Graiul Sălajului, februarie 2018 (Anul 29, nr. 6516-6535)

2018-02-23 / nr. 6532

ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro Concluziile Curții de Conturi ne bagă în boală pe banii publici se poate orice Funcționarii din primăriile sălăjene nu respectă legea când fac achiziții publice Nu se pune accent pe transparența utilizării fondurilor publice, iar eficiența nu contează *e Eduard Farcaș Ultimul raport al Curții de Conturi, care vizează modul de gestionare a finanțelor publice, arată că funcționarii publici din primăriile din județul Sălaj nu respectă legea atunci când fac achiziții publice. "Activitatea de achiziții publice nu s-a desfășurat cu respectarea strictă a prevederilor legale, în unele entități verificate, nu există compartimente sau persoane care să aibă stabilite atribuții precise pe această linie", spune Curtea de Conturi. O altă problemă ce vizează achizițiile publice este că primăriile din județul Sălaj nu monitorizează procesul de achiziție și nu pun accent pe transparența utilizării fondurilor publice. "Nu s-au stabilit (la primăriile verificate - n.r.) proceduri privind inițierea, derularea și monitorizarea proceselor de achiziții publice care să pună accent pe respectarea legalității și a principiilor de transparență, liberă concurență și eficiență în utilizarea fondurilor publice", spune raportul Curții de Conturi. Inspectorii Curții de Conturi mai susțin și că patrimoniul public și privat al primăriilor din județul Sălaj nu este gestionat și administrat corespunzător. Altfel spus, bunurile care aparțin statului și care sunt în gestiunea primăriilor nu sunt gestionate într-un mod corespunzător. "Patrimoniul public și privat al unităților administrativ - teritoriale nu este gestionat și administrat corespunzător, prin neorganizarea și neefectuarea inventarierii tuturor elementelor patrimoniale, nerespectarea reglementărilor privind valorificarea și înregistrarea rezultatelor inventarierii, neefectuarea tuturor demersurilor pentru clarificarea situației juridice a bunurilor proprietate publică, nerespectarea principiilor de eficiență în procedurile de închiriere și concesionare a patrimoniului public, neurmărirea încasării integrale și la termen a chiriilor și redevențelor pentru bunurile publice", este concluzia Curții de Conturi după verificările efectuate anul trecut la mai multe primării din județ. Banii sunt pur și simplu prăpădiți cu nemiluita peste tot în județ Curtea de Conturi a oferit și exemple de gestionare frauduloasă a achizițiilor publice. De exemplu, la Primăria Cristolț sa găsit o abatere financiară de 191.000 de lei cauzată de neconstituirea și neînregistrarea garanției de bună execuție, în baza contractelor încheiate pentru obiectivele de investiții. S-au mai descoperit prejudicii cauzate și de angajarea și plata unor cheltuieli privind organizarea procedurilor de achiziție, asistență tehnică, proiectare, dirigenție de șantier, cu nerespectarea prejudiciilor legale și fără documente. Această cauză a dus la un prejudiciu de 65.000 de lei la Someș Odorhei, 51.000 de lei la Năpradea, 40.000 de lei la Gârbou și 17.000 de lei la Bocșa. S-a mai descoperit și că, la Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sălaj s-a realizat un prejudiciu de 13.000 de lei din cauza efectuării unor plăți la lucrări neexecutate. La Bocșa s-a descoperit un prejudiciu de 132.000 de lei cauzat de plata dublă a unor lucrări și plata unor cantități de lucrări mai mari decât cele din oferta financiară sau plata unor lucrări neefectuate. Vineri-23 februarie 2018 - GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@unisys.ro ~ Se prejudiciază din greu bugetul la reabilitarea drumurilor județene Curtea de Conturi arată în ultimul său raport că drumurile județene se reabilitează într-un mod "special", prin care se prejudiciază bugetul de stat. Inspectorii Curții de Conturi spun, de pildă, că s-a plătit suma de 30.000 de lei de către Consiliul Județean Sălaj pentru lucrări neexecutate la Drumul Județean 109E limită cu județul Cluj - Rus, dar au fost plătite și lucrări la o cantitate mai mare decât cele executate la drumul județean ce leagă comuna Rus de Șimișna, cauzând o abatere financiară de 41.000 de lei. Probleme au găsit inspectorii și la Primăria Someș Odorhei, acolo unde s-au plătit lucări neexecutate la asfaltarea drumurilor de 58.000 de lei și proiecte de asistență tehnică de 65.000 de lei, care însă nu se justifică. Tot la Someș Odorhei s-au plătit servicii de transport și Directorul societății Crasna Serv, firmă administrată de primăria comunei Crasna, a primit de la bugetul local al comunei un salariu mai mare decât scria în contractul de muncă, dar a mai primit și alte drepturi salariale fără ca Adunarea Generală a Asociaților să-și dea acordul. Crasna Serv este o societate ce are ca acționar majoritar Consiliul Local Crasna și se ocupă cu lucrările de întreținere din localitate, fiind un fel de Citadin din Zalău. Curtea de Conturi spune că anul trecut, directorul societății, Árpád Nyeste, a primit suma totală de 12.000 de lei pe nedrept. Concret, directorul a primit un salariu majorat, deși contractul de muncă specifica altă sumă ca remunerație. Directorul Arpad de organizare șantier, care nu au mai fost executate, în sumă de 32.000 de lei. Primăria Bocșa, unde primar este István Demyen, s-a găsit un prejudiciu de 131.000 de lei, ce reprezintă lucrări plătit de două ori la unele lucrări de investiții. Primăria Buciumi a plătit și ea Nyeste a mai primit și alte bonusuri salariale, care sunt nelegale, deoarece nu au fost supuse votului și aprobării în Adunarea Generală a Asociaților, spune raportul Curții de Conturi, lucrări de asfaltare la un drum județean, mai mult însă decât trebuia, cauzându-se un prejudiciu de 80.000 de lei. Primăria Gârbou a realizat un prejudiciu de 41.000 de lei după ce a plătit asistența tehnică pentru un proiect de asfaltare mai mare decât maximul prevăzut de documente. Tot la Crasna Serv, Curtea de Conturi a descoperit că din bugetul societății a fost achitată o amendă de 2.000 de lei, fără a se lua măsuri ca banii respectivi să fie recuperați de la persoana amendată. Primăria Crasna a dat unui director din subordine bani mai mulți decât prevedea contractul Artúr Székely Primăria Zalău are în plan implementarea modalității de plată a parcărilor prin SMS. Se vorbește chiar de tarifele ce vor fi practicate, de 0.40 euro pentru 1 oră, 0.80 euro pentru 2 ore și 2.40 euro pentru o zi întreagă, sume la care se adaugă TVA. "Când se va implementa, sistemul de plată prin SMS a locului de parcare publică este programat să trimită un SMS către plătitor, după ce respectivul plătitor a efectuat plata, cu detaliile tranzacției (cost, perioada de valabilitate). După implementarea sistemului de plată prin SMS, controlorii de trafic vor putea accesa la fața locului baza de date pentru a verifica dacă s-a efectuat plata parcării pentru autovehiculele care nu vor avea afișate alte modalități de plată", ni se spune de la Biroul de presă al Primăriei Zalău.