Hetilap, 1846. január-december (2. évfolyam, 1-104. szám)
1846-09-11 / 73. szám
73. ~?* hetilap. sept. 11.1846. ENCYCLOPEDICUS TARTALMÚ FOLYÓIRAT KÜLÖNÖS TEKINTETTEL a KÖZGAZDÁSZAIRA, HÓIPARRA ÉS KERESKEDÉSRE. Előfizethetni az Iparegyesület hivatalában (újvilág utcza Ukey ház) vagy Kossuth Lajos iparegyesületi igazgató urnál (úri utcza Trattner-Károlyi ház) vagy a Szerkesztőnél (Seminarium utcza 806. sz. Ráth ház) vidéken pedig minden postahivatalnál félévre helyben 4, postán 5 ezüst forintjával. Egész évre kétszer annyival. — Megjelenik a Hetilap minden kedden és pénteken legalább egy egy tömött nyomtatású íven. Ha tárgybőség kivánandja sőt két íven is. — Iktatmányi dij: egyszeri hirdetésnek minden petit hasábsoráért 3 kr., kétszeri hirdetés’ mind. petit hasábsoráért 5 kr, háromszori hirdetés’ mind. petit hasábsoráért 6 kr, ezp. Tartalom: iparműkiállitás. —• A Száva hajózhatlansága. Örsy. — Egyesületi mozgalmak. A kisdedovói. M. O. t. egyesület. Nemzeti képcsarnok. — Ha üdvezlettük a győrieket, tegyük ezt a kassaiakkal és eperjesiekkel is. K. — Czeglédi gazdaképző intézet.— Hirdetések. Iparegyesület. Az iparműkiállitásnak, hogy a kirendelt mű- és dijbiróságok bírálati munkáikat teljesíthessék, még néhány napig rendezetten kellvén maradnia, annál fogva, s tekintetbe véve azon élénk részvétet, mellyet a t. c. közönség sirű látogatásaival tanúsított, s engedvén a számtalan egyesek által előadott óhajtásnak is, az iparműkiállítás még a folyó hónap 10. 11. 12-kén, azaz csütörtökön, pénteken és szombaton, de csak délutáni időben, 3 — 6 óráig a tisztelt közönség számára is nyitva leszen, a reggeli időben csak a mű- és dijbirák nyerhetvén belépést. Vasárnap pedig f. h. 13-kán, egész nap a tisztelt közönségnek marad nyitva a kiállítás. — Pesten, sept. 9-kén 1846. Csa ná d v. jegyző. A Száva s hajóziatlansága. A Hetilapnak i. e. 66. számában két kapitánya a dunagőzhajózási társaságnak bizonyságot tesz ,miszerint Káról gőzös csak hosszabb idejű Brood melletti veszteglés után jöhetett ki a Dunára, helybeli esőzés alkalmával, s később a Száva ismét annyira leapadt, hogy az azon folyamra kirendelt Karol gőzös útját a Száván nem folytathatá, hanem jelenleg a Dunán s Tiszán szolgál, továbbá hogy Ceres Mitroviczán kiraká terhét, visszajött a Dunára, hogy Hermine, még aug. 8-kán is Zimonynál veszteglett.“ E bizonyítvány egy sziszeki jámbornak annyira fölzavarta epéjét, miszerint most az Agramer Zeitungban igen hevesen gyomroskodik — ifj. Szabó Pál ellen, mivelhogy ez nem akarja elhinni, hogy a Száván s Italpán nem olly biztos, nem olly szakadatlan, nem olly gyors, nem olly olcsó a szállítás, minő mindez leszen a vasúton. Persze ha sziszeki kereskedő , vagy hajótulajdonos volnánk, mi is boszankodnánk alkalmasint azokra, kik a Száva-Kulpa dicsőítése helyett annak utóngjait derítgetnék a közönség előtt. Hanem annyi meggondolás csak volna bennünk bizonyosan, hogy midőn A és B szól, akkor ne C.-t ragadjuk üstökön. Ezen modor csak a gyűlölség vakoskodásából magyarázható. Józansággal ellenkezik. Igazság hiányát tanúsítja. S valóban annak a sziszeki epeskedőnek csak mérge van, de igazsága nincs. Mindenek előtt kényszerül megvallani, hogy július 19-től a gőzhajózás föl van függesztve a Száván. Tehát a szávai szállítás még gőzhajókon is lehetlen, akadályozott lehet nyár közepén. Ez nem mentség, ez terhelő vád a száva-kulpai hajózásra. Meg kell ismernie továbbá hogy Hermine kapitánya, Benwille, kire pedig haragosunk sokat épít, kijelenté, miképen még kisebb vízállásnál is képes lenne hajóján, nem ugyan árukat, de személyeket szállítani igen is.— Tehát, még a gőzhajózás sem lehet képes mindig szállítani árukat a Száván, hol személy-frequentia bizony nem nagy van, hanem az áruszállítás volna a legfőbb. — Ez bizony nem előnye a száva-kulpai hajózásnak. — Ez ugyan ellene szól. Be kell vallania, hogy a Száva julius 19-ke óta, midőn t. i. a gőzhajózás megállitatott a Száván, aug. 22-kéig még egy lábbal apadt, és semmi gőzöst nem lehet megpillantani e folyamon. — Argumentum ez a száva-kulpai hajózás mellett ? ! Mint hitt, említé meg, de bizonyosan igaz, mert máskép megemlíteni talán kötelesnek sem érzette volna magát haragosnak, hogy a „Pannónia“, tett kísérlet után, csekély távolságról vissza kényszerült fordulni. — így bizonyítjuk az illető folyamnak könnyű s mindenkori hajózhatását! — Sőt megemlíti mint hírt, ami persze megint bizonyosnak vétethetik, hogy egy másik gőzös Rácsánál, hol a hajózásra nézve igen alkalmatlanul épített egy sarkantyú van a mederben, sérülést is kapott. — Ez természetesen, ajánló indok arra, hogy a szávai hajózást és gőzhajózást biztosnak vegye a forgalmi világ. A mi jámbor ellenünk igy s ennyi tényeket szolgáltat Szávája ellen nekünk s azon boldogító hiedelemben van, hogy ő a szávai hajózást diadalmasan védelmezte Sza-