Hasznos Mulatságok, 1839. 2. félév (1-51. szám)
1839-10-09 / 29. szám
C 114 , most extravagant fashions! She is worth five thousand pounds to the Milliner alone,—and wears nothing but British manufactures.“*) Angol kalmár igy beszél nemeseivel gondolatiban, és vasárnap egyházba menven , hálát ad istenének , hogy még egy Mylord Menydörgő és egy Lady Aisszír létez. Egyébiránt igen csalatkoznék, ki azt hinné, hogy kalmár’ vagy kereskedő’ személye örökre ki van zárva a’ magasb társaságokból. Választó falat közte csak rangja ’s a’ környület van, hogy kalmár és üres kézzel áll boltjában. De mihelyt annyit szerzett magának, hogy kereskedésével már fölhagyhat és fehér keztyűket viselhet, ha különben mit veit ember, a’ társaságban többé nem talál ellenzésre. Ekép változott környületek között a’ királynál is bemutattathatik, sőt fejdelme’ drawingroom-ához is kaphat meghivást; csakhogy magától értődik, hogy férfi egyszerre ’s egy időben társaság’ tagja és műipar űző nem lehet, mert különben megzavartatnék a’ rend , mellytől az angolok nyilványos és magányos életök’ gyarapultat elválhatlannak tartják. © Allg. Zeit. Gözhajózás az éjszaka merikai egyesült statusokban. Fulton , egy éjszakamerikai, a’ gőzhajózás’ feltalálója, 1807 ben a’ legelső gőzhajót ereszté a’ Hudson folyamra , rendszeres járások végett Új-York ’s Albany közt. E 145 angol mérföldnyi tér akkor 33 óra alatt járatott be. E’ siker’ következése volt, hogy azóta mind több és több gőzhajó építtetett Éjszakamerikában. Addig az Ohion és Missisippin részint vitorlás, részint evezős vagy rudas bárkák jártak, miilyen az utat Cincinnatiból Viorleansba (1600 angol mérföld) lefelé 5 hét, fölfelé 80—90 nap alatt tette, ’s lefelé ugyan 9, fölfelé pedig 24 — 32 emberre vala szüksége. 1811 ben martiusban bocsáttatott az Ohio mellett Pittsburgban Fulton által készített „Ujorleans“ nevű gőzhajó vizre’s utait Natchez és Ujorleans közt ugyanazon év’ decemberében kezdette meg. E’ 300 angol mérföldnyi utat a’ gőzös lefelé 3, fölfelé 7,8 nap alatt tette meg , évenként azonban csak 13 utat tett föl és ugyanannyit lefelé; egy-egy utas lefelé 18, fölfelé 25 dollárt fizetett. Fulton még több más gőzhajót is épített honában, mire Európába utazott, hogy találmányát itt is gyakorolja; de Angliában sehol sem talált gyámolítást, ’s midőn Francziaországban ajánlá a’ gőzhajózást, kinevettetek ; maga Napoleon kalandornak nyilatkoztató őt. Olly nagy volt akkor Angliában ’s egész Európában az amerikai találmányok, vagyis inkább a’ gőzerőnek csak egy új alkalmazása elleni balitélet, hogy öt egész év kivántatott annak legyőzésére, mert csak 1912ben építette Bell Glasgowban (Scotiában) az első gőzhajót. Most már lassankint Európában is divatba jött a gőzhajózás, de mind ez óráig még sehol sem terjedett az ki annyira, mint az éjszakamerikai egyesült statusokban. 1817beli május 6kán indult el az első gőzös „Entreprise“ Viorleansból a’ Missisippin és Ohion felfelé, ’s huszonötöd napra , u.m. május’ 30k án, megérkezett Louisvillebe, hol, mivel eddig ezen út a’ szokott hajókon szinte három hónapig tartott, a’ lakosok annyira el voltak az örömtől ragadtatva, hogy Streve kapitányt diadalmenettel vezeték a’ város’ utczáin keresztül ’s tiszteletére nyilványos ebédet rendeltek. Innentúl a’ nyugati és délnyugati vizeken mindinkább szaporodtak a’ gőzhajók, ’s számuk 1834ben 234et tett, de már 1838ban 400ig emelkedett. 1831ben a’ louisvillei és portlandi csatornán Kentucky statusban 406 gőzhajó ’s 421 lapos bárka mutatkozott, össz. 76,323 tonna teherrel. 1837en ugyanazon csatornán 501 gőzös és csak 165 bárka járt-kelt, összesen 242,374 tonna terhnek. 1818ban indult ki a’ legelső gőzös az éjszaknyugati nagy tavakra; 1835ben már 25 gőzös járta azokat, 1838ban pedig 70.—Az 1834dik évben 88 új gőzös építtetett az egyesült statusokban ; de három évvel későbben, u. m. 1837ben, már 134.— Legnagyobb gőzhajóműhelyek vannak Ujgorkban, Philadelphiában és Baltimoreban; továbbá Lousvilleben, Uralbanyban, Cincinnatiban és Pittsburgban. Összesen a’ múlt 1830dik év’ nyarán nem kevesebb mint 800 gőzös szeldelte a’ habokat az éjszakamerikai egyesült statusokban, mellyek közül aránylag legtöbb esik Uj-York statusra, u. m. 130.—A’ tengerpartvidéki gőzhajózás tetemesen csökkent ugyan a’ vasutak által, mellyek a’ szárazon, szinte ezen partok’ irányában, huzattak,s ha egyszer a’ vasutak’ hálózata be leszen fejezve, csaknem egészen meg is szünend; de annál inkább emelkedik naponkint a’ gőzhajózás a’ folyamokon, ’s tökéletesedése az utóbbi két-három év alatt annyira ment, az evezős és vitorlás naszádok’ haználatát annyira kiszorította, hogy jelenleg nem csak minden kereskedőáru kivétel nélkül, hanem csaknem minden élelemszer is, u. m. gabona, kukoricza, liszt, hús ’stb . mind fel- mind lefelé gőzösön szálíttatik. A’ vitelbér közel ugyanannyi , mint a’ vitorlás vagy evezős hajókon, de a’ jószág sokkal hamarabb érkezik rendeltetése’ helyére; ’s igy kevesebbé is van a’ romlásnak kitéve, mint ama’ lassú járatú hajókon. Azonban ennél még többre Még is csak pompás egy teremtmény Mylady Kisszív ! Micsoda, ha Mylord Kisszív mindig a’ legpazarabb divatot engedi meg neki! csak a’ divatárudé is 5000 font készpénzt kap tőle évenkint,— és nem visel mást, mint csupán angol készítményekét.