Hajdú-Bihari Napló, 1964. szeptember (21. évfolyam, 204-229. szám)
1964-09-16 / 217. szám
Egyetértés van közöttünk korunk alapvető kérdéseiben Magyar—jugoszláv barátsági nagygyűlés Budapesten A Magyar Szocialista Munkáspárt Budapesti Bizottsága és a Hazafias Népfront Budapesti Bizottsága kedd délután magyar—jugoszláv barátsági nagygyűlést rendezett a fővárosi Sportcsarnokban. A gyűlés részvevői között ott voltak a budapesti gyárak, üzemek, hivatalok, vállalatok és intézmények küldöttei, a termelőmunka legjobbjai, a társadalmi és tömegszervezetek legeredményesebben dolgozó aktivistái, a főváros minden rétegének képviselői. Néhány perccel négy óra után a megjelentek tapsa, ünneplése közben foglalta el helyét az emelvényen a nagygyűlés elnöksége. Az elnökségben foglaltak helyet jugoszláv vendégeink, élükön Joszip Broz Titovic, a Jugoszláv Szocialista Szövetségi Köztársaság elnökével, a Jugoszláv Kommunisták Szövetségének főtitkárával. Tagjai voltak az elnökségnek Veljko Vlahovics, a Jugoszláv Kommunisták Szövetsége Központi Bizottsága Végrehajtó Bizottságának tagja, Kocsa Popovics külügyminiszter és Nikola Dzsuverovics külkereskedelmi miniszter is. Ugyancsak az elnökségben foglalt helyet Dobi István, a Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke, Kádár János, az MSZMP Központi Bizottságának első titkára, a kormány elnöke, Apró Antal, Biszku Béla, Fehér Lajos, Gáspár Sándor, Kállai Gyula, Komócsin Zoltán, Nemes Dezső, Szirmai István, az MSZMP Politikai Bizottságának tagjai, dr. Ajtai Miklós, Czinege Lajos, Cseterki Lajos, Ilku Pál, Nyers Rezső, a Politikai Bizottság póttagjai, dr. Korom Mihály, Németh Károly, Szurdi István, a Központi Bizottság titkárai, Pap János, a kormány elnökhelyettese, Bíró József külkereskedelmi miniszter, Péter János külügyminiszter. Az elnökség tagjai között helyet foglaltak írók, művészek, tömegszervezetek vezetői. Részt vett a gyűlésen Joszip Broz Tito felesége, Jovanka Broz, Dobi Istvánné és Kádár Jánosné. A jugoszláv és a magyar himnusz elhangzása után Gáspár Sándor nyitotta meg a nagygyűlést, majd átadta a sast Kádár János elvtársnak, hazánkban ma minden társadalmi osztály és réteg alapvető érdekei azonosak. Rámutatott, hogy feladataink teljesítésének feltételei biztosítva vannak, mert a Magyar Szocialista Munkáspárt marxista-leninista politikát folytat, amely megfelel nemzeti érdekeinek és a kommunista világmozgalom nemzetközi érdekeinek. Kádár elvtárs ezután népeink törte(Folytatás a 2. oldalon) Tóth János igazgató beszámolóját tartja az őszi szállítási feladatokról Kádár János beszéde Kedves Tito elvtárs! Kedves elvtársak! Barátaim! A Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottsága, a Magyar Népköztársaság kormánya s a magam nevében szívből köszöntöm Budapest dolgozóinak képviselőit mai ünnepi gyűlésünkön, amelyet a magyar—jugoszláv barátságnak szentelünk. Őszinte tisztelettel és meleg barátsággal köszöntöm Tito elvtársat, a jugoszláv kommunisták, a jugoszláv nép kiemelkedő vezetőjét s a kíséretében érkezett elvtársakat, valamennyi kedves vendégünket. Kedves elvtársak! A szocialista országok vezetői időről időre találkoznak, hogy eszmecserét folytassanak a közös érdekű kérdésekről, hogy személyesen és még közelebbről megismerkedjenek egymás népeinek szocializmust építő munkájával, s látogatásaikkal tovább erősítsék internacionalista kapcsolataikat. Kapcsolataink kedvező alakulásáról ma jóleső érzéssel beszélünk. Az elmúlt esztendőkben nemcsak az egykori magyar és jugoszláv uralkodó osztályok szította soviniszta gyűlöletet számoltuk fel, hanem fokozatosan eloszlatjuk azokat a felhőket is, amelyek 15 évvel ezelőtt árnyékot vetettek országaink viszonyára. Ma meggyőződéssel mondhatjuk, hogy a szocialista építésnek és a béke megvédésének közös céljai fűznek össze bennünket. Ezután méltatta Jugoszlávia eredményeit, majd így folytatta: " A szocializmus korunk uralkodó gondolatává lett Az elmúlt 20 esztendőben az egész világon óriási változások következtek be. Kialakult a 14 országból álló szocialista világrendszer, amely felöleli az emberiség egyharmadát. A világ első szocialista állama, a Szovjetunió már a kommunizmus építésével mutatja az utat az emberiségnek. A történelem folyamán először alakultak ki a világon olyan új erőviszonyok, hogy túlsúlyban vannak a béke, a nemzeti függetlenség, a társadalmi haladás erői; a szocializmus korunk uralkodó gondolatává vált. Erre a 20 évre esnek a legdöntőbb szocialista átalakulások Magyarországon is. Most, második ötéves tervünk negyedik évében vagyunk. Elmondhatjuk, hogy népgazdaságunk fejlődése a fő arányokat tekintve a tervnek megfelelően alakul. Az idén az első félévben az állami ipar 9,7 százalékkal termelt többet, mint az előző év azonos időszakában, s mintegy két százalékkal túlteljesítette tervét. Parasztságunk a múlt év őszén idejében elvetette a gabonát, tavasszal pedig jó gazda módjára ápolta a vetést. Ennek eredményeként idei kenyérgabona-termésünk fedezi az ország szükségletét. 1960 és 1963 között a népgazdaság állami szektorában foglalkoztatott dolgozók átlagkeresete kereken 8 százalékkal emelkedett. A nemzeti jövedelem az ötéves terv első három évében mintegy 17 százalékkal növekedett. A néphatalmat megszilárdítottuk, a gazdasági és kulturális építőmunka lendületesen fejlődött, a szocialista társadalom alapjainak lerakását befejeztük, így ! Kedves elvtársak! Népünk, amely mögött csaknem két szabad évtized áldozatos munkája van, nagyra értékeli Jugoszlávia eredményeit. Tito elnök látogatása a mezőgazdasági kiállításon Joszip Broz Tito, a Jugo- szláv vendégek kedden délszláv Szocialista Szövetségi előtt meglátogatták a 65. or- Köztársaság elnöke és feleszámos mezőgazdasági kiálltsége valamint a velük együtt test és vásárt. ___ hazánkban tartózkodó jugo- aMr'fil ÁVm HAJDÚ-BIHARI Világ. yxalete^aL, ^ XXI. ÉVFOLYAM, 217. SZÁM ItT jfpjjf Jg£§[ ImM. ÁRA: 50 FILLÉR JjnKl HMjpT |||| §MÍ 1964. SZERT. 16., SZERDA 1|||| Legfontosabb a forgalom biztonságának megteremtése Kibővített választmányi értekezleten tárgyaltak a debreceni vasútigazgatóságon az őszi feladatokról Tegnap, kedden a debreceni vasútigazgatóság székházában kibővített választmányi ülést tartott a Vasutas Szakszervezet Hajdú-Bihar megyei Bizottsága. A választmányi tagokon kívül részt vettek a tanácskozáson az igazgatóság osztályvezetői és a szolgálati helyek vezetői. A tanácskozáson az igazgatóság eddigi eredményeiről és a további feladatokról tárgyaltak. A választmányi ülés beszámolóját Tóth János, a MÁV Debreceni Igazgatóságának vezetője tartotta. Bevezetőben az első félév teljesítményeiA debreceni igazgatóság munkájára általánosan az jellemző, hogy a mennyiségi tényezők javultak, viszont az üzemviteli és üzemgazdasági minőségi mutatók messze elmaradtak a követelményektől. A mennyiségi követelmények emelkedésére jellemző, hogy a tehervonatok száma napi 28-cal, a személyvonatok száma pedig kilenccel volt több, mint egy évvel korábban. Személyszállításnál a korábbi időszakkal szemben 5,8 százalékos emelkedést értünk el, de a tervhez képest 8,7 százalékos lemaradással zártuk a félévet. Az emelkedés a személyszállító vonatok számának növekedésével magyarázható, míg a lemaradássel foglalkozott. Mint mondotta, a népgazdaság valamennyi szektorában érvényesülő egyenletesség és tervszerűség elhalványította, szinte megszüntette az egyes időszakok közötti különbséget. Nincsenek éles különbségek a téli, nyári és őszi forgalom között. Ma már úgyszólván nem is beszélhetünk őszi csúcsforgalomról. Mégis a vasútigazgatóság területén ez évben különösen nagy jelentősége van az őszi forgalomnak, mert sokkal nagyobb feladatok várnak megoldásra, mint az elmúlt évben, oka az első negyedévi vonatforgalmi korlátozásban és a rendkívül zord időjárásban keresendő. A beruházásokról szólva az igazgatóság vezetője elmondotta, hogy üzemszerűen helyezték üzembe a Püspökladány—Kaba, az Apavára— Püspökladány közötti második vágányt, és szeptember végéig Kisújszállás—Karcagipuszta, október végéig pedig Karcag—Apavára és végül év végéig Karcag—Karcagipuszta között is megindul a második vágányon a forgalom. Folynak a Debrecen—Apafa Kedvezőtlenül hat a menetrendszerűségre, a vonatok pontosságára az a körülmény, hogy 1961 óta a menetrendben közlekedő vonatok menettartama megrövidült, utazási sebessége nagyobb lett — a szükséges feltételek biztosítása nélkül. A minőségi romlásra jellemző, hogy 38 százalékkal több vonat késett, mint tavaly. Igaz, hogy a vonatforgalom jelentős emelkedése tovább növelte a kapacitás hiányából adódó problémákat, különösen a Debrecen és Apafa közti szakaszon. A Debrecen és a nyíregyházi állomás szűk átbocsátó képessége kedvezőtlenül hatott a menetrendszerűségre. A dízel vontatási rendszer szélesítése és gyakorlati alkalmazása már kedvezően éreztette hatását a második negyedév menetrendszerűségében és az utazási sebesség emelkedésében. közötti második vágány építési munkálatai is. Az Apafa és a Köztemető közti szakaszon nemsokára be is fejezik a sínfektetést. Már a közeli napokban emelkedik a szállítási igény mind az ipari, mind a mező-i gazdasági területen — mortotta ezek után az igazgató —. Számolni kell azzal, hogy a harmadik negyedév végén fokozódnak az ipar igényei, és (Folytatás a 3. oldalon) Több a szállítani való *Épül a második vágány a fővonalon A tanácskozás részvevőinek egy csoportja