Hazai 's Külföldi Tudósítások, 1835. 1. félév (1-52. szám)
1835-05-30 / 44. szám
ségre; April. 2 Miki legfelsőbb rendeletében pedig báró Saidhausen Leopold nyugalmazott őrnagyot magyar báróságra emelni kegyelmesen méltoztatott. Ő cs. k. Felsége Május lsején kelt legfelsőbb határozatában Erdély számvevő hivatalának érdemlett nyugalomra bocsátott számtanácsnokát Cseke József urat, rendes nyugpénzének évenkénti száz forint toldásán kivűl, díjfizetés nélkül kir. tanácsosi czimmel díszesíteni kegyelmesen méltóztatott. (Kir. kamarai híradás). A’ nagyi, m. kir. udv. Kamara Rosenbergi sóperceptorra eddig ugyanott ellenőrködött Solus Károlyt. Pesti sómázsamesterré szolnoki ellenőr Bodor Jánost nevezte. — A’ Szomolnoki só bányászi tisztség, mellyel évenként 400 for. rendes, ’s egyébb fizetés járul, megüresűlvén; a’ kik ezt elnyerni óhajtanák , szokott formatartásokkal készített folyamodásikat i. e. Jun. 26káig ugyanoda a’ bánya-felügyelői főhivatalhoz küldjék be. Ő cs. Felsége Zimonyi harminczadossá és só-perceptorrá eddig ugyanott ellenőrködött Pihely Antalt méltóztatott nevezni. Galáczból Apr. 17dikéről így írnak: „Argó gőzhajó, az idei dunai hajózás megnyílta után, April elsején jelent meg először az itteni kikötőben, ’s a’ felső dunai gőzhajókkal összekapcsolt járását rendesen folytatandja Skella-Kladova és Galácz közt. Islaz és a’ vaskapu mellett a’ Duna medrebeli sziklák kihányásán kettőzött szorgalommal fognak e’ nyáron dolgozni. Maria Dorottya gőzhajó, melly eleinte a’ Konstantinápol és Galácz közti közösülés megnyitására volt szánva, ez idén nem jó e’ vidékre, hanem Smyrna és Konstantinápol közt fog járni. Az itteni révbe a múlt esztendő alatt 243 hajó evezett, ’s távozott el megrakodva, hármat kivéve, melly itt telett. Ezek közt 15 ausztriai, 2 angol, 62 orosz, 91 török, 40 görög, 20 róniai, 13 sardiniai lobogó alatt volt. Legközelébb egy itt készült schöner bocsátatott tengerre, melly az orosz lobogót tűzé ki. Az apróbb hajók száma, mellyek „karlasch“ nevet viselnek és csak a’ Dunán, ’s tengeren sohase járnak, felettébb nagy; Galácz, Ibraila kikötői, ’s a’ Duna két partján egész a’ vaskapuig lévő áru-lakhelyek közt, ezek tartjákfen a’ kapcsolatot, ’s leginkább török és orosz tulajdonok; az utóbbiak nevezetesen Ismail és Galácz közt járnak. Galácz kikötőjébe múlt esztendő lefolytában 12 millió 86 ezer 77 piasternyi áru vizetett, ki pedig 14 millió 916 ezer 666 piaster értékű. Beviteli fő czikkelyek ezek valónak: czukor, 1 mill. 869,000 piasztert érő; kávé, 297,391 piasternyi; rum (pálinka) 317 ezer piaster értékű; olaj, 876 ezer piasternyi; bors, 121 ezer piasternyi; narancs, 260 ezer piastert érő; czitron, 174,560 piasternyi; olajfabogyó, 256,650 piasternyi; czinobriom, 365,700 piaster értékű; kőedény, 420 ezer piasternyi; vas, 1 mill. 472,250 piasternyi; kézmívek, 2 mill. 332 ezer piastert érek; fonott pamut, 873,600 piasternyi. A kiviteli czikkelyek közé leginkább el következők számítathatnak: búza, 2 mil. SOI, 100 piasternyi; faggyú, 1,504,422; deszka, 1 mill. 476,060; só, 4 millió; gyapjú, 1 mill. 202,943; Ökör- és tehenbőr, 1 mill. 26 ezer 720; bor, 229,200; öklök, 413,400; tehenek, 91,440; lovak, 1 mil. 104,250; juhok, 664,240 ;piasterre rúgó értékben. A’ kézmívek többnyire szárazon, és különösen a’ pamutszövetek Lipcséből szállítatnak. Burkusországnak Görlitzi, Kolbuszi és Grünbergi gyáraiból sok posztó fogyasztatik el. Könnyebb fajta posztók, de nem nagy mennyiségben, Ausztria Brünni és Bielizi gyár áraiból jőnek. Az ausztriai, nevezetesen szíriai vas mívek, mint kaszák ’s más efélék, igen kelendők , ’s minden illy nemű idegen árúkkal hasznosan jöhetnek concurrentiába. Kétséget nem szenved, hogy a’ Dunának hajókázhatóvá tétele az ausztriai szorgalomnak, nem csak a’ fejedelemségekben , hanem még a’ fekete tengeren ’s Trebisondón túl is gazdag szárító utakat nyitánd, ’s felszámíthatatlan hasznokat eszközlend. A’ gabona kivitele Oláhországban múlt évi Sept.lsején től, Moldvában pedig i. e. Jan elsejétől fogva eltiltatott; azonban a’ mostani környeletek közt semmi szüksége sem volt a’ kormánynak e’ tilalomra; önmagától is meg kellett volna szűnni a’ kivitelnek; mert a’ földmívesnek nincs annyi gabonája se, hogy földjeit bevethesse ; a’ falukban éhen haltak a’ szegény emberek, ’s a’ folyvást tartó szárazság komoly aggodalmakat szül; továbbá a’ közép tenger kikötőibe sok gabona szálítatik Nápolból, ’s az ottani ár egyenlő az itt helybelivel. A’ hajózás megnyílta óta számos tengeri hajók eveznek ide, de nem rakodhatnakmeg, ’s vagy föveny-teherrel kell visszatérniük, vagy pedig kevés építményi fát, ’s faggyút visz.