Glasul Bucovinei, august 1920 (Anul 3, nr. 483-505)

1920-08-01 / nr. 483

* Anuí Ili feffiWOTEÇJ UNIVE.pe jr Numarul 50 bani sau 1 cor. lAgi Cernăuți, Duminica 1 August 1920 Organul partidului democrat al unirii APARE ZILNIC Telefon No. 61 Fondator: Sextil Pușcariu "ABONAMENTUL: Pe un an 80 lei, pe *1 an 40 lei, pe trei fani 20 lei, pentru țărani zilnic, pe un an, 40 lei, pe *j*an 20 lei, pe trei luni 10 lei, numai numărul de Duminică pe un an 10 lei, pe Van 5 lei, pe trei luni 2.50 lei. Se primesc numai articole iscălite Manuscrisele nu se Înapoiază REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA: Cernăuți, Strada Domnească No. 33 ANUNȚURI ȘI RECLAME: se caliideaza după tarif și se primesc la administrația Strada Domnească No. 33 Pentru inserare în interiorul ziarului se mea ! Părintele O. Morariu La capitolul etică presei istoricul viitor fără îndoială cele mai interesante pagini le va scrie despre o anumită presă dîn Bucovina. Sânt ziare care se alcătuiesc numai din injurii organizate și îndreptate contra acelora cari reprezintă alt curent politic : aici o ideie, nici un plan, nici o problemă nu le frământă trăgătorilor de sfori de la aceste ziare creezil decât cum ar putea înjura mai bine pe cei ce sânt de altă părere. O ploaie de insulte se revarsă asupra celor ce au întemeiat curentul național, cultural și politic, în Bucovina. Nu este număr în care să nu se arunce cu noroi asupra d-lui I. Nistor sau Iorgu Gh. I. Toma sau altora dintre cei ce luptă cu convingere pentru curentul pe care îl cred mai potrivit în viața noastră publică de aici. Astfel se ,„Combate“ la noi. Și în timpul din urmă au fost învredniciți toți fruntașii noștri politici din țara întregită de acelaș tratament. Abia când cetești grosolăniile la adresa domnului Iorga, despre care până și d-nni Tăslăuann n’a putut să vorbească decât cu recunoștință și stimă, ajungi să poți aprecia marele rol civilizatoric între Români pe care ie îndeplinesc protectorii „Dreptății», domnii Aurel Țurcan,Al. Dragonesc, Gh. Șandru, Percec, Ipolit Tarnavschi și alți sfințiți servitori al lui Dumnezeu, cari stau atât de sus față de părintele Morariu. Căci într’adevăr cine ar fi știut altfel ce figură de plâns și ce materialist extraordinar este părintele C. Morariu, din păcate coleg de oficiu cu domnii Șindru și Tarnavschi. Părintele Morariu nici nu iea parte activă în politică, dar combând marele păcat, de a nu fi părtaș de clică, trebuia „combătut”. Să vedem de ce a atras acest preot fulgerile neputincioase ale unei uri mărunte asupra sa. Intre preoții Bucovinei nu este alt preot care să fi scris atât și să fi scris atât de bine " ca părintele Morariu. Nu este preot să fi fost atât de devotat cauzei creștine și bisericii lui Hristos ca acest consilier consistorial de astăzi. A fost multă vreme preot de sat. N’a fost om printre preoții noștri cari să-și fi privit în orice clipă slujba lui ca un apostolat dat de la Dumnezeu, pe care trebuie să-l îndeplinești și pentru care trebuie să te pregătești pentru taina sfintei comunicături. I*a dat Dumnezeu talent și i-a pus soarta condeiul în mână ? S’a folosit de aceste daruri fără să le precupețească. Ce-a scris dânsul a izvorît totdeauna dintr’un suflet adânc credincios, dintr’o inimă de aur. Și scrisul său s-a răspândit de atâtea ori pe ccheltuiala lui proprie. Când alți preoți își băteau mai mult capul cu coagrul sau cu alte griji materiale, preotul dela Pătrăuți ca o casă grea de copii a strâns ban lângă ban și cu banii aceștia smulși de la gura copiilor săi a .A publicat cărți și broșuri de conținut religios- moral Cu mult înainte de a răsări pe orizont steaua celor ce inspiră insultele de la «Dreptatea», scrierile părintelui Morariu s-au răspândit ca o mană cerească nu numai între credincionoștri din Bucovina, ci și între acei din Ardeal și vechiul Regat. La vremea războiului î-a învrednicit bunul Dumnezeu pe părintele Morariu să fie apostol prin graiu viu și în scris și în Basarabia. Astfel dânsul reprezintă pentru noi, cei ce l-am cetit scrierile, i-am ascultat cuvântul și am început a iubi ,pe acest păstor sufletesc senin și fără vicleșug, biserica noastră adevărat creștină și adevărat națională. Când te duci in Basarabia și vorbești de un preot apostol, vor rosti cu lacrimi de înduioșată basarabenii în recunoștință numele dânsului , când vei vorbi în Ardeal sau țara-mamă de un preot model din Bucovina, oamenii vor pronunța cu respect numele părintelui Morariu. Va veni o vreme mea nimic nici despre când nu va mai ști laactivitatea canonică a părintelui fiștilor dela Șandru in fruntea Evreilor și sociaprimărie, nici despre apostolatul creștin împotriva Universității al părintelui consilier-senator Ipolit Tarnavschi , dar amintirea preotului C. Morarii va rămânea vie în sufletele tuturor acelora cari apreciază munca desinteresată și îndeplinită conform cu Scriptura. Iar istoricul zilelor viitoare va face interesante studii psihologice despre vremurile noastre, când opinia publică îngăduia ca insultele grosolane ale unor anonimi gazetari improvizați să le serviască de onoare celor mai buni ai noștri. R. Gândea Nr. 483 Pentru ieftenirea traiului Lupta contra speculei și pentru oftinirea traiului se continuă metod; delegatul special al D-lai Președinte al consiliului de maiștri pentru întreaga Bucovină D-l Socot. Colonel Georgescu, după inspecțiile și controlul făcut piețelor orașului unde a luat măsuri de a se pune ordine și a se exercita un control riguros asupra prețurilor cerute de negustori și vânzători, a vizitat și oborul de vite într’o zi de târg și constatând că una din principalele cauze ale menținerea prețului vitelor este amestecul samsarilor de vite cari, fac concurență măcelarilor oferind prețuri mari, a luat măsuri pentru înlăturarea oricărui intermediar la târguri și a convocat pe măcelari Marți 27 Iulie la Primărie, unde împreună cu comitetul contra speculei, a discutat oftinirea cărnii. După lungi discuțiuni măcelării au convenit în cele din urmă a extins prețul cărnii cu începere de la 1 August c. după cum urmează: Carnea calitatea calitatea 1 dela 32 cor. chilogramul la 26 cor., calitatea II dela 28 cor. la 23 cor., măruntae de vită dela 16 la 12 cor., carne de porc dea 32 la 28 cor., slănină crudă dela 48 la 44 cor., cer. afumată dela 56 la 52 cor., grăsime crudă dela 52 la 48 cor., grăsime fiartă dela 64 la 60 cor., cârnaț polon de la 44 la 40 cor., cârnaț de Cracovia 52 cor., ca mai înainte, carne afamată dela 52 la 48 cor. cartaboș (Blat-und Leberwurst) dela 16 la 14 cor., șuncă cu oase 56 cor., ca mai înainte, salam proaspăt de la 36 la 32 cor., cârnat presat 56 cor., ca mai înainte. La carne, adaos maximum 20 la sută. Carne de vită slabă se socotește toată (și cea din față și din dos) de calitatea II-a. Pe piețe libere și pe locuri deschise, carnea ca 4 kor. mai puțin la kgr. Toți negustorii vor fi obligați să afișeze această listă în limba română și în limba germană în loc vizibil. iar cei cari vor contraveni sau vor cere prețuri mai mari, sau după vechiul tarif, vor fi dați judecății și pedepsiți aspru, iar în caz de repetare i se va retrage autorizația pentru exercitarea meseriei. Miercuri 28 c. au fost convocați de D-l. Socot. Colonel Georgescu la Primărie, restauratorii, punânduîi-se în vedere oftinirea cărnii și stabilinduli-se un nou tarif tot dela 1 August după cum urmează : Rest. ci. 1. Rest. ci. 11. Supe simple (fără ou)2 cor. 2 cor. Bulion cu ou 4 „ 4 „ Pentru restaurantele cu orchestră 25 la sută peste tarif. Restauratorii vor fi obligați să afișeze tariful in locurile vizibile (cât mai multe), și să prezinte listă la cererea clienților.Clienții vor controla lista efl tariful. Nerespectarea tarifului se va pedepsi prima dată cu amendă până la 10.000 lei, iar pentru repetare cu închisoare și închiderea localului. Pentru joi 29 c. sânt convocați cofetarii și antreprenorii de cafenele, spre a li se revedea și reface tariful. Sperăm că, încet, încet oftinirea se va accentua insă pentru aceasta înșiși consumatorii și clienții vor trebui să dea concursul D-lor, comisiei care este animată de cele mai bune gânduri pentru combaterea speculei și reintrarea în viața normală. Paralel cu organizarea luptei contra specialei și pentru oftinirea traiului Dl Socot. Colonel Georgescu, cercetează și cazurile de abuzuri ale funcționarilor (luare de mită, abuzuri de putere) cari i se aduc la cunoștință la biroul D-sale din palatul Ad-ției Bucovinei, Secretariatul General de Comerț și Industrie, camera Nong. D-sa va cerceta chiar și denunțurile anonime insă e mai bine să se prezinte reclamanții personal. După ce ve termina cu Cernăuții, d-sa va merge și în județe pentru a organiza și acolo comisiuni în acelaș scop. —_——— -----#-----------------------— Carne de vacă (cel puțin 15 dkg cu adaos 10 cor. 8 ). Friptură de vacă „ » » 10 „ 8 c. Friptură de vițel 10 cor. 8 cor. Friptură de porc 13 cor. 11 cor. Resol cu sos 10 cor. 8 cor. Fleică și Joastbeef 14 cor. 12 cor. Cotlet vienez 13 cor. 1! cor. Cotlet de porc 16 cor. 3 4 cor. Biftec (F ou) și ramst.15 cor. 13 cor. Biftec cu ou 17 cor. I 1 ■ 15 cor. Creieri cu ou ■12 cor. 10 cor. Gulaș 8 cor./ cor. Cartofi prăjiți 3 cor. 3 cor. Legume 3 50 cor. 3 50 cor. Salate cu ou 3 cor. 3 cor. Castraveți murați (buc.) 1 cor. î cor. Prăjitură de casă 61 cor. 5 cor. Jumări (din 2 ouă) sau Omlet simplu 5 cor. 5 cor. Omlet cu dulceață sau fructe 10 cor. 10 cor. Compoturi de sezon 8 cor. 8 cor. Va ori 30 cor. 26 cor. *, față 40 cor. 36 cor. Cum procedează bolșevicii — Ziarul și îndreptarea, organul oficios al guvernului publică știrea ca guvernul sovietelor ar fi ordonat ofensiva împotriva Varșoviei, pentru a-și asigura o situație preponderantă la tratativele de armistițiu.