A Hét, 1912. július-december (23. évfolyam, 27-52. szám)

1912-07-07 / 27. szám

428 szóló lángeszében. Valamikor még úgy tervezték, hogy majd a Laczi gyerek is bejár velük, ha megnő. Az elemi tudnivalókat otthon sajátítja el a nagypapa keze alatt, aki addig, míg Laczikával le nem téteti az elemi iskolai érettségit, hallani sem akart semmi­féle nyugdíjba­ vonulásról. Hogy az ördögbe ne ! Hogy majd valami szoczialista utód nádpálczával diktandó­­füzetté hurkázza azt a fehér kis hátát és hogy azzal az égetni való uj rendszerrel mételyezzék meg az a-b-c-it ! Azt már nem ! Inkább sohase tudjon írni. Mert azo­kat a betűket jóra nem is használhatja az ember. Ko­média az, nem tudomány. Elgondolták, hogy milyen szép is lesz majd hár­masban bejárni, családosan a vonaton lakni. Még a kifli végét rágicsálva, letelepedni a barátságosan kínál­kozó ülőhelyekre, a hétköznapok gondját megbeszélni, persze csak csendben, mert a Laczika az ablak mel­lett tanulni fog. A családi ebédlő melegével ruházták fel a dunaparti kis vendéglőt, a vámház mellett, ahova ebédelni jártak, s azután is járni akartak. Sokszor találgatták ugyan, mi lesz majd a kedvencz étele a kis­fiúnak, a töltött káposzta-e, — a papa kedvencze — vágj? a tejfölös csirke nokedlival, — a mama ked­vencze ? Amennyi esze annak a gyereknek van, bizo­nyára egyformán fogja szeretni mind a kettőt. A vonat állomásra ért be. Nagyokat zötyögve ugrált egyik sínről a másikra, a váltók jelzőlámpásai fejcsóválva néztek utána. Nevetés hallatszott a nyíló, csapódó ajtók mögül. Egy úr hajadonfővel kiállt a lépcsőre, s hangosan kiáltotta előre : — Az ellenőr urnák elfogták a huszonegyesét! Fél percz alatt az egész vonat kacsagott az ellenőr tarokk-tragédiáján. Pest felé majdnem mindig érte efajta kártyaszerencsétlenség, úgy hogy ha még a feleúton nem hallatszott róla semmi, tréfás izgatottsággal ér­deklődtek a vonatosok : — Még semmi? Az ellenőr nyer? Ez rossz jel. De egy-két állomás múlva már feltétlenül meg­jelent valaki a lépcsőn a rosszmájú kibiczek közül, hogy kikürtölje a mindig bizonyosat: — Elfogták az ellenőr úr huszonegyesét ! A mozdonyvezető is nagyobb sebességet adott a vonatnak, most már lehet sietni, a forgalmi akadály szerencsésen elhárult. A sürgönyi póznák bokázva vág­tattak hátra a vonat mellett, s mosolygósan bonta­kozott ki a szürkülő kelet fagyos kemenczéjéből a Napnak nevezett égi czipó. Az alvók ébredeztek, lusta tenyerek gyúrták ki félig leragadt szemekből az álmot. Az asszonyok ka­lapjaikat igazgatták, s lopva apró tükrökbe pislo­­gattak. Rugalmatlan karok meleg kabátujjakba búj­tak, s feltartott táskák himbálózva úsztak el a plafon alatt. Valaki már az ajtót is kinyitotta. Didergés futott át a kocsin. A renyhe ujjak hirtelen felfrissültek, s víg zongorázással gombolódtak be a gombolatlan téli­kabátok. De a hideg már lepofozta a fejekről az ál­mot, a szemek élesen nyíltak ki, s a szürkére füstölt üvegtető, mint az ébredő város utolsó ásitása nyelte be a lihegő vonatot. III. A vonat zökkent egy nagyot és megállt. Egy pár hordár ténfergett a közelben rossz előérzettől lesújtot­tam A kofák maguk czipekednek. S ez a vonat nem jelentett még sohase sok pénzt a számukra. Annál ruganyosabb léptekkel közeledtek a pecsenyeszagot érző finánczok. Kéjes vizsgálat alá vettek minden kosarat, s a fiatalabb kofáknak a hóna alá nyúltak. Ezek szívesen tűrték a hónuk alatti műtétet, mert így biztosítva voltak, hogy ami a hátukon van, zavar­talanul belophatják. A perronon végiggomolygott a­ lihegő mozdony koránkelő népe, de mintha mind­egyik gummic­ipőt hordott volna. Nem topogtak úgy, mint a nappali emberek, s még azon a hangon mond­ták el kevés mondanivalójukat, amelylyel kiszöktek az otthonukból. Tompán, elfojtva, hogy fel ne ébred­jen, akit a sorsa még aludni enged. Pedig Budapest már ébredezett. Becsengett az üvegtető alá a fővá­rosi ébresztő, a villanyon úszó sárga hajók zenétlen zenéje. A sínek közül felcsapó földalatti villám meg­világította a pályaudvar üveghomlokát, mintha a gyufája lobbant volna a pipára gyújtó életnek. A körúti kávéházak még üresen szomorkodtak. A plafonnal kaczérkodó székek felfelé meredező lá­bakkal várták az első vendéget, vagy az utolsónak távozását, akinek egész mindegy volt már, hogy a plafon felé ü­l-e fejjel, vagy a padló felé. A vonat népe kezdett szétoszolni az utczán. Egy darabig még fekete volt tőlük a járda, de a legelső keresztezés már szétkapkodta őket, mint a delejes palcta az apró papírdarabokat. Kisebb csoportokra tagozódtak széjjel. A nappali ember lehet magányos, de a hajnali nem tud egyedül járni. A nappali ember nincs rászorulva senkire, a hajnali ember másnak a lelkére támaszkodik. Nem hangos, nem vitázó, nem duhaj, mint az éjszakába tévedt nappali ember, a társ csak azért kell neki, hogy legyen valakije, akihez nem szól egy szót sem és menjen valaki mellette, akire reá se néz. Hatalmas lábú mecklenburgiak csattogtak a kö­vön és hajlott hátú konflislovak búslakodtak a sarko­kon. Szomorú pillantásokat váltottak egymással, az álomtalanság meg-megtöredező pillantásait. A bako­kon a kocsisok aludni látszottak, pedig félszemmel pasasra lestek. Zsebredugott kézzel mutattak a fejét lóbázó lóra, hogy tessék, szabad. Kívülről nem látszott rajtuk semmiféle mozgás, de a zsebükben a rúd irá­nyába igazodott el az ujjuk,, mint az álomóra álmos mutatója. Nagy puttonyok, batyuk lebegtek el a lo­vak között, s fázó, felgyúrt galléros embereket szorí­tott közéjük egy-egy udvariatlan villamos. De a lovak békességgel álltak tovább a standon, s fújták maguk elé a felhőknek beillő párázatokat. A durváknak ismert kocsisok sem ordítottak rá senkire, nem vágták végig ostorral, aki beleakadt a rúd végébe és nem hívták fel telefonon annak az anyját, aki keztyűtlen kézzel kapaszkodott a fényes kocsi oldalába. Fel-felriadozva őszinte jó reggelt bólingattak az ismerős nénémasszony­­nak, meg a bátyámuramnak, akikkel szegről-végről már atyafiaknak is érezték magukat. Mert naponta találkoztak a szürke reggelek lépcsőjén, s talán érez­ték, hogy az álmukat is ugyanegy időben vágta el az élet álommetsző kése. A hivatalnokok többnyire gyalogszerrel vágtak neki a hivataluk felé vivő útnak, zugutczákon, ködbe borult terek járatlan utain, átjáró­házak sötét ud­varain sietve keresztül. Mert ebben mérnök volt vala­mennyi. Perezre ki tudták számítani, hogy hány percz oda hatvan czentiméteres lépéssel és hány perez vissza negyven czentiméteres kényelemmel. Hogy hány másodperczet jelent valamelyik utcza kikerülése, s az átcsapás a forgalmasabb, kirakatokkal ékes másik ol­dalra. Egypáran, a messzire járók, vagy a vagyonosabb osztály, villamosra kapott, s csendes borzongással tette meg az utat a hideg lelkű kocsiban. A férfiak kint ma­radtak a kocsi végén, a reggeli előtt, reggeli után, sőt nem ritkán a reggeli helyett füstölni egy kicsit.

Next