Hargita, 1970. szeptember (3. évfolyam, 203-228. szám)

1970-09-16 / 216. szám

8. OLDAL 3 HARGITA AZ ÖNMŰVELÉS MEGSZERVEZÉSE Sok értékes gondolatot vet fel Balázs András és Miklós László a Hargita 1970 augusztus 5.-i számá­ban megjelent cikkében. A nép­művelés lehetőségeinek és megva­lósításainak ilyenfajta körvonala­zása elengedhetetlenül szükséges ahhoz, hogy a soron levő lépése­ket, azoknak milyenségét, tartalmi és formai vonatkozásait körvona­lazzuk. S bár az összesítő adatok, jelzőszámok csupán egy megye szellemi, művelődési életére vonat­koznak, úgy vélem, többé-kevésbé érvényesek más megyék művelődé­si mozgalmára is. Sokat és sokan beszélnek arról, hogy manapság valahol megre­kedt az a hirtelen erővel felbuzgó népművelés, amely az elmúlt egy évtizedben országszerte erős, nagy tömegbázisú műkedvelő mozgalmat bontakoztatott ki. Pedig az anyagi körülmények azóta sokszorosan jobb lehetőséget teremtenek a városi és falusi dolgozók szellemi életének gazdagításához. Hargita megyében - írják a szerzők - egyetlen köz­­ségközpont kivételével mindenik na­gyobb helységnek van saját kultúr­­otthona. Temes megyében nemcsak minden községközpontnak, hanem a falvak nagy többségének is van művelődésre, szórakozásra és szóra­koztatásra alkalmas épülete. Csupán az elmúlt egy esztendő leforgása alatt megyénkben több mint 20 új épületet adtak át, amelyek nem is kultúrotthonok, hanem valóságos kis művelődési paloták. Elegendő, ha színházteremnek beillő csarnokkal, ifjúsági klubbal, könyvtárral, próba­termekkel és játéktermekkel, filmla­boratóriummal ellátott rékási, gyer­­tyámosi, románszentmihályi vagy a nemrég átadott elegáns lieblingi kultúrotthont említjük. Ha ezidáig probléma volt, hogy egyik-másik színtársulat, hivatásos művészegyüt­tes nem tud előadást tartani a vi­déki színpadokon, most valósággal ezeknek a várható „vendégjátékok­nak" az igényeire szabták, bővítet­ték a vidéki színpadokat. Sőt, e­­­gyik-másik község valóságos színhá­­zi­ szerződést kötött a következő évad bemutatóira. A Temesvár közelében fekvő Újszentes például az Állami Magyar Színház előadásait még a bemutatót követő héten megláthat­ta, s hasonló helyzetbe került Ré­­kás is az új kultúrotthon átadása után. ,, Kultúrházaink anyagi körülményei sem mostohábbak. A dettai, a zsombolyai, nagyszentmiklósi vagy facsádi kultúrház egyaránt alkalmas az alkotó tevékenység kibontakoz­tatására és a pihentető, szórakozta­tó műsorok szervezésére. Az emlí­tett kultúrházaknak a színpadán nemcsak a temesvári, hanem az or­szág legkülönbözőbb részeiről ér­kező művészegyüttesek is megfor­dulnak. De lehet-e csupán a vendégekre alapozni, azok műsoraitól függően adagolni a kultúrát kisvárosaink, községeink és falvaink szellemi éle­tébe ? A befogadónak magának is fel kell készülnie erre a szellemi talál­kozásra , bár a kommunikációs eszközök legkülönfélébb úton és mó­don igyekeznek előkészíteni ezt az utat, a falu szellemi élete csakis az egyének műveltségi szintjének foko­zatos emelkedése folytán közeled­het, léphet a város felé. Ezt nevez­zük manapság a minimális általá­nos műveltségi szintnek, amelynek néhány esztendővel ezelőtt még a nyolc osztálynál, de ma már a tíz­nél van az alsó határa, vagy leg­alább is ennek megfelelő tudás­anyagnál. Hogy kaphatja meg a falusi középgeneráció ezt az álta­lános ismeretanyagot ? Feltétlenül és csakis önművelés útján, válaszolna rá akárki. A prob­léma azonban ott kezdődik, hogy ez az önművelés sem puszta elha­tározás dolga. Mert nem mindegy az, hogy valaki a rövidebb úton szerzi-e meg azt a tudásanyagot, amelyet bizonyos rendszerbe cso­portosítva képességeinek arányában átvesz, vagy pedig a kerülőkön kö­zelíti meg. Ma már a falusi könyv­táraink is rendelkeznek annyi olvas­mányanyaggal, hogy az egyes em­berek művelődési igényeit kielégít­hetik, nem rendelkeznek azonban képzett könyvtárosokkal, akik az emberekben ébredő tudásszomjra a legmegfelelőbb hűsítőt ajánlják, akik a hirtelen fellángoló szenvedélyt to­vább élesszék. A legtöbb esetben a könyvkölcsönzés ügyviteli művelet­té egyszerűsödik, amelyet hol a ta­karítónő, hol a kultúrotthon gond­noka végez el, vagy egyszerűen va­laki, akinek éppen ideje van erre. S egy nagyon nagy lehetőséget rej­tő forrás, az önművelés éltető vize nem jut felszínre, nem válhat köz­kinccsé. Másik, eddig még legtöbb helyen kihasználatlan lehetőség a falusi népi egyetem megszervezése. Kez­detleges próbálkozásnak említeném a Szabad Szó Tudományos Hori­zont oldalának falusi „hangos ki­adását", amely a gyakorlatban azt jelentette, hogy egy csoport szak­ember, egyetemi tanár a helyszínen válaszolt azokra a kérdésekre, ame­lyek egyik vagy másik természeti jelenséghez kapcsolódó magyarázat tisztázását igényelték. A tudomá­nyos csoport azonban igen ritkán vagy alig 1-2 faluba juthatott el, a kérdések, a tudományos szenzá­ciók nyomán születő új legendák azonban nem várhattak évekig a magyarázatra. Falujárásaink alkal­mával magunk is éreztük, hogy mennyire igénylik a falusi emberek a tudományos orvosi, természettu­dományi vagy akár közgazdasági és jogi magyarázatokat , hogy szűk egyéni problémáikon túlmenően ál­talános jelenségek megismerését is óhajtják. A temesvári Népi Egye­tem az elmúlt tanévben kísérleti jelleggel több helyen megpróbálko­zott a falusi népi egyetem beindítá­sával és ezek nagy népszerűségnek örvendtek a hallgatóság körében. Ebben az évben több állandósulni fog ezek közül és ha a jelenlegi a­­nyagi is szellemi feltételeket vesz­­szük alapul, akkor a nagyobb köz­ségközpontok mindenikében működ­hetne népi egyetem, legalább egy általános műveltséget nyújtó kur­zussal. Az előadók biztosítása sem jelent — legalább is Temes megyei viszonylatban - problémát, hiszen a helyi általános iskolák tanerői, vagy a közeli városból meghívott szakember (a közlekedés minden útvonalon kitűnő) segítséget nyújt­hatnak ebben. Ilyen, szervezett for­mában biztosított és irányított ala­pokról, mint kezdő pontról bonta­kozhat ki az egyén igényeihez mért önművelés, amely a falu szellemi életében és műkedvelő mozgalmá­ban is jelentős változásokat hozhat. S véleményem szerint ez a szükség­­szerű feltétele a cselekvő népműve­lésnek is. Mert amikor a kultúrott­honok vezetői falumúzeumok létesí­tését tervezik, a népi hagyományok ápolásán, átmentésén fáradoznak, akkor csakis olyan emberekre szá­míthatnak, akik e népi kultúra ér­tékeivel valamelyest is tisztában vannak, s buzgó ügyszeretetüket , szakismerettel, tudással párosítva gyümölcsöztetik. Ha ezt a gondolatot tovább fej­tegetjük, akkor a népművelés másik nagy hiátusához érkezünk. Mert van­nak ugyan képzett (ezen valamilyen főiskolai vagy pedagógusi végzett­séget értek) kultúrotthon-igazgató­­ink és módszertani, irányítóink (kul­­túraktivisták), de nincsenek, és ez jóval szükségesebb, képzett szak­­irányítók. Gondolok itt népdalkuta­tásra, színjátszás-irányításra vagy a­­kár rigmusbrigádok megszervezé­sére, szakosított, hozzáértő kultúrak­­tivistákra, akik képzettségüknek megfelelő szakterületen ellenőriz­nék, irányítanák, szerveznék a mun­kát. A gyakorlatban az történik, hogy a megyei kultúraktivistákat minden­féle követelmény figyelembe vétele nélkül alkalmazzák, s így az is e­­lőfordul, hogy a természetrajz tanár foglalkozik az amatőr bábjátszó mozgalommal, a képzőművész rig­musbrigáddal, számtan tanár a színjátszó csoportokkal. Irányítók, szervezők tehát, anélkül viszont, hogy egy igényes, színvonalas te­vékenység megszervezéséhez a szükséges többlet­tudással rendel­keznének. A kultúrotthon igazgatók nem használják fel kellő­képpen a helyi erőket sem. S itt nem elsősorban az értelmiségre gondolunk, az in­gázó tanárokra, orvosokra (akik előbb-utóbb úgy is arra kénysze­rülnek, hogy letelepüljenek), hanem azokra a falusi emberekre, akik már elindultak az önművelés igé­nyes útján. Mert vannak ilyenek, s valljuk be őszintén, örömmel nyi­tunk be egy-egy amatőr képzőmű­vész otthonába, türelemmel meg­hallgatjuk a verselgető, írogató fa­lusi ifjakat és öregeket, megcso­dáljuk a varrottasokkal telerakott ágyakat, a különböző gyűjteménye­ket s furcsálljuk, hogy a közvetlen környezetük nem is ismeri őket. Fehér hollóként sem találunk egy­­egy helyi alkotást bemutató tárlatot, pedig milyen ösztönzően hatna a törekvés, a szorgalom eredményei­nek szemléletes bemutatása. Egyszóval, sok a lehetőség, az út, amelyen előbb-utóbb szükségszerű­en el kell indulni. S aki pedig elin­dult, annak minél gyorsabban ha­ladni a járható úton. Mert legyen falu vagy város, végsősorban min­denütt egy technikailag magasan fejlett, csodákat, óriás-vívmányokat termő század embere él. S ez az új igény, örök igény, a haladás igénye. Pongrácz P. Mária, szerkesztő, Temesvár VITA A NÉP­MŰVELÉS­RŐL. A/uS/uWwAAAAJ* — Országjáró munkatársunk szerdai riportja Fe­rencz S. István AHOL KÉTSZER KEL FEL A NAP 1702-őt írtak. Rabutin császári tábornok zsoldosai a városkára törtek, amely megtagadta a szolgálatot, leállította vasverőit­, bezárta bányáit. Az Akasztó­domb még most is őrzi ennek a látogatásnak emlékét. A nevé­vel őrzi, mert itt akasztották fel a helység két férfiát. A többiek elmenekültek a Székelykő sza­­kadékaiba. A császári csapatok csak sírást hagytak maguk után. Sírt gyermek, asszony, sírtak a vasverő kalapácsok, sírt a városka harangja — mert akkor városnak vallotta magát a mai falu, Torockó —, sírt ez a kő­vidék. S akkor egy asszony, utána a többiek is pirossal, vérszínű vörössel befestették az ablakrámákat. Így lett jelkép­pé a vörös keretes ablakráma, egy helység történetének jel­képévé, amelyet a következő nemzedékek is folytattak. A vörös keretes ablakráma: To­rockó gyásza. Ma már csak egyetlen házon láthatni piros keretes ablakot, szemközt azzal az épülettel, a­­melyben Jókai megírta Egy az isten című regényét. A helyi múzeum is őriz egy hasonló ablakkeretet. Tanácstalanul állok a nagy­­enyedi autóbusz állomás jegy­pénztára előtt. Torockóra ké­rem a jegyet. A pénztárosnő nem érti. — Torockóra vagy Torockó­­szentgyörgyre akar-e menni ? — Torockóra — válaszolom. Az előzetes tájékozódás hiánya, vonom le hirtelenjébe magam­ról a konzekvenciát. De segít­ségemre fordul egy tagbasza­kadt legény. Útbaigazítóm személyében úti­társra is leltem. Tőle tudok meg sok mindent a falu jelenéről, múltjáról s talán jövőjéről is. Nagyenyeden dolgozik, mint a férfiak nagy része a két faluból. Azzal a különbséggel, hogy zömük szétszórva, az országban talált munkalehetőséget. Gáláé­tól a Lotruig, mindenütt talál­kozhatunk torockói férfiakkal. Kézenfekvő tehát, hogy otthon a termelőszövetkezetben jobbá­ra csak asszonyok dolgoznak. De így van ez már több évti­zede, azóta, amióta bezártak a vasbányák. Azóta ingázik mind a két falu, mert a földből, a sziklából kiszakított földből nem tudott mindenki megélni. Mert sziklát szánt itt az eke. Mert kő itt minden. Kőből épültek a házak, kövesek az utcák, kőbe ássák a sírokat, kőbe temetik az embert. Mint­ha a két helység fölé meredő Székelykő is csupasz oldalaival, ólomszürke ormaival ezt a jel­képet hangsúlyozná ki. A XII. században az akkori király német bányászokat tele­pít a faluba. Ezek építik ki az ott lakókkal együtt a torockói vasipart, amelynek árui messze földön híresek voltak. A szom­szédos Szentgyörgy a Thorotz­­kay család tulajdona. Ez a föld­­birtokos család nem egy eset­ben megkeserítette a két hely­ség életét. A várostól, Torockó­­tól nem egyszer el akarta vitat­ni jogait■ Hisz a város kiváltság­levéllel rendelkezett, virágzó kereskedelme, kézműipara és komoly vasipara volt. A város és a család között több mint háromszáz évig tartott a per. Azután a történelem megoldot­ta azt a viszályt is. Ma Torockó és Torockószentgyörgy kétezer lelket számlál. Se vasipar, se kereskedelem Ma Torockó amolyan kuriózum. Amolyan tündérvölgynek számít, ahol látnivaló akad bőven és még sem látják annyian, amint meg­érdemelné. Hisz itt az egész vidéket, házaival együtt rezer­vátumnak kellene nyilvánítani. A múzeumban Kovrig Mária tanítónő az igazgató. Ő fogad­ja a látogatókat, ő kalauzolja végig. Sok itt a látnivaló, meg­kezdve a vasbányászatban hasz­nált szerszámoktól, az előállított vasszerszámokig, benne a mes­ter névjegye. Egy másik terem­ben az egykori híres népviselet utolsó relikviáit csodálhatja meg az ember. Mert szép ez a népviselet. De már a kivételes ünnepeken, alkalmakkor sem hordják. Pedig nem is olyan régen még a farsangi felvonu­láskor abba öltöztek az embe­rek. Ma se farsang, se népvise­let. S lassan elfelejtik azt is, hogyan kell készíteni. Mert nagyon nehéz varrni, sok türel­met igényel a készítése. A múzeum, messze a hozzá­­hasonló falusi múzeumok előtt áll elrendezésében és anyagá­ban. De mégsem eléggé átfogó, rendezett ahhoz képest, ami To­­rockón van. Mert múzeum ma­ga a vidék is. Az utolsó vas­verő malmot a szebeni Bruken­­thalba vitték. A létező anyagot a lakosoktól felvásárolják az arra járó turisták. A múzeum kevés anyagi lehetőséggel ren­delkezik ilyen szempontból. S talán a község értelmiségének a lelkesedése is, amely létre­hozta az ötvenes évek elején, mintha lanyhadt volna. Mert talán a létező népszokásokat meg lehetne még menteni. Gondolunk itt a farsangi éne­kekre, lakodalmakra. S ezekkel együtt a népviseletet is.... Még létezik egy múzeum. Magángyűjtemény. Géléi Ki­rály Anna gyűjtötte össze. Ő meghalt. A gyűjteményt vi­nyz­ib el ( c/at/iHm, ■ kUDL)­. A torockói irodalmat is össze lehetne gyűjteni. Hisz könyv­tárat tesz ki azoknak a köny­veknek a száma, amely a vi­dékről szól Szépirodalommal kezdve, s befejezve a tudomá­nyossal. Itt írt Jókai Mór. (A ház meg most is látható, elkelne egy emléktábla.) Gyallay Do­mokos, Ignácz Rózsa, Orbán Ba­lázs, íme néhány név, akire Torockóról írtak. Szentgyör­­gyön született Brassai Sámuel. Melyik helység tud ennyi mindent elmondani ? Omladozik a Thorotzkay csa­lád vára is. Szemk­özt a Székely­kő ólomszürke, csillogó ormai­val. (Vár volt itt is. A székely határőrök székeltek benne Ara­nyosszék megalapítása után). Arrébb dél felé a Kőköz, azaz a Torockói szoros. A Székelykő közepén van egy hasadék. Talán itt volt a vár. Reggel itt dugja ki először orrát a nap. Aztán, ahogy fennebb e­­melkedik, s dél felé halad, a déli sziklaoromba ütközik.­ Is­mét hajnal borul a falura. Másodszor már a szikla tetején búvik ki. Kétszer kel fel To­­rockón a nap. Kétszer van haj­nal. .. Kétszer van hajnal eb­ben a csodálatos tündérvölgy­ben. S lehet, hogy kevésszer... Jellegzetes torockói utcarészlet, háttérben a Székelykővel Vigyázat! A bürokráciáról már sokat írtak ; könyvtárakat lehetne összehordani abból a hatalmas papírfolyamból, amelyet az emberiség, társadalom­má való szerveződése óta, kiizzott önmagából egyik legnagyobb ellen­sége, a szürke hivatalnoki közöm­bösség ellen. Miként lehetne még szavakat, eszközöket találni, hogy fájdalmas frissességgel hasson a szükségszerű­ség, annak az újból és újból való felismerése miszerint nagyon ke­véske az, amit eddig tettünk ez el­len. Kötelez bennünket erre az is, hogy társadalmunk alapvető cél­kitűzései közé tartozik, ha szabad úgy mondani, pártpolitika kifejlesz­teni rendszerünk immunitását a bürokrácia-kór ellen, feltámadó csí­rájában felismerni, leküzdeni azt. Merthogy felüti, és egyre gyak­rabban kezdi felütni a fejét a hiva­talnoki lelkiismeretlenség, rárakódik mindennapjainkra, mint a penész a friss falra, ahogy példáink is bizo­nyítják,­­ ahhoz nem fér kétség. ...Négy ember várja sorsának jobbrafordulását. Az életnek egy olyan balesetéről van szó, ami immár öt esztendeje beárnyékolja mindennapjaikat, örökös jelenlété­vel megkeseríti örömeiket. És ez a négy ember szeretné sor­sát rendezni. Öt esztendővel ezelőtt tapasz­talatlanságból, fiatalos meggondo­latlanságból, szülők és rokonok erős befolyására házasság jön létre Csík­­szentmihályon De hiába a kény­szer, rábeszélés, a közvélemény el­ítélő fejcsóválása, mert a frigy gya­korlatilag már másnap felbomlik. Ki-ki saját otthonában, az asszony Csicsóban, a férfi Csikszentmihá­­lyon él tovább, mintha nem is is­merték volna soha egymást. Az asszony, Kósa Anna időközben sze­relemből összeáll Szopos Vilmossal, akitől kisgyereke is születik. A gyer­mek a törvény értelmében az apa­megtagadási perig a Kása nevet viseli. A társadalom nem tűri az ilyen furcsaságokat és közvéleményével, ráhatásával kötelezi tagjait, hogy öntsenek tiszta vizet a pohárba, rendezzék magánügyeiket. Az érde­kelteknek is ez a leghőbb óhaja, tehát sor került a válóperre. A Csíkszeredai kerületi bíróság meg­indítja az eljárást és környezet­vizsgálatot kér az illetékes népta­nácsoktól. És most otromba csizmáival belép az ügybe a hivatalnoki lelkiismeret­lenség . Köztudomású, hogy Kósa Vilmoska soha egy pillanatig sem élt Csíkszentmihályon, de az itteni néptanács elnöki és titkári aláírás­sal be- és kiiktatott, felszámozott „igazolást” állít ki, mi­szerint a fent nevezett kisfiú, nagyszerű kö­rülmények között él a csíkszentmi­­hályi Kósáéknál. Hogy „a gyermek megfelelő nevelést kap, szépen öl­töztetik, a család jó erkölcsű és tiszteletnek örvend a községben és minden garancia megvan a kiskorú eltartására." És a pecsétes hazugság elindul útjára. Tessék elképzelni, mi történ­het, ha akad még egy lelkiismeret­len bíró is ráadásul, aki a hivata­los okmányok alapján még jobban összekeveri az ügyet? Háromszor tűzik újra és újra tárgyalásra a pert, amíg tisztázódik a „félreértés”. De tekintsünk el a három ember utazgatásaival, anyagi veszteségei­vel, izgalmaival járó bosszúságok­tól, a társadalmi időveszteségtől, az emberi méltóság ilyenfajta bepisz­­kításától. Látszólag apró hanyagságról van szó, arról, hogy egy nagyközösség vezetője lusta volt egy gyermek sor­sáért a szomszéd falucskáig coca­­kázni és ezért kapásból, ahogy mondjuk hasból állami okiratot fab­rikál és később, ha „nem megy a dolog" majd önbírálatot gyakorol, mert ugyebár tévedhet az ember. Penész! Látszólag. Mert a valóságban néptanácsaink vezetői a szocialista állam érdekeit képviselik egy-egy község élén, an­nak a rendszernek a tekintélyét képviselik, amely bátor és becsüle­tes politikájával kivívta a világ tisz­teletét. Ezt az arcot hazugsággal bemázolni, ugyebár testvérek között szólva lelkiismeretlenség. Mert mindannyian tudjuk, hogy az embe­rek többsége a néptanács vezető­jében a kormány helyi képviselőjét látja és ha torzít ez az arc, akkor sajnos nem minden esetben vá­lasztják szét a fogalom személyi és tárgyi vonatkozásait. Az állam cí­merével ellátott intézményi pecsétet nem azért adják a hivatalvezetők kezébe, hogy azzal hazug, félreve­zető dokumentumokat szentesítse­nek. A hatalomnak ezzel az általá­nosan elfogadott szimbólumával pokoli dolgokat lehet elkövetni, ha nem tiszta az embernek a keze és a lelkiismerete. Éppen ideje, hogy minden teke­tória, álhumanizmus nélkül utána­nézzünk az ilyen eseteknek, kérlel­hetetlenül, úgy ahogyan azt törvé­nyeink előírják, eljárjunk a felüle­tesen elkészített, hamis, vagy pon­tatlan állami dokumentumok szer­zőivel szemben. És nem ez az egyedüli eset. Zöld Lajos György Béla Felejthetetlen panoráma a Gyilkostó az Oltárkőről letekintve KALENDÁRIUM 1970 szeptember 16, szerda Napkelte : 5,55 ; nyugta : 18,25 Holdkelte : 18,43 ; nyugta : 6,58 Az évből eltelt 259 nap, hátra van még 106. ÉVFORDULÓK : -210 éve, 1760-ban Révkomá­­romban született Kultsár Ist­ván író, színigazgató ; - 160 éve, 1810-ben halt meg Rát Mátyás újságíró, az első magyar nyelvű hírlap alapító­ja és szerkesztője HETIVÁSÁR : Csíkszereda, Borszék. TELEVÍZIÓ SZEPTEMBER 16, SZERDA 16,00 — Bukaresti Dinamo—Szalo­­niki Park labdarúgómérkőzés a Vá­sárvárosok Európa Kupája kereté­ben. 17,50 — Műsorismertetés. 18,00, — Folklórműsor. 18,30 — Gazdasági a­­dás. 19,15 — Hirdetések.. 19,20 — 1001 este — gyermekeknek. 19,30 — Hír­adó. 20,00 — Hattyúk tava — a le­ni­ng­rádi Kirov Opera- és Balett­színház vendégszereplése az Enescu Fesztivál keretében. 20,50 — Irodal­­mi krónika. 21,05 — A balettelőadás második felvonása. 22,00 — Híradó. 22,15 — A balettelőadás III. felv. 1*78. Silf TIMM Miött. RÁDIÓ SZEPTEMBER 16, SZERDA Magyar nyelven: «,*«—7:00 Regi.lt krónika: Hírek, kalendárium, id­őjá­rásjelentés, zenei kaleidoszkóp.­­«,»9 _ii,ro Hírek, tudósítások. G. Enescu I. és 11. rapszódiája. Irodalmi élet: Irodalom és iskola. Kapcsoljuk a hármas stúdiót. Barangoló mikrofo­nok. MOZI SZEPTEMBER 16. SZERDA CSÍKSZEREDAI Hargita : Ilyen la­kodalom még nem volt. Színes ro­mán film. A nyolcadik. Szélesvász­nú bolgár film. SZÉKELYUDVAR­HELYI Homorod : Minden este 11 órakor. Szélesvásznú szovjet film. . GYERGY­ÓSZENTMIKLÓSI Mioriţa: Hosszú láb, hosszú ujj. Színes német film. GYERGYÓSZENTMIKLOSI Fa­­munkás : A­­ láthatatlan nyo­mozó. Lengyel film. SZÉ­KELYKERESZTURI Haladás : A bosszúálló. Színes olasz film. VLA­­HICAI filmszínház: A „Crossbow" akció. Színes, szélesvásznú an­gol film. MAROSHEVIZI Cali­­man: Aranyborjú (I-II. rész). Szé­lesvásznú szovjet film. BALÁNBÁ­­NYAI Bányász: Nem lesznek vá­lások. Lengyel film. GYERGYÓ­­CSOMAFALVI Művelődés : Félénk. Színes szovjet film.­ GALÓCASI Fe­nyő : véres makedón esküvő. Szí­nes jugoszláv film. TUSNÁDFÜRDŐI Olt : Aranylakodalom. Lengyel­­film. BORSZÉKI Borszék : Via Mala. Szí­nes német film. BORSZÉKI Forrás:: Szörnyetegek. Olasz film. LÖVE­­TEI filmszínház : Tony elment az eszed. Csehszlovák film. PARAIM filmszínház : Egy boldog tang Olasz film. DITROI filmszín­ház : Az idő ablakai. Magyar film. GYERGYÓALFALUSI filmszín­ház: Két férfi, egy halál. Román film. CSIKSZENTDOMOKOSI film­színház : Marathon. Csehszlovák film. CSÍKSZENTMÁRTONI film­színház : Génys sír álma. Színes, szé­lesvásznú francia film. CSIKSZENT­­SIMONI filmszínház : Csak hétfőt­e megérjük. Szovjet film. CSIKSzEP­­VIZI filmszínház : Ezev kerül e­gyetlen lehetőség. Színes szovjet film. HODOSI filmszínház : Botcsi­nálta Don Juan.­ Csehszlovák film. GYILKOSTÓL filmszínház : Winne­tou a holtak völgyében. Színes, szé­lesvásznú német-jugoszláv film. A NAP REJTVÉNYE .­­ Ezen a­ napon született 1746-ben Kutuzov, a neves orosz hadvezér. A vízszintes 1 sz. sorban személy­nevét rejtettük el. A függ. 1. sz. sorban annak a csatának a helyét rejtettük el, ahol vereséget szen­vedett a vizsz. 27 sorban jelölt hadvezetés. VÍZSZINTES : 9. Szomszédos or­szág. 10. Szeszes italt. 11. Felje­gyez. 13. Egyiptomi napisten. 15. Portéka. 17. Vés. 18. Értelmes. 19. Román vonat. 20.,, Idegen helyeslés. 21. Arra a helyre. ,23. Állóvíz. 24. Dilemmában van . 26. 54 a régi Rómában. 30. Gépkocsi márka. 31. Alvilági személy (Párizsban). FÜGGŐLEGES : 2. Délafrikai né­pes néger­ törzs. 3. Zoro társa. 4. Hangnem. 5. Határrag. 6. Testrész. 7. Brit szigetek lakói. 8. 52 Római szám. 12. Dagály. 14. A fejfedő. 15. Kertiszerszám. 16. Aradi futball csapat. 17. A szem ideghártyája. 22. Égtáj. 25. Kiválasztószerv. 26. Csend. 28. Állatlak,. ' 29. Román személynévmás. L 2­3 b s 6­7* *„ t? # 1 io L T H ■J M M“ M 13 u T Ui te M 13 10 M ,M-1 2V M M 27 is m­-1 J» t151 les IDŐJÁRÁS A Meteorológiai Intézet előrejelzése szerint mára is szép idő várható Változó felhőzet. Csupán elszigetelt esők lehetségesek. Enyhe északnyu­gati szél. Hőmérséklet nappal 22—26 éjszaka 13—14 fok. ............1 ■i­ e..

Next