Graiul Sălajului, septembrie 2016 (Anul 27, nr. 6167-6188)

2016-09-16 / nr. 6178

ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro Vineri -16 septembrie 2016 "Am trăit umilința de a cerși dreptul la muncă" O profesoară de limba maghiară din Zalău nu este lăsată să predea la clasă pentru că nu are avizul preotului Inspectorul Vasile Lungu spune că pentru a putea profesa la o catedră de limba maghiară, Vincza Maria, profesor de peste 30 de ani, are nevoie de un aviz de la Parohia Reformată de Viorel Varga Profesoara de limba maghiară, Vincza Maria, titulară la Școala Gimnazială "Iuliu Maniu" din Zalău este nemulțumită de faptul că are în catedră doar 9 ore, în timp ce la alte unități de învățământ din municipiu predau limba maghiară cadre didactice pensionare. Ea s-a adresat cu o scrisoare redacției ziarului nostru, pe care o reproducem mai jos: "De ce unii poate să lucreze în învățământ și după pensie. Iar alții sunt nevoiți să meargă în pensie anticipată fiindcă nu au prieteni, rude, adeverințe... Din anul 1980 sunt titulară la fosta Șc. Sec. Nr.1, momentan Șc. Gimnazială “Iuliu Maniu”. Pe parcursul anilor, când erau secții maghiare în fiecare în fiecare școală, generală chiar și două clase paralele, “învățământul sălăjean” avea nevoie de mine, am predat aproape peste tot în Zalău ori că aveam puțini profesori de limba maghiară, ori că “epoca” cu oamenii săi erau mai cu omenie “democrată”. După ce s-au desființat rând pe rând clasele și școlile “generale” (dacă sună mai bine “gimnaziale”), copii au primit un “Colegiu Reformat Wesselényi” care la incefcui era doar “Liceul Wesselényi”, iar momentan este și “ grădiniță”, școala generală” și normal “liceu”, chiar și cu clase la seral, doar cadrele au rămas pe drumuri. Fiindcă am rămas cu 9 ore, normal că am predat dosarul pentru completare de catedră, unde în luna februarie, la prima repartiție la Inspectoratul Școlar Județean am primit cu aroganță și “forță” 9 ore într-un alt oraș, ca să-mi spună că “legal” cazul meu e rezolvat. La Colegiul Reformat, având "legal" 16 ore despre care știam că există, doar a apărut postul vacant știam că "n-am ce căuta acolo, numai nu înțelegeam de ce. Vezi "legea" - acolo nu inspectoratul decide ci preotul, episcopul sau directorul sa...prieteni, familie etc, deși dacă nu mă înșel tot statul plătește cadrele de acolo și tot aceeași diplomă au profesorii, cum am și eu. După umilința de a cerși dreptul să lucreze stând zile și ore în fața ușilor la inspectorat, după depunerea contestației (în 26 august) și umilința și mai mare în 30 august (încă o "repartiție", o plimbare plăcută în ziua de luni la anumite instituții nerezolvând nimic, sunt nevoită ca să rămân cu 9 ore 9 jumătate din salar sau să mă duc în pensie anticipată cu 36 ani de vechime. De aceea vă întreb înc-o dată de ce au drepturi mai mari unii să aibă și pensie și salariu? Și mai și circulă în oraș gratuit cu autobuzul am și uitat! De ce bârfele, "rudenia" decide soarta unui om în anumite instituții, nu dosarul cerut, nu rezultatele! De ce legile făcute de oameni pentru oameni sunt plapume ptr. unii? Dacă vreți dovezi vă rog să vă uitați pe orarele pentru prof. în anumite școli (și la cl.scale) să vedeți cine e mai " cu dreptul" să lucreze. Vă mirați că rezultatele elevilor sunt din ce în ce mai mici? Cu ce ajutăm pe viitorul țării? li învățăm de mici că "sistemul puțin e bolnav", dar tu să înveți că poate la anul vei primi un alt "cadru didactic", scrie Vincze Maria - profesoară de limba maghiară la Șc.gen. Iuliu Maniu. Precizare: am respectat cu fidelitate ortografia și exprimarea autoarei scrisorii. Inspectoratul spune că fără avizul preotului nu poate să îl dea catedră la Liceul Wesselényi în urma petiției profesoarei Vincze Maria, am luat legătura cu Inspectoratul Școlar al Județului Sălaj pentru a elucida problemele ridicate de petentă. Am primit un răspuns semnat de Viorel Lung, inspector școlar pentru managementul resurselor umane, îl reproducem integral. " Conform art.30 alin.4 din anexa Ia Ordinului Ministrului Educației și Cercetării Științifice nr. 5559/27.10 2015 Pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate care necesită atestate și avize suplimentare în etapele de mobilitate a personalului didactic din învățământul preuniversitar, solicitanții trebuie să prezinte avizele, atestatele și documentele justificative necesare în perioadele de înscriere la aceste etape , conform Calendarului, după cum urmează : avizul cultului sau avizul special al cultului recunoscut oficial de stat, în baza Protocolului semnat cu Ministerul Educației și Cercetării Științifice pentru ocuparea posturilor didactice/ catedrelor vacante/rezervate din cadrul seminariilor/liceelor vocaționale teologice și a posturilor didactice/catedrelor constituite din discipline teologice de specialitate. Prin urmare postul de la Liceul Reformat Wesselényi Zalău a fost publicat cu aviz de cult "reformat". Doamna profesoară Vincze Maria nu a obținut avizul necesar, în legătură cu orele de la Școala gimnazială "Simion Bărnuțiu" Zalău menționăm că acestea sunt orele rezervate ale directorului adjunct, viabile doar până la susținerea concursului (12 octombrie 2016), concurs la care doamna director adjunct nu intenționează să participe. Menționăm de asemenea că doamna Vincze maria a primit o normă întreagă de limba și literatura maghiară, normă formată din 9 ore la Școala Gimnazială "Iuliu Maniu" Zalăul 9 ore la Liceul Tehnologic "Ioan Ossian" din Șimleu Silvaniei. Doamna profesoară a renunțat, în scris, la orele de la Liceul Tehnologic "Ioan Ossian" Șimleu Silvaniei, refuzând și alte ore/oferte existente la acea dată", spune Vasile Lungu. Sistemul educațional e grav bolnav Că sistemul educațional din România e bolnav se știe. Maladiile sunt de mai multe feluri și iată atacă unde "lanțul" e mai slab. Ni se pare nefiresc ca un cult să dicteze ce cadre didactice vor preda la unitatea de învățământ, fie ea și confesională, de vreme ce ei sunt retribuiți din banii statului. Deci și ai noștri.Și apoi un cadru didactic cu 36 de ani vechime, cu mai puțin de un an până la pensionare, credem că merita o catedră întregă în municipiul Zalău. Pentru că vorba lui Păunescu "Și ce se mai poate, când totul se poate". GRAIUL SĂLAJULUI ~ e-mail: graiulsj@unisys.ro Un kilometru de drum județean va fi deszăpezit la iarnă cu 5.000 de lei . Eduard Farcaș Consiliul Județean Sălaj va atribui anul acesta suma de 2.641.700 de lei pentru întreținerea pe timp de iarnă a drumurilor județene din Sălaj. Banii vor fi primiți de primăriile din județ în funcție de mai multe criterii, cel mai important fiind nivelul de viabilitate a drumului. Județul Sălaj are 595 de kilometri de drum județean din care 208 kilometri sunt de nivelul I, adică drumuri foarte periculoase pe timp de iarnă. Pentru un kilometru de deszăpezire pe timp de iarnă din nivelul unu se va cheltui timp de trei luni suma de 5.000 de lei. Alți 188 de kilometri sunt incluși la nivelul doi, pentru acești kilometri se va cheltui 4.000 de lei pe un kilometru. 159 de kilometri fac parte din nivelul trei, costul de deszăpezire pe un kilometru fiind de 2.200 de lei. 39 de kilometri fac parte din nivelul patru, costul pe kilometru la acest nivel fiind de 1.300 de lei, în total, pentru nivelul unu se alocă 1.040.000 de lei, pentru nivelul doi 752.000 de lei, pentru nivelul trei se alocă 349.000 de lei iar pentru nivelul patru se alocă 50.700 de lei. Cele mai periculoase drumuri pe timp de iarnă din Sălaj Drumurile cele mai periculoase pe timp de iarnă sunt limita cu județul Cluj - Românași (32 kilometri), Românași -Jibou (18 kilometri); Jibou - limita județul Maramureș (18 kilometri); Surduc-Gârbou - limita județul Cluj (21 kilometri); DN 1 H - Cehu Silvaniei (22 kilometri); Cehu Silvaniei - limită Maramureș (3,78 kilometri); Șimleu Silvaniei - DN 1F (11,8 kilometri); limita județ Cluj-Vârșolț(30 kilometri); DN 1F - Agrij (12 kilometri); DN 1 C - poiana Blenchii (6,4 kilometri); Crasna-Zalău (13 kilometri); Zalău-Creaca (9 kilometri); Cehu Silvaniei - Benesat (7 kilometri). Pentru deszăpezirea celui mai lung drum periculos pe timp de iarnă, limita cu județul Cluj - Românași și limita județ Cluj - Vârșolț se vor cheltui 310.000 de lei. Mirel Taloș rămâne cu pantalonii-n vine ALDE Sălaj se destramă iar multe organizații și-au dat demisia Mi Eduard Farcaș Peste 30 la sută din organizațiile ALDE Sălaj și-au dat demisia. Mai mulți membrii importanți din partid anunță că în perioada următoare și alte organizații vor demisiona. Printre organizațiile ALDE Sălaj care au demisionat se numără Hida, Dragu, Vîrșolț, Almașu, Ip și Bobota. Membrii organizațiilor sunt nemulțumiți de modul în care Minel Taloș conduce partidul și de faptul că nimeni nu își asumă rezultatul slab de la alegerile locale din 5 iunie. "Demisionăm ca urmare a abuzurilor săvârșite de către Minel Taloș și a menținerii lui în funcție chiar dacă a avut rezultate slabe la alegeri", ne-au spus mai mulți demisionari. Contactat, primvicepreședintele ALDE Sălaj, Dănuț Crișan confirmă demisiile. "Acesști oameni au crezut că se înscriu în partidul lui Tăriceanu din secolul XXI dar au nimerit în partidul lui Lăpușneanu din secolul XVII", spune Dănuț Crișan. Nu e exclus ca organizațiile ALDE demisionare să teacă de partea Partidului România Unită condus în Sălaj de loan Mocan.