História 1988

1988 / 1. szám - KÁKOSY LÁSZLÓ: Az egyiptomi államigazgatás

bus", akinek feladata a központi akarat érvényre juttatása az élet adott területén. Jelenléte biztosítja a pártpolitikai szenv­­pontokat az igazgatásban, a gazdaságban, a kultúrában, a hadse­regben - azaz a társadalom mindennapjaiban. A párt­bürokrácia párhuzamosan épül ki a szakbürokráciával. Központilag, terüle­tileg egyaránt. E kettősség "csúcsteljesítménye" a kultúra-okta­tás területe, ahol a mégannyira politikai elkötelezettség a szak­ismeretek párthű képviselői mellett is létrehozza a politikai apparátust, az ideológiai tárgyak rendszerét. Történettudományaink általában keveset tudnak a modern bü­rokrácia természetéről, de a legkevesebbet a pártbürokrácia majd évszázados történelméről mondanak el. Vajon igaz-e, hogy a szak­bürokráciával teljes párhuzamosságban építkező politikai bürok­rácia végül is a sztálini diktatórikus rendszernek, a minden i­­ránt bizalmatlan politikának része csak, és általában még az egypártrendszernek sem szükségszerű követelménye? Vajon a párt­tag szakember valóban kevésbé alkalmas egy /vagy több­ politikai célrendszer érvényre juttatására, mint a külön e célra kiemelt pártapparátus­ok/? Vajon igaz-e, ahogy a szakapparátus azonosít­ja magát már a 19. század második felében az állammal és a nem­zet egészével, ugyanúgy kialakult /s ha igen, miért/ a pártappa­rátusban az a tudat: ő azonos a párttal és azonos a politikával? Vajon nem azért következhet be lépten—nyomon a politikai vezető erő­k­ elidegenedése a társadalmi napi gyakorlattól, mivel a po­­litizálás leszűkül az apparátusmunkára, az adminisztrációra? De vajon lehetséges-e a politikai apparátusokat leépíteni vagy a szakapparátusok mögé helyezni? Tudunk-e történeti alapon vála­szolni a kérdésre: feltétlenül egy főkönyvelői szemléletű /a ma­ga szakbürokratikus ismereteire hivatkozó/ kormánypolitika a he­lyes ellenpólusa a régi típusú, az agitációs-propagandisztikus célrendszereket ismételgető politikának? A sztálini rendszerek közül a magyarországi pártgyakorlat tett a legtöbb kísérletet az ellentétek feloldására. Mi a 30 év eredménye és mik az alterna­­tívák? Milyen szinten /esetleg területileg/ olvadjon össze a pártapparátus /a maga épületeivel, intézményeivel, eszközrend­szerével/ a szakbürokráciával? És vajon igaz-e: a térség demok­ratikus hagyományok nélküli politikájában az apparátus a fel­vi­lágosodott abszolutizmus, a "reform felülről" leghatékonyabb eszköze? Vagy: ahogy a szakbürokrácia a maga szervezettségével, önálló társadalmi érdekrendszerének megfogalmazásával gátja le­het a belső társadalmi reformoknak, akadályozója is az egyéni elgondolások érvényre juttatásának, ugyanúgy a politikai rend­szerek reformjaiban éppen a pártbürokrácia válik a konzervatív visszahúzó erővé? Önálló érdekeit is megfogalmazva, akadályozó­jává lesz a politikai intézményrendszer átalakításának, mert ez egész gondolat- és érdekrendszerének átalakítását követeli? Va­jon nem éppen térségünk elmúlt évtizedekben fejlődésének, mos­tani akadályoztatásunk egyik kulcskérdésére nem tud válaszolni történettudományunk? GLATZ FERENC látták egyes korszakokban az államszervezet korruptságát, a hatalmaskodást és ugyanak­kor a tehetetlenséget. Ezek a vonások nem­csak a ramesszidák alatt (i. e. 1186-1070), a bomlás időszakában tűnnek szembe. Be­cses emlék számunkra egy levél a piramis­építők korából, a VI. dinasztia idejéből (i. e. 2155 előtt), amikor a piramisok ugyan nem érték már el a gizai óriás­ gúlák méreteit, de még mindig nagyarányú építészeti tevékeny­ség folyt a memphiszi temetőben. A finom mészkövet a Nílus túlsó partján, a túrát kőbá­nyákból nyerték a piramisokhoz és a maszta­­bákhoz. Az egyik bányászcsapat vezetője panaszos levélben számol be arról a kellemet­len helyzetről, melybe a hivatal nemtörődöm­sége miatt került. Utasítást kapott a főváros­ból, hogy keljen át embereivel a nyugati part­ra, ahol a munkásoknak járó ruhákat kellett volna átvenniük. Hat napig várakoztatták őket, a ruhakiosztásra mégsem került sor, holott - mint írja - egy nap elegendő lett volna az ellátmány átvételére. Ennél az eset­nél különösen az az érdekes, hogy a sírépítés Egyiptomban mindig kiemelt fontosságú mun­kának számított, az illetékes hivatal mégis ténylegesen akadályozta a munkát. Több mint ezer évvel később, III. Ramszesz korá­ban (i. e. 1184-1153) a deir el-medinei telep munkásai felvonulásokkal és sztrájkkal til­takoztak ellátmányuk elmaradása miatt.* A megromlott, önmaga karikatúrájává vált földi államszervezet égi kivetülését a Hórusz és Széth története címen ismert késő újbiro­dalmi műben találjuk meg. Az istenek világát megosztja Hórusz és Széth pere, mely Ozirisz örökségéért folyik immár nyolcvan éve. Hiába születnek döntések, mert a Mindenség Ura megakadályozza végrehajtásukat, de ő maga sem meri saját akaratát keresztülvinni. A ki­csinyes taktikázás, intrikálás közben az istenek cirkalmas kancelláriai stílusban megfogalma­zott átiratokat, megkereséseket, fenyegető le­veleket küldözgetnek egymásnak. Az istenek írnoka, Thot ebben a szatirikus műben isten­társaihoz hasonlóan elveszti minden méltó­ságát és úgy ír, mint a fáraó udvaroncai, akik már csak semmitmondó formulákban tudnak gondolkodni. Az olvasóban joggal merülhe­tett fel a kérdés: ha az isteneket is megrontja a túltengő adminisztráció, mit lehet tenni földi képviselői ellen? KÁKOSY LÁSZLÓ „Az egyiptomi írás szóírás volt, de jelei közül néhányat szótagok, he­lyesebben mássalhangzócsoportok, sőt egyes hangok jelölésére is fel­használtak. ...mintegy ezer jelük volt, de ezek­ből csak négy-ötszázat használtak állandóan... A hieroglif írás monumentális dísz­­írás volt. Hieroglif jeleket csak emlékműveken, kőbe, fába vésett feliratokon látunk, papiruszon leg­feljebb a Halottak Könyvében. A mindennapi életben levelezés, gazda­sági feljegyzések, irodalmi szövegek leírása céljából a később görög szó­val hieratikusnak (papinak) elne­vezett kézírást használták. Ez nem másfajta írás, hanem a hieroglif jeleknek a kézíráshoz alkalmaz­kodó, egyszerűsített formája. A hieroglif jeleket vésővel, kalapács­osal faragták ki, a hieratikus jeleket nádtollal, ecsettel rótták papiruszra. Természetes, hogy az írófelület és az írás eszköze erősen befolyásolta a jelek formáját. A hieratikus írás jelei sokkal egyszerűbbek, képsze­rűségüket jórészt elvesztették, de többé-kevésbé még mindig felismer­hetően utalnak az ábrázolt tárgyak­ra..." (Kéki Béla: Az írás története) Folytatás a 3. oldalról * Vö. Kákosy László: Sztrájk III. Ramszesz korában. His­tória, 1980/1. sz. 5

Next