Hetilap, 1846. január-december (2. évfolyam, 1-104. szám)

1846-09-11 / 73. szám

73. ~­?* hetilap. sept. 11.1846. ENCYCLOPEDICUS TARTALMÚ FOLYÓIRAT KÜLÖNÖS TEKINTETTEL a KÖZGAZDÁSZAIRA, HÓIPARRA ÉS KERESKEDÉSRE. Előfizethetni az Iparegyesület hivatalában (újvilág utcza Ukey ház) vagy Kossuth Lajos iparegyesületi igazgató urnál (úri utcza Trattner-Károlyi ház) vagy a Szerkesztőnél (Seminarium utcza 806. sz. Ráth ház) vidéken pedig minden postahivatalnál félévre helyben 4, postán 5 ezüst forintjá­val. Egész évre kétszer annyival. — Megjelenik a Hetilap minden kedden és pénteken legalább egy egy tömött nyomtatású íven. Ha tárgybőség kivánandja sőt két íven is. — Iktatmányi dij: egyszeri hirdetésnek minden petit hasábsoráért 3 kr., kétszeri hirdetés’ mind. petit hasábsoráért 5 kr­, háromszori hirdetés’ mind. petit hasábsoráért 6 kr, ezp. Tartalom: iparmű­kiállitás. —• A Száva hajózhatlansága. Örsy. — Egye­sületi mozgalmak. A kisdedovó­i. M. O. t. egyesület. Nemzeti kép­csarnok. — Ha ü­dvezlettük a győrieket, tegyük ezt a kassaiakkal és eperjesiekkel is. K. — Czeglédi gazdaképző intézet.— Hirdetések. Iparegyesület. Az iparműkiállitásnak, hogy a kirendelt mű- és dijbiróságok bírálati munkáikat teljesíthessék, még néhány napig rendezetten kell­vén maradnia, annál fogva, s tekintetbe véve azon élénk részvétet, mellyet a t. c. közönség si­rű­ lá­togatásaival tanúsított, s engedvén a számtalan egyesek által előadott óhajtásnak is, az iparműki­­állítás még a folyó hónap 10. 11. 12-kén, azaz csütörtökön, pénteken és szombaton, de csak dél­utáni időben, 3 — 6 óráig a tisztelt közönség szá­mára is nyitva leszen, a reggeli időben csak a mű- és dijbirák nyerhetvén belépést.­ Vasárnap pedig f. h. 13-kán, egész nap a tisztelt közönségnek marad nyitva a kiállítás. — Pesten, sept. 9-kén 1846. C­s­a n­á d v. jegyző. A Száva s hajózi­atlan­sága. A Hetilapnak i. e. 66. számában két kapitánya a du­­nagőzhajózási társaságnak bizonyságot tesz ,miszerint Káról gőzös csak hosszabb idejű Brood melletti veszteglés után jöhetett ki a Dunára, helybeli esőzés alkalmával, s ké­sőbb a Száva ismét annyira leapadt, hogy az azon folyamra kirendelt Karol gőzös útját a Száván nem folytathatá, ha­nem jelenleg a Dunán s Tiszán szolgál, továbbá hogy Ceres Mitroviczán kiraká terhét, visszajött a Dunára, hogy Her­­mine, még aug. 8-kán is Zimonynál veszteglett.“ E bizonyítvány egy sziszeki jámbornak annyira fölza­varta epéjét, miszerint most az Agramer Zeitungban igen hevesen gyomroskodik — ifj. Szabó Pál ellen, mivelhogy ez nem akarja elhinni, hogy a Száván s Italpán nem olly biz­tos, nem olly szakadatlan, nem olly gyors, nem olly olcsó a szállítás, minő mind­ez leszen a vasúton. Persze ha sziszeki kereskedő , vagy hajótulajdonos volnánk, mi is boszankodnánk alkalmasint azokra, kik a Száva-Kulpa dicsőítése helyett annak utóngjait derítgetnék a közönség előtt. Hanem annyi meggondolás csak volna ben­nünk bizonyosan, hogy midőn A és B szól, akkor ne C.-t ragadjuk üstökön. Ezen modor csak a gyűlölség vakosko­­dásából magyarázható. Józansággal ellenkezik. Igazság hi­ányát tanúsítja. S valóban annak a sziszeki epeskedőnek csak mérge van, de igazsága nincs. Mindenek előtt kényszerül megvallani, hogy j­ú­l­i­u­s 19-től a gőzhajózás föl van függesztve a Száván. Tehát a szávai szállítás még gőzha­jókon is lehetlen, akadályozott lehet nyár közepén. Ez nem mentség, ez terhelő vád a száva-kul­­pai hajózásra. Meg kell ismernie továbbá hogy Hermine kapitánya, Benwille, kire pedig haragosunk sokat épít, kijelenté, miké­pen még kisebb vízállásnál is képes lenne hajóján, nem ugyan árukat, de személyeket szállítani igen is.— Te­hát, még a gőzhajózás sem lehet képes mindig szállítani áru­kat a Száván, hol személy-frequentia bizony nem nagy van, hanem az áru­szállítás volna a legfőbb. — Ez bizony nem előnye a száva-kulpai hajózásnak. — Ez ugyan el­lene szól. Be kell vallania, hogy a Száva julius 19-ke óta, midőn t. i. a gőzhajózás megállitatott a Száván, aug. 22-kéig még egy lábbal apadt, és semmi gőzöst nem lehet megpillantani e folyamon. — Argumentum ez a száva-kulpai hajózás mellett ? ! Mint hitt, említé meg, de bizonyosan igaz, mert máskép megemlíteni talán kötelesnek sem érzette volna ma­gát haragosnak, hogy a „Pannónia“, tett kísérlet után, cse­kély távolságról vissza kényszerült fordulni. — így bizo­nyítjuk az illető folyamnak könnyű s mindenkori hajóz­­hatását! — Sőt megemlíti mint hírt, a­mi persze megint bizonyosnak vétethetik, hogy egy másik gőzös Rácsánál, hol a hajózásra nézve igen alkalmatlanul épített egy sarkantyú van a me­derben, sérülést is kapott. — Ez természetesen, ajánló ind­ok arra, hogy a szávai hajózást és gőzhajózást biztosnak vegye a forgalmi világ. A mi jámbor ellenünk igy s ennyi tényeket szolgáltat Szávája ellen nekünk s azon boldogító hiedelemben van, hogy ő a szávai hajózást diadalmasan védelmezte Sza-

Next