História 1987

1987 / 1. szám - KERTÉSZ ISTVÁN: Görögök és idegenek

azokra, akiket a hellénekkel szembeállítot­tunk. A barbárokkal való gyakori érintkezés és kapcsolat következtében tehát beigazoló­dott, hogy ez nem a darabos beszéd és a be­szélő szervek bizonyos hibájának, hanem a nyelv sajátosságainak a következménye.” A „barbár” kifejezés tehát eredetileg csu­pán annyit jelentett, hogy „nem görögül be­szélő”. Mint ahogyan Médiszmosz című könyvében Hegyi Dolores megállapította: „A barbárok alacsonyabb rendűségéről val­lott nézet még közvetlenül a perzsa háborúk befejezése után sem mutatható ki.” Persze a nem görögökre akkor kellett kitalálni egy - kezdetben minden értékítélettől mentes - gyűjtőfogalmat, amikor az egymással rokon hellén etnikumokban már kialakult az össze­tartozás tudata. Ez a fejlemény az i. e. 8. szá­zadtól kezdve teljes bizonyossággal nyomon követhető. Ám, mint említettük, a hellénségben össze­olvadt közösségek soha nem adták fel - leg­alábbis önként nem - saját önállóságtudatu­kat. Ennek következtében a görögség nem egységes tömbként viszonyult „barbár” (azaz nem hellén) szomszédaihoz. És mivel a görög­ség politikailag sem volt egységes, így az ide­genekkel szembeni állásfoglalás problémája sem korlátozódott csupán a görög-barbár vi­szonyra. Egy korinthoszi számára ugyanis bi­zonyos fokig idegennek számított egy megarai polgár is. Görögök egymás között Tekintve, hogy a görög városállamok alkot­mányos önállóságot (autonómia), saját had­sereg által védett politikai szabadságot (ele­­utheria) és önmagát éltetni képes önellátó gazdaságot (autarkeia) mondhattak maguké­nak, identitástudatuk igen magas fokon állt, és ezt soha nem voltak hajlandók feloldani valamiféle összgörög érdek kedvéért. Ha al­kalmanként összefogtak, azt azért tették, mert több városállam saját érdeke valamely ponton csoportérdekké alakult. Tanulságos, mit ír Politika című művében Arisztotelész a város­államról: „...a városállam a hasonlóaknak társulása, a lehető legtökéletesebb élet céljá­ból. Minthogy pedig a boldogság a legfőbb jó, ez pedig nem egyéb, mint az erény tevé­kenysége és bizonyos tökéletes alkalmazása, másfelől pedig ebben részt lehet venni egé­szen, de lehet kevéssé is, sőt egyáltalában nem­ világos, hogy ez az oka, hogy a városállamnak és az alkotmánynak különböző változatai vannak; ti. mindenki másképp és más eszkö­zökkel törekszik a boldogságra, és így lesz azután az életmód és az alkotmány is más és más.” Mint ebből kitetszik, a görögök - legalább­is elvben - elismerték minden városállam (po­lisz) jogát ahhoz, hogy sajátos életmódnak és alkotmánynak adjon otthont, s ami a legfon­tosabb, a számára legüdvösebbnek tűnő esz­közökkel törekedhessék a boldogságra. Ki­egyensúlyozott politikai viszonyok között, amikor egyetlen görög állam sem tett szert túlnyomó erőfölényre a többi rovására, tar­­tották is magukat ehhez az elgondoláshoz. A polisz és nem az összgörögség boldogsága volt tehát a cél, és a hasonlóak kizárólag ezt óhajtották megvalósítani akkor, amikor vá­rosállamban társultak. Ebbe az elképzelésbe semmiféle politikai altruizmus nem fért bele. Ha egy városállam úgy vélte, hogy érdeke - vagy ahogy Arisztotelész megfogalmazta, boldogsága - semlegességet vagy éppen behó­­dolást követelt meg például a perzsákkal szemben, akkor kétséget kizáróan ehhez kel­lett tartania magát. A görög-perzsa háborúk korában egyébként éppen ez a magatartás jel­lemezte a poliszok politikáját. A tolerancia, a mások boldogsága iránti fo­gékonysága, a másság tiszteletben tartása jel­lemezte elvben - konkrét kivételek mindig akadtak - a poliszok egymással szembeni magatartását. A hellén összetartozás tudata együtt élt a pluralizmus elismerésével, mint ahogy tágabb értelemben az emberiség egy­nemű voltáról vallott felfogás azzal a világ­képpel, amelyben a hellének mellett ott vol­tak a barbárok is. Ez alapozta meg a per­zsákról alkotott görög történetírói véle­mények példaszerű elfogulatlanságát. Görögök és barbárok A türelem, az elfogulatlanság, a másság tisz­teletben tartása az erős társadalmak jellemző­je. Amikor az i. e. 4. század elején az egymás­sal folytatott sorozatos háborúk szomorú kö­vetkezményeként a görög polisztársadalom ereje megroppant, e jelenség velejárójaként feltűnt a vallási türelem hiánya (lásd az úgy­nevezett istentelenségi, aszebeia pereket, me­lyeknek Szókratész is áldozatául esett), a vá­rosállamok önös érdekeinek lábbal tiprása és a görögök egymással szembeni meg nem érté­sének folyománya gyanánt pedig a más né­pekkel szembeni gyanakvás és lenézés is. Ez utóbbi jelenség már Platón Államában helyet kapott: „...az indulatosság az egyénekből kerül az államba, olyanokból, akikről az el­mondható : a thrákokról, a szküthákról, s ál­talában az északi vidék lakóiról; vagy például a tudományszeretet, amit főképp a mi vidé­künk lakóiról lehetne megállapítani; vagy a haszonlesés, amit nem utolsósorban a phoini­­kiaiakra és az egyiptomiakra szoktunk mon­dani.” Az elfogulatlan Xenophón kortársa, Platón tehát szembeállította a „tudományszerető” görögöket az „indulatos” thrákokkal és szkü­­thákkal, valamint a „haszonleső” föníciaiak­kal és egyiptomiakkal. Ezek után nem meg­lepő, hogy Platón a barbárokat már minősé­gileg más kategóriának tartja, mint a görögö­ket. Államában Szókratész szavaival ki is mondja: „Ha... görögök barbárokkal vagy barbárok görögökkel állnak harcban, azt kell mondanunk róluk, hogy háborút viselnek, s hogy természettől fogva egymás ellenségei...” De ez a szemlélet már abba a korba vezet át, amelyben majd maguk a görögök is az intole­ráns nagyhatalmak, előbb Makedónia, az­után Róma zsarnokságának esnek áldozatul. KERTÉSZ ISTVÁN Az 1944. év históriája (Bp. 1985.) című kötet megjelenése után a História szerkesztősége folytatja a­­ HISTÓRIA KÖNYVEK sorozatának kiadását. A szerkesztőség háromkötetes könyvsoroza­tot bocsát ki HISTÓRIÁNK A 20. SZÁ­ZADBAN címmel. A kötetek a következő alcímekkel és időpontokkal jelennek meg: I. A századelő (1900-1918) 1987 tavaszán, 528 oldalon, 264 színes, 592 fekete-fehér képpel és 61 térképpel, II. Két háború között (1919-1944) 1988-ban, 320 oldalon. III. Az új Magyarország (1945-1985) 1988-ban, 416 oldalon. A hamarosan megjelenő első kötet tartal­mazza a korszak krónikáját 1900. január 1- jétől 1918. december 31-ig. A krónikában szereplő hírekhez, eseményekhez kapcsolód­nak a korszak szakértő fiatal történészei, a História szerzőgárdája által írt szócikkek. Ezek a napi híreket történeti összefüggésekbe illesztik, vagy hosszabb folyamatokat vilá­gítanak meg. A kötet minden eddigi feldol­gozásnál részletesebben tárgyalja századunk magyar történelmét, kísérlet a történelem teljességének, a mindennapok történelmének bemutatására. Ez nemcsak élvezetes olvas­mánnyá, de kézikönyvvé is teszi a sorozatot. Ugyancsak a HISTÓRIA KÖNYVEK sorozatában jelenik meg 1987 tavaszán a Magyarok a Kárpát-medencében című kötet 192 oldalon, 280 fekete-fehér képpel. A könyv a História című folyóiratban 1979- 1986 között megjelent, a nemzeti-nemzeti­ségi kérdést tárgyaló cikkeket tartalmazza. A kötet felöleli a honfoglalástól a felszaba­dulás utánig a magyar nemzeti történelem vitás kérdéseit, mindenekelőtt azokat, ame­lyek a magyarság Kárpát-medencebeli el­helyezkedését, a magyarság és a szomszéd népek viszonyát érintik. A kérdéskör áttekintését átfogó, a honfog­lalástól kezdődő, nemzeti-nemzetiségi te­matikájú, mintegy 40 oldal História oldalt kitevő, minden eddiginél részletesebb kro­nológia segíti. Emellett egy-egy kronologikus „fejezet” előtt 1-1 oldalas szerkesztői be­vezető ad betekintést az adott korszak főbb történeti konfliktusaiba, s elmondja azt is, hogy a korszak értékelésében milyen vitás kérdések élnek a nemzetközi, illetve a ma­gyar történetírásban. 7

Next