Állami Gimnázium, Gyöngyös, 1879

A görögök családi élete s köznevelése Lykurgus és Solon idejében. r Amsit nem tudsz, tanúid másoktól szíveset!, mert az alázatosság közössé teheti veled azt, mit másoknak adott. Bölcsebb leszesz mindenkinél, ha mindenkitől tanulni fogsz “ Hugo lib. lt. didascal. Ázsia, mint az emberiség bölcsője s gyermekségének szintere, oly ton­os kiskorúságban tartván a szellemet, a calocagathia (jó és szép) eszméjének megvalósításában az emberiség nemzője nem lehe­­ett. Erre Göröghön látszott hivatva lenni, mely a Balkán félsziget azon részét képezé, melynek határai éjszakán Macedonia és Illyria, keleten az Aegaei tenger, délen és nyugaton a róniai tenger falának. ’) Ha a kritika fáklyáját meggyujtva keressük csillámait, csillámait ima mindenható tündérnek, mely a görögöt a calocagathia ezen dicső igi ragyog­vány megtestesítésében örök sugarával körülövező az­­őbb mondottak fölött kétkednünk nem lehet, annál kevésbé, mivel­udjuk, hogy Göröghon boldog ege alatt egy szép ifjúkor lebegett örökké vidám, derült lélekkel szellemi tápot a szépség örök forrá­­sából merítvén. Egyptom félhomályából kibontakozva, az érzékiség fölé emel­­kedve geniális glóriával tudta e harmóniába hozni a szellemet az ísz és ízléssel nem feledvén el soha, hogy e három csak egy cél­­rányban működve eredményezheti legkönnyebben, hogy valamely árgy tökéletes aesthetikai művé legyen. Azért mondja Kramer: .Göröghonban az emberiség nemtője kedves, vidám ifjú alakjában elenik meg, ki zavartalan vidámsággal örül a létnek, ártatlan érzés­sel öleli át a világot s mindenkivel az istenekkel is bizalmas viszony­­ban él.“ Valóban Hellas szellemi napjának sugarai azok, melyek *) Egy. M. Encycl. „Görögöm, földirata *

Next