História 2003

2003 / 1. szám - ÉLETKÉPEK, HÉTKÖZNAPOK - KERTÉSZ ISTVÁN: A "tisztességes játék" Olümpiában

dásra megfelelőnek ítélt férfiakat. Ezek létszáma változott, a legnagyobb szám 12 volt. A Kr. e. 5. század elejére Olümpia sportjátékai egyre nagyobb mértékben az összgörögség ünnepévé lettek, és e változás sajátosan tükröző­dött a bírák elnevezésében is. A Hellanodikasz, vagyis „hellénbíró” cím azt jelzi, hogy ezeket az embereket az olümpiai sportversenyeken túlterjedő, politikai jelentőségű döntések hozata­lára is feljogosították. Erre példa az az ítéletük, amellyel az istenbéke megsér­tése miatt pénzbüntetést róttak ki a perzsákat támogató thesszáliaiakra és boiótokra. Általános ókori vélemény szerint a bírák igazságosságával nem is volt probléma. Mindössze egyetlen olyan konkrét esetről tudunk, amikor a bírák talán megalapozottan kerültek elfogult döntés gyanújába. Kr. e. 396-ban két bíró az éliszi Eupolemoszt, harmadik társuk pedig az ambrakiai Leónt nevez­te meg a stadionfutás győztesének. (Mindig csak az első helyezést kellett eldönteni, így három bíró is elegendő volt az egyébként egyszerre húsz ver­senyző részvételével lebonyolított sta­dionfutáshoz.) León fellebbezésére a bírákat felügyelő Olümpiai Tanács pénzbírságra ítélte az ellene döntő két Elefianodikaszt, ám az egyszer már ki­hirdetett eredményt - valószínűleg ri­tuális okok miatt - nem másította meg. Eupolemosz és León nyilván igen szo­ros befutót produkált, s az Olümpiai Tanács tanúk meghallgatása után dönt­hetett a két bíró megbüntetéséről. Ám még ebben az esetben is fennállhat a jóhiszemű tévedés lehetősége. Figye­lembe kell venni, hogy a versenyzők nemhogy rajtszámot nem viseltek, hanem teljesen mezítelenül futot­tak, sorrendjüket a szabad szemre hagyatkozva kellett megállapítani. Lehet, hogy a megbírságolt két bí­ró valóban tévedett, de egyáltalán nem biztos, hogy szándékosan. A versenybírák ellenőrző-fel­ügyelő tevékenységét nagymér­tékben elősegítette az a körül­mény, hogy az atléták esküt tet­tek a játékok megnyitása után: egyrészt megfelelnek a részvétel feltételeinek, másrészt szigorúan tartják magukat a verseny szabá­lyaihoz. A versenyzők A részvétel feltétele a következő volt: csak teljes jogú hellén szülők gyerme­kei indulhattak a küzdelmekben, olya­nok, akik nem követtek el le nem veze­kelt vérbűnt vagy istenkáromlást, és szabályszerűen készültek fel. Más-más tartalommal esküt tettek az edzők és a versenybírók is. Az előbbiek talán alá­támasztották versenyzőik esküjét, eset­leg garantálták, hogy a játékok idején alkalmazkodnak a szabályokhoz, ille­téktelenül nem befolyásolják a küzdel­mek kimenetelét. Az elsődleges forrás, Pauszaniasz szerint az esküt tévők har­madik csoportját „a versenyzőket és a lovakat korcsoportokba osztó” férfiak alkották. Ezek csakis a bírák lehettek, akik pártatlanságot ígértek, és azt, hogy nem fogadnak el senkitől sem ajándékot. Azt is megfogadták, hogy a versenyzőkkel lefolytatott tudakozódó beszélgetések tartalmát senkivel sem közlik. Ugyancsak Pauszaniasz leírása nyomán ismerjük az atléták már emlí­tett esküjét is. A jeles görög író valószí­nűleg Kr. u. 173-ban látogatta meg a játékokat, ám az esküszöveg, amelyet lejegyzett, alighanem a versenyek kez­deti időszakában keletkezett. Az idő el­teltével azonban nem akartak változ­tatni rajta, nyilván ragaszkodtak a ritu­ális hagyományhoz. Az eskütétel meglehetősen fenye­gető díszletek mellett történt. A Ta­nácsház (Bouletérion) 24 x 14 méte­res udvarában állt az Esküvédő Zeusz (Zeusz Horkiosz) kezeiben villámot tartó szobra, és emellett egy kizsige­relt vadkan véres belső részei intették az esküvőt arra, milyen sorsra juthat, ha esküszegése révén megsérti az is­tenséget. Növelte az eskü súlyát az, hogy az atléták egyenként járultak es­kütételre a szobor elé, másrészt velük lévő hozzátartozóik mint eskütársak csatlakozhattak hozzájuk, így osztozva az eskü által vállalt felelősségen. Durvaság A sportszerűtlenségek egyik faj­tája a küzdősportokhoz kötődik, ahol nemegyszer előfordult, hogy az egyik sportoló szándékosan okozott halálos sérülést ellenfelé­nek. Kiváltképp ökölvívásban tör­téntek ilyen szörnyűségek. A 71. olümpián például, amely Kr. e. 496-ban zajlott le, az Asztüpalaia szigetéről származó Kleomédész a döntő mérkőzésen agyonütötte az epidauroszi íkkoszt. A ver- Az olümpiai létesítmények látképe Zeusz templomával. Rekonstrukciós rajz a 19. századból .

Next