Híradástechnika, 1989 (40. évfolyam, 1-12. szám)

1989 / 1. szám

Szervezés, számítástechnika a telefongyárban Arató István Telefongyár ÖSSZEFOGLALÁS Egy vállalatnál a termelésirányítás szervezési és számítógépes megoldása az egyik legbonyolultabb és legnehezebb feladat. A megvalósítás időigényessége, magas költsége, valamint az igen kevés számú ismert rendszer szükségessé teszi a saját koncep­ció kialakítását mind az alapok, mind a bevezetési módszertan területén. A cikk egy közel tíz éves projekt tapasztalatai alapján, egy működő rendszer alapelveit tekinti át. Bevezető A Telefongyár az iparvállalatok közül az elsők között volt, aki felismerte (1974), hogy a változó gazdasági környezethez való dinamikus alkalmaz­kodás nem képzelhető el korszerű számítógéppel támogatott irányítási rendszer nélkül. Az 1970-es évek elején elkezdett egy igen nagy­szabású és jelentős beruházást igénylő technológiai rekostrukciót. Nyilvánvaló volt, hogy ehhez egy korszerű szervezetet és megbízható gyors infor­mációszolgáltatást kellett biztosítani. A szervezeti- irányítási (termelés) koncepciót az IBM COPICS alapján dolgozta ki a Vállalat (1974— 78), majd 1980-ban megkezdte az OKKFT célprog­ram keretén belül IPM, OMFB és KSH támogatással annak számítógépes gyakorlati megvalósítását. A projekt első fázisának és ezen belül a célprog­ram lezárásakor (1985) realizálódtak (ESZR-II bázi­son alapuló eszközrendszer megbízható működte­tése korszerű szoftverek — DOS VS/AF, DL/I, CICS, ETSS, — felhasználásával, valamint a Műszaki Adat­bázis DL/I-es létrehozása és működtetése). A pro­jekt második fázisának kezdetén (1986) az addigi eredmények, illetve azokból levonható tanulságok alapján a Vállalat vezetése elfogadta az előterjesz­tett koncepció módosítást (termelésirányítási rend­szer helyett integrált információs rendszer, közvet­len interaktív feldolgozás helyett felhasználó orien­tált osztott on-line és/vagy batch rendszer kidolgozása) és a végrehajtási ütemtervet. 1. Az információs rendszer elvi alapjai Sok vállalatnál az átfogó vállalati információs rend­szer megvalósítását a következő okok akadályoz­ták: — elmulasztották a vezetés hozzájárulását és részvételét megszerezni, — olyan célkitűzéseket, hosszú és középtávú el­képzeléseket alakítottak ki, amelyek eltértek a vál­lalat általános elképzeléseitől, úgy kísérelték meg az információs rendszer megvalósítását, hogy előt­te nem vizsgálták meg a problémákat és a célkitű­zéseket, a vezetés szempontjából,­­ teljesen új információs rendszert kívántak be­vezetni és megvalósítani ahelyett, hogy a meglévő­ket meghagyták volna és az esetleg szükségszerű karbantartás elvégzése mellett az új kiépítésére és megvalósítására fordítottak volna energiát,­­ nem használták ki az adaterőforrásokat, mint a gazdálkodás új formáját, — csak a vállalati felső vezetés igényeit realizál­ták (centralizált igények) és a vállalati felhasználók igényeit (ad-hoc decentralizált igények) nem elégí­tették ki. A korszerű információs rendszernek lehetőséget kell arra biztosítani, hogy minden — már megvalósí­tott — alrendszer, modul és funkció zavar nélkül kapcsolódjon egymáshoz a fejlesztés előtt, és a fej­lesztés alatt álló alrendszerekhez. Az első és a legfontosabb célja, hogy olyan infor­mációs rendszer készüljön, amelyik támogatja a vállalat irányítását, a rövid és hosszútávú informáci­ós igények kielégítését, a vállalati tervekkel és cél­kitűzésekkel összhangban, úgy, hogy a felhaszná­lók napi operatív igényei is megoldásra kerüljenek. A vállalati belső mechanizmus hatékony működ­tetése érdekében: — a vállalat minden vezetési szintje számára megfelelően részletezett információt adjon. ARATÓ ISTVÁN 1975 óta dolgozik a Telefon­gyárban, mint szervező szá­mítástechnikus. Tanulmányait a Kandó Kálmán Műszaki Fő­iskola informatikai szakán vé­gezte. Először témavezető­ként tevékenykedett, majd a számítóközpont vezetésével bízták meg. 1985 óta a Szer­vezési és Számítástechnikai Főosztály vezetője. Érdeklő­dési köre a vállalati informáci­ós rendszerek elméleti és gyakorlati megvalósításának kérdései. Beérkezett: 1987. XI. 18. ( 1-2 ) Híradástechnika, XL. évf­olyam, 1989. 1.szám

Next