Hasznos Mulatságok, 1840. 2. félév (1-52. szám)

1840-07-15 / 5. szám

­ Abauj vármegye által épülő javitóházban az aubur­­ni vagy a’ philadelphiai rendszert követendik-e ? holott azt a’ hírlapokban olvashatta volna vagy tán emlékeztető tehetsége gyenge ! — Ennyit tudomásul Kökény úrnak azon kérésemmel, hogy őszinte igazságon alapult soraimat balra ne magyarázza, és jövendőben hűbb hazai képeket adni szívesked­jék, nem ál , de saját becses neve alatt. Kleslinszky László: Müncheni művészi tárak* (Vége.)­ ­ Ez utóbbi megtörténvén, 1826-diki április 7-dikén Raphael halhatatlan képiró születése napján létetett-le ünnepiesen a’ talpkő e’ „Pin­­k o t­h­e k“ névvel bérmált épitvényhez , melly­­nek teljes bevégzését, a' szépnek ’s a’ fellengésnek , lelkes barátai 1836ig várva lestek, a’ mellyben a’ nagyszerűen projectált architektúrái alkotás, egy 4 úczától környezett szabad tér közepén, szomszéd­ságában a’ Glyptothekának, az első emeleti belső te­rek felékesítésével együtt, megnyerte bevégzését, ’s pedig akkép, hogy még ugyan azon évben, az e’ czélra választott festvények kitétele és sorozása kép­írói iskolák szerint, a’ kir. centrál gallérjának igaz­gatója Dillis ur által eszközöltethetett, ’s e’ gazda­gon felékesitett, a’ művészetnek szentelt csarnoko­kat ad­ok. Sokan,a’ már érintett esztendőben, a’ közönségnek, a’ legfensőbb helyről eredt megha­gyás szerint, megnyitni lehete. Az épitvényterv szerint, egy vestibulba lé­pünk a’ bejárásnál, a’ mellyet 4 márvány oszlop hord, hol balra 2 márvány hágcsó emelkedik, mel­­lyek a’ második félben öszpontosulnak, ’s a’gaz­dagon felékesített, Münchenben szőtt vörös selyem tapettel díszített előterembe vezetnek, hol azon ba­jor uralkodók életnagyságu képfestvényeit láthatni, kik e’ pompás festvényeket gyüjtögeték, ’s külön képtárakban felfügeszteték, a’ mellyeket most egye­sülve , a’ Pinkotheca teremeiben ’s cabinetjeiben bámulunk. — Az itt használt kúp világítás hasz­nos hatásai mutatkoznak mindjárt a’ belépésnél az első festvény terembe, hol felállitvák a’ felső német, — az olaj festés feltalálása által alapított — isko­lának, mellyek azon szerencsés epochában, melly­ben a’ művészet Olaszországban a’ halhatatlan Raphael alatt legmagasb diadalát ünneplé, Német­országban is Dürer Albrecht korában a’ legfelsőbb hágcsóra lépett fel. Ezen iskolák kiegészítésére ta­lálhatni itt 4 jeles festvényt Wohlgemuth Mihály­­tól, Dürer tanítójától valamint is az utóbb neve­zett nevendékitől. A’ második teremben is a’ felfüggesztett fest­vények ugyanazon szellemét tapasztaljuk, melly azonban olasz mesterek által már más irányt von­fel, nehány német művészek közül Velenezében tartózkodván , hol látták Tizian, Giorgione izzó coloritját, Tintoretto szellemdús dolgozatit ’s Ve­ronese Pál dús találmányit. A’ harmadiktól egész az ötödik teremig, az alsó rénusi ’s a­ hollandi iskola festvényei állitvák fel a’ 17-dik századból. A’ negyedik teremben egyedül csak Rubens mesterművei fü­ggesztvék­ fel. A’hatodik terem, díszítve v­an félig a’ spanyol iskola festvényeivel, mellyek között Murillo és Velasquez festvényei kitüntetik magokat. Említést érdemelnek ezentúl Zurbaran, Cocilo Claudio, és Spagnoletto műdolgozatai. A’ terem másik felét a’ franczia iskola festvényei foglalják el. Ezek között Poussin Nicolas, és Claude Gellée le Lorrain fest­vényei tűnnek fel különösen. A’ hatodik teremhez csatlakozik más három az olasz iskola festvényeivel. A’ magas fellengő sztil, a’ correct rajz a’ természetből merített vá­lasztása a’ szépnek ’s a’ characteristikainak az igaz és szellemteljes kinyomás az anatómia pontos tu­dása, az antikok tanulmánya által megalapított, ’s contrasztok által kiemelve, valamint is harmóniai és fényes colorit, — az olasz iskolának minden­kor elsőséget adtanak a'többihez képest, ’s nekiek Raphael, Angelo Mihály­, da Vinci Lenhárd, Fizian és Corregio alatt a’ legmagasb fénypontot költsön­­zék, még végre utánzók és modoristák által las­­sankint elkorcsosult. A’ 9-dik teremben igen helyes festvényeket szemlélhetni a’ classikus mesterektől, mellyeket jobbadlán Ő felsége Lajos király privát pénztárából vásároltatott­ meg az olasz iskola kiegészítésére, mi okból is e’ terem úgy szóllva, az egész Pin­kotheca tribunejét képezi. Megérintve lévén igy már a’ teremek egész sora, ezek hosszában, avagy párhuzamosan,az egyik felül van még 23 kabinet, a’ mellyekről a’ festvé­nyek ismét iskolák szerint beosztvák, a’ másik fe­lül áll a’Logia, a’ hol jelenlétemben, alfresco fog­­lalatoskodtanak a’ képírók. Mikép a’ Glyptothekában, úgy a’ Pinkothe­­kában is az épitvény belső díszítésénél Klenze ar­­chitektus azon alapelvből, és szempontból indult­­ki, hogy nem decorativ mesztelensége némelly olasz ’s más antik gyüjtvénynek, hanem bizonyos pompa , és szilárd tanozása a’ faloldalaknak, a’ mellyeknél aztán antik művek állitatnak fel, alkal­masak arra, a’nézőnek tisztelet-fogalmat közölni, ’s a’ nem szinleges állapotot elfelejtővé tenni, a’ mellyben az bennünket ollykor századokig a’ bar­­barismusnak ’s a’pusztításnak átengedett.—Ezen alapelv egyáltalán követtetett a’ Glyptothekában. A’ terempadlat, változtatva fehér fekete barna és szürke márvány­ nemekkel van kirakva, a’ falol­dalak szukmárványnyal megitatott sárga agyaggal bé- 18 )

Next