Hetilap, 1847. január-december (3. évfolyam, 105-209. szám)

1847-12-03 / 201. szám

Pest, péntek HETILAP. dec. 3.1847. ENCYCLOPEDICUS TARTALMÚ FOLYÓIRAT KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A KÖZGAZDÁSZAIRA, 10IPARRA ÉS KERESKEDÉSRE. Előfizethetni az Iparegyesület szállásán a szerkesztőség hivatalában (Újvilág utcza Ükey-ház 2-ik emelet) vidéken pedig minden pos­tahivatalnál félévre helyben 4, postán 5 ezüst forintjával. Egész évre kétszer annyival.— Megjelenik a Hetilap minden kedden és pénteken leg­alább egyegy tömött ivén. Ha tárgybőség kivánandja ig, sőt két ivén is. — Iktatmányi dij : egyszeri hirdetésnek minden petit hasábsoráért 3 kr., kétszeri hirdetés minden petit hasábsoráért 5 kr., háromszori hirdetés minden petit hasábsoráért 6 kr. e.p. ELŐFIZETÉSI HIRDETÉS. Midőn a t. olvasó közönséget az előfizetésre tisztelettel felszólítjuk, jelentjük egyszersmind, hogy a Hetilap előfizetési dija az eddigi marad, — ugyan­is félévre postán 5 ft, helyben boríték nélkül 4 ft pp. A megrendeléseket azért kérjük ki idején, hogy a nyomtatási intézkedések­­. előfizetőink kényelmével, és saját kárunk nélkül történhessenek. A Hetilap szerkesztősége. Ujvilág-utcza Ilkeyház 635. sz. 2-dik emelet. Tartalom: Egy külföldi utas véleménye Fiume felől. — Magyar- és Er­­délyországban létező kisdedóvó-intézetek. Ney Ferencz. — Az an­­talóczi és felsőremetei vasgyárak Ungh vármegyében. — Tudósítás Kassáról. — Egyesületi mozgalmak. Tudnivalók a pestmegyei gazdasági fiók-egyesület Káposztás-Megyeren f. é. sept. 30-kán tartott közgyűléséből. — Hirdetések. Vasút. — Gabonavár. — Status-papirosok és részvények kerete. Egy külföldi utas véleménye Fiume felől.*) Fiume azon helyek fekvésének minden elönyivel és hiányival bir, mellyek olly tengerfok vagy öböl szélén fe­­küsznek, melly mélyen az országba benyulik, és minden hi­ányival azoknak, mellyek segédforrásaiktól magas hegyek által elmetszvék.­­ Az olly helyek előnyei mint Odessa és Marseille, mellyek a megettök fekvő vidékkel aránylagos egyenes közlekedési utakkal összeköttetésben állnak, kiszá­­mithatlanok, a balhelyzet azonban, mellyben már Fiume volt, újabb időben a közönséges utak helyetti vasút-épités által még roszabbult. Velencze feladata abban áll, hogy nyugat készítményeit az adriai partfokokra szállítsa, Fiumeé abban, hogy azokat Keletről ide szerezze. De mig a Pó egész völ­gye a velenczei előtt nyitva áll, s legkönnyebb szárazi és vízi közlekedési eszközök léteznek, a Száva és Duna völ­gyei zárva maradnak az alpesek által. A Száva visszás irány­ban foly Fiumétól, és míg Oláh- és Bolgárország termékeit könnyen s olcsón szállíthatni Galaczba s Brailába, a bán­sági búza a természet által Magyarország és a tenger közt felállított sorompók következében az árra nézve a versenyt a dunai kikötőkkel ki nem állhatja. Ezen hiányok elhárítása végett Vukassovich altábor­­nagy felügyelete alatt építtetett a Mária-Luiza-út, valóban je­les mű, de a melly magány-társaság kéziben van, és az sa­ját nyereségét inkább tartja szem előtt, mint a közhasznot. A vám ennélfogva szükségesképen magas, és ezen körül­mény a Száva és Kulpa bizonytalan hajózása mellett, okve­­tetlenül azon következményt vonja maga után, miszerint Fi­ume a­helyett, hogy mint Galacz és Braila a gabnakereske­­dés áruhelye volna, csaknem egészen saját helybeli segéd­forrásaira, a hajóépítésre van szorítva, mihez a közel he­gyek a legjobb fát szállítják.­­ Épen egy nagy gabnacrisis múlt el, és míg az odessai, vagy galaczi és brailai kereske­dők abból legnagyobb nyereséget húztak, kimer­ték a fiu­meiek kevés szállításban becses készleteiket. Egy angol ke­reskedő­ház bizonyos gabonamennyiséget rendelt meg a Bánságban, a víz szállítására csekély volt, és midőn végre az őszi esőzés a folyamot feldagasztotta, lehetetlen volt a tova­szállítás. Végre a folyam rendes közép állásába ismét visszatért, de most beállt a tél, és a gabna befagyva ma­radt tavaszig. Ez idő alatt a patkányok tanyát ütöttek a ha­jóban, megrongálták a gabonát, s a nyerészkedés, az elkésés és gabna megromlás miatt meg lön hiúsulva. Míg a vizi at elkésést és bizonytalanságot idéz elő, a szárazi szállítás a Luiza-úton nagy költségeket okoz. Egy mázsa vitelbére Károlyvárostól Fiuméig 40 krba kerül, vagy­is két annyiba, mint Zimonytól S­árolyvárosig. Azért forró óhajtása a fiumeieknek, hogy vasút által szorosabb össze­köttetés eszközöltessék a belfölddel. De a kilátás nem a leg­­kecsegtetőbb. A suli alpesh­egy-lánczolat áttörése roppant költségbe kerülne, és ha a Kulpa bizonytalan hajózású vasút által orvosoltatnék, akkor is felmaradna az átrakodás és szál­lítás károkozósága, és egy vasút Zágrábon keresztül azon pontig, hol a bécs-triesti pálya a Szávát átvágja, ha mindjárt Magyarországra hasznos volna is, Fiumére káros lenne. *) E czikket ezért közöljük, hogy láthassák hazánkfiai, miszerint az idegenek is helyesen fogják fel Fiuménak, s a fiumei vas­útnak fontosságát, de politikai viszonyainkról az Alig. Zei­tungból olly ferdén vannak értesítve, hogy nem tudja az em­ber szánakozzék-e rajtuk, vagy mosolyogjon.

Next