, (Ț) in 16 August, S, (Ș) în 17 și 18 August, R, U, V în 20 August, W, X, Y, Z, în 21 August Toți aceștia vor aduce cu el : certificatul ce botez, acte prin cari vor dovedi supușenia lor, acte militare referitoare la satisfacerea legii de recrutare aici sau in țara de origină, titlile polițienești de anunțare. Acei cari nu se vor conforma dispozițiunilor de față, vor fi urmăriți, dați în judecată și pedepsiți în conformitate cu art. 112 L. R. Cernăuți, in 27 Iulie 1920. Consilierul municipal : Mîlwusz, m. p. Președinte : Șantfrts m. p. CITITI * „GLASUL BUCOVINEI“