Haditechnikai Szemle 15. (1981)
1981 / 1. szám - Oravecz János: A katonai tehergépjárművek korszerű zárt felépítményei
ORAVECZ JÁNOS mérnök alezredes A katonai tehergépjárművek korszerű zárt felépítményei A haditechnikai eszközök rendszerében jelentős helyen szerepel a katonai gépjárműtechnika is, melyeknek egyik igen lényeges és fontos szerkezeti eleme a zárt felépítmény, a gépjárművek egyik fő szerkezeti eleme. A zárt felépítmény szállítandó személyek és technikai eszközök kedvező elhelyezésére és védelmére szolgál, több esetben mobil munkahelyként is alkalmazásra kerül. A technikai fejlődés eredményeként napjainkra megjelentek az új generációt jelentő zárt felépítmények, amelyek a meglévő sokfajta, ún. hagyományos zárt felépítményektől jelentősen különböznek. A fejlesztési munkát az motiválta, hogy a korszerű harceljárások által megkívánt technikai fejlettségi szint megteremtse a harc megvívásához, a harckészültség, a mozgósítás, a vezetés, a technikai biztosítás és ellátás területein a szükséges és lehetséges technikai feltételeket. Mindezen követelmények teljesíthetősége jelentős mértékben függ a hadseregeknek mindenkor rendelkezésére álló, illetőleg a népgazdaságból biztosítható gépjárművek típusaitól, mennyiségétől és minőségétől. A zárt felépítményekre vonatkoztatva ez azt jelenti, hogy olyan új típusú felépítmények kialakítása vált szükségessé, amelyek: - gyorsan és könnyen cserélhetők az azonos teherbírású hordozó alvázak között; - mechanikai szilárdságuk és korrózió állékonyságuk az igénybevételnek megfelelő; - fajlagos szerkezeti tömegük kisértékű; - lehetővé teszik a beépítendő technikai eszközök változtatható beépíthetőségét; - univerzálisan legyenek felhasználhatók különböző alkalmazási feladatokra; - hermetikusan zártak legyenek; - maximális mértékben egységesek, tipizáltak legyenek; - mindezen feltételek mellett, optimális gyártási költséggel állíthatók elő. A fenti követelmények kielégítését az adottságok, lehetőségek - ipari, fejlesztői hagyományok, technológia, alapanyagok, szerkezeti anyagok és nem utolsó sorban az alkalmazástechnikai elképzelések függvényében, különböző országokban más-más konstrukciós megoldásokkal érték el. A későbbiekben a legjellemzőbb, két fő konstrukciós irány alapján kialakított zárt felépítményről szólunk részletesebben. A kialakított szerkezetek bemutatása előtt tekintsük át az egyes követelmények indoklását. Cserélhetőség, alváztól való gyors függetlenítés A hagyományos - a gépkocsi alvázával mereven egybeépített - felépítmények alkalmazási, felhasználási területeken sok probléma forrását jelentették. A merev rögzítésű felépítmény - a hordozó jármű szerves részeként - a gyártásból kikerülve, az üzembentartás teljes ideje alatt, mint komplett egység működött. I. kép: Hagyományos, az alvázra merev kapcsolattal - állandó jelleggel - épített zárt felépítmény haditechnikai szemle