Graiul Sălajului, ianuarie 2020 (Anul 31, nr. 6985-7003)

2020-01-13 / nr. 6990

ACTUALITATE * * * %. ■ www.graiulsalajului.ro Luni 13 ianuarie 2020 Alegeri anticipate Iohannis a decis, Orbán s-a hotărât, dar nu să demisioneze. Ce zice Cioloș despre alegerile anticipate Ludovic Orbán a@gugger'sBQfb din ianuarie 2020, după o întâlnire de o oră cu președintele Klaus Iohannis că au decis împreună să declanșeze procedurile pentru organizarea de alegeri anticipate o dată cu scrutinul pentru locale ."O spun clar, președintele României și cu mine am hotărât că cel mai bine pentru România este să declanșăm alegeri anticipate", a spus premierul. Procedura alegeri anticipate Alegerile anticipate în România nu pot fi organizate, potrivit Constituției, decât în cazul în care două propuneri de Executiv sunt respinse de către Parlament în termen de 60 de zile una de cealaltă, iar președintele României solicită celor două Camere dizolvarea Parlamentului. Astfel, singura situație prevăzută de Constituție pentru organizarea alegerilor anticipate este dizolvarea Parlamentului. Acest lucru se poate realiza, potrivit articolului 89 din Constituție, doar "după consultarea președinților celor două Camere și a liderilor grupurilor parlamentare", de către președintele României. Președintele "poate să dizolve Parlamentul, dacă acesta nu a acordat votul de încredere pentru formarea Guvernului în termen de 60 de zile de la prima solicitare și numai după respingerea a cel puțin două solicitări de învestitură". Mai precis, alegerile anticipate nu pot fi organizate, nici după respingerea în Parlament a două propuneri de Guvern, decât dacă președintele României solicită expres acest lucru, după întrunirea condițiilor constituționale. Joaca cu demisia Cu toate că a anunțat alegeri anticipate, premierul Ludovic Orbán nu a vrut să spună, dacă demisionează de la Palatul Victoria pentru a declanșa procedura pentru organizarea acestora, înainte de închiderea editei, o parte din presa centrala specula ca pe o bobina a serii de vineri, ca Ludovic Orbán va demisiona in foarte scurt timp. Președintele Klaus Iohannis a refuzat jos să dea un răspuns la întrebarea dacă l-ar numi tot pe Ludovic Orban în funcția de prim-ministru după alegerile anticipate. Deși a fost întrebat de mai multe ori despre acest subiect, șeful statului, s-a eschivat de la un răspuns clar, el spunând doar că liderul PNL este în acest moment cea mai bună soluție de premier. Alegerile anticipate sunt singura alternativă la impasul politic în care ne aflăm, a afirmat liderul PLUS, Dacian Cioloș. Printre cei mai fervenți susținători ai anticipatelor odată cu alegerile locale este europarlamentarul sălăjean si liderul PLUS Dacian Cioloș."Guvernul Orban nu va reuși să ducă la bun sfârșit nicio reformă consistentă de care România are nevoie pentru că nu există o majoritate în Parlament care să îi ofere susținere. Anticipatele nu sunt foarte simplu de obținut, dar din punct de vedere politic nu există alternativă", a precizat Dacian Cioloș. "Guvern nu are performanță, iar președintele Klaus Iohannis vrea să scape de acesta" Președintele interimar al PSD, Marcel Ciolacu, a declarat, vineri, că actualul Guvern nu are performanță, iar pentru ca președintele Klaus Iohannis să scape de acesta, declanșează alegerile anticipate. Ciolacu a spus însă că astfel de alegeri nu vor avea loc deoarece în România nu există o criză politică, informează News.ro. Ce zic judecătorii CCR Decizia anunțată de premierul Ludovic Orban, de organizare a alegerilor anticipate o dată cu scrutinul pentru locale, a fost comentata și de foști judecători din CCR nu doar de clasa politică. Astfel, fostul judecător CCR, Petre Lăzăroiu, afirmă că organizarea de alegeri anticipate este anticonstituțională. "Există o decizie CCR. Noi am plecat de la recomandările Comisiei de la Veneția care spune că e important ca alegătorii să știe pentru ce votează. Este o decizie a CCR că nu este constituțională. Ei o vor face, că nu e prima lege care e încălcată", a declarat Petre Lăzăroiu pentru știripesurse.ro De altă opinie este însă fostul președinte al CCR, Augustin Zegrean. După ce a analizat subiectul, Zegrean a afirmat, pentru EX2News.ro: "Dacă se urmează procedura constituțională de demarare a alegerilor anticipate, ele se pot organiza în aceeași zi cu alegerile locale, sigur. Este o recomandare a Comisiei de la Veneția care spune să nu se amestece alegerile între ele, dar este doar o recomandare, nu împiedică pe nimeni. De altfel, și în mai anul trecut a fost referendumul organizat în aceeași zi cu alegerile europarlamentare și nu a făcut nimeni scandal". GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@unisys.ro Istoria BREXIT aproape de sfârșit. Camera Comunelor a aprobat acordul în. Georgel Babiuc Camera Comunelor a aprobat, joi 9 ianuarie 2019, proiectul de Acord Brexit propus de Guvernul Boris Johnson, în condițiile în care Marea Britanie urmează să se retragă din Uniunea Europeană pe 31 ianuarie, informează Sky News. Proiectul Acordului Retragerii Marii Britanii din UE a fost aprobat de Camera Comunelor cu 330 de voturi pentru și 231 împotrivă. De asemenea, conservatorii din Parlamentul britanic au blocat o clauză care i-ar fi cerut premierului britanic Boris Johnson să negocieze continuarea programului studențesc Erasmus în urma ieșirii Marii Britanii din Uniunea Europeană. Erasmus+ este programul UE pentru educație, formare, tineret și sport în Europa. în practică, Parlamentul britanic a votat cu 344 pentru și 254 împotriva "Noii clauze 10" a proiectului de lege, care, dacă ar fi fost adoptată, ar fi obligat guvernul să continue negocierea menținerii depline în Marea Britanie a programului Erasmus + chiar și după 2020, când se va încheia actualul ciclu deja finanțat și mai ales când Londra va părăsi UE, scrie evz.ro în contextul în care termenul limită pentru Brexit se aproprie. Ministerul Afacerilor Externe prin Ministrul Delegat pentru Afaceri Europene a publicat o serie de informații (materiale video informative, buletin informativ) relevante inclusiv pentru pentru cei care au proiecte sau mobilități Erasmus+ în Marea Britanie, precum: - Rezultatele primei etape a negocierilor (RO) - România în procesul Brexit (RO) - Drepturile cetățenilor UE în UE după Brexit (material realizat de Comisia Europeană subtitrare RO) - Drepturile lucrătorilor români în Regatul Unit în context Brexit (material realizat de Comisia Europeană subtitrare RO) Acestea sunt disponibile la https://afacerieuropene.mae.ro/brexit In Sălaj avem aproximativ 600 de persoane cu dizabilități - Este o soluție externalizarea serviciilor de îngrijire a persoanelor cu dizabilități? s. Georgel Babiuc Ministrul Muncii vrea să externalizează serviciile de îngrijire a persoanelor cu dizabilități. Conform Direcției de Statistică Sălaj, in județul Sălaj în anul 2017 in instituțiile publice au fost 416 persoane adulte cu dizabilități asistate și 159 copii înscriși în învățământul special. Pentru anul 2018 datele vor fi disponibile la sfârșitul lunii martie. Ministrul Muncii, Violeta Alexandru, a precizat joi 10 ianuarie 2020, că pregătește o schimbare radicală de paradigmă a serviciilor de îngrijire a persoanelor cu handicap, deoarece instituțiile publice din domeniu nu se concentrează pe îmbunătățirea calității vieții beneficiarilor, scrie Economica.net. "Instituțiile publice care sunt chemate astăzi să gestioneze problematica și serviciile persoanelor cu dizabilități se concentrează cu precădere pe aspectele formale și pe proceduri și mai puțin pe calitatea vieții beneficiarilor și dorința pe care o avem este ca în acest mandat să schimbăm radical paradigma. (...) Acum este momentul să generăm toate aceste schimbări și să centrăm toate acțiunile instituțiilor publice pe un pachet de servicii, pe un mod de lucru care să așeze în centrul măsurilor persoana cu dizabilități, să îi ofere acesteia posibilitatea de a-și dezvolta aptitudini, de a căpăta încredere că poate avea o viață independentă, poate avea o viață aproape de ceea ce noi trăim în viața de zi cu zi (...)", a precizat Violeta Alexandru, citata de Agerpress, scrie Economica.net. Avantajele externalizarii de servicii ar fi reducerea costurilor de către Stat, prin faptul că nu ar mai fi necesară recrutarea de personal, școlarizarea acestuia, investitții in spații suplimentare, infrastructură de mobilier, evitarea costurilor ce deriva din salarizare, etc.. Un dezavantaj al externalizarii ar fi ca s-ar ajunge la precarietatea in munca. Fenomen des întâlnit in "democrațiile" occidentale, unde nu mai exista un salariu fix, ci o retribuire la ore, ceea ce duce la o precaritate continua si la imposibilitatea celor care muncesc in astfel de conditii sa aiba un minim de siguranța economica.