Református gimnázium, Hajdúböszörmény, 1904

A görög nyelv mai tanításáról gimnáziumainkban. ) Nem az a szándékom, hogy az újonnan kiadott gimnáziumi utasításoknak a görög nyelv tanítására vo­natkozó részét ismertessem, avagy bíráljam és kimutas­sam, mennyiben mutat fel a régivel szemben haladást. Tanári működésem ideje oly kevés, hogy erre a fel­adatra a megkívántató alaposság hiányában nem vállal­kozhatom. Egy ilyen elemzéshez csak több év tapasz­talata adja meg a szükséges gyakorlatot és a saját ma­gunk észleletei, kísérletei körében szerzett meggyőző­dést; a pusztán csak elméletre támaszkodó és abból merítő ítéletmondás pedig ilyen dologban alig lehet ered­ményes. Annyit mindenesetre ki kell jelentenem, hogy ez az új utasítás a görög nyelvi oktatás terén minden ízében szabatos és számos esztendő tanulságaiból leszű­­rődött útmutatást tartalmaz, melynek odaadó alkalmazá­sával minden lelkiismeretes tanár többé-kevésbbé elér­heti azt a célt, amelyet ez az utasítás a görög nyelvi tanítás elé kitűzött. Legalább is az én szerény hitem ez. Csakhogy elég-e ez a cél arra, hogy mi érette, elér­hetése végett négy évig tanítsuk a görögöt? Nyújt-e ez akkora gyümölcsöket, hogy azok képesek megfizetni az ezen tárgyra fordított fáradtságot? Vájjon a munka vé­gén érezzük-e, hogy küzdelmünknek megvan a méltó sikere ? Ezt a k­érdést, a­mely hitem szerint most már elég világosan bontakozik ki, akarom én röviden vizs­gálat alá venni. *­ Felolvastatott az Országos Középiskolai Tanáregyesület „Deb­­reczeni Körének“ 1904. december 10-én tartott gyűlésén. A felolva­sásról szóló köri tudósítás az O. K­T. K XXXVIII. évf. 15. számá­ban található.­ ­*

Next