Haditechnikai Szemle 15. (1981)

1981 / 1. szám - Oravecz János: A katonai tehergépjárművek korszerű zárt felépítményei

ORAVECZ JÁNOS mérnök alezredes A katonai tehergépjárművek korszerű zárt felépítményei A haditechnikai eszközök rendszerében jelentős helyen szerepel a katonai gépjárműtechnika is, melyek­nek egyik igen lényeges és fontos szerkezeti eleme a zárt felépítmény, a gépjárművek egyik fő szerkezeti eleme. A zárt felépítmény szállítandó személyek és technikai eszközök kedvező elhelyezésére és védelmére szolgál, több esetben mobil munkahelyként is alkalmazásra kerül. A technikai fejlődés eredményeként napjainkra megjelentek az új generációt jelentő zárt felépítmé­nyek, amelyek a meglévő sokfajta, ún. hagyományos zárt felépítményektől jelentősen különböznek. A fej­lesztési munkát az motiválta, hogy a korszerű harcel­járások által megkívánt technikai fejlettségi szint megteremtse a harc megvívásához, a harckészültség, a mozgósítás, a vezetés, a technikai biztosítás és ellá­tás területein a szükséges és lehetséges technikai felté­teleket. Mindezen követelmények teljesíthetősége jelentős mértékben függ a hadseregeknek mindenkor rendel­kezésére álló, illetőleg a népgazdaságból biztosítható gépjárművek típusaitól, mennyiségétől és minőségétől. A zárt felépítményekre vonatkoztatva ez azt jelenti, hogy olyan új típusú felépítmények kialakítása vált szükségessé, amelyek: - gyorsan és könnyen cserélhetők az azonos teher­bírású hordozó alvázak között; - mechanikai szilárdságuk és korrózió állékonysá­guk az igénybevételnek megfelelő; - fajlagos szerkezeti tömegük kisértékű; - lehetővé teszik a beépítendő technikai eszközök változtatható beépíthetőségét; - univerzálisan legyenek felhasználhatók különböző alkalmazási feladatokra; - hermetikusan zártak legyenek; - maximális mértékben egységesek, tipizáltak legye­nek; - mindezen feltételek mellett, optimális gyártási költséggel állíthatók elő. A fenti követelmények kielégítését az adottságok, lehetőségek - ipari, fejlesztői hagyományok, techno­lógia, alapanyagok, szerkezeti anyagok és nem utolsó sorban az alkalmazás­technikai elképzelések­­ függ­vényében, különböző országokban más-más konstruk­ciós megoldásokkal érték el. A későbbiekben a legjellemzőbb, két fő konstruk­ciós irány alapján kialakított zárt felépítményről szó­lunk részletesebben. A kialakított szerkezetek bemutatása előtt tekintsük át az egyes követelmények indoklását. Cserélhetőség, alváztól való gyors függetlenítés A hagyományos - a gépkocsi alvázával mereven egybeépített - felépítmények alkalmazási, felhaszná­lási területeken sok probléma forrását jelentették. A merev rögzítésű felépítmény - a hordozó jármű szerves részeként - a gyártásból kikerülve, az üzem­­bentartás teljes ideje alatt, mint komplett egység mű­ködött. I. kép: Hagyományos, az alvázra merev kapcsolattal - állandó jelleggel - épített zárt felépítmény­ ­ haditechnikai szemle

Next