Herkules, 1908. január-december (25. évfolyam, 1-20. szám)

1908-01-15 / 1. szám

2 mm** is valóban szép eredményt tud felmutatni, ha­nem rendesen csak az első csapat tornászai­val, sőt ezek már akár az egyleti tornászok színvonalát is felül­múlják, de az alsóbb csa­patok kevés kedvvel mutatják be hátramara­­dottságukat. Ezzel nem azt akarjuk mondani, hogy a jó tornászokat vissza kell tartani a haladásban, hanem azt, hogy az ügyetlenebbek végezzenek kevesebb gyakorlatot, de ezeket tanulják be tökéletesen. Ne féljen itt egy torna­tanár se, hogy a túlon­túl hangoztatott egyen­letes testképzés elve ellen vét a gyakorlatok­nak ily módon való vezetésével, mert ezt az elvet nem kell a kicsinyeskedésig szem előtt tartani. A téli tornázás arra is módot nyújt a tornatanárnak, hogy a kézi szerekkel végzett szabadgyakorlatokat a legszabatosabb kivitel­ben igyekezzék begyakoroltatni. Itt is szüksé­ges hangoztatnunk, hogy az iskolai tornázásnak nem az a czélja, hogy a tornalexikon összes gyakorlatain végig menjen, hanem az, hogy a kedvelt, szép gyakorlatok útján ügyes, edzett fiúkat neveljen, kik nem unottan, hanem vidám lélekkel tornáznak. Azt tapasztaljuk, hogy a zászló, a bot, rúd és buzogány gyakorlatokat legjobban szeretik a tanulók, tehát tegyünk kedvük szerint, csináltassunk velük főleg ilyen gyakorlatokat. A téli tornázás alatt azonban nem azt kell érteni, hogy ez idő alatt szüneteljen az alsó test erősítésére való tornázás, hanem csak azt, hogy a mindennapi korcsolyázás esetében az ily gyakorlatokra nincsen szükség. Ahol és amikor a tanulók nem korcsolyáznak, ott és akkor vigyázni kell a gyakorlatok és szerek kellő egybeállítására. Még csak arra kellene a legfontosabb dol­gok elvégzése után a tornatanárnak törekednie, hogy a nálunk azelőtt oly kedvelt szánkázás, fakorcsolyázás (leereszkedő) ismét vissza­térne a gyermekek edző játékául. Más országokban a hóesés a gyermekek legkedvesebb öröme, míg nálunk már a vidéki gyerek sem örül neki. Hegyes vidéken kellő elővigyázattal meg kellene kezdeni az ülő, fekvő szánkokon való leereszkedést. De mindenesetre a szánkozó helyeket a tornatanár jelölje ki, hogy baj ne történjék. A tanulni valók sokasága vagy az ifjúság satnyulása manapság az ily játékokra alig enged időt, de talán pár helyen mégis sikerrel járna e kedves szórakozás meghono­sítása. A középiskolai tornafelügyelet A legnagyobb örömmel vettem Maurer igazgató tárgyilagos észrevételeit, amelyekre szóba hozván a Nemzeti Tornacsarnokot — egyébként el voltam ké­szülve. Az ügy érdekében is tartom, hogy mentől többen foglalkozzanak a testnevelés kérdésével. Talán leghelyesebb lesz, ha összefoglalom, hogy miként kell a testnevelést szervezni Maurer szerint, ki e téren egyike a leghivatottabb embereknek és vele szembeállítom az én szerény véleményemet. Maurer szerint föltétlenül szükséges a torna­felügyelők intézménye, akik főleg a tornával foglalkoz­nának, míg a játékot illetőleg elég, ha csak a játék­terekről gondoskodnak. Látszik tehát, hogy a kötelező játék­délutánok intézményével még mindig nem barát­kozott meg, pedig Württemberg és Braunschweig már elrendelték és Németország többi államaiban is már követelik. A tornatanítók kiképzése a felügyelettől teljesen függetlenül továbbra is a Nemzeti Tornacsarnoknál maradna, mely két évre terjesztené ki tanfolyamát. Azonfelül kivánja, hogy az iskolaorvosok a test­­gyakorlati órákon jelen legyenek, habár nem mondja, hogy mily mértékben. Végül külön szakreferenst követel a minisz­tériumban. Ezzel szemben én a fősúlyt a jó tornatanárra helyezem, aki jobb előképzés és a mainál nagyobb fizetés mellett tanári czímmel örömestebb végezheti a munkáját. Ha valamely intézetnek egy vagy több gyenge tanára van, azzal segítenek magukon az igaz­gatók, hogy később a jobb tanárokra bízzák az elha­nyagolt osztályt. Míg a torna számára egy tornatanár szokott lenni, ha tehát ez valami okból nem felel meg hivatásának, akkor azon intézet ifjúsága teljes hijjával lesz a testi nevelésnek, hiába dorgálják őt, vagy fegyel­mezik. Ha elteszik, a másik iskola ifjúsága szenvedi meg. Az elbocsájtás nem megy olyan könnyen, ha egyszer véglegesítve van; itt a családra is kell tekin­tettel lenni. Egyedül akkor lehet segíteni, ha nem eléggé tájékozott, azáltal, hogy póttanfolyamra rende­lik be és ahhoz neki a pénzt megadják. A mellett, szerintem, volna felügyelet is, amely mindenre, még a játékdélutánra is kiterjesztené a figyelmét, eltekintve a rendes felügyelettől, a­mit az igazgató és főigazgató amúgy is gyakorol és az iskola­orvosok részvételétől, amint határozottan fogalmazv-

Next