Gyógyszerészi Közlöny, 1940 (56. évfolyam, 1-51. szám)

1940-01-06 / 1. szám

N­ ­ OSZK 1 KÖNYVELOSZTÓ 2­­ FŐVÓRIDÁNY­I GYÓGYSZERÉSZI KÖZLÖNY rébe és a magántulajdon semmibevevése — min­den jogos­ vagy alapos ok nélkül, nyilván olyan egyoldalú információk alapján, melyeknek helyt álló voltáról érthetetlen módon elfeledkeztek meggyőződni a rendeletet kibocsátó kormányté­nyezők. De megfeledkeztek a méltányosság szempontjáról is, amikor a múltra vonatkozóan 20%-os dézsmával sújtották a felvidéki gyógy­szerészeket egy, bár nagyjelentőségű szociális hi­vatást végző, de példátlanul nagy anyagi erő­for­rásokra támaszkodó intézmény javára. Felvidé­ki kartársaink bizonyára riadt csodálkozással és döbbenettel tekintenek erre az intézkedésre, mely pontosan annyi százalék jogos követelésüket tette semmivé, mint ahány esztendőt töltöttek az idegen uralom rideg kíméletlensége és hará­csoló elnyomatása alatt. S a csodálkozás és döbbenet erejét bizonyá­ra nem csökkenti szemükben az a tudat, hogy a jövőre vonatkozóan a dézsma még nagyobb­­arányú: tisztes munkájuk, becsületes fáradozá­suk gyümölcséből 27,2 %-ot von el egy rá nem szorult intézmény javára az egyoldalú elbírá­lásban fogant kormányintézkedés. Vizsgáljuk meg higgadt tárgyilagossággal, mit jelent ez a dézsma. A rendelet 271/s­z en­gedmény adására kényszeríti a felvidéki gyógy­szerészeket kivétel nélkül minden gyógyszer után, tekintet anélkül arra, hogy magisztrális-e a rendelt gyógyszer, vagy gyógyszerkülönlegesség és tekintet nélkül arra, hogy mennyi a gyógy­szertár üzemi költsége. A gyógyszertárak jöve­delmezőségét és teherbíró képességét keresztü­l­­kasul ismerő fiskus megállapítása szerint a gyógy­szertárak haszonhozama az üzemi költségektől függően 12—20 % között változik. A főváros­ban és nagyobb városokban, ahol az üzemi költ­ség nagyobb (25% körül mozog), mert több a házbér, a személyzeti rezsi, világítás, stb., kisebb a jövedelmezőség, de vidéken a kisebb (20% kö­rül mozgó) üzemi költség ellenére sem halad­ja túl a jövedelmezőség a bruttó forgalom 20%­­át. Ennek a forgalomnak 40—60 %-át a készgyógyszertermékek forgalma teszi ki. Ezek­nél a készítményeknél a haszonkulcs igen ala­csony. A tápszereknél a detail eladási árból a gyógyszerészek 20% engedményt kapnak. A szérumoknál 23,08%, injekciók, mint arfenoben­­sol, insulininál és a fertőtlenítőszereknél 25.52% a haszonkulcs. Egyéb kész gyógyszertermékek­nél a Magyar Vegyészeti Gyárosok Országos Egyesülete által megállapított haszonkulcs 36%, de 3.50 pengőnél drágább készítményeknél már csak 31.25%, 7.20 pengőn felül pedig 25.67% Betegápolási eszközöknél, injekciós tűnél, köt­szereknél, mesterséges édesítőszernél a haszon­kulcs még alacsonyabb, ez utóbbinál például a pénzügyi hatóság megállapítása szerint 12%, amit azonban a nyomtatvány és kezelési költ­ség teljesen felemészt. Az ásványvizeknél pedig még az 5%-ot s­em éri el a bruttó haszon. Emellett a gyógyszerárak és éppen a legfon­tosabb, legnélkülözhetetlenebb s legnagyobb fo­gyasztást mutató gyógyszerek árai, továbbá a gumiáruk, ásványolajtermékek, benzin, stb . az ír kormánybiztos engedélyével emeltettek (de en­gedély nélkül is emelekedett igen sok cikk árai, anélkül, hogy a kormányhatóság egyidejűleg en­gedélyezte volna a beszerzésnek megfelelő ma­gasabb taxaárakat. Nem utolsó sorban emelked­tek a közterhek, melyek közül elég csak a va­gyon­váltságra utalni és nagy mértékben emelked­­nek — ugyancsak kormányintézkedés folytán — a személyzeti fizetések. Ilyen körülmények kö­zött éri a felvidéki gyógyszerészeket a 20, illető­leg 27,2 %-os dézsma, mely jóval túlhaladja a gyógyszertárak üzemi költségeit s legtöbb eset­ben a haszonkulcs nagyságát is, aminek követ­keztében a gyógyszerészek nemcsakhogy haszon azaz jövedelem nélkül kénytelenek továbbadni a gyógyszereket, hanem a szó szoros és rideg , ér­telmében ráfizetnek a közegészségügy szolgála­tában végzett munkájukra. Fel kell tennünk a kérdést, hogy mivel szol­gált rá ez a kar arra, hogy ilyen méltánytalan elbánásban legyen része? S mivel érdemelték meg a felszabadult területek gyógyszerészei, hogy jogos emberi érdekeik ne jussanak méltánylás­hoz a jogszabályok egységesítése kapcsán? És miért csak a gyógyszerész az, a­kit a közegész­­égügyi szolgálatban végzett munkája ellenérté­kétől meg lehet fosztani mindannyiszor, vala­hányszor az OTT arra alkalmasnak és elérkezett­nek látja az időt! Miért nem kényszerítik az ipa­rost, a szállítót, a kereskedőt arra, hogy ilyen képtelen arányú engedményt nyújtson az intéz­ménynek és elvérezzék az OTI érdekeinek oltá­rán? Miért nem dézsmálják meg mindenki más tisztes munkájának eredményét, egyedül és ki­zárólag csak a gyógyszerészt. Vagy azt képze­lik talán, h­a még mindig kísértő „aranybánya a gyógyszertári szállóige hatása alatt — hogy a belügyyminiszter által hivatalosan megállapított •m­á­sm­ár a " Szabadon rendelődő: Syr. M." JrM. M 00 Ville MABI., MÁV., Szfőv. Alkalmazottak Légzőszervi bántalmak specifikuma nem fermentál. Segitőn apja, Szfőv. Közkórházak.­­ J ’ M. kir. Postatakarékpenztár, Caritás, ideális enyhe expectorans gyomorpanaszokat nem okoz K . s él . t­­erhére. tag. orig. pénztári csomag 96 fill., distinet csomag P. 2.30 .,CITO­ gyógyszervegyészeti gyár Budapest, XIV., Lengyel-u. 33 Telefon: 296—673.

Next