Helikon, 1995 (6. évfolyam, 183-206. szám)

1995-01-05 / 1. szám (183.)

HELIKON Nacio­­nalizmus «"»»folytatás az 1. oldalról a hagyományos formának ugyanis funkciója van, mert az így megkülönböztetett szöveg végig vissza-visszatér látó-és gondolati mezejébe, tudatosítja, vagy legalábbis sugallja, hogy a mottóban kimondott állítások nem illeszthetők teljesen a gon­dolatmenetbe; máshonnan ered­nek és máshova tartanak; mégis csak segítségükkel érthetjük meg igazán azt, amiről az írás beszél, s hihetjük el, hogy íme létezhet­nek időhöz kötött állítások, ame­lyek más helyzetekre alkalmazva is érvényesek, illetve léteznek egészen "más helyzetek", ame­lyek máshol és máskor kimon­dott kimondott igazságokhoz tartják magukat. Továbbá a fenti első és második mottó tartalma között nincs ellentmondás, amennyiben az első az úgyneve­zett népre, a második pedig az úgynevezett elitre vonatkozik. A harmadik és negyedik mottó pe­dig arra vonatkozik, hogy az ag­resszív nacionalizmussal szem­ben azért volt mindég is oly siker­telen az ellenállás, mert a fontol­­gató-okoskodó morfondírozás nyögésszerű hangjait mindég is el szokta nyomni a dübörgő dob­szó és a rivalló kürtök harsogása és a rohanó lovak nyihogása. És főleg azért nem, mert a nemzeti fanatizmus akárhányszor nem is igazi fanatizmus, hanem perzse­lő vágyakozás a préda, az olcsó zsákmány után. ♦ A múlt század politikai vezé­reszméi közül leginkább a nem­zeti eszme kompromittálódott mára — már ami az elnevezését illeti. Tartalmát tekintve azonban mintha csakis ez az egy valósult volna meg, pontosabban: a poli­tika küzdőterein ez bizonyult a leghatékonyabbnak. Szabadság. Egyenlőség. Nemzetiség. Ezt még így tanultuk, amikor a Nagy Francia Forradalomról beszéltünk, hogy — szabadság, egyenlőség, testvériség. Ám a test­vériség múlt ki leggyorsabban és legnyomtalanabbul a hármas jel­szó nagy ígéretei közül. A sza­badság és egyenlőség fogalma­iból, ígéreteiből sok minden át­szivárgott a demokráciába és a liberalizmusba. Mindkettő mint a népfelség elve ígérte a megvaló­sulást, vagyis — szimbolikusan! Elvontan. Konkrétan ugyanis, például a szabadság — vagyis azon állapot, amelyben az ember saját tehetsé­geit, mint az őt környező termé­szet erőit a lehetőség határai között, maga által választott cé­lok elérésére használhatja" — olyan irányban valósult meg, hogy "amit nem lehet nekem, az másnak se legyen »szabad«", i­­letve "szabad legyen mindaz, ami a közösség érdekeit nem sérti"; a közösség érdekeinek tisztázása­­óvása azonban mindig egy kis élcsapat, elit feladata volt; tehát a szabadság megvalósulhatásának körét is az húzta meg. (Más kér­dés az, hogy ez az általa kirajzolt kör hurok lett akárhányszor a sa­ját nyakán is.) Az egyenlőségből pedig — va­gyis "mindenkinek egyenlő alá­­vettetéséből vagy egyaránti füg­gőségéből" —természetesen csak a program első fele jutott el a tel­jes megvalósuláshoz, bár a ma­gukat legdemokratikusabbnak valló irányzatok is elutasították az "egyenlősdit", az egalitariz­­must, a testvériség pedig azáltal adta át helyét a nacionalizmus­nak, hogy maga a nép is csak ver­tikálisan óhajtotta vállalni az egyenlőséget, horizontálisan nem. Amikor a Nagy Francia For­radalom vívmányai veszélyben kerültek, mert Európa összes ha­talmai Franciaországra rohantak, a francia nemzeti dicsőségre való apellálás védte Franciaországot; a nemzeti dicsőség, a gloire elra­­gadottságában emelték maguk fölé a császár zászlaját és az új elitet. A testvériség azért múlt ki oly hamar, mert nyivánvaló volt, hogy csak ennyit kell érteni alat­ta: a jó kis testvér mindenét odaadja a jó nagy testvérnek, ha annak szük­sége van rá. És szüksége volt rá. A forradalom és a forradalom utáni Franciaország a provanszi, aqui­­tán, katalán, baszk, breton, elzá­szi kistestvérek erélyes nyelvi-politikai gleichschaltolá­­sával nemzetállammá vált, pél­daképévé minden centralizált nacionalista hatalomnak, mégha úgyis kellett tekintenünk leg­többször rá, mint a modern de­mokrácia egyik bástyájára. A Nagy Szocialista Forrada­lomban a testvériség, azaz a nem­zetköziség elve az orosz szupre­­mácia elvébe torkollott, miután a Nagy Honvédő Háborúban egyik nagyon fontos erőtényező éppen az orosz dicsőségre való hivatkozás lett. Milyen érdekes: a francia dics egy nem francia, hanem korzikai hős bálványképe előtt ragyog fel a legfényesebben, mint ahogy az orosz sovinizmust is egy nem orosz, hanem egy grúz fokozza az abszurditásig! Ezen még kü­lön érdemes lennne elmélkedni. ♦ Szóval a nemzetiség eszméje­, vagyis a nacionalizmus. Talán azért is volt mindig sikertelen az ellene való küzdelem, mert­­ a legkülönbözőbb dolgokat értet­ték alatta. Először még Eötvös is lényegében pontallanul határoz­za meg: "A nemzetiség eszméje az egyes népek azon törekvésé­ben nyilvánul, mellyel minden­­ikök azon helyzet elfoglalása után fárad, melyre magát múltjá­nál (történeti jogánál) nagyságá­nál, vagy más tulajdonságainál fogva jogosítottnak véli." ... ez ugyanis — hogy valamely nem­zet valamely tulajdonságainál, akár kiválóságánál, akár létszá­mánál fogva előnyösebb helyze­tet és kedvezőbb megítélést kí­ván magának más nemzetekhez képest, ez ugyanis a­­ soviniz­mus! Az elmúlt években hosszasan szeminarizáltuk, hogy a naciona­lizmus és a sovinizmus, mindez a polgári fejlődés során jött létre mint burzsoá­ nacionalizmus, va­gyis mint történelmi kategória. Holott sovinizmust már az ókor­tól kezdve ismerünk, minden korszakban! A nacionalizmus csakúgy, mint az alapjául szolgáló nemzet­tudat, azonosság-tudat létrejöhet a közös nyelv, a közös származás, közös hagyomány, de a közös lét­érdekek alapján is. A célkitűzései azonban minden nacionalizmus­nak a legtöbb esetben nem esz­meiek, nem elviek, nem is eszté­tikaiak, hanem­­ anyagiak. A nacionalizmusok végül is mind­ig arra irányulnak, hogy egy adott földrajzi-történelmi övezet anyagi erőforrásaiból vagy már megalkotott javaiból ki milyen mértékben része­süljön! Erre való hivatkozással szo­kás a nacionalizmusokat két cso­portba osztani: agresszív, vagyis támadó nacionalizmusokra és védekezőekre. Az egyik térnye­résre törekszik, a másik saját po­zícióinak legalább minimális mértékű megőrzésére. Csakhogy — csakhogy: a baj az, hogy minden nacionalizmus vé­dekező nacionalizmusnak tartja, hir­deti saját magát, és ezzel komp­romittálja ennek a fogalmát is. Vagyis a kritika elutasítja azt a lehetséges megkülönböztetést, hogy van "rossz" és van "jó naci­onalizmus" is. És egyaránt harcol mindkettő ellen és elkerülhetet­lenül igazságtalan ítéletekre jut. Ezzel pedig éppen a nacionaliz­mus elleni harc hatékonyságát csorbítja ki, ugyanis nemcsak azokkal kerül szembe, akik zsák­mányszerzésre törekednek — sőt, azok éppenséggel nagy ál­szentül még buzgón helyeselnek is neki, a nacionalizmus ellenfelé­nek! —, hanem azokkal is, akik egzisz­­tenciális okokból kényte­lenek a végsőkig védekezni. A nacionalizmus — rablás, mondják. A rablás az, ha én elve­szem a te pénztárcádat. De a rab­­lásba keveredés folytán egyszer­­csak a megvetett helyzetébe ke­rül az is, akitől el akarják venni a pénztárcát. Tehát aki a sajátját vé­di, az is valahogy rabló, mert egyáltalán "jellemző, hogy ilyen ügyekbe keveredik" és mivel rab­lás megrabolt nélkül nem jöhet létre, a megrabolt, a kifosztott is a sötét ügyek képviselője, és kü­lönben is, honnan volt neki pénz­tárcája, vajon nem úgy rabolta-e ő is előzőleg? Sőt! A végén már nyivánvaló, hogy aki nagyon ra­gaszkodik az övéhez, az rosszhi­szemű, izolacionista, önző és, természetesen: — erőszakos! Le az erőszakkal! És — "te­gyétek csak le mind aketten azt a pénztárcát, mert az az enyém!" ...Ahol megoldódik, általában iyen szellemben oldódik meg a kis nacionalisták harca. A testvé­riség jegyében. Jön egy nagytest­vér, és szó nélkül tudomásul kell venni: nacionalista az a gondolat, hogy Tibet a tibetieké, pfuj, még hangzani is inyen utálatosan hangzik, hiszen nyilvánvaló, hogy Tibet a kínaiaké, de leg­alábbis: "Kínához tartozik". A le­­galantasabb nacionalizmus, hogy Abbházia az abbházoké lenne, mert nyivánvalóan Grúzi­ához tartozik, és ennél csak az lenne felháborítóbb, ha az abbhá­­zok azt mondanák, hogy akkor Grúzia is tartozzék inkább Oroszországhoz, mint ahogy el­­őbb-utóbb ez lesz belőle. A leg­­visszataszítóbb a csecsen naci­­onalizmus, amelyik azt képzeli, hogy Csecsenország az nem Oroszország. Ettől még a legde­mokratikusabb Amerika is heve­sen és hosszan rázza a fejét » »»»» Gergely István plakettje_________ _

Next