Helikon, 2019 (30. évfolyam, 759-782. szám)

2019-01-10 / 1. szám (759.)

gat-európai turnék alatt, aztán mindent kicsempésztünk Magyarországra a forra­dalom — vagy puccs — előtt. És eljött ren­geteg ismerős, barát, jó részük Nyugat­ra távozott, végül vagy visszaköltöztek, vagy legalább Magyarországig visszajöt­tek, mert nem ment a „kiszakítottságban­­lét”. Apa meg nem akart Nyugatra mene­külni, mindig azt mondta, hogy legfeljebb Budapest a nyugat alkonya, tovább sem­miképpen. És a kommunista káoszból jöt­tünk egy másikba, amelyikről kiderült az évek alatt, hogy szinte csak nyelvében kü­lönbözött mindattól, amit megismertünk otthon. Elképesztő sötét verem volt a Ká­dár-rendszer, mégis sokan leegyszerűsít­ve csak a pokol tornácának tartották, még ma is él bizonyos fokig a kultusza, főleg a politikai armageddonban és a közvéle­mény egyik részében, de az értelmiség is képes meglépést okozni időnként. Emberi­leg meg hézagot vagy vákuumot teremtett számunkra az új helyzet, a zárt közösségi gyökerek felől nézve nem értettük a fővá­rosi kivagyiságot, a fölényeskedést, az ár­mánykodást, a fura hozzáállást az embe­ri kapcsolatokban, a mutyizást, a gőgöt... szóval jó kis idegenségélmény volt az el­ső időszak. És a kötődés? Szentendrei házunk kvá­zi irodalmi múzeum, a falakon Márai Sándor-, Petelei István-, Kemény Zsig­­mond-, Tolnai Lajos-, Gyalui Farkas-, Bánffy Miklós-eredetik és kézírások, Cseh Gusztáv rézkarcolat-sorozatainak másolata (Jeles házak, Hatvan főember), régi könyvgyűjtemény, köztük az 1866-os Erdélyország története, de első kiadása Pe­tőfi Sándor-, Szabó Dezső-, Krúdy- és Má­­rai-kötetek is, a teljes Erdélyi Helikon... Itt élek ott, képzavarral fogalmazva. - Fel tudod idézni, milyen elképzelések­kel indultál egyetemre? Hogyan kerültél kapcsolatba az irodalomtörténettel, majd a szerkesztői munkával? - A Szent István Gimnáziumba kerül­tem először, ahol tanárom volt irodalom­ból minden idők legjobb magyartanára, Schlett Istvánná. Ő kapacitást külön fel­adatokra, OKTV-re küldött, Márait ol­vastatott velem meg Petelei Istvánt (17 voltam!), folyamatosan tesztelt (kiderült, hogy Erdélyben sokkal többet tanultunk irodalomról, történelemről, mint a pesti­ek, vagy csak többet tudtunk, mert eb­ben nevelkedtünk) és számonkért. Sze­rintem volt valami terve velem, de aztán sulit váltottam (zenekar, hosszú haj, lá­zadás, miegyéb miatt), másutt érettségiz­tem le, végül felvételiztem történelem­ből és magyarból. Az ELTE-n kiestem, így kerültem a szegedi egyetemre. Ami sok mindenre megtanított, és még több mindenre nem, igazából már akkor fő­leg az érdekelt, hogy mit miért hallgat­tak el, vagy mi volt „lólábas”? A tanítás nem fogott meg, egyetem után MTA-ösz­­töndíjas lettem, majd PhD-s, aztán bele­csöppentem a kiadói világba, de a kuta­tásokat soha nem adtam fel, jelenleg is MMA-ösztöndíjasként kutatok. És a té­ma mindig ugyanaz: Erdély 1900 és 1944 közötti története, persze kitekintéssel a Kárpát-medencére.­­ Első teljes kiadások is összekapcsolód­nak a neveddel (Mindszenty József, Márai Sándor). A szó közvetlen értelmében is ku­tató vagy, megtalálsz szövegeket, szöveghe­lyeket, dossziékat... Melyik volt a legemlé­kezetesebb élmény ezek közül? - Mindszenty részben kiadva, részben kutatás alatt, vagyis várható, hogy újabb kiadatlan szövegek látnak napvilágot, me­lyek segítik az objektív képet, hiszen vá­dolták őt is mindenfélével, többek között antiszemitizmussal, főleg a baloldal ko­rifeusai, de az 1947-es veszprémi jegyzé­kek egyértelműek. Csak ezt kevese­ bbe)n tudják. Az a baj amúgy, hogy sokan sé­mákban látják a történelmet, ismerek ki­adóvezetőket, irodalmárokat, akik, bár történelmi tudásuk hiányos e téren, ka­pásból horthyznak, fasisztáznak a két világháború közti időszak személyei­re, bármilyen tematikus kiadványról vagy tervről legyen szó. Van, aki kijelen­ti, hogy a magyar kultúrtörténet balolda­li és liberális gyökerű. Ez butaság, tudat­lanságról vagy szándékos félrevezetésről árulkodik, nem is értem, milyen alapon lehet ilyesmit vagy akár az ellentétét ki­jelenteni. Magyarországon szinte minden­nek két olvasata van, nemcsak Wassnak, Nyirőnek, Herczegnek, Tormaynak, ha­nem a korszak politikusainak is, Apponyi­­nak, Bethlennek, Klebelsbergnek, Káro­lyinak, miközben jól érzékelhetően kettős mérce működik a Tanácsköztársaság, Kun Béla vagy az őszirózsás forradalom kapcsán, vagy Gavrilo Princip vonatkozá­sában. És hamis vagy illuzórikus képek élnek Erdélyről, Felvidékről, Kárpátaljá­ról, a régiók helytörténetéről, elhallgat­ják Benes vagy Bratianu magyargyűlöle­tét, hazugsággyárát, miközben nincs két vagy több olvasat, egy igazság van, csak hát látni kéne, ki kéne mondani, ezekhez viszont csak egyetlen út vezet, az, amit a delikvens biztosan megírt. És hát nagy a fal, amit a kommunizmus felhúzott az El­bától Keletre, a sok évtizedes hazudozás, elhallgatás, generációs mérgezés és fél­retájékoztatás, idő kell a tisztánlátáshoz, úgy tűnik. Az nem szempont- és érvrend­szer, hogy a monarchia rossz volt, a for­radalom jó, a Horthy-rendszer reakciós, a szocializmus pedig jó, kivéve Rákosit: ez mégsem népmese, lássuk be. Márai ugyanennek az áldozata: ba­los, jobbos, népies, harmadik utas, lektűr vagy sem? Be akarták szervezni, elme­nekült, ezért kitörölték a nevét. Színpa­di szerzőként közben akkora sztár volt, hogy a Kaland jogdíjaiból lakást vásá­rolt Budán. 1946 februárjában az elv­társak 3300 művet vettek fel tiltólistá­ra, szerzőstül, tokkal-vonóval... Márai kapcsán (is) a korábban ismeretlen mű­vek közelebb visznek a valós képhez, apo­litikusságához ki kéne adni a Candidus álnéven írt publicisztikáját például (1957 és 1967 közötti), ami már zömmel meg­van, mégsem jelent meg, levelezése szin­tén kiadatlan, pedig tudom, mi van ben­ne. De ma már más a hagyományőrzés, az értékmentés, egyáltalán a kiadói világ a kis hazában: objektív sajtó nincs, a kri­tika megszűnt, nyomasztó ostoba bulvár a közélet. A könyvkiadás is kellően elbulvá­­rosodott: a 30-as években volt már ilyen, amikor a Tolnai Világlapja tarolt. Tolnai Simon bevallotta, hogy a legbutább újság­írójára bízza a lapot, mert az ő érdeklő­dése az olvasók 90%-ának érdeklődését lefedi; persze adott ki komoly műveket is, művelődéstörténetet, irodalmat, csak hát az arányok... De visszatérve: emléke­zetes Kós Károly 1917-es kiadványának előbányászása, önéletrajzi írása, Apponyi Albert emlékirata, régebbről a Németh László-, a Gyurkovics Tibor-, a Makkai Sándor-életmű, Tamási kiadatlanja, Va­sas Samu munkássága, mostanság a Zi­­chy-kézirat, a Nopcsa-sztori. - Mintha központi kérdés lenne munkás­ságodban az igazság felderítése, az elhall­gattatott írók szerepbe hozása, s persze a hagyatékápolás. Egyetértesz azzal, hogy munkád egyfajta misszió, társadalmi sze­repvállalás? - Valószínűleg így van, bár ezt soha nem fogalmaztam meg, de meg lehet kö­zelíteni így is a kérdést, lehet, ez a mo­torja az egésznek. Anno már a hetedikes általános iskolai történelemkönyvben (Kolozsváron) sem értettem, hogy a ma­gyar középkor a mohácsi vészig hogyan fér bele másfél oldalba, vagy az, hogy a vandál hunok leverték az Erdélyben vi­rágzó dák kultúrát... ezt gyerekfejjel sem vettem be, annyira abszurd dráma. Az­tán később, már az egyetemen jöttem rá, hogy van ezernyi ködös téma, gyanússá vált például, hogy Illyés Gyuláról soha senki nem írt valós kritikát, csak dicsére­tet (pedig komoly stiláris gondjai voltak), ami nonszensz... de ez csak egy a renge­teg példából, amit felhozhatnék. És akkor ott vannak a tiltott művek a szocializmus idejéből, az írók, akiknek bizonyos írása­it kiadták, másokat nem, miért cenzú­rázták, mit cenzúráztak, ha cenzúrázva kiadták és belement a szerző, akkor „társ­utas”, jelentős” vagy sem, hogyan kozme­tikázták a történelmet? A sokezres ottho­ni könyvtárunk szerzőiről, műveiről nem tanítottak semmit, akkor kik ők?, tettem fel a kérdést kamaszfejjel. Miért kéne Köpeczit olvasnom Erdély története kap­csán Szilágyi Sándor helyett? És jöttek a csontvázak, én meg kerestem a megfelelő kulcsot a szekrényekhez... Csak halkan jegyzem meg, nemzetközi fronton ugyan­ez a helyzet, csak keveset tudunk róluk. Két szélsőséges példa: az ír politikai ka­tolicizmus miért tabutéma, vagy a KGB iratait miért az amerikai Hoover Intézet­ben őrzik? - Vannak ezen a pályán kényszerválasz­tások? - Biztosan több, mint amivel én talál­koztam, bár mondanom sem kell, van, amit nem hozok nyilvánosságra, leg­alábbis a jelen állapotban, hanem ada­lékként használom az adott kérdéskör­ben (Reményik Sándor román szerelme, az ’56-os írószövetségi lista aláírói, akik elítélték a felkelést, besúgók, Móricz por­tá a folytatás a 4. oldalon 2019/1. SZÁM - JANUÁR 10. 3

Next