Megyei Tükör, 1969. július (2. évfolyam, 79-83. szám)
1969-07-05 / 79. szám
(Folytatás az első oldalról egyik leghíresebb nehézipari központjáról Altalában a folyómenti városok lakói használják időmértéknel? ava a kifejezést: „sok víz lefolyik még“ ... A pár éve még irányelvekben, tervrajzokban élő épületek, csarnokok, ipari termékek ma valóságban léteznek, az egész nemzetgazdaság fejlődésére rányomják bélyegüket. Galacon megtanulunk milliókban, milliárdokban számolni Az elhagyott bogáncsokkal és vízmosásokkal rondított Smirdan letön, ma a világ legmodernebb fémipari kombinátja emelkedik, s terjeszkedik máról-holnapra. De erről, a Kovásztó megyei ősszel szinte fel nem fogható monumentalitásról beszéljenek inkább a számok . Az öntöttvas kohók építéséhez 2 millió köbméter, az oxigéngyárak és acélöntődés alapozásához 2,2 millió köbméter, a Slebing hengermű csarnokainak helyén 1,4 millió köbméter földet ástak ki. lágyai fákkor a föld helyére az öntöttvaskohóknál 150 000 köbméter beton, 18 000 tonna vas, 8000 tonna technológia berendezés, 10 kilométer hosszú futószalag, az oxigéngyáraknál és konvertioroknál 40 000 köbméter beton. 00 000 tonna építővas és technológiai felszerelés, a Slebing hengerműnél 155 000 köbméter beton, 83 000 tonna vas, 835 kilométer villamoskábel került, hogy csak a fontosabb részlegeknél maradjunk. Itt működik az ország két legnagyobb konverbszora (egyenként 1 700 köbméter teljesítőképességgel), a két legnagyobb oxigéngyár — az acélkemencék valóságos tüdeje (22 000 köbméter óránkénti termeléssel) —, melyek az ország — szintén legnagyobb — hengerművének (ugyancsak a kombinát részlege) szolgáltatja az acélt, mint feldolgozásra váró anyagot. Ez az acélmenynyiség egyelőre az országos össztermelés 20 százalékát, de a jövőben már kétharmadát teszi ki Amit itt láttunk a Smirdan tetőn „kiteregetve“, 750 hektár területnyi nehézipart jelent. A beöntött beton mennyiségből hét (lásd és mond : 7) darab Kheopsz piramist lehetett volna építeni A földalatti kábelek 18 hektárnyi alagútja, akár egy autósztráda. Csupán a vastaglemez hengermű egy kilométer hosszúságú. A kombinát egy óra alatt annyi vizet fogyaszt, mint a majdnem 200 000 lakosú város egy egész nap alatt. A vasúti sínek egymás végébe fektetve 180 kilométer hosszúságú pályát jelentenének Tovább boncolgatva a látottakat, azt is jelenti még, hogy az olvasztott vas folyékony állapotban kerül az acélöntödébe (igazi kombinát), hogy a hengermerészlegen alig látni embert, s azt is csak a vezérlőberendezések és az ipari TV előtt, hogy az acélöntöde óránként 150—160 tonnát termel (a hagyományos Siemens- Martin kemencék — 8 óra alatt érik el ezt a mennyiséget), hogy míg a világszínvonal 150 hektár termelőterületen termel egy tonna acélt, addig itt a Smirdan tetőn 130 hektáron valósítják meg ezt. És továbbá azt jelenti, hogy hét országnak (közöttük Angliának, Franciaországnak, NSZK-nak, a Szovjetuniónak) exportál a célt, hogy 1968 tól a gáláéi hajóépítőgyár nem szorul lemezimportra, hogy. . és tovább sorolhatnék. De pillanatra meg kell állnunk hogy azoknak is adózzunk egy pár sorral, akik mindezt létrehozták, megvalósították — a galaci építőknek és fémipari dolgozóknak. Kis történelem Tulajdonképpen csak azért KIS, mert időben nagyon rövid. Nincs még egy évtizedes sem a gyár. A munkálatok ,melyeket a Vili. pártkongresszus Irányelvei alapján kezdtek meg (1061-ben) — 1966. szeptember 14-én az, első nagy objektum, a vastaglemez-hengermű beindítását eredményezték. Ezután a kombinát „folytonos vízesésként“ (a helybeliek szavait idézve) fejlődött. Szimultán készültek a legfontosabb részlegek, s ebbe a szirtiüs tanitájban tulajdonképpen az egész municípium, de főleg a hajógyár fejlődése is beleépült. 1968. április : az első konvertitor átadása, május: az oxigéngyár üzembe helyezése, július : a Slebing hengermű első termelési hónapja. Ez évben a munkaközösség által gyűjtött tapasztalat eredményeként minden tervezett üzemrészleget határidő előtt adtak át rendeltetésének, az új oxigéngyárat 72 nappal, a második konvertitort 62 nappal, az öntöttvaskohót és hűtőberendezéseket négy hónappal a tervezett időpont előtt készítették el. Így nyert reális alapot az a terv, hogy már jövőben a galaci vasipari kombinát az országos acéltermelés kétharmadát fogja kitenni . Ki a Tisza vizét issza ... Igon dőlünk hirtelen mindketten a népdalra, mikor az öreg kompos pléhcsuporral merít a Duna zavaros sárga vizéből, és bajuszát áztatva iszik. A komp a fövényes strandot köti össze a várossal. Félóránként tér meg. A homokos, kis öböl partjáról széles panoráma nyílik a városra. A kikötőből fölsüvítő hajókürtök éles hangja a Tiglina negyed tömbházainak mozaikos faláról verődik vissza, s a parti, teraszos sétányok fölött a Szűzanya templom (Biserica Maica Precista) időtől fekete, az eső utáni fényben csillogó zsindelyteteje látszik körülötte modern házak, mellette a korszerű és rendkívül ízlésesen berendezett halászvendéglő (Restaurantul Pescarul) Csupa üveg. Innét látni a kikötőt, s míg a gyors szárnyashajó hosszú csíkot húz a vízen, lehetetlen nem azon gondolkodni, mi is volt ezelőtt Galac és mit jelentett a város életében az utóbbi25 év Bár innen nem látszanak a tömbházak mögötti kis vityilók, melyek szinte szégyenkezve és türelmetlenül várnak lebontásra — az üveg , betonpaloták árnyékában, nem látszanak a szökőkutak és szobrok, a parkok, a mozi- és színháztermek — együttesen vonják meg azt az éles határvonalat, melyet a szocialista fejlődés fogalmával lehet maradéktalanul kifejezni Mert ma a poros, szürke kikötő, ahonnan mezőgazdasági termékeket és fát szállítottak évszázadok hosszú során a hajók, és melynek lakói halászatból tengették életüket urbánus nagykorúságának éveit éli A municípium iparának fejlődése embert és környezetet egyszerre alakított A Brăila sugárút mentén a három Tiglina negyed, az épülő Dunărea negyed hagy első és mély benyomást a látogatóban. A központban városi tömeg sürög forog, s annyira bukaresti, kolozsvári vagy más, nagyvárosként hozzánk közelebb álló lakosoknak tűnnek, hogy semmit sem engednek sejtetni a régi kikötővároska jellegzetes lakosságából. Igen, Galacta architektúrájával, embereivel, gazda-sági életével modern, európai nagyváros. Ezzé lett az utóbbi évek fejlődése folytán. Csak a múlt évben 4 200 új lakosztályt adtak át. S hogy mennyire megváltozott az itt dolgozók életkörülménye, bizonyítja a 28 általános iskolában, a tíz líceumban, a 4 szaklíceumban (ezek közül egyik művészeti profilú), a szakiskolákban és technikumokban tanuló 26 500 diák, a város 26 óvodája, nagyszámú kórháza és más szociális kulturális intézménye. 1959 től egyetemi város Galac. A politechnikai intézet, mely az egész országban egyedülálló szakmákban (hajómérnöki, hűtőipari, halászati, nádipari) ad mérnöki szakképesítést, évente igen sok magas képzettségű szakembert bocsát ki kapuin, a 3 éves pedagógiai intézet pedig 1605 ifjúnak ad tanári oklevelet. A város kulturális képéhez, szervesen, és ma már természetszerűen hozzátartozik a drámai színház, az operett- és a bábszínház, a filharmónia, a képzőművészeti, természettudományi és történeti múzeum, valamint a kis, zöldpázsit kockákon, parkokban álló szobrok, szökőkutak, a tömbházak külső falainak mozaik díszítése . .. Új flotta De a Duna-menti, helyzetéhez, hagyományaihoz is hű Galac, hajóiparunk legjelentősebb központja. Az itteni hajógyár a román hajóépítés megvalósulását jelzi Ennek a megvalósításnak a történetét híven tükrözi az a tény, hogy az utóbbi 20 évben ötször annyi hajót gyártottak itt mint az azelőtti félévszázad alatt így az 1950 után megindult fejlődés rövid idő elteltével Galacot a világ nagy hajóépítő városainak sorába emelte. Az első lépést ezen az úton a 12 ezer lóerős, tengeri vontatóhajók gyártása fémjelzi Ezután a 2 ezer tonnás motoroshajók következnek. A legjelentősebb eredményt az 1956-ban épített 4 500 tonnás áruszállítóhajó jelentette Ezt egészében hazai tervek és elképzelések alapján gyártották. Az első GAL.AO néven járta be a messzi tengereket, de nem sok idő múltával követték testvérei, a Brăila, Kolozsvár, Marosvásárhely, Nagyvárad elnevezésűéit. E siker után a 3 700 tonnás hajók keltették fel az érdeklődést a gyár termékei iránt A fémipari kombinát részlegének üzembe helyezése új távlatokat nyitott a galax hajógyártás előtt szükségessé tette saját ércszállító flotta építését. A hajógyár tervezői merészek , állandóan új típusú, nagyobb űrtartalmú hajók építését tűzik ki célul. A legújabb hajótípus, melynek építését a közeljövőben kezdik meg, ugyancsak a kombinát szükségleteit ellátó, 16 ezer tonnás szénszállító lesz. És 1975-ben már 25 ezer tonnás hajók falán csattan a pezsgősüveg a galaci dokkokon . . „Nincsen különös,n nagy kiterjedése, sem szemet gyönyörködtető épületei.. “ — írta századokkal ezelőtt a törökverő moldvai fejedelem, s ehhez az idézethez, melyet történelmi tükörként tartottunk a szlv Galac elé, feltétlenül ide kívánkozik egy sok száz kilométerrel fennebb. ugyanennek a folyamnak a partján született sör a proletárköltő verséből : „Fecseg a felszín, hallgat a mély“. — Mert azokból az energiákból, melyekről a metafora burkában a költő beszél, s melyekakkoriban a Duna-mentén fekvő összes országokban a mélyben senyvedtek, nőtt szemet, szívet gyönyörködtetővé, lelkesedést lobbantóvá, jólétet eredményezővé — a mai Galac. . Galac, 1969. július 1 titkárnak, de azontúl semmit sem teltek. Pedig észrevehették, hogy már hosszabb ideje így van ez ebben az alapszervezetben, de mind ez ideig még senkit sem vontak felelősségre, senkit nem szankcionáltak párttagi kötelezettségeinek elhanyagolásáért. Az alapszervezeti titkárnak, Péter Kálmánnak konkrétabb segítséget kellett volna nyújtaniuk, tudva azt hogy ilyen funkcióban még nem dolgozott, s ha látták, hogy nincs elég autoritása az emberek előtt lehetett volna azt erősíteni. A választás nem volt rossz amikor Péter Kálmánt megbízták a titkári teendők elvégzésével, de nem lett volna szabad szem elől téveszteni, hogy aki jó brigádos vagy jó csoportfelelősi gazdaságban, az nem minden esetben válik egyből jó párttitkárrá is, ezt a munkát is meg kell szokni, meg kell szeretni, s a hozzáértést, a tapasztalatot menetközben szerzi meg az ember. Ezt nyilván lehet gyorsítani azzal, ha a felettes szervek hathatósabban támogatják titkári teendőinek elvégzésében. Érdemes lett volna ennek az alapszervezetnek a bürójával többször találkozni, gyakorlati kérdéseket megbeszélni, hogy ne csak Mihály András, a brigados tegyen az, aki a báróból szívügyének tekinti a pártmunka jó elvégzését, hanem tekintse annak Iiedó Béla és a többiek is, akiket az alapszervezet tagjai azért választottak bárótagoknak, mert őket tartották a legmegfelelőbbeknek. A gazdaság ügyeit becsületesen intézik, a közösség joggal várhat többet tőlük, mint másoktól. Pozitívan értékelhetjük azt a tevékenységet, amelyet a községi pártbizottság a két mezőgazdasági termelőszövetkezet erősítéséért, a felmerülő gazdasági problémák megoldásáért kifejtett. Jó munkaszervezéssel, a munkaerő ésszerű felhasználásával sikerült jó ütemben elvégezniük a legfontosabb mezei munkákat. A kapálnivaló felét már harmadszor is befejezték, jó ritmusban haladnak a takarmánykészítéssel. A lehetőségekhez mérten a legmaximálisabban használták fel a rendelkezésükre álló gépeket. A here és a lucerna legnagyobb részét géppel kaszálták le, s a kedvezőtlen időjárás ellenére jó munkát végeztek. Szárazajtán is jelenleg kielégítően haladnak a munkálatokkal, s minden remény megvan arra, hogy ebben az évben a szárazajtai gazdaság a múlt évhez hasonlóan nagyot lépjen előre. A pártbizottság nemrég plenáris ülésen is elemezte a két gazdaság előtt álló legfontosabb feladatokat. A gazdasági komisszió pedig (elnöke: Illyés János állatorvos) jelenleg is a termelőszövetkezetek további erősítésének lehetőségeit kutatja. És hadd említsük meg Páll Tibor főmérnök és Kardócz Zsigmond állatorvos nevét, akik szívvel-lélekkel dolgoznak a baconi gazdaság felemeléséért, a minél magasabb szintű termelés megvalósításáért. Vállalták hogy határidő előtt átadják a 30 000 férőhelyes cserépszárítót (tervükben van, hogy a pénzjövedelem növelése érdekében a szárító befogadó képességét megkétszerezzék), augusztus 23-ig fedél alá húzzák a gazdaság műhelykomplexumát. Ha már a vállalásoknál tartunk, húzzuk azt alá, hogy Baconban ezek a vállalások reálisak, a lehetőségek, a rendelkezésre álló erők figyelembevételével, alapos elemzése alapján születtek meg. A kulturális tömegnevelői munka jó megszervezését talán mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a nyári időszakban is élénk tevékenység folyik a kultúrotthonban. Dimény János, a pártbizottság titkárhelyettese jó érzékkel szervezi és irányítja ezt a munkát, az ő érdeme is, hogy az emberek szeretik a kultúrotthont, szívesen eljárnak megnézni egy egy jó előadást hivatásosoktól és műkedvelőktől egyaránt. Amit kifogásolhatunk ellenben az, hogy a község területén működő kultúrotthonok közül nem mindenikre jellemző ez a gazdag tevékenység. Jó lenne, ha a propaganda komisszió a KISZ-bizottsággal közösen olyan akciókat kezdeményezne, amelyek fiatalokat és időseket egyaránt vonzanak. Akkor nem fordulhatna elő, hogy a hermányi fiatalok a kultúrotthon ridegsége miatt panaszkodjanak. Úgy gondoljuk, a Bacon községi pártbizottságnak az eddiginél jóval nagyobb hangsúlyt kell helyeznie a pártalapszervezetek további erősítésére, elsősorban olyan elemekkel, akik valóban meg is érdemlik, hogy párttagok legyenek. A község felnőtt lakosságához viszonyítva aránylag elég kevés a párttagok száma. Ez az aránytalanság még szembetűnőbb, ha alapszervezetenként, helységenként vizsgáljuk. Kétségtelenül, van még tennivalójuk a baconiaknak. De eddigi munkájukról, eredményeikről elismeréssel szólhatunk. ■ Péter Sándor 3 megyei TÜKÖR II. évfolyam 79. szám