História 1989

1989 / 1-2. szám - KÁKOSY LÁSZLÓ: A fáraó és a zsilipek

menni az épület tetejére, ahonnét be lehetett tekinteni a 27 udvart. Minden termet egyet­len hatalmas kőlap takart, ami magában is komoly építészeti teljesítmény volt. Értékes adat leírásában, hogy a Labirintust annyi kisebb épület alkotta, ahány kerülete volt Egyiptomnak. Eszerint negyvenkét - vagy egy másik megjegyzése szerint harmincnál kevesebb - részből tevődött össze a rendkívü­li épületegyüttes. A kerületek száma ugyanis korszakonként változott. A Labirintus a király piramisa mellé épült a déli oldalra, eredeti rendeltetése szerint tehát biztosan halotti templom volt, ahol a sírrítusokat végezték el és az áldozatokat mu­tatták be. Később világi célokra is felhasznál­hatták, ami átépítéssel is járhatott. A Labirintusnak szerepe van az egyiptomi túlvilághitben is, mint középbirodalmi ko­porsóképek tanúsítják. Egy Kr. e. 4. századi papirusz szerint Ízisz összezavarja az Abü­­doszba vivő utakat, hogy a gyilkos Széth ne találhassa meg testvére, Ozirisz holttestét. Az ókor több labirintust is ismert, az egyiptomi mellett a - ma már mindenki előtt ismert - krétai volt különösen híres, melyhez a mintát a fajjúmi építményről vették. Ez volt Minósz király útvesztője, melybe a Mi­­nótauroszt zárták. A római korból egész sor áldozati kő alakjában kifaragott modell-labi­­rintus maradt ránk a deltai Mendész város­ból. Nyilván azért jött a labirintus éppen ebben a városban divatba, mivel egyes görö­gök III. Amenemhatot Mendész néven emle­gették. A táblákon, melyek többnyire Szobek krokodilus istent ábrázolják egy labirintus tekervényeinek közepén, a termékenységi szimbolika egyes elemei is láthatók, ami ösz­­szefügg a Fajjúm közismert gazdagságával. Messze vezetne, ha tovább kísérnénk a labi­rintus motívum fejlődését a középkori kated­­rálisok vallási szimbolikájú útvesztőképein át a késő­ reneszánsz és a rokokó parkok növé­nyekből telepített ravasz tekervényeiig. El­terjedtsége az egész világon arra mutat, hogy a kollektív tudattalan egy archetípusával ál­lunk szemben, melynek első monumentális építészeti megvalósulása III. Amenemhat temploma a Fajjúmban. A vízellátás szabályozása Az eddig felsorolt építmények valamilyen formában vallási célokat szolgáltak. A király legmerészebb vállalkozása azonban a Fajjúm vízellátásának szabályozása volt. Jól látta, hogy ennek a mélyen fekvő síkságnak a nagy része kihasználatlan: a Moirisz tó vize borít­ja, vagy a mocsarak miatt nem lehet megmű­velni. A földrajzi lehetőségek viszont adottak voltak földterület nyerésére. Diodórosz és Sztrabón beszél arról, hogyan kapcsolta be Amenemhat a Bahr Juszufot és a tavat a Nílus áradásának évi ritmusába. Az a Héro­dotoszra visszamenő feltételezésük helytelen, hogy a tó maga is mesterséges alkotás, az viszont megfelel a valóságnak, hogy víztároló­nak használták. A víz útját a valószínűleg Illa­hunnál épített zsilipekkel lehetett lezárni. Ar­ról ma is vita folyik, hogy a rendszer ponto­san hogyan működött. Hérodotosz szerint hat hónapig a tóba befelé folyt a víz, hat hónapig vissza. Hasonlóan írja le Sztrabón is a lényeget: áradás idején a tó felgyűjtötte a felesleges vizet, a vízhiány hónapjaiban pedig vissza lehetett innen vezetni a Nílusba. A mai kutatás inkább úgy képzeli el a szabályozást, hogy a tóba valóban bevezették a vízfelesle­get, innen azonban visszaengedni nem lehe­tett. A duzzasztás fontosabb része az illahuni zsilipeknél történt a Bahr Juszufon, ez a terü­let ugyanis elég magasan van ahhoz, hogy a víz valóban viszafolyhasson. A Bahr Juszuf szabályozásával nemcsak a Fajjúmban lehe­tett termőterületet nyerni, hanem Felső- és Kö­­zép-Egyiptom egyes területein is befolyásolha­tóvá lett a Nílus vízszintje. (A fajjúmi rendszer­hez hasonlóan működik egyébként korunk nagy technikai teljesítménye, a hatvanas években épült asszuáni vízduzzasztó gát, mely egész évben megfelelő szinten tartja a vizet az öntözőcsatornákban.) III. Amenemhat alatt a Fajjúm képe gyö­keresen átalakult, és ennek a nagy változás­nak az emlékét a lakosság még kétezer évvel később is őrizte. Bár egyes részein már korábban is voltak települések, a nép a görög és a római uralom korában mégis őt tisztelte a terület egyik fő védőisteneként, nyilván őt tekintette a fajjúmi közösség létrehozójának. Több vá­rosban is hódolattal járult a lakosság az isten­né emelt uralkodóhoz, fő kultuszhelye azonban érthető módon Hawara, a Labirintus kör­nyéke volt, ahol egy sztélé a leghatalmasabb isten, Szobek társaságában ábrázolja. A neve ebben az időben Pramarrész, vagyis „Fáraó Marrész”. Egy másik feliraton mint „jóságos isten” tűnik fel Ízisz és Harpokratész társasá­gában. Egy Izidórosz nevű görögül író egyiptomi költő himnuszt ajánlott fel tiszteletére a Me­dinet Mádinál levő templomban. A szöveg mint Szukhosz (Szobek) és Ámon istenek le­származottját magasztalja és csodái között említi a vitorlás kocsit, amelyen a hegyekbe száguldott fel. Állatok szelídítéséhez is értett és egy varjút használt postásnak. A templomban folytatott ásatásnál valóban megtalálták egy kocsi maradványait, a római időkben pedig egy varjú sírját mutogatta a lakosság a Moi­risz tó közelében. Mint mesélték, maga a király jutalmazta meg a sírral hűséges hírvi­vőjét. A személyiségekben gondolkodó egyipto­mi történeti tudatban III. Amenemhatnak különleges, kiemelkedő helyet biztosított épí­tő és gazdaságfejlesztő tevékenysége. A törté­neti személy és a legendás király alakja egy­aránt a Fajjúmhoz kapcsolódott. III. Ame­nemhat még össze tudta fogni a széthúzás erőit. De utódai, IV. Amenemhat király és Szobeknoferu királynő alatt megindult a bomlás, mely a XIII. dinasztia alatt az or­szág részekre szakadozásához, hosszú­ ideig tartó anarchiához vezetett. KÁKOSY LÁSZLÓ Fajjúm és környéke Ilyen volt a labirintus. Áldozati kő labirintus-díszítéssel 4

Next