Református gimnázium, Hajdúböszörmény, 1904
A görög nyelv mai tanításáról gimnáziumainkban. ) Nem az a szándékom, hogy az újonnan kiadott gimnáziumi utasításoknak a görög nyelv tanítására vonatkozó részét ismertessem, avagy bíráljam és kimutassam, mennyiben mutat fel a régivel szemben haladást. Tanári működésem ideje oly kevés, hogy erre a feladatra a megkívántató alaposság hiányában nem vállalkozhatom. Egy ilyen elemzéshez csak több év tapasztalata adja meg a szükséges gyakorlatot és a saját magunk észleletei, kísérletei körében szerzett meggyőződést; a pusztán csak elméletre támaszkodó és abból merítő ítéletmondás pedig ilyen dologban alig lehet eredményes. Annyit mindenesetre ki kell jelentenem, hogy ez az új utasítás a görög nyelvi oktatás terén minden ízében szabatos és számos esztendő tanulságaiból leszűrődött útmutatást tartalmaz, melynek odaadó alkalmazásával minden lelkiismeretes tanár többé-kevésbbé elérheti azt a célt, amelyet ez az utasítás a görög nyelvi tanítás elé kitűzött. Legalább is az én szerény hitem ez. Csakhogy elég-e ez a cél arra, hogy mi érette, elérhetése végett négy évig tanítsuk a görögöt? Nyújt-e ez akkora gyümölcsöket, hogy azok képesek megfizetni az ezen tárgyra fordított fáradtságot? Vájjon a munka végén érezzük-e, hogy küzdelmünknek megvan a méltó sikere ? Ezt a kérdést, amely hitem szerint most már elég világosan bontakozik ki, akarom én röviden vizsgálat alá venni. * Felolvastatott az Országos Középiskolai Tanáregyesület „Debreczeni Körének“ 1904. december 10-én tartott gyűlésén. A felolvasásról szóló köri tudósítás az O. KT. K XXXVIII. évf. 15. számában található. *