Heti Válasz, 2006. január-március (6. évfolyam, 1-13. szám)

2006-01-05 / 1. szám

HetiVálasz KÖRKÉP I­VI. ÉVFOLYAM, 1. SZÁM , 2006. január 5. SZERINTÜNK A GYŐZELEM VESZTESEI „A RENDSZERVÁLTOZTATÁSTÓL 2002-IG MINDKÉT OLDALON JELEN VOLT AZ A MINTA, AMELY A POZITÍVUMOKRA ÉPÍTETT. A VÁLTOZÁST A NÁLUNKNÁL FEJLETTEBBNEK MONDOTT VILÁGBÓL IMPORTÁLTUK.” S­emmi kétség, köztársasági elnökünk kiváló ember. Talán az egyetlen a honi politikai életben, aki ha mond valamit, nincs, ki megkockáztatná az ellenkezést. Formabontó újévi köszöntőjét is minden parlamenti erő megsüvegelte. Nemcsak a gondolatokkal, hanem még a kötőszavakkal is egyetértett kor­mányoldal és ellenzék. Épp ezért engedtessék meg a gyanakvás: a valóságról beszélt-e Sólyom László, vagy csupán annak égi másáról? Lássuk csak! „A felelős ember ad magára. Megköveteli, hogy ne akarják teljesíthetetlen ígéretekkel vagy mások kárára meg­nyerni támogatását. Reális, hosszú távú programot akar látni, és annak hiteles jelét, hogy az adott pártban lesz elszántság véghezvinni mindazt, amit ígért.” Vagy: „Sokkal inkább távlato­san, az ország és most már Európa érdekeit szem előtt tartva kellene politizálni, és nem élet-halál kérdésként beállítani a vá­lasztási győzelmet.” Végül: „Bízom benne, hogy megjelenik és eredményessé válik a magyar politikai életben is az a minta, amely a pozitívumokra épít.” Bármeddig olvassuk is a mondatokat, nem találunk bennük kivetnivalót. Okosak, messzire tekintők. Olyanok, amelyeket nemcsak üdvözöltek, de meg is fogadhattak a tömegdemokrá­ciák előtti idők politikusai. Azok, akik a politikát még jobbára művelt férfiak közügyekről folytatott vitájaként élték meg. Csakhogy ez a korszak majd’ száz éve véget ért. S az utóbbi időszakban a tömegmédia lenyűgöző fejlődésével a politika mindinkább a tömegmanipuláció művészetévé válik. Ebben a szép új világban nemzetközi kommunikációs vállal­kozások árulják minden helyzetre kidolgozott és tesztelt prob­lémamegoldó „mirelit” csomagjaikat, amelyeket kérésre s tisz­tes ellentételezésért cserébe bárhol kiolvasztanak és aktivizál­nak. Ezzel a tudással elsőként Ron Werber érkezett Magyaror­szágra, sikerrel meghonosítva az addig ismeretlen hatásfokú le­járató és mozgósító kampányt. Azóta nincs politikai erő, amely választási stratégiáját legfőképp a pozitívumokra építené. Bruck Gábor, az SZDSZ-hez közeli kommunikációs szak­ember a 2002-es választások után azt nyilatkozta a Népszabad­ságnak, hogy ha a Fidesz energiáinak csak húsz százalékát az ellenfél kritizálására fordította volna, akkor biztosan győz. De nem fordította. (Helytállóbban, csak az első fordulót köve­tően.) És bukott. Mert azt hitte, hogy aki választó, felelős is egyben, s mert azt hitte, hogy a közügyekkel nem törődök, s ezért a választásoktól tartózkodók semmilyen ígérettel, félelemkeltéssel és semmi­lyen módszerrel nem mozdíthatók ki otthonukból. Tévedett. Bebizonyosodott, hogy rájuk is lehet hatni. Mindenekelőtt a rosszabbik ént előhívó negatív kampánnyal. Az önfeladóknak nem kell a hosszú távú program, és nem elég a reális ígéret. Ők akkor szánják rá magukat a választásra, ha voksaikat forintosíthatják, vagy ha jogosultságaikat veszély­ben érzik. Nem törődve azzal, hogy az ára megfizethető-e vagy megfizethetetlen. A magyar politikai életben a rendszerváltoztatástól 2002-ig mindkét oldalon jelen volt az a minta, amely a pozitívumokra épített. A változást a nálunknál fejlettebbnek mondott világból importáltuk, a leszakadók növekvő táborának megkísérlésére, meggyőzésére. S miközben - a köztársasági elnökkel együtt - hiszünk az ideákban, tudnunk kell, hogy a rendszerváltás veszteseinek ma­gára hagyásával, fogyasztói ösztönlénnyé silányításával, szá­muk gyarapításával mi, magunkat felelősnek mondó választó­­polgárok is egyre kiszolgáltatottabbakká válunk. Bár valamelyik politikai erő nyerni fog a választásokon, a ne­gatív kampány következtében végül is valamennyien vesztesek leszünk. 4 A HÉT FOTÓJA ■ N­ÓGIU: CSÖKKENŐ NYOMÁS, NÖVEKVŐ FESZÜLTSÉG KIJEVA­­ 2006. JANUÁR 1. %­­ Az orosz Gazprom elzárta az ukrán gázcsapokat FOTÓ REUTERS

Next