Hirnök, 1839. január-december (3. évfolyam, 1-104. szám)
1839-05-23 / 41. szám
életszám. A’ Hírnök kinevezések’, hivatalos tudósítások’, honi és külföldi politicai hírek’, mindennemű statistikai adatok’, pénzkeret’, piaczi árak’, dunavízállás’ és mindenféle hirdetmények minél gyorsabb közlésével jó a’ Századunk terjedelmesb political ’s rokon tudományi értekezésekkel, ugyszinte literatúrai, művészeti és közéletbeli jelesebb tünemények’, találmányok és intézetek’ ismertetésével foglalkoznak főképen. Szerkeszti ’s kiadja síalásfalvi Orosz József. Május’ 13. 1830. Megjelennek e’ lapok minden hétfőn és csütörtökön. Félévi előfizetés Pozsonyban ház.Kázhordással 4 p. sz., postán borítékkal 4 fr. 24 kr. Előfizethetni helyben a’ kiadó tulajdonosnál, sétatéren 749. sz. a., Pesten Füskúti /Landerer Lajosnál, kinél a’ hirdetmények ’s a’ szerkesztőséget illető egyéb közlemények is elfogadtatnak. Minden nemhivatalos leveleknek és közleményeknek bérmentett beküldetése kéretik. Tartalom. Magyarország és Erdély,. "A’ Buda és Pest közti állandó hídépítést érdeklő szerződést Ő Felsége megerősíti; kinevezés ; országgyűlési követek; pozsony-nagyszombati első magyar vasút; bajai tudósítás; honi elegytár; Ausztria, Nagybritannia. Az új ministerium’alakításával megbízott Peel túlságos követelési miatt hajótörést szenved a’ tervezett tory minisministerium; O’Connell’ levele az izlandi néphez; az orosz nagyherczeg trónörökös' jótékonysága. Francziaország. Két napi véres lázongás Párisban; uj ministerium Soult elnöksége alatt; követkamarai viták a’ Mauguin-féle felírás javaslat felett. Spanyolország. Gyászünnep Madridban; a carlosi camarilla’ cselei. Belgium. A’ Schelde-vám. Hirdetések. Magyarország és Erdély. Ö cs. ’s ap. k. Felsége az országos küldöttségnek Sina György báró úrral a’ Buda és Pest közt állandó hid iránt kötött ’s fölterjesztett szerződését, 87 évre, aláírni méltóztatott. A’ amest, magyar kir. udv. Kamara Szabó József tiszaujlaki sómázsálót bustyaházi sómázsamesterré léptette elő. A’ rakamaszi k. kamar. erdészi tisztség Boboth Jánosnak vichodnai erdőkerülővé lett áthelyeztetése’ következtében ürességbe jött. Országgyűlési követekké választatták: Heves vármegyében Pappszász József alispány és Beöthy Lajos táblabiró; Csanád vgyében Biró Imre főügyész és Návay Tamás tiszteletb. főjegyző; Torna vgyében Bárczay Józs. első alispány és Gedeon Laj. táblabiró; Ugocsa ügyében báró Perényi Lajos és Szent-Polly László; Zemplén vgyében Lónyay Gábor és Péterfy N.; Temes vgyében Laczkovits János másod alispány és Várkürty Ádám főjegyző; Túrócz vgyében Neczpáli Justh József és Tóth-Prónai és Blatniczai báró Prónay Gábor táblabirák; Liptó vgyében Thuránszky Péter főszolgabíró és Szent-Iványi Jenő táblabiró; Szepes vgyében Zsedényi Eduárd udv. titoknok és Görgey Márton főszolgabíró; Verőcze ügyében gróf Pejacsevich Nép. János másod alispány és Jankovich László táblabiró; Posega ügyében Markovicsz Gusztáv főjegyző és Farkas Sándor főügyész. Igazítás. Az egri főkáptalan’ országgyűlési követeinek egyike nem Frimm János (mint a’ Hírnök’ 39. számában hibásan állott) , hanem Kovács Mátyás kanonok. Tek. ns. Pozsony vármegye’ f. é. máj. 13-án ’s következett napjain tartatott közgyűlésében hirdetteték ki azon egyezkedési oklevél, mellyet a’ am. magyar kir. Helytartó- Tanács az első magyarországi pozsony-nagyszombati vasút’ építésére nézve az egyesület’ felhatalmazottjaival, névszerint Walterskirchen György-Vilmos báró és Dezasse Ferencz gróf igazgatók és Kania János titoknokkal megkötött. Ezen oklevél szerint a’vállalkozók a’fő státuskormány- és magányosokra nézve következő feltételeket tartoznak teljesíteni: I. Az építést a’ jóváhagyott ’s hitelesített terv szerint a’ kitűzött vonalon, az illető törvényhatóság’ felügyelése alatt, a’ közönséges posta- és kereskedési utak’, hajósok’ járása’, községi utak’ vagy hidak’ károsítása nélkül tartoznak megtenni; a’ Duka-tájak’ kiegyenítését Pozsony szabad kir. város tanácsa’ megegyezésével a’ szinte hitelesített terv szerint végrehajtani, végre ha e’ vonal’ mentében bármelly más törvényes vasút’ felállítása engedtetnék meg, annak ezen vasutoni keresztülvitelét vagy hozzákapcsoltatását — az e’ miatt szenvedendő költségek’ megtérítése mellett azonban — megengedni. II. Az e’ vasútvonalra ’s egyedül csak e’ czélra megkivántató földek és épületekért, a’ törvény’ értelme szerint tökéletes és teljes kárpótlást nyújtani. 111. A’ vitelbért, mellyet minden személy minden rangkülönbség nélkül fizetni tartozik, nem csak egész mérföldekre, hanem állomások szerint is elrendezni. IV. A’ legfőbb vitelbér egy személytől mérföldenkint első hely 15 kr., 2 dik hely 10 kr., 3dik hely 4 kr., 100 font kalmár árútól 22 kr. egy-egy mérföldre; 100 font másnemű közönséges tehertől 2 krnál több nem lehet; minden csekélyebb árszabály tetszés szerint meghatározható ’s beszedhető lehet. V. Az árszabálynak e’ maximumát ötven év’ lefolyta alatt változatlanul élvezhetni. VI. Az alapszabályokat ez engedményes évek alatt felsőbb engedelem nélkül meg nem másíthatni, ’s a’ vállalkozók magokat általában az 1836diki 25dik törvényczikkelynek alávetni tartoznak. — Magyarország’ első vasútja tehát már nem kétséges, hanem a’ felhozott törvény, az első közgyűlés’ határozatai ’s az említett magas egyezés szerint a’ végrehajtásra bízatva, sőt már munkában is van; továbbá az imént említett egyezési pontok által nem csak irigylendő helyzetbe téve, hanem mint gazdasági vállalat olly sok hasznos helybeli viszonyok által van gyámolítva, hogy azok’ részletes előszámlálása ’s rövid technicai vázlata nem leszen minden érdek nélkül. — Ezen pálya az úgynevezett királyhegy’ tövén Pozsonyban fog kezdetni, a’ Duna’ kelet felől folyását egészen a’ salitromfőző épületig követni, itt éjszakkeletre behajtani ’s ez irányban egyenes vonalban a’ zöldség-kerteken Pozsony’ keleti oldalán elhaladni egészen a’ pozsonyi és récsei út’ közepéig, honnan keletibb irányban a’ Pozsony vármegyei hegyhát’ szelid lejtőjén Sz.-Györgytől Grünau, Bazin’s Báhonyon keresztül Nagyszombatba vezet ’s a’ vámháznál a’ galgóczi kapu mellett végződik. Az egész pályahosz 26,074 bécsi öl vagyis 6% német mérföldnél valamivel több, mellyből 14,652 bécsi öl egyenes, 4493 bécsi öl pedig 1000 bécsi ölnél hoszabb félátmérőjű 15 ívből áll. — A’ legtetemesb földmunkálatok: a’ 21,124 köbölnyi grünaui lapályon egy töltés’ építése; a’40,470 köbölnyi erdő’ felásatása; a’ 6102 köbölnyi sisaki völgy’ feltöltése Sehenkwitz mellett; a’ bevágás Báhony megett 13,831 köböllel ’s ugyanaz 10,627 köböllel Bonava és Parna patakok között. — A’ pályavonal a’ pozsonyi állomási helytől a’ készített hosz-rajz szerint következő: A-tól B-ig 7924 folyó élve vizirányosan ; B-től C-ig 1062 f. ö. y382 emelkedve; D-től D-ig 275 f. ö. vizirányosan; D-től E-ig 3206 f. ö. 1317 emelkedve; E-től a’ válaszpontig 109 f. ö. vizirányosan; a’ válaszponttól F-ig 109 f. ö. vizirányosan; F-től G-ig 577 f. ö. y620 ereszkedve; G-től N-ig 790 f. ö. y368 ereszkedve; H-tól 1-ig 4828 f. ö. vizirányosan; I-től K-ig 1543 f. ö. 1496 ereszkedve; K-tól L-ig 1335 f. ö. yt167 ereszkedve; L-től M-ig 340 f. ö. vizirányosan ; M-től N-ig 1227 f. ö. l/500 emelkedve; N-től O-ig 979 f. ö. y526 ereszkedve; O-tól P-ig 705 f. ö. l/742 emelkedve; P-től Q-ig 932 f. ö. y632 ereszkedve; Q-tól K-ig 136 f. ö. vizirányosan. — A’ hajtások’ félátmérői a’ pályahosznak ’Ijg-re 200 és 300 öl, 150-re 300 és 400 öl, b 1-re 400 és 500 öl, *1 3-ra 500 és 4000 öl közt vannak. Következésképen a’ pálya’ valamennyi kanyarodásai az egész kosznak csak 49 részét teszik. A’ pálya’ szerkezete vasazott fához erősített lapos sínekre terveztetett, a’ tölgytalpfák (Langenschuveller) 7 hüvelyk magasak, 6 hüv. szélesek, 4112 lábnyi távolságra egymástól 7—8 hüv. keresztgerendák által gyámolíttatni ’s a’ javaslott 2’12 hüv. széles, ’12 hüv. vastag ’s 9 láb hoszú kovácsolt lapos sínek’ mindegyike ötször átlyuggattatni ’s rászoríttatni fognak. A’ pálya’ kátyu-szélessége, valamint a’ kizárólag szabadalmazott Ferdinánd-Császár-éjszaki- és a’ bécs-győri pályáé, 4 láb és 7 hav. leend. A’ pálya csak egy kerekvágású lesz, de az egész vonalon 4061 folyó el van kitérésekre számítva ’s előleg csak lovakkali hajtás javasolva, noha egy illy szerkezet’ erőssége más országokbani példák szerint a’ gőzgépelyeket is megbirja. Az építési tőke 534, 500 fr. 55 110 krra vettetett fel pengőben; az igazgatósági költségek évenkint 28,027 fr. 47 krra; a’ remélhető bevétel pedig mintegy 64,555 fr. 35 krra. Mennyiben vélhetők ezen felvetések, főkép a’ remélhető bevételre nézve a’ próbát kiállóknak, azt a’ helybeli viszonyoknak e’ kisded összeállítása fogja megmutatni.— Pozsony a’ Kárpátok’ szelid lejtőjén fekve, ezen helyzete által ’s mivel ezen hegységen csak tova messzeségben járhatni ismét át kocsival, némikép olly kedvező átmeneteti pontot nyer, hogy minden közlekedés Sz.-György, Bazin, Modor, Nagyszombat, Selmecz, Körmöcz, Zólyom, Kassa, Eperjes, Lőcse, Breznóbánya, Korpona, Késmárk, Újbánya Trencsin szab. királyi, és bányavárosokon és Vág-Ujhely, Galgócz, Tapolcsán, Érsekújvár, Szered, Nyitra, Léva, Zsolna, Igló, Irozsnyó városok’s mezővárosokon ’s más figyelemre méltó helységeken át ’s Ausztria’ egyéb örökös tartományain, valamint Europa’ minden éjszaki, nyugati és déli statusaiban fenálló csere- és átviteli kereskedés által ezen szab. királyi és koronázási városnak szükségképen érintetnie kell. — Tárgyai ezen az építendő útvonal’ irányában kerengő közlekedésnek ezek. A’ külföldre: sárga réz, veres réz, vas, antimonium és általában mindennemű ásványok ezernyi mázsánkint, továbbá évenkint legalább is 30,000 öl tűzifa; néhány százezer mérő gabona ’s nevezetes mennyiségű más czikkelyek is, mellyek közt árpakása, szilva, szilvaíz (lekvár), viasz, méz, sajt, vaj, pálinka, szlivovicza, gyapjú, nyers bőrök, ágyi tollak, ió ’s más papiros a’legjelesebbek. A’ belföldre, a’ kézmüvek’ és gyarmati árúk’ egész mennyisége, mellyet Magyarország’ e’ része felemészt. — A’ pálya által közvetlenül érintett városok’ és helységek’ népességét mintegy 70,000 lélekre tehetni. A’ két végpont között a’ már most is mulatóhelyekül is igen látogatott sz.-györgyi és baziai fürdők fekszenek , sőt a’ pöstyéni és trencsini fürdők’ számos barátjai ’s látogatói is Pozsony és Nagyszombat felé kénytelenek útjokat venni. A’ mint a’ pálya készen leend, Nagyszombatból mintegy sugárokkint minden körülfekvő’s fontos helyekre társasági bérkocsijárások fognak létrehozatni, ’s alig kételkedhetni, hogy akkorára mind a’ két Duna-parton Pozsony’ összeköttetése részint Béccsel ’s Ausztriával, részint Morva- ’s Csehországgal, Sziléziával és Galicziával gőzerőműves vasutakkal ne fogna már végrehajtva lenni. — Milly következésűnek kell lennie e’ kereskedésdús tartományok’ összeköttetésének a’ Pozsony és Nagyszombat közötti közlekedésre nézve, ’s mint fognak az olmützi, brünni, bécsi, pozsonyi és nagyszombati vásárok kölcsönösen felvirágozni, sőt a’ dunai gőzhajózás által magával Pesttel is szorosabban összeköttetni, olly világos, hogy az első magyarországi pozsony-nagyszombati vasút a’ publicumnak iránta uralkodó jó véleményére ’s figyelmére méltán jogot tarthat. — Azoknak, kik e’ vállalat iránt egészen részletes tudósításokat akarnak meríteni, ajánljuk ennek tervrajzát egy díszes kőmetszetű abrosszal, Hieronymi Ferencz Otto kir. dunamappázási igazgató mérnöktől, található lévén Bécsben : Gerold Károlynál, Mösler özv. ’s Braumüllernél; Pesten: Heckenast Gusztávnál; Nagyszombatban: Wächter F.-nél; Sopronyban és Pozsonyban : Wigand Károlynál. Baja, május’16. Szeretve-tisztelt főispányi helytartónk mélt. Almási Rudics József ur lelkes, ékes és hatos beszéddel nyitván meg tegnap közgyűlésünket, a’ majd ezerre számítható nemességet e’ díszes megye’ részéről küldendő követek, választására szólitá föl, kik. nemesi szabadságukat illedelmesen gyakorolva, Pacséri Odry József közszeretetei első alispány és Szűcsiem Károly tiszti főügyész urakat választok, mindkettőt felkiáltással.— Ez ünnepély után érzékeny szavakban jelenté a’ mélt. elnök volt főispányunk* Hadványi gróf Győry Ferencz cs. kir. kamarás’ és kir. tanácsnok’ elhunytét, ’s magasztalva említvén a’ boldogult’ fényes erényeit ’s országos érdemeit, 's megyénkre nézvei bölcs kormányát kiemelve, a’ Karokat és Rendeket a’ plébániás templomban tartandó gyászmisére mint végtiszteleti ünnepélyre lóvá meg. — Ma a’ követi utasítások’ kidolgozásain nevezett választmány tudósítása kerülvén szőnyegre, mélt. főkormányzónk, szívreható szónoklatával, alapos, éles nézeteivel ’s bölcs tárgyismereti jártasságával kitűnve, olly hatalmas párbeszédekben jeleskedett, mellyek a’ számos hallgatók’ lelkét megnyerve, alkotmányos szabadságunk iránti lm ragaszkodásuk’élénk kijelentése mellett azon üdvös következménnyel koszoniztattak, hogy az anyagi jóllét a’ józan, mérsékelt haladás’ útján nemzeti érdekeinkkel párosíttatván, követeink’ utasításai Fejedelmünk’ ’s Hazánk’ igaz szeretetét elválaszthatlanul szíveink közé fűzték, ’s Urunk Királyunk’ atyai kegyelmében ’s hű magyarjai iránti viszonszeretetében helyezett fiúi birodalmunkat örökítették. Sebők. Elegytár. A’ kisdedóvó-intézeteket Magyarországban terjesztő egyesület folyó majóikén, a’ h. gazdasági egyesület június okán délelőtti 10 órakor, a borismertető-egyesület pedig június’ 7dikén délután 5 órakor fog tartani közgyűlést, a’ pesti n. casino’ teremében. — Néhány nap előtt egy uradalmi ügyvéd érkezvén Budára, az egyik várkapu’ közelében parancsoké kocsisának, hajtana a’ hidvendégfogadóba, ’s minthogy ő csak este szabaduland meg foglalatosságaitól, nyittatna addig szobát ’s rakatna le mindent. Alig halad a’ kocsis néhány lépésnyire, midőn egy csinos öltözetű fiatal embert pillanta meg, ki a’ haladó kocsit figyelemmel nézegette ’s végre kérdé: „Kié e’ kocsi ?“ — „N. ügyvédé“. — „Végre itt van tehát régóta várt kedves jó barátom! De ugyan hol van most ?“ —,, A’várba ment ’s csak este tér viszsza.“ — ,,’S te hova hajtasz“. — ,,A’ hid vendéglőbe“. — „Épen jó; én is e pillanatban akarok oda menni, s bevárni szándékozóm barátomat. Már összebeszéltünk, hogy ott egy szobába széltünk meg.“ E’ szókkal a’ kocsiba hágott’s a’ vendéglőben mindenről gondoskodik barátja’ nevében ’s még bort is hozatott. Az ügyvéd azonban hamarabb talált visszatérni, ’s épen rajtakapó, mikint ürítgette utiládáit a’jó barát. A’ finom tolvaj börtönben várja büntetését.— Egy ház’ padlásán Pesten múlt héten némi építési igazítás történvén, a’ gerendák alatt egy ismeretlen némber’ holttestére találtak. A’ szerencsétlennek halála nem vala természetes ’s huzamos idő előtt történhetek. (Hihetőleg a’ múlt árviz’alkalmával.)— A’ herczeg-primás’ ünnepélyes beiktatására f. h. 27- én reggel indulaml Pestről Esztergomba Zrínyi gőzös, 's 28- án délután Pestre visszatérem. — A’ gyorskocsik Pestről indulnak : vasárnap, szerdán és pénteken, Gyöngyösön, Miskolczon és Kassán át Eperjesre. Vasárnap reggel: Debreczenen át Kolozsvárra. Hétfőn délben: Váczon, Balassa- Gyarmaton, Rozsnyón, Iglón keresztül Lőcsére.— P. Ladányból (Szabolcs megyében) ezt írják: „Múlt hónap autóján végeztetett ki tolvajságért és gyilkolásért fővételre ítélt Birizlóné gonosztevő. Nem lehet ezúttal említetten hagyni, miképen egyesíti szigorú pontosságát csüggedetlen iparral uradalmi ügyvéd Nábráczky Antal, ’s a’ tisztség a’ már némi tekintetben szinte kiirthatatlaná fajult gonosz’ fékezésére. E’ lelkes szándék’ óhajtott sikerét eléggé mutatja az, hogy az uradalmi rabok’ száma, melly 1837ben 140re hágott, tavai 96ra, az idén pedig már csak libra szállott a’ 6—8 ezer népességű helyben. Újabb példája, miképen fenyíték ’s czélirányos rendeletek csak akkor érnek kívánt véget, ha van, ki szivén hordozván az emberiség’ javát, azokat sikeresíti, és sikereltetésöket őrszemekkel kiséri.“ — Eszterházy Pál herczeg az Eszterházi-sorsok’ kijátszatásabeli léttoházásban 120 ezer pengő forintot nyert, melly sommát alapítvány tőkepénzül szentelte saját uradalmi tiszteinek nyugalmaztatási dijat szolgálandólag. — Az idei bécsi állatmutatáson részt vettek következő magyarhoni urodalmak: Károly Főherczeg’ m.-óvári urodalma 13, Hunyady József’ gr. örményi urodalma 4, Hunyady Ferencz gróf* somogyi urodalma 4, ’s Károlyi Lajos gr. tótmegyeri urodalma 8 darab legfinomabb szőrű kossal és birkával. — A’gyermekkórházat létesítői szándékozó egyesület’ tagjai Pesten már 400ra mennek, ’s igy az intézet rövid idő múlva tettleg fog életbe léphetni. E’ nagy hasznú vállalat’ olly szép sikerültét leginkább Eerményi Ferencz ttt. tan. emberbaráti buzgalmának köszönhetni, ki néhány nap alatt igen számos taggal szaporító e’zsenge intézetet, ’s azonkívül az előző ülésekben is mindenkit hathatósan búzdíta e’ czél’ minél előbbi létesítésére. — Kassán jelenleg a’ dologházban 60 személy talál munkát pokrócz-, vászon- és czérnakészítéssel. — Eszékről ápril. 26-áról ezt írják: „Verőcze megyének régóta hüvelyben heverő jogpallosa ma vérbe martatott. Knezicsics Örzse gauskiiczei pórnő a’diákovári járásban több ideig szolgájával Bőszancsics Miklóssal házasságtörő förtelemben élvén, e’ két gonosztevő végre arra vetemült, hogy férjét ’s illetőleg gazdáját megöljék; eltökélett bűnös szándékjokat végrehajtandók, napot, órát jelölnek ki, a’ hűtlen szolga este gazdája’hálókamarájába lopódzik, ’s a’ kályhazugolyba rejtekezik, követi a’ gazda gonosz nejével, ’s kevés váltatva elszunnyadtést ad a’fertelmes nő.