Herkules, 1895. január-december (12. évfolyam, 1-24. szám)
1895-01-01 / 1. szám
Az erő és ügyesség mérése a középiskolában) A tanulmányi és magaviseleti eredmények feltüntetése az évi Értesítőkben nemcsak a felsőbb tanhatóságok és a szülők valamint tanügybarátok tájékoztatására valók, de egyszersmind a tanuló ifjúság szorgalmának és viseletének jutalmazására is szolgálnak, nemes ambitiójának fölkeltésére. Oly életkorban, midőn a tanuló tudata még nem ért meg annyira, hogy megértse, miszerint a kötelességek pontos teljesítése magában is elegendő erkölcsi jutalom, fölötte szükséges a siker és mulasztás mérlegének megállapítása, mely még egyrészt valamennyinek cél irányzóul szolgál, másrészt az igyek Szerk. ) Az iskolai testi nevelésnek egyik fontos oldalát, a tanulók testgyakorlati osztályzásának módját mutatja be ezen figyelemre méltó czikk részben új felfogásban. Olvasóink szóljanak a dologhoz? Két ellentétes irány nyert és napjainkban kifejezést az osztályozást illetőleg ; egyik nemcsak a torna, de minden tárgy osztályozását eltörlendőnek véli, a másik a tornaosztályzatot még az érettségi bizonyítványba is beíratja. — Mi ez utóbbi mellett foglaltunk állást. A most közölt cikkel azonban azt szeretnék elérni, hogy'' az osztályozás módjában iskoláink némi megegyezésre jussanak. A főbb kérdések itt a következők volnának : Egy vagy több osztályzat adassék-e a tornából? Milyen szerek gyakorlatok állapíttassanak meg az osztályozásnál (a czikkben felvetteket keveseljük) ? A testi erő és ügyesség eredeti hiánya mennyiben vétessék tekintetbe ? A magaviselet számbavehető-e ? Kérjük tornatanárainkat, közöljék velünk eddigi eljárásuknak módját, talán valamilyen egyformaságra juthatunk. A testedző sportokat űző egyletek kiállítása a tornakiállítástól elkülönített helyen szakok szerint, esetleg egyletek szerint rendeztetik be. A vívóeszközök között érdekes lesz feltalálni vívómestereink külön találmányait, a különféle kertyűket, arczvédőket, kardokat. A korcsolyák minden fajtájából kiállítandó volna egy-egy példány. Tanulságosan tüntetné fel e kiállítás az eszköz tökéletesedését. Örvendetes, hogy a legjobbak közt három eredeti magyar találmány is van. E kiállítást is inkább egyleteink valamelyikétől, mint kereskedőtől várnak. A csónakok közül kívánatos volna egy olyannak a kiállítása, melyik legalkalmasabb a tanulók csónakázására. De amennyiben elég helyünk lesz, szeretnénk egy pár legtökéletesebb versenycsónakot is bemutatni. A veloczipédek közül csak a legtökéletesebbeknek egy-két példánya lenne kiállítandó, de helyet találna még a nálunk legelsőbben használt régi gépeknek egyegy darabja is. A kisebb helyet igénylő veloczipéd felszerelések újabb találmányai is egybegyűjtendők. Az úszás tanításának eszközei, valamint a különös athleta gyakorlatokéi is bejelentendők A sportegyletek díjai közül különösen érdemesek a kiállításra a csónakázó-egyletek által nyert dísztárgyak, serlegek. De kiállíthatók az egyletek érmeinek egyegy példánya is. Az itt, a programmtervezetnek csak vázlatosan feltüntetett anyagán kívül bejelenthető minden oly tárgy, mely az iskolai és egyleti testgyakorlatokra, az iskolai testi nevelésre vonatkozik. És azért közöljük e sorokat, mert nagyon szeretnék, hogy olvasóink hozzászólása útján is tökéletesíthessük a kiállítási tervezetet és általa a kiállítást. A kiállítással egybekötött ifjúsági és egyleti országos versenyeket és ünnepélyeket illetőleg is kérjük velünk közölni óhajaikat. Porzsolt Jenő az orsz. kiállítás testgyakorlati részének előadója és csoportbiztosa övét serkenti, a hanyagot pedig igazságos ítéletként sújtja. Ezt czélozzák a tanulásnál az egyes tantárgyak eredményei és az általános osztályzat, az erkölcsi nevelésnél a magaviseleti és némileg a hittani kalkulus, a testi nevelésnél a tornázásból nyert érdemjegy. De valamint a tanítás czélja a tanuló összes szellemi tehetségeit arányosan fejleszteni, ép úgy a testi nevelés feladata a test összes izomzatát arányosan működtetni, megedzeni és az akaraterőnek alárendelni. A tapasztalás azonban arról győz meg, hogy mindezen közös czélok mellett ép úgy a tanításnál, mint a nevelésnél vannak eltérések. A tanításnál azt látjuk, hogy a legtöbb tanulónak hol az egyik, hol a másik tantárgyhoz van nagyobb hajlandósága, a testi nevelésnél pedig az egyik inkább ezen, mint amaz gyakorlatot kedveli jobban. S ha már a különböző szellemi képességek szerint meg van a különböző kalkulus, miért ne legyen az épen úgy a testi nevelésnél ? Ezzel csak rá akartam mutatni a tornázásból nyert egy osztályzat elégtelenségére és az erő- és ügyességmérés szükségességére. De milyen legyen ez az erő- és ügyességmérés ? E végre átmértem a rendelkezésemre álló ez idei Értesítőket s habár ezeknek körülbelül csak 7%-ában van meg az erő- és ügyességmérés, mégis elég tanulságosak arra nézve, mit használjunk és mit mellőzzünk belőlük. Valamennyi terjedelmes és fárasztó számításokat tartalmaz, és ezért méltó elismerés illeti a szaktanárokat. , így a nagybányai 34 rovatot, a lőcsei főgymn. 27, az aradi főgymn. és főreálisk. 23—23, a privigyei gymn. -tés a szepsi - szent - györgyi kollégium 8—8, a nyitrai -i főgymn. 7, az erzsébetvárosi 4 rovatot. Az elsőket nagy jó terjedelmük miatt aligha lehetne általánosítani; érzik ezt maguk a kezelők is, miért is a számításokat csak egyes, — leginkább felső — osztályokkal végzik. Devéleményem szerint erre nincs is szükség A középiskolai — és úgy hiszem általában — tornázásnak nem az a czélja, hogy erőművészeket neveljen, hanem hogy a szellemivel arányos testi gyakorlat által a testet mozgásba hozza, a kedélyt felüdítse és evvel a szellemi megterhelés által megbolygatott egyensúlyt helyreállítsa. A mostani kevés óraszám mellett ily erőméréseket aligha végezhetünk is és e kevés időt leginkább arra kell felhasználnunk, hogy a tornázást az ifjúsággal megkedveltessük. S én ezért a szigorú erőméréseket már az időmegtakarítás szempontjából is mellőzendőknek tartom ; s igy pl. a lőcsei 27 rovatból úgy mint erőmérés: függés-, támasz- és sarkazásban ; ügyesség-mérés : korlát-, nyújtó-, lovon ; népies tornagyakorlatok : mászás, magasugrás, távolugrás; felkarizom vastagsága; mellbősége; a test súlya ; magasság ; összes erőpontjainak száma ; nyereség és veszteség közül csak a következőket venném fel : mászás, magasugrás és távolugrás valamint azokat a méreteket, melyektől az előbbiek függnek úgymint: kor, magasság és súly. Ezekből a kor úgyis a főkönyvből átvehető, a többi méret pedig gyakoribb és így könnyebben eszközölhető. Fő előnyük az, hogy mint általánosak — tehát minden tanulónál- a rendkívüli tárgyak helyét, melyek külön könnyebben csoportosíthatók, foglalnák el, mint pl. a nyitrai főgymn. értesítőjében, és hogy népes intézeteknél is kisebb fáradsággal volnának kivihetők. Ezáltal több szemügyet vetnénk a testi nevelésre, könnyebben fölébresztenék a tornázók ambitióját, jobban irányítanák a szülők figyelmét gyermekeikre és általánosítanák azon lendületet, melynek a testi nevelés újabban szerencsésen indult. Ungvár, Medveczky István.