Hirnök, 1839. január-december (3. évfolyam, 1-104. szám)

1839-05-23 / 41. szám

élet­szám. A’ Hírnök kinevezések’, hivatalos tudósítások’, honi és külföldi politicai hírek’, mindennemű sta­­tistikai adatok’, pénzkeret’, piaczi árak’, duna­­vízállás’ és mindenféle hirde­tmények­ minél gyorsabb közlésével jó a’ Századunk terjedel­mesb political ’s rokon tudományi értekezések­kel, ugyszinte literatúrai, művészeti és közélet­beli jelesebb tünemények’, találmányok­ és inté­zetek’ ismertetésével foglalkoznak főképen. Szerkeszti ’s kiadja síalásfalvi Orosz József. Május’ 13. 1830. Megjelennek e’ lapok minden hétfőn és csü­törtökön. Félévi előfizetés Pozsonyban ház.K­áz­­h­ordással 4 p. sz., postán borítékkal 4 fr. 24 kr. Előfizethetni helyben a’ kiadó tulajdonosnál, sé­tatéren 749. sz. a., Pesten Füskúti /Landerer Lajosnál, kinél a’ hirdetmények ’s a’ szerkesz­tőséget illető egyéb közlemények is elfogadtat­nak. Minden nemhivatalos leveleknek és köz­leményeknek bérmentett beküldetése kéretik. Tartal­o­m. Magyarország és Erdély,. "A’ Buda és Pest közti ál­landó hídépítést érdeklő szerződést Ő Felsége megerősíti; kine­vezés ; országgyűlési követek; pozsony-nagyszombati első ma­gyar vasút; bajai tudósítás; honi elegytár; Ausztria, Nagy­­britannia. Az új ministerium’alakításával megbízott Peel túl­ságos követelési miatt hajótörést szenved a’ tervezett tory minis­­ministerium; O’Connell’ levele az izlandi néphez; az orosz nagy­­herczeg­ trónörökös' jótékonysága. Francziao­rs­z­á­g. Két napi véres lázongás Párisban; uj ministerium Soult­ elnöksége alatt; követkamarai viták a’ Mauguin-féle felírás javaslat felett. Spa­nyolország. Gyászünnep Madridban; a carlosi camarilla’ cse­lei. Belgium. A’ Schelde-vám. Hirdetések. Magyarország és Erdély. Ö cs. ’s ap. k. Felsége az országos küldöttségnek Sin­a György báró úrral a’ Buda és Pest közt állandó hid iránt kö­tött ’s fölterj­esztett szerződését, 87 évre, aláírni méltóztatott. A’ amest, magyar kir. udv. Kamara Szabó József tisza­­ujlaki sómázsálót bustyaházi sómázsamesterré léptette elő. A’ rakamaszi k. kamar. erdészi tisztség Boboth János­nak vich­odnai erdőkerülővé lett áthelyeztetése’ következté­ben ürességbe jött. Országgyűlési követekké választatták: Heves vármegyében Pappszász József alispány és Beöthy Lajos táblabiró; Csanád vgyében Biró Imre főügyész és Návay Tamás tiszteletb. főjegyző; Torna vgyében Bárczay Józs. első alispány és Gedeon Laj. táblabiró; Ugocsa ügyében báró Perényi Lajos és Szent-Polly László; Zemplén vgyé­ben Lónyay Gábor és Péter­fy N.; Temes vgyében Lacz­­kovits János másod alispány és Vár­kürty Ád­ám főjegyző; Túrócz vgyében Neczpáli Justh József és Tóth-Prónai és Blatniczai báró Prónay Gábor táblabirák; Liptó vgyében Thuránszky Péter főszolgabíró és Szent-Iványi Jenő tábla­biró; Szep­es vgyében Zsedényi Eduárd udv. titoknok és Görgey Márton főszolgabíró; Verőcze ügyében gróf Peja­­csevich Nép. János másod alispány és Jankovich László táb­labiró; Posega ügyében Markovicsz Gusztáv főjegyző és Farkas Sándor főügyész. Igazítás. Az egri főkáptalan’ országgyűlési követeinek egyike nem Frimm János (mint a’ Hírnök’ 39. számában hibásan állott) , ha­nem Kovács Mátyás kanonok. Tek. ns. Pozsony vármegye’ f. é. máj. 13-án ’s kö­vetkezett napjain tartatott közgyűlésében hirdetteték ki azon egyezkedési­ oklevél, mellyet a’ am. magyar kir. Helytartó- Tanács az első magyarországi pozsony-nagyszombati vasút’ építésére nézve az egyesület’ felhatalmazottjaival, névszerint Walterskirchen György-Vilmos báró és Dezasse Ferencz gróf igazgatók­ és Kania János titoknokkal megkö­tött. Ezen oklevél szerint a’vállalkozók a’fő státuskormány- és magányosokra nézve következő feltételeket tartoznak teljesíteni: I. Az építést a’ jóváhagyott ’s hitelesített terv szerint a’ kitűzött vonalon, az illető törvényhatóság’ fel­­ügyelése alatt, a’ közönséges posta- és kereskedési utak’, hajósok’ járása’, községi utak’ vagy hidak’ károsítása nél­kül tartoznak megtenni; a’ Duk­a-tájak’ kiegyenítését Po­zsony szabad kir. város tanácsa’ megegyezésével a’ szinte hitelesített terv szerint végrehajtani, végre ha e’ vonal’ mentében bármelly más törvényes vasút’ felállítása enged­tetnék meg, annak ezen vasutoni keresztülvitelét vagy hozzákapcsoltatását — az e’ miatt szenvedendő költségek’ megtérítése mellett azonban — megengedni. II. Az e’ vas­útvonalra ’s egyedül csak e’ czélra megkivántató földek­ és épületekért, a’ törvény’ értelme szerint tökéletes és teljes kárpótlást nyújtani. 111. A’ vitelbért, mellyet minden sze­mély minden rangkülönbség nélkül fizetni tartozik, nem csak egész mérföldekre, hanem állomások szerint is elren­dezni. IV. A’ legfőbb vitelbér egy személytől mérfölden­­kint e­lső hely 15 kr., 2 dik hely 10 kr., 3dik hely 4 kr., 100 font kalmár­ árútól 2­2 kr. egy-egy mérföldre; 100 font másnemű közönséges tehertől 2 krnál több nem le­het; minden csekélyebb árszabály tetszés szerint meghatá­rozható ’s beszedhető lehet. V. Az árszabálynak e’ ma­ximumát öt­ven év’ le­folyta alatt változatlanul élvezhetni. VI. Az alapszabályokat ez engedményes é­­vek alatt felsőbb engedelem­ nélkül meg nem másíthatni, ’s a’ vállalkozók magokat általában az 1836diki 25dik törvényczikkelynek alávetni tartoznak. — Magyarország’ első vasútja tehát már nem kétséges, hanem a’ felhozott törvény, az első közgyűlés’ határozatai ’s az említett ma­gas egyezés szerint a’ végrehajtásra bízatva, sőt már munkában is van; továbbá az imént említett egyezési pon­tok által nem csak irigylendő helyzetbe téve, hanem mint gazdasági vállalat olly sok hasznos helybeli viszonyok által van gyámolítva, hogy azok’ részletes előszámlálása ’s rövid technicai vázlata nem leszen minden érdek nélkül. — Ezen pálya az úgynevezett királyhegy’ tövén Pozsony­ban fog kezdetni, a’ Duna’ kelet felől folyását egészen a’ sa­­litromfőző épületig követni, itt éjszakkeletre behajtani ’s ez irányban egyenes vonalban a’ zöldség-kerteken Pozsony’ keleti oldalán elhaladni egészen a’ pozsonyi és récsei út’ közepéig, honnan keletibb irányban a’ Pozsony várme­gyei hegyhát’ szelid lejtőjén Sz.-Györgytől Grünau­, Bazin­’s Báhonyon keresztül Nagy­szombatba vezet ’s a’ vámháznál a’ galgóczi kapu mellett végződik. Az egész pályahosz 26,074 bécsi öl vagyis 6% német mérföldnél valamivel több, mellyből 14,652 bécsi öl egyenes, 4493 bécsi öl pedig 1000 bécsi ölnél hoszabb félátmérőjű 15 ívből áll. — A’ legtete­­mesb földmunkálatok: a’ 21,124 köb­ölnyi grünaui lapályon egy töltés’ építése; a’40,470 köb­ölnyi erdő’ felásatása; a’ 6102 köb­ölnyi sisaki völgy’ feltöltése Sehenkwitz mellett; a’ bevágás Báhony megett 13,831 köb­öllel ’s ugyanaz 10,627 köb­öllel Bonava és Parna patakok között. — A’ pályavo­nal a’ pozsonyi állomási helytől a’ készített hosz-rajz sze­rint következő: A-tól B-ig 7924 folyó élve vizirányosan ; B-től C-ig 1062 f. ö. y382 emelkedve; D-től D-ig 275 f. ö. vizirányosan; D-től E-ig 3206 f. ö. 1317 emelkedve; E-től a’ válaszpontig 109 f­. ö. vizirányosan; a’ válaszponttól F-ig 109 f. ö. vizirányosan; F-től G-ig 577 f. ö. y620 ereszkedve; G-től N­-ig 790 f. ö. y368 ereszkedve; H-tól 1-ig 4828 f. ö. vizirányosan; I-től K-ig 1543 f. ö. 1­496 ereszkedve; K-tól L-ig 1335 f. ö. yt167 ereszkedve; L-től M-ig 340 f. ö. viz­irányosan ; M-től N-ig 1227 f. ö. l/500 emelkedve; N-től O-ig 979 f. ö. y526 ereszkedve; O-tól P-ig 705 f. ö. l/742 emelked­ve; P-től Q-ig 932 f. ö. y632 ereszkedve; Q-tól K­-ig 136 f. ö. vizirányosan. — A’ hajtások’ félátmérői a’ pályahosz­­nak ’Ijg-re 200 és 300 öl, 1­­50-re 300 és 400 öl, b 1-re 400 és 500 öl, *1 3-ra 500 és 4000 öl közt vannak. Következés­képen a’ pálya’ valamennyi kanyarodásai az egész kosznak csak 4­9 részét teszik. A’ pálya’ szerkezete vasazott fához erősített lapos sínekre terveztetett, a’ tölgytalpfák (Langen­­schuveller) 7 hüvelyk magasak, 6 hüv. szélesek, 4112 láb­­nyi távolságra egymástól 7—8 hüv. keresztgerendák által gyámolíttatni ’s a’ javaslott 2’12 hüv. széles, ’12 hüv. vastag ’s 9 láb hoszú kovácsolt lapos sínek’ mindegyike ötször át­­lyuggattatni ’s rászoríttatni fognak. A’ pálya’ kátyu-széles­­sége, valamint a’ kizárólag szabadalmazott Ferdinánd-Csá­­szár-éjszaki- és a’ bécs-győri pályáé, 4 láb és 7 hav. leend. A’ pálya csak egy kerekvágású lesz, de az egész vona­lon 4061 folyó el van kitérésekre számítva ’s előleg csak lovakkali hajtás javasolva, noha egy illy szerkezet’ erős­sége más országokbani példák szerint a’ gőzgépelyeket is megbirja. Az építési tőke 534, 500 fr. 55 110 krra vettetett fel pengőben; az igazgatósági költségek évenkint 28,027 fr. 47 krra; a’ remélhető bevétel pedig mintegy 64,555 fr. 35 krra. Mennyiben vélhetők ezen felvetések, főkép a’ remélhető bevételre nézve a’ próbát kiállóknak, azt a’ hely­beli viszonyoknak e’ kisded összeállítása fogja megmutatni.— Pozsony a’ Kárpátok’ szelid lejtőjén fekve, ezen helyzete által ’s mivel ezen hegységen csak tova messzeségben járhatni ismét át kocsival, némikép olly kedvező átmeneteti­ pontot nyer, hogy minden közlekedés Sz.-György, Bazin, Modor, Nagyszombat, Selmecz, Körmöcz, Zólyom, Kassa, Eper­jes, Lőcse, Breznóbánya, Korpona, Késmárk, Újbánya Trencsin szab. királyi, és bányavárosokon és Vág-Ujhely, Galgócz, Tapolcsán,­ Érsekújvár, Szered, Nyitra, Léva, Zsolna, Igló, Irozsnyó városok­’s mezővárosokon ’s más figyelemre méltó helységeken át ’s Ausztria’ egyéb örökös tartományain, valamint Europa’ minden éjszaki, nyugati és déli statusaiban fenálló csere- és átviteli kereskedés által ezen szab. királyi és koronázási városnak szükség­képen érintetnie kell. — Tárgyai ezen az építendő útvo­nal’ irányában kerengő közlekedésnek ezek. A’ külföld­re: sárga réz, veres réz, vas, antimonium és általában mindennemű ásványok ezernyi mázsánkint, továbbá éven­kint legalább is 30,000 öl tűzifa; néhány százezer mérő ga­bona ’s nevezetes mennyiségű más czikkelyek is, mellyek közt árpakása, szilva, szilvaíz (lekvár), viasz, méz, sajt, vaj, pálinka, szlivovicza, gyapjú, nyers bőrök, ágyi tollak, i­ó ’s más papiros a’legjelesebbek. A’ belföldre, a’ kéz­müvek’ és gyarmati árúk’ egész mennyisége, mellyet Ma­gyarország’ e’ része felemészt. — A’ pálya által közvetlenül érintett városok’ és helységek’ népességét mintegy 70,000 lélekre tehetni. A’ két végpont között a’ már most is mu­latóhelyekül is igen látogatott sz.-györgyi és baziai fürdők fekszenek , sőt a’ pöstyéni és trencsini fürdők’ számos ba­­rátjai ’s látogatói is Pozsony és Nagyszombat felé kénytele­nek útjokat venni. A’ mint a’ pálya készen leend, Nagyszom­batból mintegy sugárokkint minden körülfekvő’s fontos he­lyekre társasági bérkocsijárások fognak létrehozatni, ’s alig kételkedhetni, hogy akkorára mind a’ két Duna-parton Po­zsony’ összeköttetése részint Béccsel ’s Ausztriával, részint Morva- ’s Csehországgal, Sziléziával és Galicziával gőzerő­­műves vasutakkal ne fogna már végrehajtva lenni. — Milly következésűnek kell lennie e’ kereskedésdús tartományok’ összeköttetésének a’ Pozsony és Nagyszombat közötti köz­lekedésre nézve, ’s mint fognak az olmützi, brünni, bécsi, pozsonyi és nagyszombati vásárok kölcsönösen felvirágozni, sőt a’ dunai gőzhajózás által magával Pesttel is szorosabban összeköttetni, olly világos, hogy az első magyarországi pozsony-nagyszombati vasút a’ publicumnak iránta uralkodó jó véleményére ’s figyelmére méltán jogot tarthat. — Azok­nak, kik e’ vállalat iránt egészen részletes tudósításokat akarnak meríteni, ajánljuk ennek tervrajzát egy díszes kő­metszetű abrosszal, Hieronymi Ferencz Otto kir. duna­­mappázási igazgató mérnöktől, található lévén Bécsben : Gerold Károlynál, Mösler özv. ’s Braumüllernél; Pesten: Heckenast Gusztávnál; Nagyszombatban: Wächter F.-nél; Sopronyban és Pozsonyban : Wigand Károlynál. Baja, május’16. Szeretve-tisztelt főispányi helytartónk mélt. Almási Rudics József ur lelkes, ékes és hatos beszéd­del nyitván meg tegnap közgyűlésünket, a’ majd ezerre számítható nemességet e’ díszes megye’ részéről küldendő követek, választására szólitá föl, kik. nemesi szabadságukat illedelmesen gyakorolva, Pacséri Odry József közszeretetei első alispány és Szűcsiem Károly tiszti főügyész urakat vá­lasztok, mindkettőt felkiáltással.— Ez ünnepély után érzé­keny szavakban jelenté a’ mélt. elnök volt főispányunk* Had­vány­i gróf Győry Ferencz cs. kir. kamarás’ és kir. ta­nácsnok’ elhunytét, ’s magasztalva említvén a’ boldogult’ fényes erényeit ’s országos érdemeit, 's megyénkre néz­vei bölcs kormányát kiemelve, a’ Karokat és Rendeket a’ plé­bániás templomban tartandó gyászmisére mint végtiszteleti ünnepélyre lóvá meg. — Ma a’ követi utasítások’ kidolgo­zásain nevezett választmány tudósítása kerülvén szőnyegre, mélt. főkormányzónk, szívreható szónoklatával, alapos, éles nézeteivel ’s bölcs tárgyismereti jártasságával kitűnve, olly hatalmas párbeszédekben jeleskedett, mellyek a’ számos hallgatók’ lelkét megnyerve, alkotmányos szabadságunk iránti lm ragaszkodásuk’élénk kijelentése mellett azon üdvös következménnyel koszoniztattak, hogy az anyagi jóllét a’ józan, mérsékelt haladás’ útján nemzeti érdekeinkkel páro­­síttatván, követeink’ utasításai Fejedelmünk’ ’s Hazánk’ igaz szeretetét elválaszthatlanul szíveink közé fűzték, ’s Urunk Királyunk’ atyai kegyelmében ’s hű magyarjai iránti viszon­­szeretetében helyezett fiúi birodalmunkat örökítették. Sebők. Elegytár. A’ kisdedóvó-intézeteket Magyarországban terjesztő egyesület folyó m­aj­­óikén, a’ h. gazdasági­ egye­sület június okán délelőtti 10 órakor, a borismertető-egye­­sület pedig június’ 7dikén délután 5 órakor fog tartani köz­gyűlést, a’ pesti n. casino’ teremében. — Néhány nap előtt egy uradalmi ügyvéd érkezvén Budára, az egyik várkapu’ kö­zelében parancsoké kocsisának, hajtana a’ hidvendégfoga­­dóba, ’s minthogy ő csak este szabaduland meg foglalatossá­gaitól, nyittatna addig szobát ’s rakatna le mindent. Alig ha­lad a’ kocsis néhány lépésnyire, midőn egy csinos öltözetű fiatal embert pillanta meg, ki a’ haladó kocsit figyelemmel nézegette ’s végre kérdé: „Kié e’ kocsi ?“ — „N. ügyvédé“. — „Végre itt van tehát régóta várt kedves jó barátom! De u­­gyan hol van most ?“ —,, A’várba ment ’s csak este tér visz­­sza.“ — ,,’S te hova hajtasz“. — ,,A’ hid vendéglőbe“. — „Épen jó; én is e­ pillanatban akarok oda menni, s bevárni szándékozóm barátomat. Már összebeszéltünk, hogy ott egy szobába széltünk meg.“ E’ szókkal a’ kocsiba hágott’s a’ ven­déglőben mindenről gondoskodik barátja’ nevében ’s még bort is hozatott. Az ügyvéd azonban hamarabb talált vissza­térni, ’s épen rajtakapó, mikint ürítgette utiládáit a’jó barát. A’ finom tolvaj börtönben várja büntetését.— Egy ház’ pad­lásán Pesten múlt héten némi építési igazítás történvén, a’ gerendák alatt egy ismeretlen némber’ holttestére találtak. A’ szerencsétlennek halála nem vala természetes ’s huza­­mos­ idő előtt történhetek. (Hihetőleg a’ múlt árviz’alkalmá­val.)— A’ herczeg-primás’ ünnepélyes beiktatására f. h. 27- én reggel indulaml Pestről Esztergomba Zrínyi gőzös, 's 28- án délután Pestre visszatérem­. — A’ gyorskocsik Pestről in­dulnak : vasárnap, szerdán és pénteken, Gyöngyösön, Mis­­kolczon és Kassán át Eperjesre. Vasárnap reggel: Debre­­czenen át Kolozsvárra. Hétfőn délben: Váczon, Balassa- Gyarmaton, Rozsnyón, Iglón keresztül Lőcsére.— P. La­­dányból (Szabolcs megyében) ezt írják: „Múlt hónap autó­ján végeztetett ki tolvajságért és gyilkolásért fővételre ítélt Birizlóné gonosztevő. Nem lehet ez­úttal említetten hagy­ni, miképen egyesíti szigorú pontosságát csüggedetlen ipar­ral uradalmi ügyvéd Nábráczky Antal, ’s a’ tisztség a’ már némi tekintetben szinte kiirthatatlaná fajult gonosz’ fékezé­sére. E’ lelkes szándék’ óhajtott sikerét eléggé mutatja az, hogy az uradalmi rabok’ száma, melly 1837ben 140re há­gott, tavai 96ra, az idén pedig már csak libra szállott a’ 6—8 ezer népességű helyben. Újabb példája, miképen fe­nyíték ’s czélirányos rendeletek csak akkor érnek kívánt véget, ha van, ki szivén hordozván az emberiség’ javát, azokat sikeresíti, és sikereltetésöket őrszemekkel kiséri.“ — Eszterházy Pál herczeg az Eszterházi-sorsok’ kijátsza­­tásabeli léttoházásban 120 ezer pengő forintot nyert, melly sommát alapítvány tőkepénzül szentelte saját uradalmi tiszteinek nyugalmaztatási dijat szolgálandólag. — Az idei bécsi állatmutatáson részt vettek következő magyarhoni u­­rodalmak: Károly Főherczeg’ m.-óvári urodalma 13, Hunya­­dy József’ gr. örményi urodalma 4, Hunyady Ferencz gróf* somogyi urodalma 4, ’s Károlyi Lajos gr. tótmegyeri urodal­ma 8 darab legfinomabb szőrű kossal és birkával. — A’gyer­mekkórházat létesítői szándékozó egyesület’ tagjai Pesten már 400ra mennek, ’s igy az intézet rövid idő múlva tett­­­leg fog életbe léphetni. E’ nagy hasznú vállalat’ olly szép sikerültét leginkább Eerményi Ferencz ttt. tan. emberbaráti buzgalmának köszönhetni, ki néhány nap alatt igen számos taggal szaporító e’zsenge intézetet, ’s azonkívül az előző ü­­lésekben is mindenkit hathatósan búzdíta e’ czél’ minél előb­­bi létesítésére. — Kassán jelenleg a’ dologházban 60 sze­mély talál munkát pokrócz-, vászon- és czérnakészítéssel. — Eszékről ápril. 26-áról ezt írják: „Verőcze megyének régóta hüvelyben heverő jogpallosa ma vérbe martatott. Knezicsics Örzse gauskiiczei pórnő a’diákovári járás­ban több ideig szolgájával Bősz­an­csi­cs Miklóssal házas­ságtörő förtelem­ben élvén, e’ két gonosztevő végre arra vetemült, hogy férjét ’s illetőleg gazdáját megöljék; eltö­­kélett bűnös szándékjokat végrehajtandók, napot, órát jelöl­nek ki, a’ hűtlen szolga este gazdája’hálókamarájába lopód­zik, ’s a’ kályhazugolyba rejtekezik, követi a’ gazda gonosz nejével, ’s kevés vál­tatva elszunnyadtést ad a’fertelmes nő.

Next