Helikon, 2019 (30. évfolyam, 759-782. szám)

2019-01-10 / 1. szám (759.)

»(» folytatás a 3. oldalról nőnovellái, a Csoóri Sándort figyelő negy­venkilenc ismert figura, kiadatlan Wass Albert-novellák). Bár ezek nem kénysze­rek, hanem döntések, majd meglátjuk, mi­vel mire jutok. - Szembetűnő az érdeklődésed a nem is­mert szövegrészek iránt, az életművekben megmutatkozó hiányok, cenzúrák és öncen­zúrák érdekelnek (ami például Márai ese­tében a tabutémák felfedésével járt). Úgy is mondhatjuk, hogy a reprezentáció helyét a prezentáció, külsővé tétel veszi át. Jelent valamit számodra ez a különbség? - Nyilván, az egyik megmutatkozás, a másik bemutatás. Innen nézve való­ban társadalmi szerepvállalás a törté­net. Egy-egy újabb kiadás kapcsán so­­kadszorra kapjuk meg, hogy jesszus, hát ez meg honnan került elő? Túl sokáig vi­rult a kunderai nemtudás, erre ez a rö­vid válasz... - Tervezed megírni saját történetedet? - Bizonyos időnként írok, jegyzetelek családi történeteket, gyűjtök és rögzítek infókat a régmúltból, aztán egyszer biz­tosan összerakom. De nincs bennem ilyen irányú közlési kényszer, ami sokakban in­dokolatlanul megvan, miközben az írás­készség, a nyelvi lelemény, a szógazdag­ság, az olvasottság elmarad. Ma mindenki blogol, vlogol, önismeret hiányában szen­vedők netpublikálásra adják a fejüket, mert úgy vélik, ha ismerőseik lájkolgatják csacska kísérleteiket, akkor ők már írók, szerzők, aktív alkotók. (Gyorsabb visz­­szajelzés, mint magánkiadásban publi­kálni, amiről aztán végső soron szintén a lájkolók-lakájok fognak írni szívhez szóló kedves lónyálat.) És a torz visszajelzés to­vább torzít. Szerintem olvassanak tíz évig, aztán lehet kísérletezgetni a saját hang megtalálásával. Visszatérve: egyszer meg­írom. Egyes szám harmadik személyben, mint báró Kemény Jánosné. - Ha az újmetafora felől közelítünk mun­kásságodhoz, az juthat eszünkbe, hogy mintha a mellékösvényeket keresnéd. Éle­tedben gyakoriak az ilyen kitérők? - Sokkal izgalmasabb a mellékösvény, a mainstream, bármiről legyen is szó, mindig mesterkélt, gerjesztett, tudatos, tán manipulatív is, míg a másik ismeret­len, titkos, időnként nehéz ugyan rálelni, de mindig látszik róla az út valósága. Sa­ját életem, fene tudja, mi számít kitérőnek, soha nem voltam éltanuló, többnyire csak a történelemmel és az irodalommal fog­lalkoztam a suliban is, rockzenekarunk volt, lázadtunk a konformista dolgok ellen, az iskolai vécében Füst Milán klubot ala­pítottunk (füstöltünk és felolvastunk szö­vegeket), gyűjtöttük az intőket... ahogy más fiatalok is. Amikor mindenki triviá­lis Beatlest meg Rolling Stonest játszott, mi szimfonikus death metállal kísérletez­gettünk angol szövegekkel. Talán egy ki­térő volt, valamikor a gimi alatt orvosira készültem. Volna. De aztán a magyarta­nár színre lépett... - Az életműsorozatok, így Németh Lász­ló-, Makkai Sándor-, Tamási Áron-, Kós Károly- és a Gyurkovics-életmű megjelen­tetése a teljességre törekvés igényét is jelké­pezheti. Tekinthetünk egyáltalán lezártnak egy életművet.­­ Legfeljebb közelíthetünk a lezárt­ság felé, itt nem él a weöresi teljesség... Olyan ez, mint a régészet, épül egy új autópálya, nyomvonalat ásnak, és talál­nak mondjuk egy bronzkori leletet, ami felülír(hat) sok évtizedes kutatási ered­ményt. Vagy ahogy Nopcsa báró Hát­szegen dinoszauruszcsontokat talált a szacsali birtokon, és átírta a paleontoló­gia egyes fejezeteit. Ellenpélda: a beszter­cei Daday Loránd életműve (talán) lezárt­nak tekinthető. PÁL-LUKÁCS ZSÓFIA LOVÁSZ KRISZTINA Idézőjelben zokogó majom Anyám a Zokogó majmot olvasta szüle­tésemkor. Ez a mondat alkalmas lehet arra, hogy valamilyen logikai következtetést vonjunk le a születendő gyermek sorsára vonatko­zóan, egy mondat, amivel indítani lehet­ne a regényt, novellát, memoárt. Tekintve, hogy az anya matematikát tanít, ennek valószínűsége a megszokottnál is nagyobb. Csak ne lennének a premisszáim olyan pi­­paszázlábúak - a saját lábukon sem tud­nak megállni, mint a frissen született őzi­kék -, mert így a konklúzió is esendő lesz, de valahogy mégis elkezdődik. Könnyen születtem. Aztán minden ne­héz lett. Ha nehezen jövök a világra, köny­­nyebb lenne most? Vajon miért pont egy zokogó majom hüppögött létezésem ünne­pélyes kezdetén? Félek, hogy ennek semmi jelentősége nincs, és akkor nem tudom folytatni a tör­ténetet, félek, hogy anyám csak hirtelen felkapott egy könyvet, ami a keze ügyé­be került, mert egyszerűen szeret olvas­ni és kész. Akkor még nem tudtam elkép­zelni, milyen a várakozás öröme, amit egy új könyv megjelenése jelent, és ez olyan, akár az új élet, ahogy frissen kike­rül valamilyen nagy kezdőbetűs nyomdá­ból. Anyámat végre nem zavarja senki és semmi, nem kell bajlódni a testvéreimmel, apámmal, csak éppen engem kell e világ­ra hoznia, mellette mindig ott van a könyv, ha nagyon fájna, ha nagyon örülne, vagy csak máshová vágyakozna. De nem hi­szem, hogy véletlen lett volna a választá­sa, mert éppen abban az évben jelent meg a regény, amikor már nagyon várt engem, és ő mindig figyelemmel kísérte az irodal­mi újdonságokat. Mondhatjuk úgy, hogy ezzel a könyv­vel a kezemben születtem. Később, tipeg­ve gyakran rátaláltam a könyvespolcon, kihúztam a szorosan összepréselt sorból, nézegettem színes borítóján a cirkalmas grafikát, megkóstoltam, szagolgattam, míg áthuppantam egy álomvilágba. Va­lami miatt otthonos, de ugyanakkor még ismeretlen érzelmek kavalkádja volt ez a titok, a művészet titka oly izgalommal te­lítette meg gyerekkoromat, hogy állandó­an átjártam a valóságon, mint egy ajtón. Deduktív dadám a költészet lett, mie­lőtt még olvasni tudtam volna, otthonom a könyvespolc, és alig vártam, hogy elérjem a legfelső sort. Annyira feszített ez a ti­tok, hogy csak a betűk érdekeltek, egyen­ként gyűjtögettem össze őket, mint az el­hagyott morzsát, remélve, hogy valahova visszavezetnek, ki az ismeretlen erdőből, és csak mentem az ösvényen, kizárva a fé­lelmet, ami abban az időben mindent és mindenkit átitatott. Fanatikusan követ­tem a betűk vadnyomát, és megbocsát­hatatlan bűnnek tartom ma is nagyobb testvéreim kegyetlen játékát, amikor nem árultak el egy-egy betűt. Aztán egyszer csak olvastam. Hát ilyen az, amikor beszámolnak a halálközeli él­ményükről a visszatérők? Ilyen az, ami­kor minden más értelmet nyer? Annyi fény ömlött be sötétkamrámba, hogy min­den addigi emlékem elégett. De mi történt velem, hogy itt állok a Sánta angyalok utcai villamosmegállóban, és egy plakátból kilengő, nyikorgó cégér hangja borzolja bőrömet, mintha egy cseh­szlovák westernfilmben lennék? Ezen a ponton már minden logikai mo­dell túlfut a felszállópályán, megállítha­tatlanul, mint egy eltérített repülőgép, száguld az idő, nekifeszül a jelenvalónak. A valóság a terrorista, vagy a képzelet és a látomások akarják eltéríteni a törté­nést? A pilóta dönt: kinyírja a gépeltérítőt, majd kényszerleszállást hajt végre a villa­mosmegállóban. A négyes-hatos utasvárójában vi­lágító óriásplakáton hirdetik, hogy a bulinegyedben megnyílt egy új kocsma, nevét a híres regény ihlette, cégére egy zokogó majom. Hipszter hely, benne van a turiszt gárdokban is, hát menjünk oda, irány a Sánta angyalok utcája. Négyen el is indulunk, ketten később csatlakoznak, a hely egész jó, a murva ropog a lábunk alatt, ahogy odamegyünk a pulthoz és ké­rünk mindannyian egy fröccsöt. Fura, iz­gága, kajlafülű pincér szolgál ki minket. Aztán megjelennek a többiek is, mondom a haveroknak, hogy itt az egész lum­pen társaság, de ők furcsán néznek rám, mintha nem látnák őket. Pedig benne va­gyunk. Mindannyian benne vagyunk va­lamilyen regényben, novellában, csak éppen most nem egyszerre, nem ugyan­akkor és nem ugyanabban a történetben. Vagy mégis? 4 HELIKON —

Next