Háromszék, 2000. december (12. évfolyam, 3126-3147. szám)
2000-12-01 / 3126. szám
KÖZELET VÁROSI TANÁCSÜLÉSEK * VÁROSI TANÁCSÜLÉSEK * VÁROSI TANÁCSÜLÉSEK Negyvenszázalékos adó- és illetékemelés Tegnap délután id. Deme László tanácstag elnökölt a kézdivásárhelyi tanács rendkívüli ülésén, melyen a jövő évi helyi adókról és illetékekről döntöttek a városatyák. Az ülés kezdetén a jelenlevők egyperces felállással tisztelegtek néhai Szőts Csaba Uhul egykori polgármester, tanácstag és RMDSZ-elnök emléke előtt A helyi adókról és illetékekről szóló tervezetet előző nap a gazdasági bizottság hosszas vita után Török Sándor polgármester által előterjesztett változatban fogadta el. Török elmondta: amikor a tervezetet összeállították, nem csak az országos statisztikai hivatal által megállapított 42 százalékos pénzromlást és a megyei jogú város címmel járó adószintet, hanem a lakosság fizetőképességét is figyelembe vették. Sajnos, a területadók bizonyos esetekben száz százalékban is emelkedni fognak — hangsúlyozta a város első embere. Az A övezetben jövőre egy négyzetméterért 2100, a B zónában 1400, a C-ben 710, a D-ben pedig 350 lejt kell majd fizetni. Nyújtódon és a közigazgatásilag a Városhoz tartozó falvakban az A övezetben egy négyzetméterért 140 lejt, a B-ben 70 lejt kell majd fizetni. A személygépkocsik esetében minden 500 köbcentiért 37 000 lejt állapítottak meg. Az 1950 előtti épületekre 15, az 1951 —1977 között épített lakásokra pedig 5 százalékkal kevesebbet számolnak. A területadók kivételével a többi helyi adó és illeték átlagban negyven százalékkal emelkedik. A határozattervezetet a jelen levő 17 tanácstag egyöntetűvokssal fogadta el. Második napirendi pontként a szociális lakásokká átalakított egykori Poliprod-tömbház házbéreit állapították meg. Török Sándor javaslatára havi házbérként a bérlő havi jövedelmének öt százalékát számolják fel. A tanácsülés végén arról is döntöttek, hogy december 7-én 17 órakor az önkormányzat és a polgármesteri hivatal a Vigadó kistermében lakossági fórumot szervez. (Soekom) Kovásznán is többet kell fizetni A kovásznái tanács tegnapi ülésén beiktatták dr. Benkő Gyulát, az RMDSZ tanácsosi pótlistáján soron következő képviselőt, aki a testületben Márk Gabriella helyét foglalta el, miután utóbbinak köztisztviselői státusa miatt le kellett mondania. A frissen beiktatott városatya letette a hivatali esküt, majd teljes jogkörrel vett részt a tanács munkájában. A testület elfogadta a 2001-re szóló adók és illetékek 45 százalékos növelését. Ennek értelmében a kovásznaiak jövőben többet adóznak a belterületekre, magán- és tömbházlakásokra, járművekre, magános közterületek használatára stb., többet fizetnek engedélyekre és bélyegilletékek gyanánt. Az A zónában az évi területadó négyzetméterenként 1450 lejre emelkedett, a B-ben 720, a C-ben 360, a D-ben pedig 220 lej lesz. Akik az 1991/18-as földtörvény értelmében a tanácstól ingyenterületet kaptak ezer négyzetméterig, a tanácsi tulajdonban levő többletterületért négyzetméterenként évi 1500 lejt kell fizetniük, függetlenül attól, hogy a terület/telek melyik övezetben helyezkedik el. A továbbiakban a városatyák 122 millió lejt hagytak jóvá a fogyatékosok gondozóinak javadalmazására, elfogadták az idei legelődíjak csökkentésére vonatkozó határozatot (a csökkentés fejében a bérlők feljavítási munkálatokat fognak végezni a tanács legelőin), és jóváhagyták a Balatonfüreddel létesítendő testvérvárosi kapcsolatot. (b.j.) MINDENNAPI MELEGÜNK Szénmezőkön fáznak a tömbházlakók Még mindig nincs sem távfűtés, sem meleg víz Baróton. A kazánok működőképesek, gázra azonban továbbra sincs pénz. A gázszolgáltató addig nem hajlandó megnyitni a csapokat, amíg a közüzemek (Goscom Rt.) nem törleszti adósságát. A napokban 100 millió lejt törlesztett, korábban 342 milliót fizetett ki a Goscom Rt. a gázszolgáltatóval szembeni hátralékaiból. Ez az összesen majdnem félmilliárd lejes tétel azonban kevesebb annál, aminek kifizetésére a közüzemek kötelezettséget vállalt, s az adósság a korábbi 2,9 milliárd lejről alig 2,5-re csökkent — tájékoztatott tegnap Tausch Herbert almérnök, a Goscom Rt. menedzsere, hozzátéve, hogy ilyen körülmények között a gázszolgáltató nem hajlandó üzemanyagot adni a baróti kazánokba. Tausch elmondta: műszaki akadálya nincs a fűtés elindításának, hiszen minden fűtőtestlezárási kérelmet kielégítettek. A városban a lakók a fűtendő felület háromnegyedét iktattatták ki a rendszerből. A Goscom Rt. vezetője közölte, hogy amíg nem lesz gáz, nem tölthetik fel vízzel a fennmaradt egynegyednyi hálózatot sem, mert ha beáll egy hirtelen fagy, az egész rendszer tönkremegy. A baráti gázhiányt Bukarestben kezelik. Tausch elmondása szerint a gázszolgáltató megyei, illetve területi igazgatósága nem egyezik bele a gázcsapok megnyitásába Bukarest rábólintása nélkül, ezért a Goscom menedzsere a városvezetés segítségét kérte, hogy tárgyalna az országos vezérigazgatóság illetékeseivel. Baróton 1989 előtt erdővidéki szénnel fűtötték a kazánokat. A tömbházlakók furcsállják, hogy abban a városban, azon a vidéken, ahol elegendő és jó minőségű fűtőanyag, szénmezők találhatók, energiahordozó hiányában fázzanak. (be. 1.) Párologtatók kísérleti jelleggel Régóta gondot jelent, hogy a tömbházaknak szolgáltatott fűtés mennyiségét a lakók nem tudják ellenőrizni, ezért ki vannak szolgáltatva a fűtésszolgáltatók mohóságának. Úgy tűnik, ez a gond is megoldódik: a sepsiszentgyörgyi közművek egy párologtatókészülék alkalmazásával kísérletezik, ha a rendszer alkalmazhatónak bizonyul, a tömbházlakók végre-valahára annak függvényében fizetnek, hogy mennyit fogyasztottak. A fűtésszolgáltatás párologtató által történő ellenőrzése kissé nehézkes módszer, ám az egyetlen hatékony és olcsó lehetőség a fűtés mérésére."Mint Pethő István alpolgármester elmondta, minden fűtőtestre külön párologtatót kell felszerelni a megfelelő csappal együtt, amellyel szabályozható a fűtés mennyisége — ez lakásonként átlagban egymillió lejes befektetést jelent. Nehézséget az összesítés okozhat: számítógépes program dolgozza fel az adatokat. A fűtésszámla törlesztése oly módon történne, hogy egy meghatározott összeget fizetnének a lakók havonta, év végén pedig az elfogyasztott hőmennyiség függvényében utánafizetnének, vagy éppenséggel visszakapnának belőle. A rendszer előnye — a fűtés mérésének lehetősége mellett—, hogy a csapokból állítható a helyiségekben óhajtott hőmérséklet. Nyilván, a módszer ott alkalmazható hatékonyan, ahol állandó a fűtésszolgáltatás, és a tömbház minden fűtőtestére felszerelik a lakók a párologtatót. A városi közművek jelenleg kísérleti jelleggel a Gödri Ferenc utcai toronyblokk — az úgynevezett ADAS-blokk — lakásaiba szerelt be ilyen készülékeket, ha az eredmény kielégítőnek mutatkozik, a módszert kiterjesztik az egész városra. (vop) 2000. DECEMBER 1. Mégis lesz Szent György-szobor folytatás az A tanácshatározatot Czimbalmos Kozma Csaba alpolgármester mutatta be, elmondva, hogy az október 10-én összeült zsűri ugyan nem tudott egyértelmű döntést hozni, a szoborbizottság mégis a 13-as pályamunka kivitelezését ajánlotta. A városatyák közül elsőként Bumbu ban szólalt fel, aki azt kifogásolta, hogy számára a szobor nem mond semmit, vallási üzenete sincs, és a formája is „aeronautikus”. Grama Hona tanácstag azt firtatta, a bizottság miért nem a városlakók kedvencét, a 14-es szobortervet javasolja kivitelezésre, Nagy Gábor pedig a sárkány hét fejét kérte számon az alkotótól. Kónya Ádám ez utóbbi ellenvetésre válaszolva elmondta, Szent György lovag mindig is egyfejű sárkánnyal vívott, már a legkorábbi ikonokon is ily módon jelenítették meg, és hogy ezt a sárkányt nem kell összetéveszteni a mesebeli hétfejét szörnyeteggel. A másik két tanácstag kifogásaira pedig Kónya Ádám elmondta, tulajdonképpen a beérkezett pályaműelső oldalról éveket csak egy előszelektálás után szabadott volna közszemlére bocsátani, hiszen a pályázati kiírás értelmében a modern szobrászművészeti irányzatok szellemében készült műveket fogadhattak volna csak el. Egy előválogatás után a 14 munkából fél tucatnál is kevesebb maradt volna, a 13-as makett a késő avantgárd stílusában készült, tehát modern alkotás, ugyanakkor épp eléggé figuratív, sőt, a folyamatos, hol a rossz, hol a jó javára eldőlő harcot megjelenítve, hagyományos felfogású is. Grama ezután még mindig abbéli félelmének adott hangot, hogy a szobor által nevetségessé válik a város, míg Bumbu azt javasolta, az alkotásnak a központi parkban kellene helyet találni. Kalamár György az immár jelképekké vált Szabadság-szobor és Eiffeltorony példáját hozta fel,, kifejtve, hogy le kell győzni az újdonságtól való görcsös rettegést. Egyéb pró és kontra érvek, személyes véleménynyilvánítások után a 23 fős testület öt ellenszavazattal és egy tartózkodással elfogadta a határozatot. DECEMBER ELSEJE Az AIDS elleni küzdelem napja Az Egészségügyi Világszervezet december elsejét az AIDS elleni küzdelem napjává nyilvánította. Két héten át a Kovászna megyei Vöröskereszt nevelési programok szervezésével kapcsolódik be a HIV vírus elleni harcba. Amint a szervezet szerkesztőségünkhöz eljuttatott értesítésében olvasható, ezen a napon a világ minden sarkában ismeretterjesztő, figyelemfelkeltő akciókat szerveznek a fertőzés terjedésének megakadályozása érdekében. Hiszen századunk pestise nem csupán egyéni kérdés, hanem széles körű szociális gond immár. Bár a fertőzés gyógyításában jelentős eredményeket értek el, nincs még megelőző, illetve gyógyító oltás. Ezért az AIDS elleni küzdelemben továbbra is a védekezésre, a nevelésre kell a legnagyobb hangsúlyt fektetni. A Román Vöröskereszt a Német Vöröskereszttel karöltve szeptember-október folyamán több önkéntest készített fel, akik december első két hetében a fiatalok kérésére előadásokat, megbeszéléseket tartanak Sepsiszentgyörgy középiskoláiban is. (Ferencz) UiUmm/Xh SZÉKELYFÖLDI KÖZBIRTOKOSSÁGOK Támogatás erdőmérésre Az Új Kézfogás Közalapítvány a Hargita és Kovászna megyében levő közbirtokosságok erdőrészeinek kimérését vissza nem térítendő kölcsönökkel szándékszik támogatni. A közbirtokosi társulások önállóan vagy a helyi, illetve megyei önkormányzattal közösen pályázhatnak, a támogatás mértéke a tényleges kimérési költségek fele lehet legfennebb (a pályázatok elbírálásánál előnyben részesülnek a magasabb saját erőt és alacsonyabb kimérési költséget elérő pályázók). A tulajdonba adási költségek pótlására az alapítvány összesen 30 000 dollárt különített el a két megye részére. Pályázatokat folyamatosan év végéig lehet benyújtani. A pályázáshoz szükséges adatlappal, egyéb információkkal a megyei tanács európai integrációs és vidékfejlesztési osztálya szolgál. (vop) 3. Az akadály Ne nyomják a gázpedált, ha nincs üzemanyag a tartályban! Ezzel a hasonlattal — felszólítással?— zárta a kisrégiós társulások létjogosultságáról szóló vitát Gheorghe Tatu prefektus. Miután a törvényesség megyei őre mindenik kistérségi társulás létrehozásáról szóló tanácshatározatot megtámadott a közigazgatási bíróságon, a régiófejlesztés szükségességének szószólói tárgyalásos úton próbáltak közös nevezőre jutni vele. Ez nem sikerült, maga a prefektus közölte, az álláspontok csupán közeledtek, nem fedik egymást. A kormánymegbízott szerint a kistérségi társulások létrehozásának nincs törvényes alapja, hisz a közigazgatási törvény világosan kimondja, hogy Romániában milyen közigazgatási egységek léteznek: megye, város, község és falu. Ilyenformán, ahogy egyes helyi tanácsok szövetsége alapján megpróbálták azokat létrehozni, törvénybe ütköznek. Sőt, az ország nyolc régióra való felosztását előíró törvény sem kölcsönöz jogi személyiséget a régióknak, érvelt. Arra az ellenvetésre, hogy a társulások nem közigazgatási jellegűek, hanem a régiófejlesztést előmozdítani hivatott civil szövetségek, azzal vágott vissza, hogy a törvény betűje ezt nem engedi. Álljunk meg egy szóra! A törvényt nem csak betűje, hanem annak szelleme szerint is kell értelmezni. Ezt tanítják jó főiskolákon. Továbbá, amit a törvény nem tilt, azt meg szabad valósítani. Ezt is tanítják az egyetemeken. Érvelésünknek nem volt hatása, válaszként Tatu ismét a törvény betűjét idézte, miszerint szövetkezhetnek helyi tanácsok, de — csak — konkrét célok megvalósítására. Például két község közösen vezeti be a gázt vagy ivóvizet, közösen korszerűsít utat. Ezt két helyi tanács annyiszor teheti meg, ahányszor terveikben közös célok is vannak. Igen, de miért szövetkezzenek kettőnként és tízszer, ha megtehetik egyszer és többen? Mert a törvény betűje nem engedi — szajkózta ismét a prefektus. És ne mondjuk, hogy csak a régiókat vagy kisrégiókat támogatja a Nyugat, amikor a megyeszékhelyi fedett uszoda esetében bebizonyosodott, hogy a sepsiszentgyörgyi tanács és egy svájci szervezet közös konkrét tervét jóváhagyták, bizonygatta Tatu, majd hozzátette, nem az a helyzet, hogy csak kisrégiók pályázhatnak sikeresen, hanem jó pályázatokat kell írni. A kormánymegbízott magyarázkodásából — a sorok között olvasva — kiderült, valójában attól tart, hogy a mikrorégiók a területi autonómia alapjait képeznék. S a bevezetőben említett hasonlat hibás, mert üzemenyag lenne, csakhogy a Nyugat felé haladni akaró kocsi útjába akadály került. Szekeres Attikia